Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste inlägg

Andra världskriget / SV: Replay av Red Steel
Senaste inlägg av Strv102r - Idag kl. 09:25:59
Det här dygnet händer det bara saker av intresse i norr.

30 bergs fortsätter sin urdragning över bergen. Det går inte fort då centrala delar, som 12,2 cm haubitsbataljonen, är demoraliserad efter flyganfallet och rör sig långsamt, men att göra halt och hoppas att de återhämtar sig känns inte som ett alternativ. Som tur är går det ännu långsammare för 2 pansarregementet att röra sig med alla lastbilar i samma väglösa terräng. Tur att 35 är så svagt att rumänen inte vill nyttja det till något. Täten på 15 rumänska infanteri, och 1 pansarregementets delar, anfaller nu norrut in i 30 bergs flank.
Tyskarna i norr fortsätter bända 176 ur sina ställningar, men i den bergiga terrängen går det sakta och innefattar ett rejält bakslag i centern.
Historiska spel / SV: Presentation av GNW Battle...
Senaste inlägg av Scipio - Idag kl. 08:12:25
Menschikov väljer att chansa på att lyckas beordra en samordnad tillbakadragning vilket är så svårt att lyckas med i det här läget att det gränsar till dummdristigt.
Men han lyckas ändå!
De enheter som är uppbunda i närstrid retirerar och de andra drar sig ur och försöker forma en skärm.

(Tog tyvärr bilden innan reträtterna var färdiga för turnen, så tänk er att de under "Retreat" är lite längre bak när draget är färdigt)
2025-02-12 21.24.45.jpg

Svenskt infanteri och reduttlinjen är främst ivägen för kavalleriet som önskar att ta upp förföljandet av de ryska dragoonerna som inte har några stora problem att dra sig undan från de svenska bataljonerna till fots som följer efter, Gyllenstiernas två dragoon-skvadroner och Upplands 3-männings kavalleri skvadroner tar dock upp förföljandet.
2025-02-12 22.27.32.jpg

På det ryska draget så drar ryssarna undan så fort som det går. Det nästkommande svenska draget kommer vi sannolikt att få se de första kavalleri mot kavalleri-striderna.
2025-02-12 22.40.38.jpg

Historiska spel / SV: Funderingar kring A Most F...
Senaste inlägg av Scipio - 12 februari 2025 kl. 22:59:49
Citat från: Fredrik H skrivet 12 februari 2025 kl. 16:21:09Men det är något intressant i vad som får oss att inte gilla något och samtidigt gilla något annat. Känslan av att så här gick det inte till drabbar både mig och andra emellanåt. Det märkliga är väl att den inte drabbar en varje gång man spelar. Jag kanske ogillar en mekanik i, säg Wif (Hitler valde inte mellan land eller combined moves  :? ), samtidigt gillar jag Winters victory - som om Napoleon i command-fasen visste att hans order till Murat skulle ta två turns för han var nio hexar bort...  :P 
Visst är det så att det är individuellt i vilka "felaktigheter" som vi har lättare att svälja och spela vidare jämfört med dom som får oss att säga att "nu pallar jag inte det här längre".

Men "abstraktioner" av C&C som du nämner är för mig mycket lättare att svälja då jag inte kan se att det är en direkt felaktighet i funktionen  även om det kanske stryker mig mothårs på olika sätt.

Däremot om det vanligaste sättet att få förluster i ett ACW-spel är för att fienden då och då "stealthar" in en brigad en halvmil bakom mina linjer på okänd mark och sedan banzai-ninjar-ihjäl en av mina trupper med jämna mellanrum så är min sug tappad rätt så fort.  :D
Senaste inlägg av Scipio - 12 februari 2025 kl. 19:16:21
Citat från: Strv102r skrivet 12 februari 2025 kl. 15:31:10Är det ett ryskt batteri som hamnat lite illa till där bakom redutten det fajtas om?

Ajdå jag inser att jag har varit väldigt opedagogisk när jag satte regimentes-styckena ovanpå redutt-brickorna för att jag inte skulle glömma dom i skjuta-fasen...   :?

Här är en bättre bild av nuvarande läget där de ryska dragonerna slåss för att hålla svenskarna kvar vid basen av reduttlinjen medans svenskarna trycker på för att komma förbi.

2025-02-12 19.07.03.jpg

Menshikov står inför ett intressant val nu dock ska han försöka hålla fast svenskarna vid redutterna med risk för överflygling och / eller ett genombrott av linjen som det verkar.
Eller så kan han beordra reträtt för att mer säkert få undan sina dragooner men då kommer ett flertal pjäser artilleri gå förlorat.
Eller så tar han det lite varligare och räddar undan regementes-pjäserna men får då bedriva en "fighting withdrawal" på öppna fältet mot svenskt kavallari som är ytterst aggressivt vilket är riskabelt.
Shopping / SV: Säljes: Spel och tidningar...
Senaste inlägg av Maglica - 12 februari 2025 kl. 18:03:28
Puff på tråden. Gratis leverens till FFdL i Rimforsa.
Senaste inlägg av tinG - 12 februari 2025 kl. 16:49:48
Citat från: Elias Nordling skrivet 12 februari 2025 kl. 16:27:16Jag kommer av den här diskussionen att tänka på SCS-serien, som verkligen präglas av en "Eh, it's fine"-attityd. Så länge slutresultatet är någorlunda i linje med historien och order of battle matchar det historiska så är allt bra. Men det som händer på brädet däremellan liknar sällan det som hände i historien.

Jag kommer nog aldrig glömma vårt Iron Curtain parti  :lol:
Senaste inlägg av Elias Nordling - 12 februari 2025 kl. 16:27:16
Jag kommer av den här diskussionen att tänka på SCS-serien, som verkligen präglas av en "Eh, it's fine"-attityd. Så länge slutresultatet är någorlunda i linje med historien och order of battle matchar det historiska så är allt bra. Men det som händer på brädet däremellan liknar sällan det som hände i historien.
Senaste inlägg av Fredrik H - 12 februari 2025 kl. 16:21:09
Intressant diskussion, jag är ju en som vill gilla Blind swords (som numer finns i så många varianter så det är tveksamt om det är ett system), mest för att jag gillar den slumpmässiga sekvenseringen av händelser. 

Men det är något intressant i vad som får oss att inte gilla något och samtidigt gilla något annat. Känslan av att så här gick det inte till drabbar både mig och andra emellanåt. Det märkliga är väl att den inte drabbar en varje gång man spelar. Jag kanske ogillar en mekanik i, säg Wif (Hitler valde inte mellan land eller combined moves  :? ), samtidigt gillar jag Winters victory - som om Napoleon i command-fasen visste att hans order till Murat skulle ta två turns för han var nio hexar bort...  :P   

Jag inbillar mig att jag gillar spel som ger mig rollspelsupplevelsen av det historiska  beslutsfattandet. Tänker jag lite på det så inser jag att jag jagar en subjektiv känsla av något i sig odefinierat. Nu spelar det ingen roll, det finns massor av olika spel för olika smaker. Jag kommer för övrigt köpa Chickamagua, detta eftersom jag, märkligt nog, aldrig spelat något vettigt spel på temat.
Senaste inlägg av Strv102r - 12 februari 2025 kl. 15:31:10
Är det ett ryskt batteri som hamnat lite illa till där bakom redutten det fajtas om?
Andra världskriget / SV: BCS: Inflection Point
Senaste inlägg av jerry - 12 februari 2025 kl. 14:26:13
Gillar faktiskt både kartan o brickorna till "a frozen hell" annars är dom ruskigt fula, ja .......