Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste inlägg

#1
avatar_Strv102r
Andra världskriget / SV: Replay av GMTs Barbarossa;...
Senaste inlägg av Strv102r - 18 juni 2024 kl. 13:59:01


GT 4 sluts fickan samtidigt som den kollapsar under bakre förbands anfall. Själva Bialystok håller än.




De ryska pansarförbanden var ganska framgångsrika i att smita österut, men nu fångas de i en litet inringningsslag och slås. Bara lite skytte är kvar.





En tysk framstöt från Vilnius mot Minsk längs landsvägen hejdas av en bra skyttedivision som är nedgrävd i kuperad terräng.


 
#2
avatar_Kanger
Kalla kriget / SV: Air & Armor
Senaste inlägg av Kanger - 18 juni 2024 kl. 13:51:33
Jag har jobbat med grafiken i två spel hos Compass, och därmed fått inblick i hur de görs. Spel ska spottas fram i snabbt tempo. För mig är det obegripligt att man gör ett spel med 140 sidor regler som dessutom har 7 sidor errata?! (varningslampan lyser rött på alla plan) Om han har pysslat med systemet i flera år så misstänker jag att han har låtit det rinna över alla breddar, och sen plötsligt ringer Compass upp honom och undrar om han kan få ihop allt inom sex månader.

Men vad vet jag.
#3
avatar_Micke G
Kalla kriget / SV: Air & Armor
Senaste inlägg av Micke G - 18 juni 2024 kl. 08:26:14
Jag tänker avvakta med detta, fundera och se om det dyker mer errata. Compass har ju väldigt dyra spel så...
#4
avatar_Elias Nordling
Kalla kriget / SV: Air & Armor
Senaste inlägg av Elias Nordling - 18 juni 2024 kl. 06:56:01
Ja när jag insåg det blev jag ledsen. Regelboken har hindrat mig från att spela nya Nato, och detta TROTS att jag läst igenom den en gång.
Inga komplicerade regler men de viktiga små specialeglerna drunknar liksom i ett hav av ord.
#5
avatar_Fredrik H
Kalla kriget / SV: Air & Armor
Senaste inlägg av Fredrik H - 17 juni 2024 kl. 20:32:57
Jag fattar inte riktigt hur han jobbar. NATO gjordes av samma designer, originalet var väl 16-20 sidor regler och nyutgåvan 96 - utan att vara särdeles svårt. Det här spelet hade ursprungligen typ 20-24 sidor regler och nu är tydligen regelboken 140 sidor. Om det då är 7 sidor errata så är det inte så lovande.

Men idéerna i systemet är utmärkta. 
#6
avatar_Strv102r
Kalla kriget / SV: Presentation och test av "...
Senaste inlägg av Strv102r - 17 juni 2024 kl. 14:45:49


Svensken avser låta stridsvagnskompanierna, med plvplutonen, dra söderut med ett pansarskyttekompani så fort det går, ta bron Höje å, där psk stannar medan stridsvagn fortsätter och tar höjderna söder bron. Ett pansarskyttekompani stannar norr bron där spaningsplutonerna (3 st) får ha koll på flankerna. Båda haubitskompanierna understödjer anfallet från terrängen norr bron.
#7
avatar_Strv102r
Andra världskriget / SV: Replay av Avalon Hills Squ...
Senaste inlägg av Strv102r - 17 juni 2024 kl. 09:33:12


Tyskarna ska ju grupperas dolt, men solitärt är det ju lite pointless. Fast det finns inte så många alternativ. Rimligen bör grupperingen medge att eld kan avges oavsett om ryssarna väljer att framrycka i någon kartkant eller centralt.






För ryssarna är det bäst att välja någon av kartkanterna så det finns en (artificiellt) skyddad flank. Maximal eldkraft mot minimal del av fienden ger bra duellvärden.






På GT2 så framrycker tätvagnen mot den "dolde" fienden och blir bortskjuten av en Panzerfaust.






Den efterföljande vagnen tar ställning bakom den utskjutna, och beskjuts av ännu en Panzerfaust och av en Panzerschreck utan verkan. Den tredje vagnen tar ställning till vänster om den utskjutne, men blir då påskjuten flankerande från O5 av Panzerschreck som missar och en Panzerfaust på maxavstånd, som faktiskt inte bara träffar utan också slår ut vagnen.






Resten av ryssarna grupperar fram. GT2 slut. Ryssarna måste nu slå ut två av de tyska skyttegrupperna och köra av kartan för att vinna utan att tappa fler vagnar. Tappar de en vagn till måste de skjuta bort alla tyre grupper, och tappar de två till är det kört.




#8
avatar_jerry
Shopping / Lite spel som inte fick plats ...
Senaste inlägg av jerry - 17 juni 2024 kl. 09:10:32
Austerlitz   The gamers 200:-
Blood and iron. 3W 200:-
The big push.   against the odds 200:-
Gladiator.  AH 200:-
Eagles of the empire   AP 300:-
CITY-fight   SPI. 300:-
The republic of rome - (mortality counters saknas men kan nog lätt ersättas med andra chits) AH 300:-
Perryville.  The gamers 200:-
Lee takes command  COA 200:-
The arab israeli Wars.   AH 200:-
Vietnam 1965-1975  första utgåvan VG 300:-
The three days of Gettysburg. 1995 GMT 400:-
Bismarck 1981. AH 200:-
Bundeswehr  GDW 500:-
#9
avatar_Micke G
Kalla kriget / SV: Air & Armor
Senaste inlägg av Micke G - 17 juni 2024 kl. 07:25:10
Citat från: Fredrik H skrivet  1 juni 2024 kl. 12:01:41Du har helt rätt, spelet har en hel del väldigt roliga idéer och det är kul att spela. Spelets regler gör också att WP och NATO spelar på helt olika sätt, bara det är skäl nog att spela det. Detta baserar jag på originalet som detta bygger på.

Min WW3-kopp börjar onekligen bli full, men som spelsystem är det utmärkt. Jag gillar också den operationella skalan, att leda en sovjetisk armé är en kul nivå. Jag har förtvivlat svårt att tro att du skulle bli besviken.
Känns som jag skippar detta, 7 sidor errata och spelet har inte ens kommit till butiker, efter så många år av utveckling  :shock:
#10
avatar_Strv102r
Kalla kriget / SV: Presentation och test av "...
Senaste inlägg av Strv102r - 16 juni 2024 kl. 21:28:25


På väg söderut från Revinge är svensken med 1. Pbat, VJ. En Pbat 63 med strv 103C. Dessutom ett batteri från brigadartilleriet med 15,5 cm haubits F, förutom det egna batteriet ur bataljonsartilleriet med 10,5 cm haubits m/40. Och en pansarluftvärnspluton med lvrbbv 701. Spaningsplutonerna syns inte på bilden.

Vilka extra förmågor har svensken, och vilka friktioner kan man spela på fienden?



Kraftigt skydd mot sovjetiskt flyg! Bra när man slåss mot luftlandsättning kan man tänka sig. Två insatser med Rb 77 och en med J35 jaktflyg. En telekrigsinsats med störning mot högre eldledningsnät och en rysk felskjutning med indirekt eld. Och killer tank crew. Bara fina grejer! Tyvärr är Rb 77 och J35 i praktiken dummies då ryssen inte har några attackflyginsatser, men det vet inte svensken. Och ryssen har heller inga högre eldledningsnät för regements- eller divisionsartilleri, så telekrigskortet är också värdelöst i praktiken. Felskjutningen är väl bra, men effekten av den begränsas ju av att sovjeten bara har en grkpluton. Bidde en tummetott...