Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Kanger

#31
Att i det här spelet ha VP för förluster är bisarrt. Vad spelar förluster för roll när kriget är slut om några dagar?

Att evakuera höjdare, andra än Hitler, har egentligen ingen betydelse. I det här läget är det bara han som gäller. Tysken kan ha som mål att hindra ryssen att hissa flaggan på riksdagshuset den 1 maj (för att ge Stalin en sista näsbränna) samt att Hitler inte blir tillfångatagen. Om Hitler tar självmord (kan endast ske under en tysk turn) så kollapsar tyska försvaret och ryssen vinner. Alltså måste han leva fram till 2 maj och inte bli fångad.

Ryssen kan ha som mål att lyckas hissa flaggan och/eller ta Hitler (tar han Hitler så är det instant victory)

Jag tror det skulle räcka med en sådan hederlig cage-fight. Inga VP med "marginal victory" och sådant trams.
#32
Såg närmare på spelets counter-art på BGG. Huvva! Något så obegripligt psykedeliskt, och där bägge sidor ser typ likadana ut.

Ge gärna kartan några gritty färgnyanser också. ATO, gör om, gör rätt. 

Annars verkar spelet kul.
#33
Egentligen borde tysken bara ha en typ av VP, nämligen att lyckas evakuera höjdare (som sen hjältemodigt smiter vidare till Sydamerika). Enda anledningen till att inte genast föra ut dem är att moral och/eller något logistisk kollapsar för varje ledares smitning. Dessutom bör en lyckad smitning vara avhängig av att ryssen hålls på avstånd och/eller inte ockuperar vissa ställen. Det betyder att om tysken för ut en höjdare så blir det enklare för ryssen att rycka fram och i sin tur försvåra framtida evakueringar.

Ryssen i sin tur vill ta staden så snabbt som möjligt, vilket gör att tyska höjdare bör vara kvar så länge som möjligt för att förhindra detta.

Typ så, måste finslipas lite
#34
Andra världskriget / SV: Road to Cheren
3 januari 2022 kl. 17:55:34
Nu finns regler och Vassal module. Om någon vill göra en seriös speltest så säg till
#35
Andra världskriget / SV: Nya Guinea
3 januari 2022 kl. 17:53:03
Nya Guinea ... Nja
#36
Science-Fiction & Fantasy / SV: Fantasykrigsspel?
3 januari 2022 kl. 15:34:13
Sen SPIs gamla spel så har ingen gjort John Carter, Warlord of Mars. Undrar varför
#37
Shopping / SV: Senaste köp
30 november 2021 kl. 16:20:57
Nevsky

Verkar riktigt kul
#38
Första världskriget / SV: Great War Commander
30 november 2021 kl. 16:19:30
Jag är otroligt förtjust i CC-systemet
#39
Krigsspel / SV: Krigsspelsdesigners
30 november 2021 kl. 14:27:28
Det lustiga med Dean är att han samtidigt inte är främmande för att radikalt göra om sina serie-regler. Jag tänker på hur artillerireglerna pendlade fram och tillbaka i hans TCS. Jag tänkte bara för någon dag sen att det i princip verkar finnas två skolor bland designers. En vill främja realism, ofta med massor av blippar, och är representerade av Dean Essig, Vance von Borries, Mark Simonitch, Kevin Zucker. Sen har vi dem som mer vill främja själva spelupplevelsen, ofta med få blippar och försök till eleganta lösningar. Där har vi Chad Jensen, Ted Raicer, Volko Ruhnke, Carl Paradis, och även Mark Herman. Jag vill blygsamt placera mig själv i den senare skolan, ty jag tycker personligen att den är roligare.

PS sitter just nu och läser reglerna till Nevsky, ett klart exempel på den senare skolan.
#40
Boxen / SV: Köpreflexen
28 september 2021 kl. 21:37:41
Ibland dyker det upp spel på p500 där precis allt, ämnet, titeln, bildvalet, grafiken, bakgrundstexten, kittlar ens köpreflex.
Det här spelet är precis tvärt om för mig.  :mrgreen:




Man kanske kan tweaka spelet till "hur mycket civil disorder kan du trigga med fem grävskopor?"

#41
Kalla kriget / SV: Dien Bien Phu
13 juli 2021 kl. 22:39:52
Jo, från Off-map box går ju, såsom beskrivet i punkt 5.

Punkt 2 går ju också om du bara ser till att du flyttar Dig markern in i 3z-304 game turnen innan.
#42
Kalla kriget / SV: Dien Bien Phu
12 juli 2021 kl. 01:27:35
Hejsan,

Jag är lite osäker på din fråga. Om du pratar om Valley move så måste slutstationen vara i Trench zone (Dig zone duger ej). Se 2.1-B

Pratar du om Box move så har du en serie alternativ i den gråa rutan i 2.1-A. Vilken tänker du på?
#43
Lyckades Japan ändå vinna?
#44
Dags att betala resource points samt flytta fram trupper till senare ankomst, för att få maximal drm på replenishment dieroll (imphal)
#45
Om du har lyckats få Churchill att hoppa ett steg tre gånger så ska nog Chang göra det också. Att sen Churchill gnölar om att det inte är bra nog och sjunker ner igen är en annan sak. Att Churchill går upp representerar det Slim och Stilwell har lyckats på marken, och det är det som Chang ser och blir pressad av att hänga på. Lament är mer internt gnölande. Aktivering håller dessutom bara i sig under den gameturnen.

Sen är det ju -1 på tärningen om det finns en Yunnan-enhet bland losses, vilket inte är så svårt för japanen att åstadkomma. Förluster är avkylande för Chang.