Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Strv102r

#1


Vi ska ta det här med. Det zoomar in på ett mindre område än SPIs Army Group South; Rostov och avgränsar striderna om Kharkov, vilket ju var en separat operation.

Brickorna är MMPs standard. Föredrar GMTs, men det är ju inget fel på dem.

#2


Vi kommer ganska snart att vända blickarna norrut i vår spelserie om Barbarossa igen, från Odessa, Svarta Havet och Krim till Kiev. Vi börjar med en liten påminnelse (bokstavligen liten, det är ett litet, litet spel) om hur man kom till Kiev då det var ett litet tag sedan vi spelade Blitzkrieg in the South.
#3


Två spel med samma tema. Jakimivka 1941, en sovjetisk motoffensiv längs svarta havskusten i augusti samtidigt som den rumänska "belägringen" av Odessa var i full gång, och Kuban Gateway, en remake av Just Plain Wargames Taman 42 om den rumänska kavallerikårens anfall ut på Tamanhalvön i augusti 1942. Taman 42 har jag spelat flera gånger och det finns en replay på det här:
 
https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,1893.msg24219.html#msg24219

Taman 42 var ju en liten juvel och har fått en ansiktslyftning vad gäller brickor i alla fall. Kartan vete f-n om det är bättre... Kartan till Jakimivka är lite... tom på terräng. Det finns en massa städer utslängda och lite vatten. Thats it. Vidare så verkar det vara Kuban Gateway som är grejen med numret, och sedan har man letat efter ett annat slag att slänga med. Mycket svårt att hitta info om det på nätet. Till och med artikeln i tidningen tar knappt upp det utan fokuserar på fälttågen som helhet.

Vi börjar så klart med Jakimivka 41 då det passar kronologiskt med vår spelserie om Barbarossa 1941. Kuban Gateway får vänta ett (bra) tag.


#4
Historiska spel / Replay av GNW Helsingborg
13 mars 2025 kl. 14:42:32
I söndags fick jag tillfälle att ha en hoj och besöka Scipio för en förevisning av hans system om slag från Stora Nordiska kriget. Han hade dukat upp Helsingborg och vi gav oss på det där han managerade danskarna och jag svenskarna. Det var så klart betydligt mer av diskussion om system och vad detta vill belysa än tävlingsinriktad dubbelsidig duell.






Det hela börjar med kavallerifäktningen på den svenska vänstern. Dansken vill rida chock så klart.











Det blir the danska förband som anfaller. De svenska ska så klart rida motchock. Det är ju så de jobbar som Scipio sa. Två av dem får till det. Kollisionen blir alltså mellan tre danska förband och två svenska.





Kollisionen utfaller lite förvånande klart till svenskarnas fördel, men sidorna studsar i sär efter sammanstöten och ingen sida har kollpasat.
#5


3CG har verkligen tryck i pannan! Nu trillade det här in för ett test!
#6


Snart dags för det första scenariot ur detta.
#7


Jag vill minnas att systemet fått en del kritik. När jag förbereder och läser in mig ser jag ett illavarslande tecken; CRT är differentialbaserad i stället för oddsbaserad. Det är oftast inget problem utan bara bra för spelsystem för antika, medeltida eller tidigmoderna, inkl Napoleonkrigen, slag och krig fram till introduktionen av räfflade musköter. Därefter blir det i regel direkt dåligt. Men i övrigt noterar jag inget som redan vid inläsning får mig att reagera. Vi får väl se... 
#8


Då har vi jobbat oss söderut och når Barbarossa i armégrupp Syds område. En föregångare till EFS-serien.
#9


Åter har jag fått förmånen att testa ett av 3CG:s kommande spel. Precis som sist är det Nordafrika som gäller, men denna gång Operation Battleaxe 1941. Det är ett mindre spel än 3CG brukar göra. Karta, antal brickor och GT, ja allt är mindre. Eftersom testet kan komma att nyttjas för internationella syften kommer själva rapporteringen ske på engelska, men det lär ju knappast vara ett problem för det här auditoriet.
#10


Nästa del i vårt 1812-projekt. Systemet är ett lite moddat Triumph and Glory, vilket vi spelat bla Austerlitzscenariot ur, och det var ju jättebra vill jag minnas.

#11


Efter Roads to Leningrad lämnar vi armégrupp Nord och ger oss söderut.
#12


Under dukning och regelstudier.

#13


Vi tar väl det här också när vi är inne på fälttåget 1812. Min kopia saknar omslaget.

#14


Efter att ha spelat fyra spel om Barbarossa 1941 (Four Roads to Moscow) så känns det ju kul att ta ett spel om ännu en offensiv mot Moskva, fast en äldre förlaga. Den gick ju ännu sämre i slutändan, men tog ju Moskva.
#15
Acies Edizione tycker jag ger ut trevliga spel. Dee har ett på kickstarter nu om sjö- och flygkriget på medelhavet under andra världskriget om det intresserar någon mer än mig.

https://www.kickstarter.com/projects/kings-of-rome/fire-in-the-blue

#16


3CG har mycket på G just nu. Kul! Hann inte ens avsluta testet av Polar Storm innan det här trillade in. Långt från Nordkallotten och snö. Det handlar om nordafrika och första El Alamein sommaren 1942 när axelmakterna förföljer de allierade österut efter Gazala.
#17
Andra världskriget / Replay av SPIs Leningrad
22 februari 2024 kl. 15:02:43


Efter Four Roards to Moscow zoomar vi in på armégrupp Nord. Ett litet, enkelt, gammalt spel. Men vill minnas att jag tyckte det var helt Ok när jag spelade det sist.
#18


Vi ska ge oss på temat Barbarossa och börjar med det här. För några år sedan spelade vi motsvarigheten Four Roads to Paris och där var ju solitärspelet riktigt bra och spännande, medan det som avhandlade upptakten till operationen var sådär. Det var ju intressanta infallsvinklar, även om alla inte blev utmärkta spel. För den som vill jämföra upplägg och designidéer med detta så lägger jag en länk här: https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4500.0.html



#19


Jag har åter fått förtroendet att speltesta ett av 3CGs projekt. Jag har provat en gång solitärt för att bekanta mig med det, och nu, efter Crusader, kör vi detta innan vi går vidare.

Det handlar om den sovjetiska Petsamo-Kirkenes operationen i oktober 1944. Tyskarna ska dra ur Finland efter Finlands stilleståndsavtal med Sovjet, men har stora underhållsdepåer i Petsamo och Kirkenes som behöver evakueras vilket tar tid, så det är inte bara att ta sitt pick och pack och gå västerut. Det låter som en intressant situation, även om SS panzerkårerna lyser med sin frånvaro. Fast det finns pansar. På röd sida. Och marininfanteri. Som landstiger. Och tyska bergsjägare. Och delar av Engelbrektsdivisionen om jag förstod det rätt. Ingredienserna för en intressant anrättning finns således.

Som vanligt vid speltester så redogör jag för händelseutvecklingen. Eventuella saker jag inte är nöjd med tar jag med designern som kan rätta till det om denne så önskar. Det jag är nöjd med lyfter jag ändå här så klart (och hoppas att det inte försvinner när något ändras i slutdesign och produktion).
#20
Operation Skorpion är snabbspelat, så jag förbereder nästa. Ett spel som kom i MMPs tidning som också innehöll Carentanscenariona till Panzerblitz 2. Litet och nog ganska snabbspelat. Chitaktivering. Man manövrerar med divisioner, men brickorna motsvarar närmast bataljoner för 15 och 21 Pz, men brigad/regemente för övriga. Det innebär att då förbanden behandlas som lika starka så är tyskarna relativt en växel starkare. Brickorna nere till höger är till spelet Fortress Holland.