Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

At any cost: Metz 1870

Startat av Fredrik H, 10 juli 2020 kl. 22:45:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H



Tänkte att jag lite kort skulle berätta lite om At any cost: Metz 1870. Spelet, som ges ut av GMT, har några år på nacken. Därför var det lite roligt att jag och Andreas Lundin drog igång det här spelet samma dag (råkade se hans start på FB).

Spelet ingår i en serie som kallas Blind swords, alla de andra spelen i serien handlar om det amerikanska inbördeskriget. Skalan i 1870 är brigader, en timme per turn och 500 meter per hex.

Det här spelet har väldigt många saker som är bra och som jag därför vill nämna. Förutom GMT:s sedvanliga kvalitet (tydliga regler, snygga komponenter, bra player aids etc) så finns här mycket att gilla.

Det är ett chit pull-system. Tvisten är emellertid att man lägger i en lång och rolig rad random events som på ett mycket elegant sätt återskapar situationer och taktiska drag från den faktiska drabbningen. Saker som att det preussiska artilleriet skjuter oftare och att fransmännens gevär var väldigt effektiva återskapas både i tabeller och events. I mitt parti så kom chitet Preussisk aggressivitet ofta ut; fransmännen väljer en tysk bricka som går en ruta och gör en attack. Detta gjorde förstås att fransmännen framtvingade många vanvettiga tyska attacker som ledde till höga förluster - vilket är precis vad som hände upprepade gånger under slaget. Många liknande saker skildras enkelt och på ett utmärkt sätt.

Spelet lyckas också på ett bra sätt skildra den förändrade balansen mellan de olika vapenslagen på ett bra sätt, kav kan användas men det är inte Napoleonkrigen längre (även om Napoleon den III är kejsare). Artilleriet dominerar, i synnerhet det preussiska, och infanteriangrepp tenderar att bli blodiga. Högkvarter är antingen offensiva eller defensiva (vilket påverkar vad de för göra) och kvaliteten på förbanden spelar stor roll. Det mesta i det här spelet faller på plats och gör det till en mycket trevlig upplevelse. Det är emellertid ingen bagatellartad tidsinvestering om man ska spela 50+ turns i kampanjscenariot...
Förluster och moral hanteras också på ett rimligt sätt. Det är svårt att helt utplåna brigader, de tappar gradvis effektivitet och kan tas ur spel, men de kan återhämta sig och komma tillbaka (i reducerad form). Jag kan inte riktigt komma på något jag stör mig på just nu, tar gärna emot funderingar som andra har.

Jag vill också slå ett slag för temat. Fransk-preussiska kriget är på taktisk nivå synnerligen underskattat. Båda sidor har sina för- och nackdelar och historiskt så ledde dubbelslaget vid Metz till ungefär 30 000 förluster vardera. Den första dagen håller den franska armén på att dra sig ur när en preussisk kavalleristyrka angriper den franska kön. Fransmännen bjuder till strid och den 16 augusti får preussarna slåss i ett kraftigt underläge, men fransmännen lyckas inte koordinera sin överlägsenhet och preussarnas aggressivitet kombinerat med precis tillräckligt med förstärkningar gör att dom lyckas hålla i. Sedan blir det en lugn dag som följs av ett nytt stort slag den 18:e, där preussarna är nära på att ge slaget förlorat när den ena franska flanken viker ner sig sent på eftermiddagen (till en Saxisk kår!).

Bilden ovan visar hur beridet preussiskt artilleri angriper fransmän som frukosterar i lugn och ro. Krupp-granaterna slår ner i det franska porslinet - som rimligen var uppdukat med frukostsniglar och rostade myror! Merde!

Fredrik H



När det skymmer på kvällen den 16:e så har fransmännen börjat dra sig tillbaka mot bättre defensiva positioner. Under några timmar på eftermiddagen så var det nära att den preussiska linjen bröts, men fransmännen lyckades inte pressa tillräckligt hårt (huvudsakligen beroende på events).
Slaget/spelet kom att spegla historien på ett sätt som kändes mycket rimligt.

Både Manstein och Manteuffel är kårchefer på den preussiska sidan, faktiska släktförhållanden har jag inte kollar upp. Goeben är också kårchef för övrigt.

Wes

Hur håller du koll på vilka enheter som har kommit tillbaks från dödhögen, så att du inte bygger upp dem till fullt igen?
Är det flummigt skrivet i reglerna?

Fredrik H

Citat från: Wes skrivet 11 juli 2020 kl. 00:19:27
Hur håller du koll på vilka enheter som har kommit tillbaks från dödhögen, så att du inte bygger upp dem till fullt igen?
Är det flummigt skrivet i reglerna?

Inte alls. En flippad, Battleworn (BW), enhet kan inte läkas upp under dagen. En gång flippad alltid flippad typ. Utplånade enheter kan komma tillbaka som BW, men det är allt.
Kör man kampanjen så kan man under natten försöka få tillbaka flippade till full styrka, men det är riskabelt. Chansar man på det så finns alternativet att man lyckas och får tillbaka en fullt fungerande enhet till nästa dags strider, misslyckas man så tas enheten ur spelet (broken). Sannolikheten beror på moralen, men runt 50/50 för många brigader. Do you feel lucky punk?

I teorin kan en enhet slås ut och komma tillbaka flera gånger och vara på full styrka sista dagen. Det är synnerligen osannolikt att det händer, men det kan gå. Det tycker jag egentligen inte om, men det är inte värt regler för att parera ett sådant osannolikt utfall - tycker jag.

Delirium

Bra Fredrik, alltid trevligt när du/ni berättar om spelen ni spelar.
1914

Andreas Lundin

Kul att vi spelar samma spel samtidigt. Jag spelar Ett battle-scenario (heter det väl?). A day of Battle. Otroligt blodig affär. Härda kavalleristrider på den preussiska vänsterflanken och En stormning av Mars-la-Tour av III. franska kåren slutade i slakt av snigelafficionados.

Korvmusmsande preussare lyckades också nästla in sig i byn Flavigny där ihärdiga motanfall av divisioner ur både de II. och VI. franska kårerna slogs tillbaka. Nu står gardeskåren på tur att ge sig in i köttkvarnen. Samma preussiska brigad har hållit stången länge nu, men den är den starkaste enheten i spelet (8SP) och svår att flytta på överhuvudtaget.

Det här är väl sisådär 4-5 gången jag spelar spelet och jag har inte tröttnat än. Träffar förmodligen någons slags sötprick för mig i balansen mellan detaljer, abstraktion och kaosmanipulering.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Rickard

Ett riktigt trevligt spel som jag gärna återkommer till.
Preussiska förband svärmar runt som ivriga bålgetingar utan någon större eftertanke över koordination. Gärna med artilleriet mycket långt fram. Kontra franska förvisso starka men ofta passiva förband.
Vill minnas att det skiljer åt från övriga spel i serien. Färre tabeller för att avgöra utfall, etc.
//Rickard