Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - aegneus

#1
På Galore fick jag sitta med den mycket trevlige och kunnige Multing som medspelare och prova mitt nyinskaffade A Most Fearful Sacrifice.  Jonas beskrev det i sin konventsrapport som "Ett Gettysburg-spel för blinda reumatiker" men jag har gått efter helgen och tänkt på spelet. Det här hade kunnat vara ett av de bästa spelen jag sett men når inte dit, och det stör mig. Så nu tänker jag fundera lite på forumet, det kanske finns några andra som tänkt om det här. 

För er som inte sett det, tja, första intrycket av spelet är att det är snyggt. Jag tror minst fem personer kom fram och kommenterade Rick Barber-kartan.

IMG_6698.jpg

Andra intrycket är att reglerna är bra - enkla att lära sig, lättspelade och tydliga. Jonas hade läst reglerna för år sedan och jag hade snubblat mig igenom några timmar med några pjäser i Vassal. Vi satt två timmar och följde sekvenser och slog i regler, sedan rullade det bara på.  Jag gillar verkligen stridsmekaniken i grunden, det finns möjlighet för kul historier i varje attack.

Tredje intrycket är att C&C är det som spelet hänger på. Alla kårer och armechefer får var sitt kort, och varje omgång (en timme) läggs de korten i en hög ihop med ett gäng events från varje sida, sedan skapar man en lek man drar kort ifrån. Så det är card-pull activation i stället för chit-pull activation, och eftersom man då har ett kort att läsa på kan man få in massa enkelt krom. Det här är briljant, så mycket roligare än chits och jag hoppas se det i många fler spel.

Och där klämmer skon. Det här är ett spel i första hand, och bara i andra hand en simulering. Visst, när vi spelar så ser det rätt ut (se bilderna nedan ) - Heth anfaller, Reynolds kommer in och tvålar till honom, sedan anländer mer Konfederations-divisioner och Reynolds och Howard blir mer och mer slagna och kan inte hålla emot ... men det jag (som spelade rebell) gjorde kändes ibland inte rätt.

Om du gillar ACW och funderar på om du borde prova spelet om du får chansen kan du sluta läsa här. Ja, du borde prova om du inte är en total simuleringsnörd.


Så varför är jag inte lyckligare? Jonas var snabbare än jag att ha svårare för spelets avigsidor, men det spelet inte lyckas göra som GBACW gjorde (när Jonas lärde mig Shiloh för två år sedan) är att jag inte behöver tänka taktiskt som en inbördeskrigsgeneral. Det här är ett spel, och jag är en spelare av spel - jag kommer göra det som reglerna styr mig till och i det här spelet ledde det till att jag flyttade runt enheter rätt opportunistiskt för att slå på unionens svaga punkter. Det fungerade bra i spelet (och visade fint hur unionens sämre truppkvalitet (host XI kåren) i allmänhet viker mot de bättre rebellerma). Och då ser det ut så här.

IMG_6702.jpg

Det här är typ kl 14, och jag har markerat var Penders fyra brigader är. Två står och har hållt en linje mot Reynolds I:a kår (fast den har gått sin väg), och två har vandrat runt och bonkat svagare enheter - inklusive att brigaden längst fram har sprungit fram och rundat hörnet på I:a  kåren. Det här är spelarspel - hm.. jag når precis att slå den där enheten på baksidan av Seminary Ridge och de är starka nog att klara sig till nästa turn mot förväntade motanfall...
Jonas påpekade att så här gick det helt enkelt inte till, och jag håller med. Trupperna BORDE manövrera i stora linjer och inte springa runt och maxa attacker som om det var 80-tal, tonår, och vi satt inregnade i en stuga och körde AHs Gettysburg på basicnivån.

Så visst, till slut ser det bra ut - kl sex på kvällen 1 Juli är det rätt så brutet för unionen runt Gettysburg men det är en hel del vänt och shaken i rebellernas led... (och det syns inte men rebellerna har redan förlorat slaget eftersom Early blev en förlust kl 3 och hans stf är en pultron (ja, det är hans kapacitet som står på kortet) så enda sättet det kommer hända något med Earlys kår är om Lee parkerar där. Vilket nog är historiskt korrekt iofs

Men sättet vi har kommit dit på är inte bra nog.  :(   

IMG_6704.jpg

Jag tror jag tänker säga att spelet har tre problem och jag skulle vilja se dem fixade. På något sätt.

1) C&C - slår du dåligt får en brigad göra något i en division (eller, i Hills fall, en kår...). Det är förmodligen historiskt korrekt, och kanske är svaret att jag borde spela spelet som det säger åt mig - men om jag vill avancera Heth mot Reynolds, så är det dödsdömt om en brigad i timmen marscherar fram till stridsavstånd. Så klantigt var det inte vad jag vet, och jag önskar att i alla fall EN division i varje kår fick göra NÅGOT vettigt. GBACWs 'du får 1-4 aktiveringar per timme' gör det jättesnyggt.
Det sagt är C&C som SPEL jättebra! Men jag vill ha mer.

2) Command Range. Alltså.... spelet har inga regler om att hålla ihop divisioner. (Jo en, att enheter behöver stå brevid en brigad- eller divisionskollega för att inte få sämre moralvärde. En FANTASTISKT bra och enkel regel). Men jag kan glatt skicka iväg 2-3 enheter av en brigad på äventyr och ja ... nej. Nästa gång jag spelar kommer jag rollspela general och helt enkelt inte göra så. För det kanske funkar som spel ... men jag vill ha mer. 

3) Facing och stridslinje och defensive fire. Systemet är enkelt, men det vi upptäckte var att det var bättre att ha TVÅ enheter stackade varannan ruta än att bilda en divisionlinje. Kanske. Unionens problem är att rebellerna tenderar att vinna Assault combat. Exempel mina 4-moral går på Schurtz 2-moral, vinner oftast, och sedan får man göra en uppföljningsassault mot en nu Shaken och ännu sämre enhet. Eller att i det läget gå på en grannenhet i flanken. Inte för att flank spelar roll - det finns ingen facing i spelet (bortrationaliserad, "funkar som spel") och den flankbonus du vill ha är att reträtt (eller skedaddle, som resultatet heter,  :up: ) in i hex adjacent till fiende get automatisk shaken (och två shaken är step).
Alltså, nu när jag skriver det här vet jag inte om jag egentligen är så kritisk. Vi kanske bara inte hittat rätt sätt att spela.  Jonas var dessutom väldigt kritisk till att enheter inte fick skjuta defensive fire mot assault followup (ohistoriskt tycker han, och jag vet inte bättre så jag utgår från att han och designern skulle kunna ha en riktigt bra diskussion om de träffades)

(också på listan - att förlora en bra kårledare stryper ner hela ditt spelande och det är ju simuleringsrätt, men som jag sagt ovan är det här i första hand ett spel. Och då är en autoloss på random event day one inte kul. )

Men skall jag sälja spelet? Nej. Jag vill köra igen, och försöka hitta hur spelet skall spelas för att ge den rätta känslan. Jag gillar design for effect mer än de flesta (hej Elias, skall vi prata flygregler i Totaler Krieg igen  :mrgreen: ) så jag borde kunna hitta rätt här. Kanske. Eller så skall jag börja med lite houserules.

För det är ett bra och enkelt spel utan att vara simpelt. Och snyggt. Och med massa storytelling i stridsresultaten. Och sjukt bra produktionskvslitet. Medspelare kommer nog sökas på ett konvent någon gång i framtiden, och den som köper Chickamauga i serien (tydligen på gång) och vill ha någon att spela med, messa mig. (Jag kan vänta - spelet är som sagt åldringsvänligt om reumatismen kommer krypande  ;) )

 
#2
Events / SV: Blippspel Galore XIX: 7-9 februari
6 februari 2025 kl. 11:29:31
Har vi en mer exakt öppningstid ännu? Jag planerar för att dyka upp tidigt  :)
#3
Events / SV: Blippspel Galore XIX: 7-9 februari
22 januari 2025 kl. 13:46:21
Jag!
#4
Andra världskriget / SV: BCS Arracourt
28 december 2024 kl. 09:16:02
För den som som jag inte varit med på BCS-tåget så lades nytrycket av Arracourt nyss upp på preorder.
#5
Boxen / SV: God Jul
24 december 2024 kl. 23:10:23
God jul!
#6
Shopping / SV: Senaste köp
12 december 2024 kl. 20:47:10
A most fearful sacrifice. Ett så vackert spel!
#7
Hela uppstartsfasen verkar ju jättekul!
#8
Nyheter & feedback / SV: Ny hemsida
14 november 2024 kl. 22:29:43
Galore
#9
Nyheter & feedback / SV: Ny hemsida
13 november 2024 kl. 10:45:31
Citat från: Scipio skrivet 13 november 2024 kl. 10:00:48Vi borde också skapa en sida på hemsidan med rekommendationer på spel som är lämpliga att börja med ifall man är intresserad av att prova på krigsspel.
Citat från: Scipio skrivet 13 november 2024 kl. 10:00:48Vi borde också skapa en sida på hemsidan med rekommendationer på spel som är lämpliga att börja med ifall man är intresserad av att prova på krigsspel.

Den diskussionen vilka det skall vara kommer vara så rolig
#10
Jag tycker det verkar som herrarna skall avhålla sig från 18xx resten av året, och kanske hela 2025 också för att vara på säkra sidan.
#11
Boxen / SV: 18xx
19 oktober 2024 kl. 01:31:53
Jag minns den AIn som helt brutal. Det var man inte vad vid i spel.

Vi spelade ett trevligt 18xx med låg siffra på Rimforsa förra året. Samma karta som 1830 ca men med mer börssaker... vems var spelet?
#12
Events / SV: Blippspel Galore XIX: 7-9 februari
11 oktober 2024 kl. 16:38:13
Hurra! Kommer.

WiF igen? :mrgreen:
#13
Produktionsfasen. Notera den fantastiska lokalen med separata avsides bord för varje sidas force pools.
IMG_6110.jpeg

På östfronten något nytt - igår (på 5.5 timmars spel) fick jag - Sovjet - flytta sex brickor. Idag är vi i januari/, det snöar och vi utbyter attacker med den lede fi - tysken svarade på en rysk framstöt med två rejäla sexenheters attacker.

Den i norr stoppas och Zhukovs konterstöt krossar två kårer och mekförband är nästan igenom utanför Moskva.
Den i söder bryter igenom en tunn linje och avancerar fram till Voronezj, och Konievs försök till att driva tillbaka pansarkilen slutar bara med högvis med sovjetiska förluster.

Nu ökar det till snöstorm. Vad gör OKH nu?

IMG_6114.jpeg




#14
Citat från: David Sunnergren skrivet  4 oktober 2024 kl. 10:04:21
Citat från: aegneus skrivet  4 oktober 2024 kl. 10:02:11
Citat från: David Sunnergren skrivet  4 oktober 2024 kl. 08:36:32Hur illa blev bombningen av Pearl Harbor
Två skadade CV, två sänkta CA tror jag

Oj vilken katastrof för USA. Börjar scenariot med att det händer eller varför lät USA detta ske?

USA hade CVs där för att det ger en positiv mod på förklara krig slaget. Så spelade som man gör i vanliga fall även om vi med det här scenariot vet att det kommer en japansk krigsförklaring
#15
Citat från: David Sunnergren skrivet  4 oktober 2024 kl. 08:36:32Hur illa blev bombningen av Pearl Harbor
Två skadade CV, två sänkta CA tror jag