Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av THGC Fields of Battle; the Great Northern War

Startat av Strv102r, 16 december 2018 kl. 18:13:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Detta på G. Jag gillar ju spel som Offensive a outrance, Twilight in the East, Red Badge of Courage; 2nd Bull Run eller the Battle for Normandy. Stora, med massor av brickor som tar tid  och regler som ger känsla för perioden och simulerar många av inflytelserna. Det här verkar vara raka motsatsen.






För ljus blå färg på de svenska brickorna. Jag är int helt förtjust i huvudbonads/hjälmikoner på brickor. Vare sig här, i A Fatal Attraction (Gallipoli), A Generation Lost (Verdun) eller The Big Push (Sommes). Men de harcfått danskarna uniform rätt, delvis i alla fall. De var vitgrå vid Helsingborg, men hade bytt till röda vid Gadebusch vill jag minnas. Men brickorna är tydliga i alla fall.






Kartexempel. Inget fel på den väl, men skogen ger lite trädgårdsintryck?





Exempel på taktiska kort.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Jag hoppade över detta spel på grund av att jag fick ont i ögonen av fulheten.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Strv102r



Utgångsläget vid Narva 1700. Svenskarna är mörkare blå iän bilden ovan visar. Bra! Så fult vet jag inte om det är faktiskt.

Den ryska armen som belägrar Narva är stark, men med undantag av två reguljära och två gardesinfanterister så är kvaliteten på infanteriet låg till direkt usel.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det svenska anfallet på cirkumvallationslinjens bröstvärn påbörjas. Det finns ingen garanti att det ska gå bra alls.






På den svenska högern, min vänster, går det bra för svensken. Han bryter in på två ställen, men fastnar på de övriga. På hans vänster, min höger nära centern, får han ett helt osannolikt lyckat utfall! Han bryter in på bredd. Snöstorm rakt i ansiktet på de mina?






Jag reagerar genom att vända om delar av de förband som varit grupperade i själva belägringsverken mot Narva. Du Croy skickar gardesförbandenpå yttersta högern mot centern.





Taktiska kort GT2.






Under GT2 går mitt försvar från krackelerande till kollapsande utom på högern där gardet kommer i stridskontakt.






Fortsatt kollaps, nu gör del av garnisonen utfall från Narva.













Slutläget. Känns historiskt, men med en annan början hade det kunnat bli annorlunda tror jag. Väldigt basic, men inte alls dåligt. Fartfyllt och faktiskt roligt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsläget Kliszow 1702.

Sachsarna och till höger del av den polska kronarmen mot Kalle dussin och Rhenskiöld.






Svensken spelar ett bra taktikkort. Hans kavallerivänster rider an mot polackerna, och han funderar på att anfalla med sin höger över vattendraget, mot plan, för att nyttja kortet. Men han avstår efter tvekan. Det kommer han att ångra.






Polackerna upplöses i flykt, som historiskt, och den sachsiska kavallerihögern vinklar upp. Men min kavallerivänster anfaller hans avvaktande höger med stor framgång.






Den svenska kavallerivänstern fullföljer omfattningen och gör till stor del ner min kavallerihöger, men jag anfaller fortsatt med min vänster, och nu också med centern. Det går bra! Slaget set ut att kunna vinnas!






Fortsatt svensk framgång på min höger. I övrigt står det och väger.






Slut taktisk finess. Nu är det slagsmål längs hela linjen. Ser ut att bli blodigt!















Slutläget! Svensk seger, men inte en överväldigande sådan. En Pyrrhusseger om något.

Jämnt som väl framgår. Roligt. Tog, som Narva, ca en timma.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Fraustadt 1706. Känns lite upplagt för den dubbla omfattningen som historiskt, om än oavsiktligt, tillämpades.







Inga taktiska finesser här inte! Framåt, gå på! Marsch!






Men det blir snudd på fiasko! Utfallet efter GT1 är klart i sachsisk/rysk favör.







Svensken kämpar på och får framgång mot ryssarna, till del, men i övrigt ser det illa ut även sachsiska förband nedkämpas.






Till sist är den allierade vänstern under dyrköpt kollaps, men det är den svenska vänstern också.






Den svenska vänstern upphör att existera som stridande enhet.






Den allierade vänstern försvinner, och de speglande flyglarna vänder sig mot varandra.






Åter vinner sachsarna på, den relativa högerns, och svenskarna på vänstern. De sista ryssarna är sega.







Två punchiga boxare som trillar på varandra.





Där passerar sachsarna moralgränsen. Svensk seger. Tekniskt. Pyrrhusseger?













Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Holowzyn 1708. Här får båda in mycket förband som förstärkningar. De svenska kommer in bakom de befintliga förbanden. De ryska kommer inifrån vägarna på min, den ryska, högern. Lite udda kanske.






Mina taktiska kort vid start. Ett bra, och två dummies...






Svensken börjar med stt skaffa sig extra förstärkningar. I och för sig tämligen oanvändbara.






Svenskarna påbörjar framryckningen. Omfattningen av min höger är ju uppenbar så min reserv börjar omgruppera från lägret till högern.





Den svenska framryckningen fortsätter. Mer svenska förband anländer. Ett svenskt taktikkort fördröjer omgrupperingen av min reserv. Jag kastar om dragonerna på vänstern mot högern.






Den svenska täten får kontakt med min höger, men hejdas. Min reserv kommer fram och skjuter livgardet i täten i trasor. Dragonerna kommer plats bakom infanteriet. Låt dem bara komma!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Svenskarna pressar på min höger, och jämnar ut förluststatistiken, men högern håller.






Svensken fortsätter anfalla min höger, och spelar ett "Gå på" kort. Han maxar antalet anfall mot mina flankförband. Han får stor framgång och min höger är nära kollaps. Jag går till motanfall med dragoner och det lyckas, om än i det lilla.








Min höger nedkämpas under Kalles personliga ledning Nu anfaller svensken också frontalt






Hans förband som krossat min höger anfaller upp på höjdens baksida och faller försvaret delvis i ryggen.






Min armé krossas innna mina starka förstärkningar  hinner anlända från höger.






Han börjar vända om sin armé för att möta hotet från den nya riktningen, samtidigt som han städar upp. Rhenskiöld såras i slagets slutskede. Moralen för ryssarna går under 0. De tillkommande avbryter marschen och vänder om. De är för sena och det är ingen ide att de också slås separat. Svensk stor seger.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Lesnaja 1708. Lewenhaupts kår med sina trossforor på väg til Kalles huvudarmen överraskas av ryssarna. En förpost är grupperad framskjutet. Huvuddelen försvarat trossen. Inga ryssar på kartan vid start.






Ryssarna alnämdervpå två täter ömse sidor det mindre vattendraget, med huvuddelen vänster vattendraget. Täten anfaller omedelbart förposten, men den håller ut. Det svenska kavalleriet rider mot centern från sin gruppering på högern.






Förposten håller ut än. Ryssarna tar sig förbi så gott det går.






Den svenska förposten är seg som bara den! Stridsgrupperingen börjar ta sig form på båda sidor.






Förposten nedkämpas till sist. Svensken anfaller. Ganska jämnt utfall.






Jag försöker hålla mig från närstrid utan låter eldkraften från dragonerna jobba. Det funkar bra. Svensken för motsatsen.






Min eldkraftstaktik ger resultat! Dessutom såras Lewenhaupt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Jag manövrerar för att få fram min vänster på skjutavstånd. Ett svenskt kavalleriförband anländer som förstärkning rakt in i min högerflanken vid floden.






Min vänster når skogsbrynet. Svensken får in två kosackförband som grupperas vid trossarna. De är helt värdelösa offensivt, men kan fördröja. På min höger håller svensken på att kämpa till sig ett litet övertag med hjälp av det nyanlända kavalleriet, och efterföljande infanteri.






Svensken kraftsamlar till min höger som börjar nedkämpas. Min center och vänster avger effektiv eld.






Efter att nedkämpat min höger anfaller han min center. Min vänster anfaller kosackerna vid trossarna. Nu är det ganska jämnt igen.






Det verkar som om svensken håller på att få ett övertag...






Eller så väger det jämnt...






Men så anländer Bauer med fyra ryska dragonförband rakt in i den svenska flanken.






Dragonerna kör över trossarna och kosackerna. Detta kanske är droppen för flera svenska förband kollapsar samtidigt framför min nuvarande höger. Det är över. Rysk seger, men Bauers ankomst hängde på ett lyckat tärningsslag 16% per GT. Svensken hade en motsvarade enhet som inte kom in. Tänk om tärningarna fallit på motsatt sätt?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsläget Poltava 1709. Reduttlinjerna är lite underliga. De redutter som stack ut från baslinjen mot svenskarna representeras av en enda redutt i spelet. Även antalet redutter i baslinjen är minskat. Säkert i linje med skalan och med abstraktionen av enheterna, men lite konstigt är det ju.







Svensken börjar inte med en rusning förbi redutterna eller en stormning av dem, eller både och, utan med att justera grupperingen och i synnerhet röra sig åt vänster med yttersta vänsterflygeln.






Svensken försöker glida förbi på ytterkant, men drar på sig eld.






Då stormar svensken. Den yttersta redutten faller, men de övriga håller. Kavalleriet rider förbi och engagerar den ryska dragonlinjen på flyglarna. Ett par dragonförband rider in mellan redutterna för att understödja försvaret.






Svensken genomför något som kan liknas med en dubbelmomfattning med kavalleriet. Den högra delen har ännu större framgång än den vänstra. Redutterna håller än. Förlusterna är klart i svensk favör.






Ännu en redutt faller. Det ser ut som om han är genom på sin vänster. Dragonerna är illa medfarna.  Men nu börjar även de svenska förlusterna öka.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



De sista redutterna är hårda, och de svenska förlusterna ökar snabbt. Även dragonerna presterar bra.






Det är inte längre uppenbart att svensken ens kommer genom redutterna och dragonerna.






Svensken börjar förtvivla! Försök till kraftsamling på vänstern.







Nu kanske det lossnade? Men hur ska man rå på det ryska infanteriet i lägret?






Till sist! Dragonerna slagna och ytterligare en redutt tagen.





Den sista redutten lämnas och den svenska armen rör sig mot återsamlingsytan. Går han dit måste mitt infanteri lämna det befästa lägret och anfalla.





Svensken är på plars och grupperad. Dags för nästa och sista akten.







Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Ryssarna börjar marschera ut ur lägret.





Härnäst avser jag rycka fram till skjutavstånd och låta eldkraften nedgöra svensken. Han har då bara ett val, att som historiskt storma sig in i evigheten.






Som tänkt går jag fram och ger eld, men effekten blir inte vad jag hoppats på. Svensken stormar så klart och får ovanligt bra utdelning. Jag börjar småsvettas... Efter förlusterna i redutterna och alla dragoner är moralen låg och det går att förlora än.






Svenskarna fortsätter att slåss vildsint med bra effekt, men min överlägsenhet tar ut sin rätt. Men min armes moral är på fallrepet och enstaka ogynnsamma utfall kan få armen att bryta ihop och lämna svensken som segrare.





Men de sista svenska organiserade förbanden upplöses inför övermakten och slakten kan börja. När GT20 är över har båda sidor moral 3. Så ett par tärningsutfall åt någondera hållet hade kunnat få andra utfall. Nu innebär utfallet rysk seger då svensken måste få ner den ryska moralen till 0 för att vinna. Det här scenariot blev roligt och spännande in i det sista!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsläget Helsingborg 1710. Svenskt övertag, men den danska moralen är högre? Beror på att om svensken tar de tre byarna så sjunker den danska moralen med 2 per by.






Den svenska kavallerihögern tar bort det danska artilleriet på min vänster. Hans höger påbörjar anmarsch.






Svensken griper an, men med begränsat utfall. De danska motanfallen är effektivare.





Strid längs hela linjen. Danskarna vinner på min vänster, svenskarna får ett övertag på min höger. I centern väger det.






Min vänster blandar sig i centern, som fortfarande väger, medan svenskarna kammar hem min höger. Där är det nog kört. När hans segrande kavalleriflygel faller min center i ryggen tar det slut snabbt.






Men ett motanfall mot hans kavalleri binder detta ett GT så att resterna av min center kan nedkämpa ett svenskt förband där Stenbock råkade vara. Denne faller vilket gör att den svenska moralen störtdyker. Dessutom håller mitt kvarvande infanteri på höjden ut mot upprepade svenska överlägsna anfall.






Fortsatta danska motanfall driver upp de svenska förlusterna och ner moralen till 0. Det danska ansatta infanteriet håller ut. Svenskarna ger tappt. Dansk seger. Men det berodde bara på tillfälligheten att bocken föll.




Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Gadebusch 1712. Missade ta foto av utgångsgrupperingen. Vad som hände GT 1 är att båda svenska kavalleriflyglarna anfallit. Den högra mot mitt oskyddade läger och den vänstra mot en dansk infantreiutpost på min höger som nedkämpas. Jag kontrar med att anfalla hans höger vid mitt läger i dess flank med framgång och genom att gruppera ut danska dragoner mot min höger från första linjen och del av sachsarna från andra linjen åt samma håll. Eld från centern reducerar det svenska infanteriet.







Nu anfaller den svenska centern också. Jag fullföljer motanfallet påvänstern vid lägret och går till anfall på min höger. Det svenska infanteriet presterar ovanligt uselt i centern. Hur svårt kan det vara att slå sexor? Utfaller är en fullständig katastrof för svensken.







Katastrofen eskalerar.








Katastrofen fullbordas. Dansk-sachsisk seger.

Det hade nog varit bättre att flankera främre danska linjen med den svenska kavallerihögern snarare än att rida mot lägret på djupet oavsett att lägret är värt 5 moralpoäng. Men slår man så uselt är det tveksamt om något kan rädda dig.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.