Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - EvilSpook

#1
Kalla kriget / SV: Replay av NATO (Compass games)
22 oktober 2024 kl. 14:43:43
För min del skaffade jag NATO före TWW.
Det var enkelt och jag gillade möjligheten att välja hur lång förberedelsetid man har.
Det gjorde att man kunde spela om det några gånger. Däremot ogillade jag flygreglerna.

En kompis hade alla TWW-spelen och han krossade mig i ett första parti.
Ett tag senare köpte jag alla TWW-spelen av honom, och de har varit mitt förstaval för temat sen dess.
Efter det har jag nog bara spelat NATO en gång, men jag gillar fortfarande att det är mindre och mer lätthanterligt än TWW. Men helt klart är de ganska olika spel.

Den här tråden gjorde mig dock sugen på att sätta upp det igen.

//EvilSpook
#2
Citat från: FRVO skrivet 16 oktober 2024 kl. 20:11:28Då fattar jag! Jag gjorde mina kartor baserat på spelet - inte verkligheten. Spelet ger ändå spelarna en hygglig simulering av utspridda baser tycker jag. Att försöka hålla det svenska flyget på marken genom att demolera flygbaser låter sig inte göras.
Aha! Det var inga nya baser alltså? Trodde du hade expanderat.
Snyggt ändå - och definitivt ett välkommet hjälpmedel.

 :up:
//EvilSpook
#3
Citat från: FRVO skrivet 16 oktober 2024 kl. 18:17:58Vad saknar du? Jag kan kanske komplettera.

[Disclaimer]
På rak arm
Utan koll på när krigsbaserna utgick
Enskilda reservstråk/vägbaser borträknade
Inte dubbelkollat Bas-90 utbyggnaden
Utan relevans för själva spelet
[/Disclaimer]

Arboga
Barkarby
Björkvik
Eneryda
Gävle
Hasslösa-Lidköping
Halmstad
Heden
Hultsfred
Hässlö
Jokkmokk
Kiruna
Kosta
Linköping (Malmen)
Skavsta
Strängnäs
Sjöbo
Säve
Tierp
Uråsa
Vidsel
Ålem
Åmsele
Ängelholm

Norge
Torp/Sandefjord (COB bas)

Finland
Ivalo (Off map)
Kemi

Man kan också tänka sig andra civila flygplatser med militär funktion.
Bromma
Örebro
Karlstad
Torslanda

Fridens Liljor
//EvilSpook

Kajaani (Off Map)
#4
Betydligt bättre men jag saknar fortfarande några!  :D

Tack!
//EvilSpook
#5
Citat från: Scipio skrivet  9 oktober 2024 kl. 07:20:59För min egen del så handlar det inte om att det viktigaste är att få tillbaka allt jag hade innan det brann upp i det skicket som det var då, det handlar om att det skulle känns bättre att få en klump med pengar att påbörja uppbyggandet av en ny samling än att stå där utan någonting alls...
Jag skulle jag nog inte orka starta om. Det skulle nog alltid kännas som att en ny samling aldrig kunde leva upp till det som försvunnit. Visst skulle jag köpa några spel för att spela, men att helt börja om från hex 01 med samlandet känns inte alls lockande.

Men visst, fick man några ytterligare tusenlappar att köpa Whisky för, för att hantera förlusten av 35-års ganska selektivt letande, så är väl inte det fel heller.  :(

//EvilSpook 
#6
Det är ju visserligen vackert om man kan få ut det spelen anses värda.

Men hur bygger man sedan upp sin samling igen? Misstänker att försäkringsbolaget inte är beredda att stå för merkostnader för extra försiktig frakt från andra världsdelar, överbud för att kunna få ihop samlingen igen inom rimlig tid, eller att de kan trolla fram alla rariteterna som sällan dyker upp på auktioner?

För min del är det inte pengarna som är grejen, jag vill ju få tillbaks själva spelen.

//EvilSpook
#7
Kalla kriget / World War 3-1989 East Asia Front
7 oktober 2024 kl. 15:11:41
Det verkar som de envisas med att vilja ha mina pengar.  :shock:

https://www.compassgames.com/product/world-war-3-1989-east-asia-front-pay-later/

Ser ut att vara väldigt likt de sen tidigare tillgängliga asien-modulerna för GDWs TWW.
Har dock inte spelat dem, men jag törs nog inte skippa att köpa den här boxen?

//EvilSpook
#8
Kalla kriget / SV: AAR Die Festung Hamburg
26 september 2024 kl. 13:08:28
Citat från: fvianello skrivet 26 september 2024 kl. 12:42:10It reminds me of my last The Next War campaign...it took 3 years to complete, playing F2F.
You need to have a very good friend before starting such a game.
And you will have no friends left after the game is finished.

:D
//EvilSpook
#9
Kalla kriget / SV: AAR Die Festung Hamburg
25 september 2024 kl. 10:59:44
Utmärkt krigsskildring!
Såg att den letat sig upp på TRLs sida också!

Kul! :)
//EvilSpook
#10
Kalla kriget / SV: Mind the Gap!
22 september 2024 kl. 10:08:36
Citat från: fvianello skrivet 20 september 2024 kl. 17:44:03If NATO does not send reinforcements to NORTHAG, it has practically already lost. Warsaw Pact could reach its goal by conquering some not particularly spectacular geographical objective, and inflicting decent losses on NATO aircraft and helicopters.
This is exactly why we need a fourth game in the series - The Phosporous Bosporus.
WP needs to be able to put pressure on Yugoslavia and Italy, as well as the east Mediterranean.
To stop NATO from concentrating forces and tie up the US naval forces.
It hasn't been done properly in a game before, and really has to happen to get the complete picture.

Thanks!
//EvilSpook

P.S. Holmgren, kan du tillfälligt stänga av Fabrizios konto, tills han postat "In a Dark Wood"?
Vi vill inte distrahera honom så mycket att det skadar produktionen.  8)   
#12
Citat från: Micke G skrivet 11 juli 2024 kl. 12:16:58Sedär, jag har haft Air Superiority i snart 25 år utan att riktigt testa det. Satt upp och flugit några hex ett par gånger när jag köpte det. Skulle verkligen vilja ta fram det och köra igen inom kort. Är det okej om jag hör av mig om det dyker upp lite frågor?

Självklart!  :)
//EvilSpook
#13
Citat från: Fredrik H skrivet  8 maj 2024 kl. 22:45:30Den här tråden saknar helt poäng, jag noterade bara att för mig har vår hobby  ibland känslomässiga aspekter som den inte hade förr.

Inte alls. Jag tycker den här anekdoten gav en väldigt intressant vinkling som vi kanske inte så ofta tar del av annars. Och för den som är intresserad tänkte jag försöka göra motsvarande men tvärt om. Ber om ursäkt redan nu om det är långrandigt.

Även jag sögs in i krigsspelsträsket som 14 åring, i slutet av 80-talet. Helt utan någon egentlig koppling eller intresse för vare sig det militära eller det historiska vid den tiden. Mina två första spel var GDWs Air Superiority och VGs 2nd Fleet. Det de gjorde var att glänta på dörren till militärhistoria och säkerhetspolitik. Detta lockade mig egentligen mycket mer än själva spelandet och behovet av att vinna. Jag ville mer förstå ämnet, sätta saker i sammanhang och upptäcka mer. Jag hade en otrolig önskan om att veta mer om de vid den tiden närmast mytiska MiG-29 och Su-27.

Inom några år hade jag expanderat biblioteket med hela Fleet-serien (VG), Air Strike / Desert Falcons (GDW), Harpoon 3 (GDW) och alla tilläggsböckerna samt Third World War-serien (GDW). Vid det här laget började jag få lite mer koll på (världs-)läget, men insåg samtidigt hur svårt det var att hitta information som dels var tillräcklig djup och dels gick att ta till sig på ett vettigt sätt. Biblioteken var inte direkt överfulla med faktaböcker om sovjetiska ubåtar vid den här tiden. Vad gällde spelen så insåg jag mer och mer att de bara skummade på ytan, hade avgränsningar i fokus och abstraherade till och med viktiga detaljer.

I samma veva började det hända saker i världen. Muren föll, Gulfkriget utspelades, Sovjet föll samman och vi hade konflikterna på Balkan. Plötsligt hade vi T-80s, MiG-29:or och patriotrobotar på TV varje dag. Aftonbladet hade hela uppslag med beskrivningar av flygplanstyper. Det började komma specialtidningar med färgbilder och pilotintervjuer. Vetenskapens värld sände djuplodande reportage inifrån det Ryska flygvapnet. För min egen del blev det militärtjänst och studier (Freds och Konflikt-kunskap i Uppsala).

Sen kom internet, med allt vad det innebar, och det blev lättare att hitta och införskaffa intressanta böcker. Inte bara om kalla kriget utan även om äldre konflikter och närliggande ämnen. Helt plötsligt var allt det man undrade om tio år tidigare, tillgängligt på ett helt annat sätt. Man kunde enkelt bredda sin kunskapsbas om närliggande saker, Vietnam, Korea, Kongo och andra Världskriget. Jag lärde mig om terrorbalans, artilleri, pansar, ledningssystem, datalänkar, satelliter och drönare. Och informationen var nu aktuell, inte 5 år gammal som allt man kom över var i slutet på 80-talet. Men spelhobbyn upplevde jag inte riktigt hängde med. Det var ganska torrt på post-kalla-kriget-spel, och de gamla tredje-världskrigs-scenarierna var omoderna och hade i många fall kommit på skam i det historiska ljuset och den mängd information som sipprade fram i kölvattnet av murens fall.

För min egen del fortsatte jag att förkovra mig i det allt större materialet. Jag köpte alla spel jag upplevde var ens lite intressanta. Jag fyllde två Billy-bokhyllor med militär-relaterad litteratur. Jag besökte många av de platser som jag läst och och spelat kring så många år. Bodö, Tromsö, Andöya, Pechenga, Kilp-Yavr och Murmansk bl.a. Jag hade möjlighet att studera både MiG-29 och Su-27 på nära håll, i verkliga livet. Jag fick nya perspektiv på både Air Superiority, 2nd Fleet och Third World War. Det fanns så mycket att vrida och vända på kring omständigheterna, scenarierna, reglerna och inte minst slagordningen. Men själva spelandet avtog stadigt efter hand. Familj, barn, arbete och vänkrets stal en stor del av tiden som man en gång hade ett sånt överflöd av.

På senare år har en hel del spel kommit att utgöra en nyare generation. 1985 och C3 serierna (TRL) , Next War serien (GMT) och Blue Water Navy (Compass Games) för att nämna några. Dessa kommer med nya perspektiv, nytt fokus och långt större ambition än tidigare men i samma anda och i många fall kring samma konflikthärdar som de gamla spelen. På sätt och vis är det de spelen jag drömde om 1992 men som inte fanns då. I gengäld så är önskan att spela dem idag inte lika fanatisk. Visst vill man ju ta en sommar och köra ett megaspel inom respektive serie. Men det är alltmer tveksamt om jag faktiskt kommer få till det. Och de har såklart inte samma lockelse som de hade haft då 1989. Inte heller kommer jag spela 1985 lika många gånger som jag faktiskt spelat Third World War.

Så spelar jag något nu blir det ändå oftast något jag känner väl och har lite nostalgi för. Fleet Serien, Third World War eller varför inte lite Air Superiority (eller snarare Air Power med reglerna från Speed of Heat). De är lagom stora, lagom komplexa, lagom trevliga och jag behöver inte läsa in mig på nytt. Och jag spelar de inte längre i första hand för att lära mig nåt, utan mer för avkoppling. Och även om jag inte kommer få till MAD (kombinationen av alla tre 1985 spelen) i närtid så kan man ändå tillgodogöra sig mycket av det man är nyfiken på genom att läsa reglerna, konstruktörens "Designer's notes", diskussioner och replays på Krigsspels eller Boardgame Geeks forum, eller se videos på Youtube.

Så visst finns det ett visst mått av nostalgi kvar, men för mig gav krigsspelen framförallt den första knuffen in på en upptäcksresa som varade 35 år (and counting/counters). En resa som omfattar böcker, internet, Google Earth, digitala spel, museibesök, communities, rundvandringar i tidigare hemliga bergrum och annat som var otänkbar Science Fiction när jag började.

Vad har jag då på spelbordet just nu, efter 35+ år som krigsspelare?
Air Superiority så klart. 8)

//EvilSpook
#14
Kalla kriget / C3: In a Dark Wood
29 april 2024 kl. 11:46:59
Verkar som C3 Modul #4 nu är på gång.
https://trlgames.com/2024/04/28/c3-module-4-in-a-dark-wood/

//EvilSpook
#15
Nutid / SV: VK3 i nutid/nära framtid
24 april 2024 kl. 08:01:45
Man ska nog inte förringa attraktionskraften i det mytiska Världskriget som aldrig skedde.

Aldrig förr eller senare har så stor destruktiv kraft stått emot varandra. Massiva arméer under en lång tid, med olika utrustning, doktrin, strategi. Sällan har ideologierna varit så långt ifrån varandra och konflikten så tydlig. Det spände över en lång period med en enorm teknikutveckling. Och mängden information, antalet parametrar, möjliga utfall att grotta ner sig i tar aldrig slut. Det här vara det stora, ofattbara, slutgiltiga kriget.

Det är klart att det lockar fantasin, utmanar intellektet och fyller folk med en skräckblandad förtjusning. Man vill ju spekulera i hur det skulle bryta ut, hur det skulle utvecklas och hur det skulle sluta. Och eftersom det aldrig skedde på riktigt så är frågan inte avslutad. Det finns inget facit. Det finns inga givna svar. Allt går att titta på ur en ny synvinkel, i en annan skala, utifrån nya kriterier.  Allt går att vrida och vända på i det oändliga (precis som Palmemordet). Jag tror att det är där mycket av fascinationen ligger.

Ett krig som däremot har utspelats har inga lösa trådar längre. Vi vet hur det gick, vi har en historieskrivning om varför det gick som det gick, och kanske några spekulationer om vad som hade kunnat göras annorlunda. Men det är på de flesta sätt överspelat.

Ett nytt krig idag är såklart också öppet för spekulation, men lite futtigt i jämförelse.

//EvilSpook