Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - nielsen.filip

#61
Nu har jag spelat igenom Agathocles-scenariot och tänker göra ett försök att återberätta vad som hände.
Ni som spelat Carthage vet att det blir några få höga "stacks" på kartan och väldigt mycket information vid sidan om, bilderna blir därför inte så talande. Jag tänkte därför köra lite mer text-baserat än jag brukar men förhoppningsvis kan ni följa med på kartan.

Obs, jag blandar hejdlöst svenska, anglosaxiska och grekiska namn och benämningar.

Kort bakgrund:

Agathokles, en klassisk grekisk tyrann (över Syrakusa), vill ta kontrollen över Sicilien. Karthago tycker det är en dum idé.

VP för Syrakusa
3VP Lilybaeum
2VP Utica och Hippo Diarryhtus
1VP Drepanum, Panormus, Messana, och Agrigentum
1VP Lite stad i Karthago-provinsen
Automatisk vinst om Karthago erövras

Vid start kontrollen över Messana -> 1VP

VP för Karthago
5VP Syrakusa
3VP för varje annan stad på Sicilien
Automatisk vinst om Syrakusa endast har Syrakusa kvar!

Vid start kontrollen över Lilybaeum, Drepanum samt Panormus-> 9VP

Scenariot är fem drag långt.

Setup:


Syrakusa har Agathocles och hans två söner, Arcagethus samt Agatharcus, att tillgå. Alla startar i Syrakusa.
Cirka 16500 infanterister, 2400 kavallerister samt 90 stycken femmor (galärer).

Karthago har Hanno, Bomilcar och Hamilcar som ledare. Hamilcar i Lilybaeum, de andra börjar i Karthago.
Cirka 19000 infanterister, 1500 kavallerister samt 150 stycken femmor (med bättre besättning).

Setup:en på lite avstånd (med förberett spelområdet för första puniska kriget):


De inte så väl utvecklade strategierna är:
För Syrakusa att erövra fler städer på Sicilien för att öka på rekryteringsunderlaget. Sen, någon gång i framtiden, invadera afrika.
För Karthago att avvakta och inte slösa på de surt förvärvade slantarna i onödan (eller på befolkningen heller för den delen)
[okej, jag borde nog funderat lite mer på detta]
#62
Historiska spel / Spelrekommendationer antiken
7 juni 2013 kl. 19:56:09
Hallå

Om man snöat in på antiken och i synnerhet Rom, vilka spel rekommenderar ni då (och varför)?

Har:
Carthage
Sword of Rome
Great Battles of Alexander

Har snart:
Pax Romana

Vill ha:
Rise of the Roman Republic
#63
Historiska spel / AAR GBoH, Alexander, Granicus
20 maj 2013 kl. 15:36:19
Den här gången blir det bara bilder.

Drag 1/Start:

Army withdrawal levels:
makedonierna/perserna
100/90

1: 0/0

#64
Hallå

Ligger "The Rise of the Roman Republic" och skräpar hemma i ngt förråd? Sälj det till mig istället och låta det skräpa i mitt förråd... jag menar användas.

mvh
/filip
#65
Historiska spel / Regelfråga GBoH, Alexander
30 april 2013 kl. 15:21:10
Har två funderingar:

1. Vilka effekter har floden Granicus i "The Battle of the Granicus"?

2. 8.38: En phalanx är en cohesion från automatic rout i enemy ZOC och misslyckas med TQ-checken. Flyr de för att sedan elimineras i rout-fasen? Skippar man helt 9.65 eftersom enheten inte är upp i tillräckligt många hits. "Each time any of these units incurs Hits greater than or equal to its TQ, the player rolls the die." Eller slår man en extra gång, både för 8.38 och 9.65?

Det blev väldigt intressant svengelska, hoppas ni förstår.  :insecure:

Antagligen finns svaren på dessa frågor någostans i consimworld, när jag har oändligt med tid skall jag titta där......
#66
Filip är mördad........och Alexander behöver säkra sitt kungarike. Stammar i norr, "triballerna" under ledning av Syrmus, behöver pacificeras.
Läs mer här: http://http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander%27s_Balkan_campaign

Barbarerna har tagit position på en höjd i skogsbrynet vid floden(Lyginus) och Alexander formerar sin armé på slätten nedanför.

Makedonierna vinner om de kan få barbarerna att fly innan drag 8.
Barbarerna vinner om de kan få makedonierna att fly (yeah, sure som det står i reglerna) alternativt hålla ut till och med drag 7.

Det går att hetsa de triballiska trupperna till att anfall ut från sina hyfsat bra positioner genom att skjuta på dem. Då tappar de allt sans och rusar efter de fega avståndstrupperna. En taktik som är tänkt att användas.

Setup:


Alexander i egen hög person (högra flanken):


Philotas (vänstra flanken):


Glaucias och Clitus (Triballernas vänstra flank):


Syrmus (Triballernas center):

Här finns de lite tyngre triballiska trupperna, "Medium Infantry"!

Arbaeus (Triballernas högra flank):


Tärningen är kastad eller vad man nu säger.
#67
Samma scenario igen. Läste på lite fler regler som förhoppningsvis skall hjälpa makedonierna.

"Optional rules" gällande kavalleri är nu med (formationer och "pursuit").
Har även läst på om "Phalanx-square". Något som kan vara bra om man är dålig på att skydda sina flanker....
Brydde dock mig inte om "trumping och "momentum" initialt.

Annars samma förutsättningar:
Makedonierna vinner om den persiska kavalleri-styrkan flyr alternativt flytta ut från kartan på nordsidan (uppåt) inom 20 drag. Det är långt dit!
Perserna vinner genom att makedonierna flyr.

Makedoniernas tanke var att försöka hålla ihop och skydda flankerna med kavalleri.
Perserna skulle anfall tidigt från olika håll.

Setup:


Makedonierna:


Spitamenes och Arsames:


Mithradates:


Har även återlärt mig närbildsfunktionen på kameran.
#68
Efter ~100 avsnitt av den lysande podcasten The History of Rome blev jag väldigt sugen på gamla hederliga fältslag med romarna.
Men innan jag slänger ut 700kr på SPQR så är det nog bäst att testa GBoH först och spelet jag äger är Alexander.

Därför presenterar jag här och nu en AAR vid namn: "Battle for Samarkand" även känd som "Filip försöker lära sig GBoH":

forsättning följer.....
#69
Ett sovjetisk anfall utan förvarning mot västeuropa med mindre hjälp av de övriga Warzawapaktländerna.

Som uppvärmning rekommenderas följande litterära storverk:
Team Yankee, Harold Coyle
Red Army, Ralph Peters
Red Storm Rising, Tom Clancy
The Third World War, Sir John Hackett
The Third World War: The untold story, Sir John Hackett
Red Thrust, Steven Zaloga
vilka har jag glömt?

För mer info om spelet, se denna utmärkta recension: http://www.theboardgaminglife.com/ArticlePages/natonextwarineurope_rv1.aspx?GameID=3

Sovjetisk plan, situationen 22 september 1983, D-2:

Sovjetunionen anfaller i stort sett ur barackerna. Tjeckiska och Polska arméerna får ingen förvarning pga risken med läckor.

Sovjetiska luftlandsättningar i norra Danmark med mål att säkra Aalborg och Aarhus på dagen D. Ytterligare luftlandsättningar i södra Danmark/norra tyskland, kring Flensburg för att säkra underhållsvägarna norrut. Landstigningar för att understödja de luftlandsatta trupperna D+2. Danmark bör därmed inse att läget är hopplöst och kapitulera innan de mobiliserat, kring D+3.

[Reglerna är enkla, regelboken är ett helvete. Att förstå vad som krävs för att Danmark (plus Nederländerna och Belgien) skall kapitulera är minst sagt oklart. Jag har spenderat mer tid på detta än jag gjort på alla andra regler tillsammans. Min tolkning är att det krävs att två mindre städer är ockuperade av trupper som är i "supply" samt "friendly airspace". Detta kräver alltså att de är inom support-räckvidd för ett HQ som är i "supply" under "victory points record phase". Det sovjetiska marin-HQ är dock bara i "supply" i egna "supplyfasen" om den inte har en "landväg" till en stad i eget territorium. Mao södra Danmark måste hållas öppet. Det blev mycket text som de flesta är helt ointresserade av, men jag har iallafall fått skriva av mig lite frustration över regelbokshaveriet. Någon kanske har spelat och vet hur det är tänkt?]

Andra gardes pansararmén (2nd GT) skall erövra Hamburg, korsa Elbe och Weser. Beroende av situationen så riktas fortsatta anfall mot antingen Nederländerna eller Ruhr-området. Detta är huvudstöten och omfattande flygunderstöd samt luftburna styrkor kommer att finnas tillgängligt.

Tredje Chockarmén (3rd S) skall understödja 2nd GT söderifrån samt avancera mot Ruhr-området.

20:e gardesarmén skall erövra väst-Berlin och därefter understödja 2nd GT och 3rd S.

Första gardes pansararmén skall gå mot Ruhr-området.

Åttonde gardesarmén skall gå mot Frankfurt i syfte att binda upp NATO-styrkor i mellersta/södra Tyskland. Skydda flanken för huvudanfallet.

Boloslav-armén/första tjeckoslovakiska armén (Bol) skall gå mot Nurnburg i syfte att binda upp NATO-styrkor i södra Tyskland.

Olomouc-armén/fjärde tjeckoslovakiska armén (Olo) skall gå mot München med syfte att binda NATO-styrkor i södra Tyskland.

Den polska armén PM (Pomerania) skall följa 2nd GT för att fortsätta anfallet om denna armé blir förbrukad. En sekundäruppgift kan bli att understödja anfallet mot Danmark.

Den polska armén SM (Silesian) agerar reserv.

Tillåtelse för att använda av kemiska stridsmedel kommer att ges för att upprätthålla anfallstempot.

NATO:s plan
Att försvara Västtyskland så långt österut som möjligt samt försöka få Danmark att fortsätta slåss så länge som möjligt. Efter 10 "steplosses" eller i drag D+4 så är ändring av strategin tillåten.
[Skrev upp några olika strategier för NATO och slumpade sen vilken det skulle bli, kanske inte den mest optimala men västtyskarna vägrar uppenbarligen retirera.]
#70
Krigsspel / Beslutsångest
28 augusti 2012 kl. 22:58:40
Vilket spel skall jag börja med nu, jag kan inte bestämma mig!

Rösta och ge gärna en anledning till varför jag skall spela just det spelet. Anledningarna kommer väga tyngre än rösterna.

....och nej, det finns ingen röd tråd mellan spelen mer än att jag antingen aldrig spelat dem eller att det var länge sedan samt att jag äger dem.
#71
Nutid / Next War: Korea
22 augusti 2012 kl. 22:26:08
Nån som hunnit testa Next War: Korea än?

Tycker det ser mycket intressant ut även om det verkar aningen komplicerat, iallafall med "advanced rules".

Det är väl en vidareutveckling av Crisis Korea: 1995 men hur likt är det Crisis: Sinai 1973? Har spelat de första dragen någon gång för länge sedan men mkt errata krånglade till det har jag för mig.

Noterade även att Seoul var aningen större än det är på "gamla" koreakrig-krigsspel, växt en aning kan man minst sagt säga. Mitt favorit-scenario i TOAW (The Operational Art of War, sånt där digitalt krigsspel) är ju koreakriget och jag vet inte hur många gånger jag invaderat broderfolket i söder. Dock behövde jag aldrig svänga på väg söderut för att undvika Seoul.
#72
Hallå

Nu när jag presenterat mig tänkte jag lägga upp några bilder (med intressanta streck) innehållande mitt soloparti av Kiev to Rostov, scenario 6 to Rostov.
Första gången jag skriver ihop något sånthär så kom gärna med kritik...

Har för några år sedan spelat igenom scenariot "Battle on the Sea of Azov", ingen nytta av det nu utan det krävdes en hel del regelpluggning för att få det att rulla igen. Vädret påverkar allt hela tiden och i detta scenariot ändras det också. Kändes som lite mer avancerat än vad som är rimligt. Likaså replacement-reglerna, mkt krut krävdes för liten effekt. Någon som spelat och tycker samma? Hur är det i jämförelse med liknande spel, typ OCS?

Saxat från BGG:
"To Rostov. The most dramatic moment of the late drive to the east was the drive to Rostov, the gateway to the Caucasus where lay the oilfields the Germans so vitally needed to run their war machine. The Germans have won victory after victory for nearly six months even though the Soviets have set successive armies in their path. Is this perhaps the Soviet last ditch and their last army? Are the Germans truly at the end of their supply line? Will winter stop the Germans? Historically in this near even contest, the panzers actually got into the streets of Rostov; can you?"

Turn 69, start

Försörjningslederna räcker inte hela vägen fram till fronten överallt. Krävs användning av "attack-supply" för att hålla divisionerna igång. Eftersom jag inte har någon som helst aning om hur man spelar detta bra så kan det bli lite vadsomhelst.

Följande är tyskens plan:
1. Öppna upp försörningsleden i nordväst. Finns en fin väg österut där.
2. Ett anfall norrut för att försöka nå voroshilovgrad alternativt omsluta de västra ryska ställningarna.
3. Ett anfall västerut för att se om det kan bli några möjligheter för framryckning i detta området (mot rostov eller shakty mm).

Följande är ryssens plan:
Passivt försvar tills tysken har kört fast. Sedan på STAVKAs kommando (mandated attacks) blir det motanfall. Notera STAVKA symboliseras av den döda flugan längst norrut.

Rostov är riktigt väl försvarat av många infanteridivisioner i nedgrävda ställningar, dock har arméledningen helt tappat greppet om situationen i detta området och kan inte agera. (något som jag helt misslyckat utnyttja som tysk)

Överblick:


Svarta ritade pluppar är VP-locations i tysk ägo. Röda är i sovjetisk ägo.

Tyskarna har 13:e, 14:e och 16:e pansardivisionen att tillgå i syd-öst. Även SS LAH, SS wiking, 60:e motoriserade divisionen plus diverse artilleri mm befinner sig i detta området.

I väster finns några italienska divisioner plus de tyska infanteridivisonerna 76:e, 94:e, 97:e LE samt 295:e.

Öster om italienarna finns det några tyska gebirgs-divisioner.

Ryssarna har en mängd infanteri och kavalleri-divisioner samt ett fåtal pansar-brigader spridda över fronten.

Östra delen:


Västra delen:


Har spelat till turn 76 än så länge så fortsättning följer (antagligen). Fotat bra men antecknat dåligt så händelseförloppet kommer att skönmålas.