Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - thermopylai

#1
Nutid / SV: Designtråd VK3
22 maj 2024 kl. 12:22:06
Efter att ha tänkt mer på skala, är jag inne på att variera förbandsskalan mellan divisioner och brigader.
Divisioner på intensiva, högdensitets-fronter som Östeuropa, Taiwan, Korea, Indien-Pakistan, Vietnam-Kina, Irak-Saudi, kanske Kaukasus (Turkiet vs Ryssland+Iran).
Brigader blir växelpengar på såna fronter (kan modellera step-losses?), men kan göra stor nytta i Arktis, för att ta typ Stilla havs-öar/Island/Gotland/Åland, eller vakta basområden bakom fronten. Och di svenske i Finland och Baltikum måste förstås ha sina egna brickor  ;)
Ett HQ-system liknande WiF eller Eastfront skuile kunna modellera mycket combat support, logistik och ledningsförmågor i typ kår-högkvarter.
#2
Nutid / SV: VK3 i nutid/nära framtid
13 maj 2024 kl. 12:53:09
Citat från: Wes skrivet  9 maj 2024 kl. 09:40:21Jag tänkte jag skulle läsa färdigt Jack Watlings bok "The Arms of the Future" idag. Mina reflektioner relaterat till krigsspel är bland annat att ett modernt krig med så mycket sensorer där man har en god överblick på fronten, på djupet också, nog motsvarar vad en krigsspelare ser på kartan idag. Den krigföring där man försöker dölja sina ansamlade resurser bakom fronten för att göra "överraskningsattacker" med en stor styrka är förbi. Motståndaren kommer se dina förberedelser och har idag förmåga att slå långt bakom fronten.

Det är också min analys. Allt kan upptäckas (utom kanske ubåtar) och allt som upptäcks kan bekämpas med precision och lång räckvidd, men inte så billigt. Man kan inte skjuta ner 1000-dollars-drönare med +100000-dollars-LV-robotar hur långe som helst. Billigare med laser/telekrig/high power microwave och dylikt.
#4
Citat från: Vidarrr skrivet 29 april 2024 kl. 20:52:00Jag räknar till 5 potentiella HiS-deltagare. Vad tror ni om att dra igång på torsdag fm? Om vi sätter en tid så kan vi säkert rota rätt på en sjätte deltagare.

Förvarnar om att jag troligen inte hinner ner förrän torsdag lunch.
#5
Nutid / SV: VK3 i nutid/nära framtid
23 april 2024 kl. 22:32:30
Citat från: ErikLj skrivet 23 april 2024 kl. 16:54:47För att många av oss som spelar är 50+ nu, var med då och till aktiva på olika sätt. Det blir vårt krig.

Poäng!
#6
Nutid / SV: Designtråd VK3
23 april 2024 kl. 13:55:30
Hade en intressant diskussion om kärnvapen på FF.

Slutsatsen var att det mycket väl kan vara fritt fram att sätta in i spelet, men det innebär höga politiska kostnader, vilket gör det till ett spelarbeslut. Man blir stämplad som en "rogue"-nation, får en negativ effekt på sina allianser och propaganda/informationsoperationer, ger motståndaren fritt fram för "retaliation". Och så är det ju högst tveksamt om det får motståndaren att ge sig eller att slåss så mycket hårdare?

Till saken hör att arsenalerna är mycket mindre nu än under kalla kriget, och sprängverkan mindre pga högre precision, så kärnvapenkrig innebär inte nödvändigtvis omedelbar global apokalyps, även om förfärliga lokala konsekvenser.
#7
Nutid / SV: VK3 i nutid/nära framtid
23 april 2024 kl. 13:42:37
Visst är det svårt (eller svårare) att göra spel om framtiden. Men det var ju det man gjorde med SPI:s Next War, GDW:s Third World War och VG:s Nato:Next War in Europe på den tiden de från början designades. Ska vi verkligen inte våga samma sak nu?

Jag tyckte det var lite vekt av krigsspels-communityn att fortsätta och re-enacta 80-tals-konflikten (som aldrig hände) om och om igen. Snart har det byggts fler hypotetiska 80-talsspel på 2020-talet än på 1980-talet.
#8
HIS/VQ/SoE  :up: Ja, intresserad
#9
Jag kommer! Vårens höjdpunkt!
#10
Kalla kriget / SV: GDW:S Third World War serie
11 april 2024 kl. 11:56:47
Hmm. Så ytterligare ett exempel på amerikansk bias bland amerikanska speldesigners. Eller så är det jag som har svensk-finsk bias som svensk-finsk speldesigner  :lol: ?
#11
Kalla kriget / SV: GDW:S Third World War serie
11 april 2024 kl. 10:11:43
Spelade nyligen Arctic Front i Decision Games nyutgåva av hela serien. Finland värderas föga bättre än en speed-bump, vilket uppenbarligen är rent trams för oss som begriper Finland  :evil:

Men jag har en fråga till er som är flygexperter (i alla fall mer än jag): Hur matchas Viggen mot F-16 i verkligheten? I spelet behandlas Viggen som en klass sämre. Jag är medveten om att det finns många versioner och uppdateringar.
#12
Science-Fiction & Fantasy / SV: Fantasykrigsspel?
26 mars 2024 kl. 11:10:40
Citat från: Delirium skrivet 26 mars 2024 kl. 10:43:42Lincon, lutar mycket kraftigt åt att jag kommer dit.

:up:
#13
Citat från: Strv102r skrivet 23 mars 2024 kl. 08:45:36X kåren grupperar om och förlänger sin linje i västlig riktning för att hantera 7 pansars omfattning.


"Refusera högerflanken!"  :lol:
Verkar gastkramande och kul  :up:
#14
Ja, coolt. Men action dice? Det var det jag gillade minst med WotR. Dels pga min obesvarade kärlek till tärningar. Jag älskar dem, men tärningar hatar mig  :cry:. Dels för att jag är allergisk mot att behöva börja med att räkna tärningssidor för att förstå oddsen för något. Ge mig numeriska 1-6 tärningar alla dagar i veckan.
#15
Fre-sön, har PM:at