Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - totte30

#1
Första världskriget / A & A 1914 Replay
31 maj 2013 kl. 10:27:40
"Silverryggarna goes beer & pretzel"

Orginaluppsättningen från "The great war in Europe" återsamlades en varm försommarkväll i "lokalen" för att spela A & A 1914. Länderna fördelades enligt följande:

Thomas: AH & Ottoman
Tomas: Germany
Jocke: France & Brittain
Johan: Russia, Italy & US

Turn 1 1914

AH
För att förekomma den illvilliga ententen nödgas den fredsälskade Dubbelmonarkin attackera Serbia & Venice. Attackerna blir en framgång och motståndet elimineras. I övrigt kraftsamlar AH i Galicia för att bevaka den ryska gränsen.


Situation efter första draget

RU
Ryssen är förvånansvärt defensiv och utrymmer Poland och har endast svaga garnisoner i Livonia & Belarus. En attack mot Mesopotamia har en måttlig framgång, då turken överlever med ett infanteri vilket gör Mesopotamia contested. Ryssen positionerar merparten av sin armé i Ukraine, det verkar som Ententen planerar att slå ut AH/TU först...

GE
I Afrika invaderas Gold coast,  Belgian Congo & Rhodesia. En Ubåtsattack misslyckas mot den brittiska flottan utanför Canada (en ubåt sänkt). Holland & Belgium befrias och stora delar av den tyska armén marscherar österut och Poland befrias.

FR  
Portugal aktiveras, och efter lååånga diskussioner över hur Italien ska försvaras skickas den franska Afrikaarmén till Marseilles. Med hjälp av flygövertag lyckas grodätarna eliminera den tyska armén i Belgium och hotar därmed Ruhr. Tysken skickade nog för mycket trupp österut...

BR
Britten aktiverar Arabia och landsätter trupp i Somaliland & Belgium. Attacken mot Trans-Jordan blir ett fiasko, då britten glömt att ge skarp ammunition till trupperna, inga förluster för turken.

TU
Den något pressade ottomanen attackerar med framgång Mesopotamia och eliminerar ryssen. I övrigt förstärks Trans-Jordan och Bulgaria aktiveras.

IT
Italienaren kraftsamlar i Tuscany och lämnar Piedmont med endast 1st infanteri. Albanien aktiveras.

USBygger båtar

Situation på västfronten efter turn 1


Östfronten
#2
Andra världskriget / Russia Besieged
16 januari 2012 kl. 14:19:49
Nytt år, men sisyfosarbetet fortsätter in i 2012

Åttonde spelet till rakning:

L2 Designgroup Russia Besieged

Russia Besieged (RB) är ett AH Russian Campaign (RC) som blivit utsatt för "extreme makeover".  Det är snyggare, regler är ändrade & mycket extra krom, men basen är fortfarande Russian Campaign.

Jag spelade RC nästan oavbrutet i 2 år under högstadiet och har även spelat några partier på senare år & jag gillar fortfarande spelet.

Visst, mycket har hänt i spelutvecklingen och RC är en föråldrad motor men RC:s största tillgångar (IMHO) är nostalgi, charm & att det är skoj.

Så har RB lyckats, tillför RB något?

Utseende
Både kartan & "blipparna" är större än normalt och av bättre kvalité, vilket är bra & snyggt. När jag skulle göra setup för ryssen märkte jag att min "ryggmärgskunskap" om försvarsdoktrin från RC inte hjälpte. Små terrängförändringar på kartan som jag först inte noterade, gör att du måste tänka "nytt" vilket jag tycker är bra.

Regler
Reglerna har kraftigt reviderats, orginalreglerna till RB var tydligen smått förvirrade. Här har det hänt en hel del, de uppenbara bristerna i RC som supply, soak off mot major cities m:m är korrigerade. Utöver dessa är de stora förändringarna att enheterna numera har 2 steps, tärningen är 10 sidig & du kan anfalla "blitzkrieg style", dvs inget revolutionerande. Sen tillkommer en mängd förändringar som jag kategoriserar under "krom". Ibland infaller känslan att konstruktören har gjort en förändring bara för att göra en förändring, vilken skapar en viss irritation, då man allt för ofta måste kolla i regelboken.

Det finns även viss "design for effect" som tex oljeproduktionen som ger betydligt större incitament för tysken att genomföra "fall blau".

Spel
Levererar RB? Ja, tillräckligt för ytterligare ett parti. Ersätter det RC? Nej, jag kommer att behålla båda spelen. En fördel som RC har gentemot RB är speltiden. Allt extra "lulllull" medför längre speltid för RB.

Man kan jämföra RB med en "biff med lök" & en stor stark" på kvarterskrogen. Det blir inga revolutionerande smakbrytningar och gomseglet blir inte tapetserat, men det är gott & det känns tryggt.

Ibland vill du överraskas, ibland vill du bara ha en stunds avkoppling efter jobbet, då funkar RB.

RB behåller sin plats på hyllan :up:

Thomas
#3
Andra världskriget / AH Panzerkrieg
24 november 2011 kl. 10:57:55
Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Sjunde spelet till rakning:

AH Panzerkrieg



Återigen ett spel som inhandlades under det glada åttiotalet & som har legat ospelat sen dess. Främst pga att kartan är riktigt ful samt att den en sån där "utvikningsbar hårdkartong karta" som jag avskyr pga. att den är omöjlig att få jämn.

Nu 25 år senare borde jag ha överseende med kartan om spelet i övrigt är bra, det hade jag inte... Kartan är dålig på SÅ många sätt...

1.   Extremt ful
2.   Clear rutorna är ljusbruna vilket försvårar att se övrig information i "hexen"
3.   Hexarna är minimala, har du en enhet i hexen ser du överhuvudtaget inte övrigt terränginformation, så du får hela tiden lyfta bort enheten för att se om det finns en stad, skog m:m i hexen...mycket irriterande :twisted:
 4.   Startlinjerna för scenariorna (9st) är svagt pissgula & bilden som visar vilken pissgul linje du ska följa i "setupen" är mycket otydligt vilket gör att setupen är frustrerande.

Spelet då? Regelgenomgången indikerade på potential med "exploitation", ledare, reserver, högkvarter, flodövergångar & flygenheter, dvs en hel del krom vilket jag gillar.

Vi startade med scenariot "Backhand Blow" som anses vara rejält obalanserad i tyskens favör. Det blev inte bättre då jag (ryss) hade en setup som visade sig vara en total katastrof. Man kan säga att den "tjocka tanten" sjöng redan runda ett...

Förtjänar Panzarkrieg en andra chans? Kanske, men tillsvidare hamnar det i karantän.

Thomas
#4
Historiska spel / AH Gettysburg
5 oktober 2011 kl. 15:59:14
Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Sjätte spelet till rakning:

AH Gettysburg 1964 edition



Ett spel som inhandlades då jag återupptäckte krigsspel igen och s.a.s. "trålande" marknaden på spel.

Då jag är högst osäker på spelvärdet, så testade jag Gettysburg solitärt.

Reglerna var nästan underhållande att läsa, med många "till skillnad från schack & dam så..." referenser och jag visste inte att "soak off" fanns redan 1964.

Ska jag säga något positivt så är stridsreglerna hyfsat bra, med "facing" effekter, höjdskillnader osv. I övrigt finns det dock många synpunkter, bland annat att det går lika fort att marschera över bergen som längs vägen.

Spelplanen är oväntat dekorativ och att den har fyrkanter istället för hexagoner spelar inte så stor roll med tanke på "facing" effekten, men de handritade bergen/kullarna gör det svårt att bedöma nivåskillnader i striderna.


Noterade att jag hade dålig detaljkännedom om slaget, men Cementery Hill lät bekant och verkar vara en bra försvarsposition för nord, så båda styrkorna började gruppera sig mot Cementery Hill. Här ställer victory conditions till det, då syd endast vinner ifall ALLA nords enheter är eliminerade. Så varför ska nord söka strid? Det enklaste vore att sprida ut sina enheter och fly? Men det känns dumt att vara "gamey" när jag spelar solitärt... Jag marscherar även konsekvent efter vägarna trots att det enligt reglerna är snabbare att marschera över bergen.

Gettysburg är till en början underhållande, men av fel orsaker... CRT:n är en variant av Avalon Hills klassiska "3-1" tabell. Vilket innebär "anfall aldrig till sämre odds än 3-1 annars kan hela anfallsstyrkan elimineras". CRT:n är helt enkelt stenhård, med mycket exchange resultat, anfallaren retirerar osv. vilket leder till ganska absurda situationer. Halvvägs in i spelet ger jag upp och packar ihop spelet.  

Speltekniskt så har det runnit för mycket vatten under bron sen Gettysburg. Spelhistoriskt har Gettysburg ett värde, men då jag inte har någon nostalgisk koppling till spelet så åker Gettysburg ut från bokhyllan. :down:

Thomas
#5
Andra världskriget / AH Bismarck (1980 edition)
20 september 2011 kl. 14:06:12
Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Avsaknaden av en "riktig" sökmekanism i AH Guadalcanal medförde att femte spelet till rakning är:

AH Bismarck (Basic game)


Ett spel jag spelade ett antal gånger då jag var en liten pilt på 12-13 år. Jag köpte spelet för 5-6 år sen, antagligen via E-bay, och frågan är: Håller spelet 30 år senare?

Regelläsningen fortsätter att gå bra (uppenbarligen handlar regelläsning mycket om rutin).

Setupen går betydligt fortare för tysken, Bismarck = check, Prinz Eugen = check, lägg till lite plan = klar, än för mig (engelsman). Det jag har till förfogande är ett antal tunga & lätta kryssare, en "task force" bestående av Hood & Prince of Wales, ytterligare 2st task force:s i hamn samt en mängd spaningsflygplan.

Bismarck stormar ut ifrån Bergen och jag misstänker att han försöker gå en nordlig rutt och mycket riktigt, hittar jag Bismarck & Prinz Eugen med mina Catalinaplan. Tyvärr lyckas jag aldrig behålla kontakten med de tyska skeppen, så jag tvingas hålla mina sökplan i luften för att ha en chans att nå fram med mina taskforces. Då inträffar ett plötsligt väderomslag med dimma som följd (omöjliggör sök) samtidigt som mina sökplan måste återgå till sina baser för tankning, hmmn har jag försuttit min chans?

Stormen bedarrar, samtliga sökplan är inne för tankning, vart är Bismarck? Jag får förlita mig på fartygssök. Jag delar upp mina fartyg så att hälften bevakar sjözonerna norr om Island, resterande bevakar sjözonerna sydost om Island.

Återigen har jag riktigt tur! Jag lokaliserar Bismarck & Prinz Eugen, sydost om Island, exakt i den sjözon där jag har Taskforce 2, bestående av Ark Royal, King George samt två lätta kryssare, nu blir det sjöstrid! Då jag är osäker ifall jag kan stå upp emot Bismarck väljer jag att attackera Prinz Eugen med förhoppningen att jag lyckas sänka PE innan Bismarck blandar sig in i leken.
Sjöstriderna är relativt enkla. Det gäller att positionera sig så att du får använda maximalt antal kanoner och motståndaren så få som möjligt, samt givetvis slå bra på tärningen...När korditröken har lagt sig har Prinz Eugen sjunkigt till botten med sällskap av den lätta kryssaren "Kenya" och vi bryter för kvällen.

Håller då Bismarck trettio år senare? Svaret blir nog nja. Det har sina brister, tex att lätta kryssare har samma skottvidd som slagskepp, "mecket" att hålla reda på bränsleförbrukning & flygtid för alla båtar & plan samt kanske en för hög "tur" faktor? Fördelen är att jag fortfarande gillar sökmekanismen & att vi hade kul när vi spelade det!

I vilket fall, Bismarck behåller sin plats i hyllan :up:
Thomas
#6
Andra världskriget / AH Guadalcanal
14 september 2011 kl. 16:21:01
Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Fjärde spelet till rakning:

Guadalcanal



Ett spel jag köpte på Arcane för några år sedan. Spelet har mer eller mindre samma mekanik som AH:s gamla "Midway". Det jag gillar med Midway är avvägningen över hur många plan skall jag redogöra, tänk om jag inte hittar fiendestyrkan? Ska jag skicka jaktflyget som eskort eller behålla det som CAP, ifall fienden hittar min styrka?

Då Guadalcanal (i mitt tycke) är en intressantare situation än Midway och kartan är mycket trevligare med diverse öar som landmärken, så var förväntningarna relativt höga. Tyvärr visade det sig senare att landmärkena gör vissa tilläggsregler något orealistiska, men mer om det senare.

Regelläsningen gick geschwint, då vi körde utan tilläggsregler. Vi bestämde oss för att testa introduktionsscenariot "Battle of Santa Cruz".

Jag bestämmer mig för att gå ut hårt och skickar ut maximalt med sökplan & redogör max antal torpedplan & störtbombare. Sökandet är avsevärt enklare än i Midway då båda parter har mängder med landbaserade & hangarbaserade sökplan. Det blir till och med en irritationsfaktor senare i spelet med alla dessa plan som man inte har någon nytta av. Anledningen till det är att fartygen förflyttar sig 1 st hex per turn. Så har man väl hittat en "taskforce" har den väldigt svårt att springa iväg och gömma sig igen... Som förväntat hittar jag direkt de amerikanska fartygen, likväl som han hittar mina. Men med den lilla skillnaden att merparten av mina japanska plan har lite längre räckvidd :D

Stridssekvenserna är faktiskt riktigt roliga, då svärmar av störtbombare & torpedbombare försöker tränga sig förbi luftvärnselden och spelet simulerar hyfsat väl de doktriner som utvecklades för att skydda de värdefulla hangarfartygen. Men då vi inte körde med några tilläggsregler så saknade jag verkligen jaktplanen.

Totalt sett så är Guadalcanal ett hyfsat tidsfördriv för en söndagskväll, det är snabbspelat, har ett antal scenarion och är relativt skoj att spela. Min största invändning är att det är så enkelt att "hitta" varandra. Det finns en tilläggsregel som ökar förflyttningen till 3 steg, vilket säkert förbättrar spelet, men då det finns landmärken på kartan blir effekten att fartygen "stormar" fram, vilket nog stör mig mer...

I vilket fall, Guadalcanal behåller sin plats i hyllan  :up:

Thomas
#7
Historiska spel / AH War & Peace
22 augusti 2011 kl. 16:46:51
Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Tredje spelet till rakning:

War & Peace



Ett spel jag har haft i samlingen sen 80 talet. Jag har antagligen spelat det solitärt någon gång, men jag har inga som helst minnen ifrån spelet.

En bidragande orsak till att det har samlat damm i 30 år är att jag är tämligen ointresserad av napoleonkrigen och bortsett från lite figurspel i mitten av 90 talet och några enstaka partier har jag i princip bojkottat Napoleon i spelform.

Men har jag som mål att försöka spela mig igenom samlingen, så får jag bortse från petitesser som tycke och smak. Det kunde vara värre, det kunde vara på operativ nivå :wink:

Regelläsningen gick förvånansvärt bra och väckte ett intresse för spelet. Reglerna är en bra kombination av "straightforwardness" och "krom". Fransmännen har inbyggda fördelar i "attrition", "forward marching", "moral" osv, vilket med mina begränsade kunskaper verkar vettiga.  

Vi satte igång med introduktionsscenariot " Austerlitz" och jag (fransman) blev något fundersam när Napoleon blev allvarligt skadad i första stridskontakten vid "Ulm" och utgick ur spelet! :shock:   "Lannes" tog därmed över huvudansvaret för de franska styrkorna med "honour"

Efter ett antal strategiska & taktiska missar från respektive spelare utmynnade scenariot i ett stort "trekejsarslag" i Wien med fransk framgång. Den gamla devisen "spelar du inte bra, slå då bra på tärningen" bidrog till den franska segern...

Spelet var så pass trevligt att vi nu spelar "Jena to Friedland" där mina "preussare" för närvarande får "råpisk", men "Benningsen" är på ingång...

 En till effekt av spelomgången var att jag faktiskt började läsa in mig på perioden och de bakomliggande faktorerna till vissa "kromregler" och det är väl ett bra betyg om något?

Så "War & Peace" förtjänar sin plats i hyllan...

Thomas
#8
Historiska spel / AH:Kingmaker
26 juli 2011 kl. 20:40:15
Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?

Andra spelet till rakning:



När jag återser gamla bekanta från 80 talet, så slås jag över att framför allt multiplayerspel som jag då ansåg vara enkla och snabbspelande, nu är relativt krångliga och tar tid, men tid var ju inte en begränsad faktor på den tiden.

Nu fick jag tack och lov tillfälle att spela Kingmaker med några rutinerade spelare så reglerna blev inget problem.
 
En förutsättning för att uppskatta Kingmaker är att acceptera att 3 av 4st partier inte blir så där fantastiskt roliga... Detta var på grund utav att starthanden är helt slumpmässig. Får man ingen "noble" med titel eller någon ledig titel, tja då är man rökt. Då sitter man där med ett antal jobberbjudanden som tex " löjtnant av Irland" men ingen kandidat till jobben.

Detta resulterar oftast att två spelare har varsin "mördarstack" inklusive tronarvinge och väntar på att ngt bondeuppror ska inträffa som kan ge slagläge. Övriga spelare lallar då omkring och inväntar att partiet ska ta slut. Detta tyckte jag var OK då, men idag har man väl inte riktigt samma tålamod och överseende.

Så spelmässigt är det väl inget spel man introducerar till nya kretsar, men i kombination med rutinerade rävar & ädla drycker, så funkar spelet i alla fall.

Då jag sannolikt kommer att spela det framöver, så behåller det sin plats i hyllan :up:

Thomas
#9
Andra världskriget / GDW: 1940
1 juli 2011 kl. 12:56:33
Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Första spelet till rakning:


Reglerna är föredömligt klara & koncisa. Frank Chadwick kan på några få sidor både få in mer djup & krom än vad jag förväntade mig.

Jag spelade tysk men hade tyvärr vansinnigt svårt att efterleva Guderians: "Klotzen nicht kleckern".

ZOC reglerna att var angränsade enhet måste anfallas gjorde att vårt parti mer efterliknade första världskriget än 1940. Detta i kombination med att CRT:n kräver höga odds för att orsaka förluster medförde långa sammanhängande frontlinjer. Ardennerna & alla dessa floder kändes dessutom som oöverstigliga hinder.

Nu spelade jag inte så bra... Jag utnyttjade inte fallskärmshopparna optimalt & i ren desperation började jag attackera överallt istället för att följa en plan, vilket sällan är en bra idé. Men tyvärr fick jag inga "om jag bara" funderingar efter avslutat parti.

Så spelvärdet är inte tillräckligt högt för att behålla spelet...  Det som då kan rädda det kvar i samlingen är om spelet skildrar en intressant historiskt situation, har hög nostalgifaktor eller en estetisk tilltalande kartong som pryder bokhyllan.

Här är det möjligtvis nostalgifaktorn som kan rädda spelet. GDW:s 120 serie väcker fram barndomsminnen... Hmmn det lutar åt Tradera till hösten....

Thomas
#10
Game Turn 1 MO: German & Russia

CP 1st Round

GUNS OF AUGUST - Event

Ska "Hunnen" spela säkert och endast anfalla Franska 5:e armén i Sedan? Nej, det blir ett dubbelanfall. 1:a & 2:a attackerar BEF som håller stånd (varsin flipp). 3:e anfaller Franska 5:e, som beordrar reträtt (CC: Withdrawal) och retirerar utan förluster till Chateau Thierry


Situationen efter öppningsdraget, en smakstart för de Allierade

Allied 1st Round

RUSSIAN REINFORCEMENTS – 3 OPS

BEF retirerar till Amiens. Ryska 3:e & 8:e krossar AH:s 3:e Armé vid Tarnopol. Ryska 3:e avancerar in.

CP 2
REICHSTAG TRUCE  – 4OPS

AH attackerar Belgrad med en Armé & 1st kår med måttlig framgång.

3st GE Arméer attackerar Nancy med modest framgång.

Allied 2

RUSSIAN REINFORCEMENTS – 2 OPS

Ryska 3:e eliminerar en AH kår vid Stanislaw. Den belgiska armén grupperar sig med BEF i Amiens.

CP 3

RACE TO THE SEA – 4 SR

GE SR:ar in 2st nya kårer, samt SR AH kårer för att täcka hålen i den Galiciska fronten.

Allied 3

BRITISH REINFORCEMENTS – 4 RP

Tar vara på andrummet och passar på att RP:a

CP 4

GERMAN REINFORCEMENTS – 4 RP

Hunnen passar också på...

Allied 4
Inget akut behov av förflyttning & inga eventkort att spela...

SEVERE WEATHER – 2 OPS

FR 9:e armén omgrupperar sig från Bar le Duc till Belford. Ryska 4:e attackerar Tarnow (varsin flipp)



CP 5
SEVERE WEATHER – 2 SR

Nya kårer för att förstärka fronten vid Tarnow.

Allied 5

ENTRENCH – 4 SR

2st  nya RU kårer, 1 ny FR kår & 1 BR kår till Irak.


CP 6

ENTRENCH – 3 RP


Allied 6

MOLTKE – Event


 

Game Turn 2 September MO: German & Russia WS CP: 2   A: 0   VP: 10

CP 1st Round

SUD ARMY – 3 OPS

GE 8.e Armén retirerar till Köningsberg

4, 5 & 5 GE Arméerna attackerar Nancy som tvingas retirera.



Allied 1st Round

RAPE OF BELGIUM –Event

CP 2

GERMAN REINFORCEMENTS  - 9.e Armén Essen

Allied 2
-FRENCH REINFORCEMENTS – 10: e Armén I Paris.


CP 3
SEVERE WEATHER – 2 OPS

Förflyttningar på västfronten

Allied 3
RUSSIAN REINFORCEMENTS – 9 & 10:e Arméerna Kharkow.

CP 4
-OBEROST – 2 OPS

Attacker mot fortet i Nancy (förstörs) och Verdun. Försvarna vägrar att retirera och tar ytterligare ett step i förluster.



Allied 4
RUSSIAN REINFORCEMENTS – 3 OPS

9 & 10 arméerna flyttar fram mot fronten till Dubno. Armén i Paris avancerar till fronten.

Under ledning av PLEVE (CC) attackerar 2st ryska arméer den kombinerade styrkan i Tarnow.



CP 5

LANDWEHR – 2 SR


Tysken förstärker ånyo Tarnow

CP 6

ENTRENCH – 3 RP


Allied 5

BLOCKADE- Event 2 WS


Game Turn 3 Fall MO: AH & RU WS CP: 2   A: 4   VP: 9

CP 1st Round

-FALKENHAYN – Event 2 WS



 
Allied 1st Round

 GRAND FLEET – 2 OPS

Ryska arméer flyttas till anfallspositioner I Galizien



CP 2

RACE TO THE SEA – 3 OPS

Motanfall! AH enheter från Przemyl, Uzhgorod & Munkacs försöker flanka de avancerade ryska arméerna. Flankförsöket misslyckas, men med de efterföljande attackerna undviker AH katastrofen.

Allied 2

BRITISH REINFORCEMENTS – 2 OPS

Motanfall! Ryska trupper intar Munkacs


Dyster situation för CP i Galizien

CP 3

ENTRENCH – 4 SR

GE 9:e Armén flyttas till Uzhgorod.

Allied 3

-MEF – 4 RP

CP 4

REICHSTAG TRUCE –  4 RP


Allied 4

-RUSSIAN REINFORCEMENTS – 12:e Armén I Kharkov


CP 5

AUSTRIA-HUNGARY REINFORCEMENTS – 4 OPS


Kombinerade styrkor attackerar den Serbiska armén i Belgrad som tvingas till reträtt även fastän Putnik (CC) personligen skötte försvaret.



Tyskarna iscensätter en mycket framgångsrik attack mot Verdun, som återigen vägrar retirera.



Allied 5

ITALIAN REINFORCEMENTS – 3 OPS

Ryssen fortsätter att attackera Uzhgorod som nu försvaras av en GE armé som biter ifrån. Verdun förstärks.

CP 6

WIRELESS INTERCEPTION  - 2 SR

Karpaterna förstärks...

Allied 6
-RUSSIAN REINFORCEMENTS – 3 RP


Belägringen av Belgrad misslyckas


Game Turn 4 Winter MO: TU & RU WS CP: 4   A: 4   VP: 8CP 1st Round

-MATA HARI- Event (2 OPS)

Turkiet säkrar fronten vid Gaza, tyska förflyttningar på Västfronten.

Allied 1st Round

BRITISH REINFORCEMENTS – 3:e armén London.

CP 2

-OBEROST – 2 OPS

Tysken tröttnar på att invänta Belgrads fall och anfaller istället...

Allied 2

BRITISH REINFORCEMENTS – 4 OPS

De Serbiska arméerna flyr den väntade attacken och retirerar till bergen I Södra Serbien. Przemysl attackeras med stora förluster på båda sidor.


Situation efter attacken.


CP 3

WAR IN AFRICA  4 SR

GE 3:e armén förflyttas från Västfronten till Przemysl

Allied 3

-RUSSIAN REINFORCEMENTS –  2st Kårer


CP 4
LANDWEHR – 2 OPS

GE 3:e armén attackerar och intar Lublin

Allied 4
-RUSSIAN REINFORCEMENTS –  3 OPS


BR 3.e armén skeppas over kanalen till Amiens. 3st ryska arméer förstärker läget kring Przemysl/Lublin.

CP 5

WALTER RATHENAU – 5 OPS

Turkiska förflyttningar & attacker vid ryska gränsen. GE 3:e armén fortsätter att attackera och slår ut RU 12:e armén i Lutsk.


Allied 5

ROMANIA – 5 RP

CP 6

xxxxxxx– x OPS

Hunnern fortsätter attackera ryssarna I Galizien, nu krossas 8:e Armén i Munkacs.

Allied 6

-AIR SUPERIORITY – 2 OPS


För att lätta på trycket för ryssen i öst, attackerar 2st franska arméer i Verdun starka befästa tyska arméer i Metz . Nyttjandet av phosphine gas (CC) överraskar försvararna.

Thomas
#11
Deltagare:
Nato Johan & Martti
WP  Thomas & Jocke

April 1989 Khomeini dör, yada, yada, yada....

(De diplomatiska utspelen sker simultant)

Pre War turn 1

Nato fjäskar för Kung Fahd i Saudi Arabien, Alla förutom Israel jublar!
WP  passar på att offentligt smutskasta Israel

Pre War turn 2
Nato erkänner Centrist regeringen i Iran
WP  discardar Support The Tudeh  (de glada gossarna kommer ändå ställa upp)

Effekter:
Saudi Arabien committar sig till Nato, Syrien committar sig till WP = Middle East crisis


Pre War turn 3


Nato: Krigshetsarna I väst kallar in RDF (Rapid Deployment Force)
WP : Känner sig tvunget att mobilisera Södra Militär distriktet (klart om 6 turns)

Effekter:
Iranska Armén (usla förädare), Israel & Jordanien  committar sig till Nato. Tudeh committar sig till WP

Pre War turn 4


Nato: Jordanien intervenerar
WP: Discardar Stöd till Mujahedeen

Pre War turn 5

Nato: Discardar stöd till Kurderna  (Turkarna jublar!)
WP: Discardar Stöd till Iranska kommunisterna

Pre War turn 6


Nato: Stödjer Iranska armégeneraler (usla förrädare)
WP: Skickar vapen leveranser till Irak.

 Pre War turn 7


Nato: Skickar också vapen till Irak
WP: Syrien intervenerar

Effekter:

Iranska revolutionära partiet  committar sig till WP, Uppror i Iranska Armén!
Lyckligtvis hörsammar majoriteten inte lockropen från de dekantenta Armeledarna, majoriteten av förbanden förblir regeringstrogna. Regeringsförband försöker läxa upp rebeller utanför Esfahan, tyvärr har inte skarp ammunition delats ut än, så rebellerna retirerar utan förluster. Jordanska flygvapnet bevakar luftrummet i Iran.

Pre War turn 8

Nato: Krigshetsarna invaderar Iran!
WP: Känner sig tvunget att intervenera för att stödja den legitima regeringen i Iran.

Effekter:
Iranska kommunister comittar sig till WP. De stackars syrierna tittar upp och ser att himlen är full av B-52:or, luftförsvaret lyckas förhindra en samordnad attack, men skadorna blir ändå förödande. Ett nytt Guernica har inträffat...

En runda av kaos, ryska förband röker ut ohyran i Tabriz, starka U:S förband attackerar Iranska enheter vid kusten.  Inga direkta stridskontakter ännu mellan Nato & WP, men ryska förband har kontroll på de strategiska bergpassen i närheten av Esfahan, världen håller andan.....

[/img]

RDF landstiger i Iran

Samtidigt i ett mörkt rum i Moskva överväger Miltärledningen, om en konflikt uppstår, ska den strategiska reserven användas i Norr för att säkra hamnarna?  Kan vi lita på Finlands undfallenhet & Sveriges påstådda neutralitet?

Thomas
#12
Boxen /
4 september 2006 kl. 13:40:58
På tal om svenska översättningar, så tittade jag i helgen på några avsnitt från en box om vietnamkriget.

Där översatte de bla "armed force" till armerad styrka och "mounted infantry" till monterat infanteri. I övrigt var det korrekt svenska, men den stackars översättaren hade stora problem med militära termer :lol:

Thomas
#13
Shopping / Bortskänkes, gammal klassiker!
14 mars 2006 kl. 16:41:04
Nu har jag ersatt mitt Avalon Hill:s "The Russian Campaign"  med ett ex i bättre skick.  Så istället för att mitt gamla spel ska samla damm, tänkte jag ge bort det till någon som kan spela och, om möjligt, restaurera, min gamla trotjänare.

Spelet är ett riktigt "players ex " med följande skick:

Karta = OK
OOB =  OK
Counters = ca 10 st ryssar saknas, övriga counters är slitna i varierande omfång. Bl a Partisanbrickorna har gnuggats en hel del mellan osäkra ryska fingrar.
Regler = Trasigt häfte, men allt finns med
Kartong = Definitionsfråga om det fortfarande kan anses vara en kartong.

Spelet hämtas i Stockholm

Thomas
#14
Historiska spel / A house divided
21 november 2005 kl. 00:12:03
Hej!

Har köpt GDW:s A house divided 1st ed. Är det någon som har några omdömen om spelet ? e.g vilken prio ska det ha i "högen med spel som jag en vacker dag ska spela"?

Thomas
#15
Krigsspel / Krigsspel, varför köper man fler?
10 maj 2005 kl. 13:41:23
Hej!

Är kommer en liten allmän fundering :)

Det senaste året har jag drastiskt ökat mina spelinköp, trots att spelhyllan redan är full av ospelade spel. Detta väcker lite funderingar om varför jag köper fler spel än vad jag rimligtvis hinner med att spela, i alla fall med jobb, flickvän etc . Jag misstänker dessutom att jag inte är ensam :wink:
 
Krigsspel.se & Ebay kan tyckas vara de självklara förklaringarna, men de mer verkan än orsaken. Med lite självrannsakan så har jag kommit fram till följande skäl:

1. Spel som jag köper för att äga...

Gäller främst gamla Avalon Hill spel som är utsökt vackra i hyllan (efter viss förhandling förvarar jag dock alla spel i ett eget rum/förråd) samt har ett högt nostalgivärde. Det är även intressant att se spelutvecklingen från 60 talet fram till nutid.

2. Spel som jag köper för att studera.

Spel vars primära syfte är mer som en historielektion. Jag läser regelbundet scenarion till SL/COI/COD/GI/ASL, trots att jag inte spelat SL på åratal. Andra spel som t ex GDW:s Case White (Polen 1939) har jag haft sen hedenhös, aldrig spelat, men studerat åtskilliga gånger.

3. Spel som jag faktiskt spelar, eller allvarligt överväger att spela...

Ja, det händer emellanåt att jag även spelar krigsspel  :lol: ...

Thomas
#16
Shopping / Paper Wars
15 april 2005 kl. 17:07:01
I samband med att jag köpte Europe Engulfed, såg jag att på tidningshyllan brevid kassan fanns en icke tidigare bekant tidskrift med namnet "Paper Wars" som hade Europe Engulfed som temanummer.

Givetvis köpte jag några nummer och blev positivt överaskad :D

Tidningen innehåller (delvis) bitska recensioner av spel från ett flertal företag ochibland får konstruktören/designern en chans att förklara sig.

Vad avser EE så fanns det även ett antal regelförslag varav ett flertal bifalles av konstruktören.

Thomas
#17
Kalla kriget / GDW:S Third World War serie
12 januari 2005 kl. 11:33:52
Med sambon bortrest över helgen,  fick jag trösta mig med att tillbringa helgen med att spela GDW:s  Battle for Germany.

Reglerna är mycket strukturerade och för ovanlighetens skull, heltäckande. Flygreglerna är nog de bästa jag sett i något strategispel.

Enda nackdelen är väl behovet av miniräknare för att räkna ut genomsnittlig "proficiency" (två decimaler) för att beräkna oddsen i större strider och att spelet tar tid (varje turn har bla 7 st move´s). Efter ca 10 timmars spelande (inklusive regelläsning & uppställning) kastade jag (Pact) in handduken i början av turn 4 pga Natos massiva flygövertag (damn those A-10:s). Jag fick senare revansch i "Southern front", som nog är roligare att spela ihop med Battle for Germany än separat. Turkar, greker och bulgarer "rockar" inte lika mycket...

Är det någon som har provat att spela alla fyra spelen ihop?

Spelet utspelar sig 1990 så jag blev osäker på vad moderatorn anser vara korrekt forum (kalla kriget eller nutid) Så för att slippa få "tillrättavisningar" motiverar jag valet med att det utspelar sig under senvåren 1990. :wink: