Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - tinG

#2251
Events /
30 november 2004 kl. 20:22:19
Citat från: "Scipio"JFrågan är också om man blir insläppt om man råkar bära med sig en låda med en bild på något som liknar ett vapen på...?

Ja, lämna Ken hemma!  :wink:
#2252
Events / Consimworld Expo - aka. MonsterCon '05
30 november 2004 kl. 11:20:48
Tjena alla monsterdiggare!

Har någon besökt det nu redan klassiska årligen återkommande konventet i Arizona? Själv har jag nu näst intill svurit på att åka dit nästa sommar! Dyrt lär det bli, ja frågan är om man kommer åter med livet i behåll! ;)

Nå...? Någon här på forumet som har liknande känslor inför MonsterCon, eller som har ett dylikt löfte innestående? Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av krigsspelskonvent "over there"?

Inte hört talas om MonsterCon? Kolla in länken: http://www.consimworld.com/expo/

Jonas
#2253
Andra världskriget /
27 november 2004 kl. 21:09:31
Citat från: "Delirium"Tre spel?
Mitt första, Rogers och mitt andra. ;)

CiteraSjälv har jag ingen som helst ursäkt.  :lol:
Inte ännu...

CiteraMen kanske förutsättningarna pekar på att vi ska planera varje spelsession långt i förväg helt enkelt? Verkar vara vettigt för er bägge att försöka spela till exempel en hel lördag, förslagsvis.
Ett bra förslag! Jag skulle kunna tänka mig en tripp till Skövde för att kolla in dom där Combat-Ken dockorna... Skulle det dessutom finnas möjlighet till AETO så gick väl det också an!

Väntar på inbjudat till AETO-VästGötaCON...  :wink:

Jonas
#2254
Andra världskriget / Re: Pacific War
27 november 2004 kl. 21:00:55
Citat från: "Magnus2"Är det Victory Games Pacific War?
Har du spelat hela??? Är det spelbart?
Jag försökte köra några gånger för länge sen men jag har för mig att search-reglerna var så otroligt omständliga (=10 giga-tusen tärningsslag) att man gav upp efter en omgång.

Annars verkar Command & Control-reglerna och variabel längd på operationerna mycket intressanta.

Men som sagt, funkar det?

Japp, Victory Game.
Nej, jag har absolut ALDRIG spelat hela!
Men kampanjescenariona är ju fullt spelbara.
Finns en del rekomenderade regeländringar (kolla in http://www.grognard.com ).

Citat från: "Magnus2"
Citat från: "tinG"OCH sedan fyra dagar tillbaka lycklig trebarnsfar: Nora 5, Sonja 1,5 och Vera 0 år!

Grattis!!!
Snart kommer du upptäcka att två föräldrar är för lite...

Magnus (pappa till Lovisa 9, Hanna 7 och Ellen 4 år :) )
[/quote]

He, he, ha... Tack! Vi har redan fått vissa indikationer åt det hållet ja...  :D
#2255
Krigsspel /
27 november 2004 kl. 20:45:17
Citat från: "Scipio"Som tidigare har nämts så skippar OCS helt att ha regler för interaktionen mellan förbanden på de lägre nivåerna, där EFS lägger ned ganska mycket krut.  //  Jag menar då på sådana saker som tidigare har nämts att OCS inte har några regler för vad som händer om man förflyttar förband inom vapen-effektsavstånd från fientliga förband och att det inte egentligen går att "reagera" på den taktiska nivån under stridförloppet.

Precis, "vapen-effektavstånd" är helt och hållet ointressant i Operational Combat Series! Er disskussion (dvs, din egen och Fagers) kring hur långt ifrån man kan skjuta sönder en pansarvagn är i sammanhanget ganska ovidkommande. Oavsett om skalan är 5 eller 2,5 miles/hex så är väl vapenslagens räckvidd i de flesta fall ointressanta eftersom man under WWII trots allt var tvungen att SE det man sköt på,  LOS-faktorn!

Citat från: "Scipio"Säg att vi skall simulera en "lågnivå" situation i OCS och EFS. Denna jämförerlse bör ju ligga ganska nära eftersom förbandsstorleken är likvärdig och hexerna är lika stora.

Skillnaden är alltså att om man skalar ner OCS så här långt och tittar på hur dom enskilda brickorna flyttar och strider så kan det se väldigt konstigt ut.

Dean Essig har ju dock medvetet skapat ett operationellt spelsystem.

Citat från: "Scipio"inte är en sågning av OCS från min sida

hehe... och jag är INTE Dean's skandinaviska försvarsadvokat!  ;)


Citat från: "Scipio"Alltså om man skall försöka rita en lägeskarta och på divisions eller kårnivå i EFS så kommer det att se intressant ut och man kommer att kunna följa de olika enheternas agerande för att fördröja eller hejda fienden och så vidare.

I OCS så kommer det att kunna se konstigt ut på den här nivån i och med att det inte finns någon effekt av att kuta omkring bredvid fientliga förband tillsammans med den höga förflyttningen på 7-9 MPs. Och det tillsammans med flipfloparna som är rätt vanliga.

Jag skulle vilja påstå att "verlighetens lägeskartor" under pågående operationer var ganska "konstiga"! :)

Om man sedan kollar på situationsskartorna i litteraturen bör man komma ihåg att allt detta är efterkonstruktioner, kanske i bästa fall reella lägeskartor från de stridande förbanden men i dessa senare fall handlar det inte sällan om gissningar!

I en jämförelse mellan EFS och D. Glanz's "The Initial Period..."  finner man ganska snart att även detta spel har svårt att simulera "verklighetens lägeskartor".

Citat från: "Scipio"Smaksak tycker jag alltså. Båda systemen har alltså sina fördelar. OCS fördelar är logistik och mer fokus på den stora situationen i OCS. EFS fördelar är mindre fokus på att leka logistik-officer och att mer fokus är på att striderna fungerar jämnare hela vägen nerifrån och upp.

I OCS är det ju alltid Supply-tillgången som avgör det operationella tempot. Visst har tyskarna i ditt lilla exempel möjlighet att attackera och ta död på en hel hop ryssar men priset är SP-kostnaden. SP's som ofta samlats på hög under lång tid i väntan på denna offensiv och som skall räcka hela vägen fram till det strategiska målet... KIEV?!

Tysken har sannerligen goda möjligheter att omringa ett gäng divisioner längs flodlinjen, men om ryssarna varit lite smarta och gömt undan lite egna SP's så kan dom kanske överleva längre än tyskarna hoppats på. Dessutom kan det hända att DEN viktiga järnvägslinjen passerar genom den ryska motståndspunkten.

Citat från: "Scipio"Alltså att OCS inte är lika kul om man inte har dom här mer yvigare strategiska blitzkriegs-situationerna som endast finns representerade idag.

Burma brukar var lite mindre "yvigt" än de övriga...  :wink:
#2256
Andra världskriget /
27 november 2004 kl. 20:44:31
Som ni mycket väl vet så är vi TRE spelare... dessutom talar allt för att vi även har TRE spel!  :up:
#2257
Krigsspel /
26 november 2004 kl. 00:19:25
Citat från: "Anders Fager"Vad är konflikten mellan "skematisk strid" och å andra sidan "stabila/instabila spel"?

errhh... Nä hävdar inte att det finns någon konflikt. Ville bara att författaren själv skulle utveckla och förklara vad han menade att skillnaden mellan schematisk och rimlighet.

CiteraOch (för att irritera alla) hur kan ett stridssystem som tillåter brickor av divisions storlek att bluta på varandra vara annat än "schematiskt"?

Lessen Anders men i det avseendet är väl ALLA krigsspel "schematiska", oavsett simuleringsnivå! Eller?

Jonas
#2258
Nyheter & feedback /
26 november 2004 kl. 00:03:51
Jonas var alltså namnet. född och hemmahörande i Göteborg, även om jag har en "mörk historia" ;) från Umeå där jag studerade 1995-98.

Introducerades i hobbyn av en klasskamrat under gymnasietiden. Först med AH's Russian Front och Squad Leader men sen via långa solokampanjer under sommarnätterna på föräldrarnas vardagsrumsbord med en lånad kopia av TSR's WWII (en föregångare till AETO)! Aha... those were the days! <--- Romantik! ;).

Jag köpte snart mitt första krigsspel och jag må säga att jag gick ut hårt direkt och tog mig an ett riktigt monster: Mark Herman's Pacific War! Efter det gick det fort att expandera... först SL-modulerna och sen..... gee jag är nog i klass med Scipio/Roger när det gäller volym. Aj, aj, aj.. :up:

Mitt spelintresse har alltid varit knutet till ett intresse av krigshistoria. Först bara andra världskriget men under årens lopp har intresset förståss fördjupats och jag äger nu spel med teman från i stort sett alla historiska perioder.

Miniatyrer... jo, jag köpte helt nyligen faktiskt mitt första (Svarta korpen undantaget) miniatyrkrigsspel: Clash of Arms' Fighting Sails: Close Action.
Väntar dock ett litet tag med att köpa in några stora flottor... eller?

Oj då. Hur som helst här är jag nu.

OCH sedan fyra dagar tillbaka lycklig trebarnsfar: Nora 5, Sonja 1,5 och Vera 0 år!
#2259
Krigsspel /
25 november 2004 kl. 23:26:32
Scipio skev:
CiteraOCS fokuserar på mycket på logistik och simulerar striderna lite mer skematiskt.

EFS har en högre grad av abstraktion av logistiken men bränner i stället mer krut på att simulera striderna och manuvrerandet på ett rimligare sätt.


Roger!

Kan du utveckla det där? På vilket sätt tycker du att OCS är "schematiskt"?

Dean Essig (OCS-designern) har skrivit en del om vad han kallar för "stabila" och "instabila" spelsystem. OCS är i det sammanhanget ett exempel på ett instabilt system med sina "flipp-flopp rundor" och combat surprise.  Jag får inte riktigt till ordet "schematiskt" när jag tänker på OCS, så förklara gärna hur du menar.

Jag gillar EFS framförallt för spelens värde som historiska dokument, kartorna är enastående och dess OOB fasinerande detaljerad. David Glanz' "The Initial Period of the War on the Eastern Front", Heinz Gunderian's "Panzer Leader" eller Eric von Manstein's "Lost Victories" brukar nästan alltid dyka upp på mitt spelbord när jag solokör några rundor EFS. Nu senast var det dags för "Barbarossa:Army Group South". "AGS" är väl sannolikt det intressantaste spelet för den ryska sidan (jag äger dock inte "Typhoon").

EFS verkar vara en bra simulation av Barbarossa-kampanjen, men frågan är om systemet håller för andra settings. Skall bli intressant att följa seriens utveckling.

Helst och mest spelar jag dock fortsatt OCS.

Just nu ett soloparti (igen!!! :( ) med "Enemy at the Gates" scenariot "Little Saturn". KUL! Och vid min sida... Mr. Glanz' "When Titans Clashed"... å så förståss von Manstein!  :up:


mvh Jonas
#2260
Krigsspel /
25 november 2004 kl. 22:49:36
En del "sex" med betydligt mindre "droger" och "rock 'n roll"...

Jag nominerar The Gamers' "DAK" innehållande en blipp för en italiensk fältbordell: 10 Armata Mobile Bordello Section

Jonas
#2261
Krigsspel /
19 november 2004 kl. 12:35:33
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Scipio"Jag tycker att det är en mycket märklig regel i många avséenden, dock så hindrar det mig inte från att uppskatta OCS trots sina brister...jag har ju trots allt 11 OCS-spel...

Har nog alla åxå. (Är det verkligen 11?) Och lustigt nog så har aldrig den där regeln bekymrat mig det minsta.

Inte mig heller...

Om du inte vill ha den där pansardivisionen bakom din linje så får du väl antingen se till att täppa till det där hålet eller också se så pass elak ut att din motståndare inte vågar utnyttja situationen! Med några goa reservstackar där bakom så kanske du VILL att fienden skall luras igenom!

ps. det är ofta ett ganska vanskligt företag att pressa igenom pansardivisioner genom ett så litet hål i linjen... Man har ju Supply Phase att tänka på också! OCS rular
#2262
Andra världskriget /
13 november 2004 kl. 15:25:38
Citat från: "magnus"Herrarna på den här tråden har talat vist :)
Jag kan lägga till Gamers - Stalingrad Pocket. En liten låda från Gamers, som kom för ca 10 år sedan. Jag tyckte den var bra.
Från gamla Avalon Hill finns t ex Russian Front. Också medelsvårt. Lättspelat

Hej!

- Standard Combat Series: Stalingrad Pocket II, Fallschirmer, Ardennes, Crusader, Gazala, Afrika, Yom Kippur, Drive on Paris,  (ok, alla är inte WWII).
- Schwerpunkt Series (GMT): von Manstein's Backhand Blow <-- ett MYCKET BRA nybörjarspel!
- East Front Series (GMT): innehåller många scenarion!

Och varför bara hexbaserat?
- WWII: Barbarossa to Berlin (GMT) (alla dessa sk. "card driven" spel är väldigt väldigt bra och kan spelas på en lång kväll.
- Storm over Arnhem (AH)

Jonas[/url]
#2263
Krigsspel / Re: Rösta om krigsspelande
12 november 2004 kl. 11:03:34
1. Counters -  
trimmade, har precis på börjat gå igenom mina ASL-blippar som hitills varit orörda... mycket skräp blir det!
2. Spelrutor -  
Hex eller point-to-point á lá Paths of Glory m.m.
3. Pjäser -
Counters.
Men jag har nyligen investerat i mitt allra första miniatyrspel: Fighting Sails: Close Action, har dock inte vågar ta fram penslarna ännu! : cry :
4. Spelplan -
Plastlaminerad - på tok för mycket jobb.
häftmassa - kladdigt!
monterad - ja gärna det, AH's kartor var en fröjd, mera sällsynt now-a-days.
glasskiva - har aldrig kunnat bestämma mig för vilka mått jag skall skaffa! Kör alltså mest rakt på pappret...
5. Speltid -
2 timmar eller mindre - nja men nej tack.
2 - 4 timmar - kul för en kväll, javisst.
5 - 12 timmar - ett trevligt card-driven game á lá Paths of Glory, gärna det.
ju längre ju bättre - hemskt mycket gärna.
6. Period - innan musköt, musköt till 1900, 1900-38, 1939-45, 1946-Nutid, Sci-fi.
Jag är en allätare!
7. Nivå - Man mot man till pluton, kompani till regemente, operationell, front, strategisk, storstrategisk,
Jag är en allätare!

Jonas
#2264
Krigsspel /
12 november 2004 kl. 10:39:53
Citat från: "Delirium"På senare år har jag dock börjat luta mer åt simulationshållet, det är helt enkelt inte lika spännande att se tyskar bada i Bajkalsjön längre.

Wif faaan... jag menar: Vad faaan menar du med det?  :wink: