Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Tommy_la

#1
Efter att jag sett Crossfire spelas på Little Wars TV blev jag väldigt sugen att prova själv. När sommarsemestern kom blev det dags att måla figurer och bygga terräng för att representera norra Frankrike 1944 och för några dagar sedan spelades det första partiet.

Crossfire är speciellt på så sätt att det inte finns fasta turns och det inte sker några mätningar. Du kan flytta dina trupper hur långt du vill...  tills dess att någon kommer inom line of sight för fienden och tar skada av beskjutning, eller du misslyckas med att göra något annat.


Scenariot jag satt upp innebar att britterna med ett kompani om tre plutoner hade i uppgift att ta kontroll över en by som hölls av två plutoner med tyskar varav den ena fanns dold någonstans i terrängen. Bäggre sidorna hade också varsin tung kulspruta (tyskarnas dold) och en off-map granatkastare med ett begränsat antal elduppdrag och rökläggningsuppdrag.



pIFltCRn.jpg

Den västra infarten mot den fridfulla byn.



V9a-338o.jpg

Tyskar på patrull innan striderna börjat.
 


ECHXa5tN.jpg

Britternas första och andra pluton gör sig redo för framryckning norrifrån. Av någon anledning ville inte min motstånare nöja sig med att marchera fram längs vägen, utan gjorde komplexa kringgående rörelser och lade ut rök. Fegt av honom!  :P



uJ3I4DUK.jpg
 
Den tredje plutonen utgjorde den brittiska vänsterflanken vilken tills vidare stod i reserv.



0hvaCjb2.jpg

Britterna tog tidigt kontroll över höjden väster om byn. Den tyska gruppen som var satta att försvara den upplevde sig snart numerärt underlägsna och drog sig in i ett av husen istället.



5v_GfQw6.jpg

Efter ett antal längre elddueller som inte utvecklade sig till tyskarnas fördel, valde två tyska grupper att ta upp positioner i prästens hage. Britterna valde märkligt nog inte att springa rakt efter över öppen terräng medan en tysk pluton fortfarande fanns dold någonstans på spelplanen.



PHFvRqwo.jpg

Mycket riktigt gömde det sig tyskar i kyrkan. Här har britterna tagit upp position bakom kyrkogårdsmuren. Det här med regler är ju alltid lite lurigt när man spelar ett spel första gången.

- Vad händer om jag skjuter med artilleri mot kyrkan? undrar min motståndare.
- Det blir krigsförbrytarrättegång och du hamnar i helvetet! svarar jag.

Men min motståndare visade sig vara ovanligt hårdhudad och brassade av sin granatkastare ändå. Efter fortsatt skjutande åt bägge håll hade snart också britterna tagit sig in i kyrkan och såväl min kompanichef som min eldledare i tornet hade blivit krigsfångar.



ZBPjpc5M.jpg

Den brittiska tredje plutonen som stått i reserv påbörjade sen en lång kringgående rörelse på vänsterflanken för att omringa tyskarna. När de vadade över ån hamnade plutonschefen inom skotthåll för en tysk krypskytt som gömde sig i byggnaden som syns i bildens bakgrund. Han missade och hade därmed gjort sitt, vilket var lite symptomatiskt för tyskarna den här dagen.



85i1vX_2.jpg

Tredje plutonen fullbordade en omringning av de kvarvarande tyskarna utanför kyrkan. Överlevande tyskar valde att gå i fångenskap.



battle overiew.png

En sammanfattning av de viktigaste trupprörelserna.



Det blev ett intressant spel från start till slut. Man sitter som på nålar under motståndarens aktivering och vet inte vad som ska hända, eftersom han i princip kan flytta hur långt som helst där man inte har line of sight. När vi var färdiga tittade vi på klockan och undrade bägge hur det gått till att hon hunnit bli så mycket.

Några saker har man definitivt lärt sig till nästa parti. Hur terrängen egentligen påverkar vad man kan och vill göra var inte helt lätt att tänka sig in i på förhand. Att placera eldledaren för granatkastaren så att han kan se potentiella mål visade sig oväntat svårt. Och så spred jag nog ut mina tyskar lite för mycket under set up.

Individuellt basade figurer (normalt är de basade tre och tre, här fick den mittersta figuren utgöra centrum för en imaginär bas) och utseendemässigt ambitiös terräng gjorde att spelet blev lite pilligt, men det kan det vara värt. En britt försvann faktist under striderna. Inte förrän vi plockade ihop terrängen dök han upp.  :D


#2
Min motståndskraft maldes långsamt ned och till slut införskaffade jag det här spelet. Jag har nu lyckats ta mig igenom 5 rundor solitärt med två mänskliga spelare och två bottar.

För den som försöker lära sig spelet kan jag rekommendera att se några delar av Callasmars (Lonesome Gamer's) genomspelning av spelet: https://www.youtube.com/playlist?list=PL8ALEHXj9QvHShBohGoWUsyzxeOrXBFsu . Nu lyckas ju visserligen inte han spela korrekt enligt reglerna hela tiden, men det kommer väl aldrig vi andra att lyckas med heller.  :)

#3
Det är ett intressant parti att följa.   :up:
#4
Om någon styr upp ett parti EU:PoP så är jag intresserad att vara med. Man får passa på när chans ges.
#5
Ser mycket intressant ut. Jag ser fram emot fortsättningen.
#6
Citat från: Berra_la skrivet  6 november 2022 kl. 16:22:25Känslan av en ostoppbar flodvåg ryssar infinner sig i alla fall definitivt när stridsvagnarna väller fram på samtliga fronter (speciellt när ryssen spelar ett förstärkningskort med ytterligare en näve tanks precis när den Ukrainska positionen i Nevske precis tvingats undan)

Rykten gör gällande att det kommer infinna sig en mycket stor flodvåg ryssar den här helgen...  8)
#7
Del 3



FC5XiOg2.jpg

Efter att ha avslutat striden i skogen avancerar ukrainarna för att ta upp en position för att möta de ryska förstärkningarna. Några av ukrainarna förlorade sina fordon, men som tur är så fanns där ett par z-märkta lastbilar vars tidigare brukare inte längre behövde dem.





vvj6kcAP.jpg

Samtidigt som en formation rycker fram längs den södra vägen, tar en annan upp position i Hrushivka.




vdTnmgD5.jpg

I den norra anfallsriktningen har ukrainskt pansar gått i position för att storma Nechvolodivka. De är understödda av pansar som befinner sig i Hrushivka med vägen mot Nechvolodivka i sitt skottfält.

Under den ryska movementfasen ses plötsligt en privatbil lämna Nechvolodivka. Sedan ytterligare en bil. Och ytterligare en bil.
 



DybRZJKq.jpg

När den tredje bilen rullar ut ur byn öppnar en ukrainsk stridsvagn eld. De ryska inrikestrupperna från Rosgardia inne i bilen hinner nog aldrig uppfatta vad som hände. De tog en gång värvning för att puckla på fotbollshuliganer eller Navalny-trogna regimkritiker, inte för att strida mot den 92:a mekaniserade brigaden. Övriga bilar avlägsnar sig österut mycket fort och stannar nog inte förrän bensinen börjar ta slut.




WRCf8xr-.jpg

De ryska gardestrupperna tar upp en position vid Blahodativka. Målet är att försöka bromsa den ukrainska framryckningen åtminstone tillfälligt. (Scenariot har ett begränsat antal turns.) De kommer genast under artilleribeskjutning då deras position kan observeras från Hrushivka.




tOEJwlwh.jpg

Inrikestrupperna som utgör garnision i Osadkivka har nog hört vad som hände deras kamrater och väljer att utföra en skyndsam omgruppering.




Eec4xIpH.jpg

Situationen i Blahodativka (i bildens övre högra hörn) är nu mycket ofördelaktig för ryssarna. Ukrainarna har ett övertag i artilleri och ett stort numerärt övertag i både pansar och manskap. Och när ryssarna försöker gå i eldställning möts de av infanteri med pansarvärnsmissiler. Till råga på allt får en av deras stridsvagnar soppa-torsk och det knorrar i befälhavarens mage. Beslut om en ordnad omgruppering tas och man drar sig ur striden.



Slutresultat: Samtliga byar befriade av Ukraina. Historiskt utfall.

Ukrainarna förlorade 2 T64:or, 1 BMP2 och 1 BMP3. Samtidigt erövrade de en T-72:a, 1 Grad, 10 infanteritransportfordon av olika slag samt tog en betydande mängd fångar. Ryssarna lyckades extrahera sin insatta pansarreserv minus tre T-72:or, men men blev i övrigt utplånade sånär som på några flyende inrikesstyrkor med minimalt stridsvärde.

Att det inte skulle gå så bra för ryssarna i det här scenariot var klart från början (för han som designade scenariot). Jag hade dock trott att jag skulle kunna åsamka betydligt större förluster och kanske kunnat bromsa ner framryckningen så att någon by inte hunnit tas innan dagen var slut.
Som straff för mitt dåliga spel donerade jag lite pengar till den ukrainska försvarsmakten genom insamlingen United24.

#8
Del 2




y-PE7MKp.jpg

I norr har ett ensamt BM-21 Grad raketartillerisystem orsakat misstänksamhet från ukrainarnas sida. Drönare skickas ut för att undersöka skogspartiet intill, men inga ryssar syns till där. Ukrainarna bedömer situationen rätt och kan addera ännu ett Grad-system till den ukrainska försvarsmakten.




mFe0oK_R.jpg

Ukrainarna blir plötslig medvetna om en rysk position i Starovirvka genom information från lokalbefolkningen.




t7RVxAi1.jpg

Artilleri sätts in samtidigt som en stormning av Starovirvka förbereds. Hårda strider sker i den skogsbevuxna ravinen nordväst om samhället, där en ukrainsk BMP3 slås ut av ryssarnas pansarvärn.




rGQFNhry.jpg

Ukrainarna gör sig redo att hala flaggan, samtidigt som sårade soldater eftersöks i skogen. En betydande mängd fångar tas.




PbHORPOj.jpg

Det ryska artilleriet har en dålig dag när det plötsligt drabbas av artilleribekämpning från en HIMARS. Mycket märkligt! TASS gick ju ut med senast igår att alla HIMARS förstörts två gånger om.




_2_ERsfL.jpg

Längs den sydliga vägsträckningen sker en framryckning mot tre skogsområden där det ukrainska befälet misstänker att enheter ur den reguljära ryska armén gömmer sig. En stor del av infanteriet färdas i australiensisktdonerade Bushmasters som har begränsad terrängförmåga, men som idag lyckas korsa några ukrainska åkrar utan att köra fast.




gmMM7ziU.jpg

Ryssarna ligger lågt i skogen och planerar för ett eldöverfall när fienden passerar på vägen intill. Så blir det dock inte då ukrainarna scoutar skogen genom att helt sonika köra ett par stridsvagnar rakt in bland ryssarna. Flisorna yr åt alla håll då Ivans pansarvärn på något sätt lyckas träffa träd istället för stridsvagnar.




9g3LFOT1.jpg

En våldsam strid bryter ut då två ukrainska formationer ger sig in i striderna.




Vans9k4r.jpg

En rote ukrainskt stridsflyg uppenbarar sig plötsligt och bidrar till det allmänna kaoset i skogen. Återigen blir det en våldsam men relativt kort strid, där ryssarna drar det kortaste strået.

Det är stundtals lite pilligt att slåss inne i skogen, så pincetten kommer fram.  :D




VL1Sz2ai.jpg

Plötsligt uppenbarar sig en lång kolonn ur den nyuppsatta ryska tredje armékåren på vägen från Kupyansk. Innebär detta att den ukrainska framryckningen kommer att hejdas?


Fortsättning följer...
#9
Då är det dags för en rapport från Ukraina igen.

Den här gången begav vi oss till Kharkiv Oblast den 8:e september för att spela en dag under Kharkivoffensiven. Den 6:e september åstadkom ukrainarna ett genombrott vid Balaklia och dagen efter stod de redan i Shevchenkove 4 mil bort. Målet för ukrainarna idag är att fortsätta framryckningen genom att snabbt avancera österut mot Kupyansk.

Den ukrainska befälhavaren meddelades att de flesta fientliga formationer i området förväntades vara lätt beväpnade och med dålig moral, men att enheter från den tredje armékåren och dess 1:a gardespansararmé rapporterades vara i antågande. Terrängen såg ut som följer:

Screenshot (767).png



Jag vet att satellitbilden inte är så lätt att tolka...

Ukrainarna avancerade från kartbildens västra (vänstra) kant i tre formationer med en i reserv. Den centrala anfallsriktningen följer en väg som går österut från kartbildens vänsterkant. Nordost om Borivske kan man antingen fortsätta rakt österut, eller ta en nordligare väg genom Starovirivka och Hrushivka. Det sydliga vägalternativet passerar nära intill ett antal skogsområden. I öster finns ett antal mindre samhällen: Nechvolodivka, Sobolivka, Blahodativka, Osadkivka och Propokivka. I alla dessa nämnda åtta orter vajade ockupationsmaktens flagga och ukrainarnas uppgift var att byta ut så många som möjligt mot ukrainska flaggor samtidigt som fiendens förluster maximerades och de egna förlusterna minimerades.



VF8SVsQ3.jpg

Det blivande slagfältet från dess sydöstliga hörn, med Prokopivka i förgrunden.



Naa3p6B8.jpg

Nechvolodivka.



uwWSZ83z.jpg

Prokopivka ser idylliskt ut. Här kan man inte tro att ett krig pågår.


XMqlfH1d.jpg

Artilleri står redo "off map". Som befälhavare vet man aldrig inför varje turn hur många batterier som är redo att understöjda en. De kan ju vara upptagna med att byta eldpositioner, ladda eller understödja andra frontavsnitt. Vi slår en D6 per artilleri-stand och för varje 4+ får vi en artillerimarkör att placera ut någonstans inom line of sight från en av våra stands.



7Ou9bcQy.jpg

Av sex ryska enheter (och en i reserv) är det bara en som är synlig vid operationens början: en  rysk enhet från den så kallade "Folkrepubliken Luhansk", motoriserad med UAZ-452, en minibussmodell som tillverkades för den sovjetiska armén mellan åren 1965 och 1985.




G6IQ1Fc1.jpg

Det ukrainska befälet tar dock inga risker utan kallar in artilleriunderstöd och beskjuter byn på avstånd med stridsvagnar. Det skulle ju kunna gömma sig något förband med stridskvalitét någonstans i byn eller skogsdungarna runt om.



UPqJyxSL.jpg

Ryssarna kallar in eget artilleri och två ryska SU-25 attackplan anfallar den ukrainska anfallsformationen, men med begränsat resultat. Det ryska motståndet på marken nedkämpas snabbt och de överlevande flyr till skogs.



Fortsättning följer.

#10
Citat från: Nisse skrivet  3 november 2022 kl. 22:03:24Dock känns Ukrainakriget nästan lite "tråkigt" då Ryssen känns väldigt ineffektiv utifrån min högst amatörmässiga kunskap. De har ju inte direkt imponerat i förmåga, ledning eller effektivitet.Generellt blir det trevligare spel om sidorna är lite mer jämspelta i skicklighet.

Jag tycker nog tvärtom att det spelmässigt brukar bli mer intressant om det finns tydlig asymmetri mellan sidorna. Skillnader i kvalitét, utrustning, moral och antal skapar situationer där sidorna behöver göra lite olika saker och det inte är uppenbart vem som har övertaget.
#11
Första världskriget / SV: 1914- Nach Paris
2 november 2022 kl. 16:25:04
Jag tycker det där är en extremt snygg karta! Vägar, floder och terräng som alla följer hexarna utan att det ser hexigt ut och väl avvägda färgval. Hexkanter och hexnummer finns där utan att störa det estetiska. Sånt får mig att bli sugen på att köpa spel.  :up:


Brickornas estetik kan jag däremot inte säga detsamma om...
#12
Citat från: Strv102r skrivet  1 november 2022 kl. 12:38:05Väldigt snyggt uppbyggd terräng! När jag höll på med moderna figurspel på 80-talets första halva fantiserade man om sånt.

Väldigt enkel terräng är det också. Rulla ut en rulle gräsmatta, häll ut clump foliage, ställ ut lite hus och grå pappersremsor, sen är det klart.  :)

Jag är en sån där person som har spelat historiska figurspel på konvent någon gång varje år i ett par decenniers tid, men tyckt att det verkat alldeles för tidskrävande, svårt, utrymmeskrävande och dyrt att skapa något själv. Men går man ner i skala blir alla de där hindren mycket mindre.

En 15-pack med stridsfordon i 3mm-skala från Pico Armor kostar typiskt $4.75 och att måla ett enskilt fordon tar nästan ingen tid alls när man massproducerar.

Okej, är man intresserad av utseende på soldatuniformer och infanteristbeväpning blir ju inte mikroskala  kul, men jag tycker mer om att se det estetiska i ett landskapande och en masseffekt av figurer och fordon.


Nu står lite mer målande på programmet, för det ramlade in något med posten i måndags... Tydligen har Ukraina fått donationer av några västliga vapensystem.   :D
#13
Del 2.




-5HdHAbo.jpg


En BTR-80 ur den ryska reservern förblir stående vid vägkanten som en följd av bristande fordonsunderhåll. Kanske räddade det livet på soldaterna i den. I bildens vänsterkant kan anas resultatet av ett anfall från pricksäkert ukrainskt artilleri. Samtidigt lyckas det numerärt överlägsna ryska artilleriet åstadkomma mycket lite. Kanske att tärningarna stått och blivit dåliga i mobiliseringsförråden.  :)




nku_JqdN.jpg

När ukrainska förstärkningar anländer från söder blir den starka pansarstyrka som tagit Nevske tvungen att avbryta en framryckning mot Makiivka för att istället försvara Nevske.




bT9_zcjb.jpg

Uppgiften att ta Makiivka faller nu helt på den ryska reserven, med den begränsade uppbackning den kan få av LDPR-trupper.

Samtidigt sker en del strider kring Novovodyana, mestadels till ryssarnas nackdel.




DK2GQBPo.jpg

Försvararna i Makiivka visar sig vara extremt svåra att träffa, samtidigt som den ryska reservstyrkan gradvis nöts ned. Vissa stridsvagnar slås ut på mer spektakulära sätt än andra...




ggj5J9Le.jpg[bild]

Jag är kanske lite konstig som skapar händelsekort till ett miniatyrspel? De två sidorna har separata lekar och man börjar sin tur med att dra ett kort och det spelas när man får och vill. Korten får reglera när reserverna kommer i spel och de introducerar lite chrome och friktion och gör livet allmänt lite jävligare för ryssarna. :)




ZRMh4gkO.jpg

Det börjar bli sent på dagen då ryskt infanteri inleder en stormning av Makiivka och lite otippat lyckas köra in två BTR-80 längs vägen och släppa av soldater inne i samhället.




sOb4mNsI.jpg[bild]

Utanför samhället immobiliseras den sista ryska stridsvagnen och besättningen hoppar ut.




4EWKl2Cz.jpg[bild]

De ukrainska försvararna gör processen kort med ockupanterna medan stridsröken lägrar sig över hela samhället. Kvarvarande ryska soldater i området flyr för livet.



Dagen slutade med att ryska armén kontrollerade Ploshchanka och Nevske medan Ukraina framgångsrikt försvarat Makiivka och Novovodyane. Så oavgjort?


Nja, när vi börjar analysera läget och räknar förluster ser det inte oavgjort ut längre. Den ryska styrkan i Nevske är stark, men isolerad då ukrainarna kontrollerar vägen och har tagit upp positioner i omgivande terräng. Och när vi börjar räkna förluster ser vi att:

Ryssland förlorat 13 stridsvagnar mot Ukrainas 2.
Ryssland förlorat 13 infanteristridsfordon och pansarfordon mot Ukrainas 2.
Ryssland har förlorat 6 gånger så många skyttesoldater som Ukraina.


Ryssarnas stora förluster beror av en kombination av att de var den anfallande sidan, javelins, och att ukrainarna har en bättre quality rating. Högre quality rating representerar högre moral, bättre stridsledning och min bias. Sen kändes det nog också som ryssarna slog lite dålig tärning vid några tillfällen.

Terrängen kändes som den blev väldigt bra. Det fanns goda möjligheter till manövrerande och olika val av anfallsriktningar. Ukrainarna kunde omgruppera genom att snabbt förflytta styrkor längs vägen som förband de tre samhällen de kontrollerade, men tillräckligt med folk för att finnas överallt fanns inte.




 

#14
Citat från: EvilSpook skrivet  1 november 2022 kl. 08:50:06
Citat från: Tommy_la skrivet 31 oktober 2022 kl. 22:51:55Jag vet inte hur mycket intresse som finns här, men har skrivit ihop en AAR i alla fall.  8)

Jodå! Intresse finns! Det är en väldigt fin AAR! Tack!

//EvilSpook

Tack! Del 2 är på gång.
#15
Citat från: jerry skrivet 31 oktober 2022 kl. 23:00:56Imponerad....... gissar du styrkorna, eller har du information som inte jag har ???
Mycket initiativrikt o effektivt att läsa om en strid o ett par dar senare sätta upp ett spel om det....

BRAVO

Jag har gissat utifrån vad jag trott blir ett bra scenario och vad som verkar hyfsat rimligt utifrån mina begränsade kunskaper och de miniatyrer jag har.

Innan ryska agenter försöker hacka sig in på min dator vill jag återigen poängtera att jag inte sitter inne på hemlig information kring truppstyrkornas storlek och utrustning.  :D