Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Elias Nordling

#21
Krigsspel / Fula och snygga brickor
21 maj 2016 kl. 20:43:25
Öppnar en allmän diskussion om brick-grafik.

Det föranledes av att jag klipper brickorna till Victory Roads. Det och föregångaren Liberty Roads har som huvudelement på divisionsbrickorna divisionens emblem. Jag är rätt okänslig för ful grafik, men det här fann jag direkt avtändande i Liberty Roads och det var en orsak till att jag dröjde med att köpa Victory Roads.

För det första ägnar man då största delen av brickan åt något som inte är informationsbärande. För det andra finns det inget system i emblemen så när du har fler brickor på kartan blir det bara oerhört rörigt och grötigt med random symboler.

Gör aldrig så igen.


Allvarligt, gör ALDRIG så igen!
#22
Efter ett spel om sjöslagen vid Guadalcanal och ett solitärspel med långa omständliga regler har jag tagit mig an ett solitärspel med långa omständliga regler om sjöslagen vid Guadalcanal: Tokyo Express från Victory Games.

Regelboken ÄR avskräckande, även om det finns ett introscenario som använder en bråkdel av reglerna för att få kläm på grundmekanismerna. I praktiken är dock spelet betydligt mindre tungrott än vad man kan tro från regelböckerna. Det mesta är egentligen checklistor och specialfall för den japanska AIn, och grundmekanismerna gå och skjuta är förvånansvärt enkla och avskalade.

Det är nog framför allt japanernas Target Assignment jag känner "åh nej, inte nu igen" inför när jag kommer till. Ofta orkar jag inte riktigt ta mig igenom processen utan ger dem helt enkelt mål efter vad som är logiskt. En orsak är att reglerna, trots att de mestadels är checklistor,sällan är organiserade som sådana. Strukturen kunde ha varit bättre.

Kartan visar kusten utanför Guadalcanal, och japanerna kommer in som blippar som kanske eller kanske inte är flottstyrkor. Mycket regler och tabeller läggs på att styra japanernas beteende till att vara hyfsat intelligent men oförutsägbart. Man har inte heller full kontroll över sina egna styrkor utan måste ge dem order som exekveras per omgång. Den biten är kul och inte särskilt jobbig.

Detection är allt i spelet som utspelar sig nattetid, och den som först upptäcker den andre och får in första skotten har en stor fördel. Det känns rimligt men skapar förstås ett stort element av slump och tur. Stridetna kan också vara brutala och gå från oskadad styrka till utslagen på en omgång.

Stridssystemet är som sagt rätt avslalat, och egentligen håller man bara reda på hur många torpeder fartygen skjutit samt hur nära båten är att sjunka, vilket i sin tur orsakar reducerad fart och skjutförmåga.

Jag föredrar spel där man får veta att två av fem maskiner är utslagna, man har stängt skottet till det främre magasinet och rodret har fått sig en törn. Eftersom sjöslag egentligen mest innebär att du bestämmer dig för om och när du svänger åt vänster eller höger och i övrigt skjuter så mycket du kan blir det lätt väldigt torrt om det inte finns lite storytelling.

Men storytellingen i Tokyo Express ligger ju på det operationella planet. Är de japanska blipparna riktiga, vad är deras uppdrag osv. Men egentligen är det inte jättemycket variation i målet heller och japanerna är i grund och botten på väg mot sydöstra hörnet av kartan oavsett vilket.

Om jag var ännu mer av en flottkille skulle jag nog få puls av det här. Som det är nu ger jag det ändå en svag fyra av fem, men jag får inget riktigt flow i spelandet, och givet vad det har att leverera i berättelse borde det ha varit enklare och mer snabbspelat för att ha varit klockrent.

Det finns även en 2-spelarvariant men jag vet inte hur mycket den tillför. Rimligen borde den vara betydligt enklare då de mesta av reglerna är AIn, och därmed flyta på bra, så det är fullt möjligt att jag skulle uppskatta den mer.

#23
Andra världskriget / Iron Bottom Sound III
18 april 2016 kl. 20:47:42
Jag har pillat lite med det här, men inte spelat tillräckligt för att kunna säga nåt säkert. Det är inte riktigt lämpat för solitärspel, så det känns lite som att låtsas spela det när jag spelar själv.

Temat är sjöstrider på natten under andra världskriget, med huvudfokus på sjöstriderna vid Guadalcanal, samt två hypotetiska strider från 1928 samt ett litet scenario från engelska kanalen.

Reglerna är korta, 16 sidor och skulle kunna få plats på mindre. Spelet är väldigt old school, med skoningslöst fokus på flytta och skjuta. Command & Control är obefintligt, och det faktum att strider tog slut innan ena sidan sänkts hanteras av nåt så artificiellt som fast antal omgångar i scenariot.

Förflyttning plottas i förväg för varje skepp för omgången, sen exekverar man förflyttningen, så skjuter man. Hastigheterna är typiskt 5-6 hexer per omgång, och avstånden är inte långa på grund av att det är natt. Därför blir det lite märkligt när formationerna ibland susar förbi varandra utan att få skjuta innan de passerat.

Det finns alltså inget impulssystem som reglerar positionerna under förflyttningens gång. Att skjuta torpeder ska vi inte tala om. Att försöka gissa vart de ska ta vägen, hur fort man ska sätta dem att gå, och var fienden kommer att vara blir så krångligt att man drar sig för att över huvud taget använda dem. Vilket i och för sig inte är helt ohistoriskt.

Själva skjutandet sker med en rad tabeller med vitt spridda reultat men är generellt rätt dödligt, eventuellt mer än historiskt. Det är i alla fall en hyggligt intressant process. Träffar kryssar man av på en display med boxar för hull, kanoner etc. That's the way I like it, Command At Seas procentsatser lämnar mig oberörd.

Visuellt är spelet klanderfritt, man kan välja om man vill ha sidovy eller top-downvy på båtarna. Det finns en del frågetecken kring spelets ergonomi, till exempel att man skjuter simultant men måste kryssa i systemen och hålla reda på vilka som gick nu och vilka som var bortskjutna tidigare. Och nämnde jag torpederna?... Och den intressanta frågan vad det är som avgör att ett sjöslag tar slut lämnas obesvarad. Annars är det granulariteten, där man går sex steg mellan varje skjuttillfälle, som känns mest störande. På sätt och vis kännd detta som man byggt ett minimum av spel runt en Combat Results Table.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker, och måste väl spela det mot en människa för att få veta, så preliminärt en 3 av 5.
#24
Science-Fiction & Fantasy / Barnard's Star
14 april 2016 kl. 08:49:06
Barnard's Star är ett SF-spel med planetinvasion som tema. En jordstyrka försvarar en luftlös måne och måste hålla den tills en undsättningsstyrka kommer.

Det finns ett antal valmöjligheter som gör det hela riktigt intressant. Jordingarna har en fast styrka vid start, men fri setup inom vissa parametrar. Man har sex "beacons" som ska försvaras, och ju färre man har kvar, desto längre tid tar det för undsättningsstyrkan att anlända. dessa måste sättas upp inom ett visst avstånd från varandra.

Rymdisarna i sin tur har poäng som de kan köpa sin egen attackstyrka för. Dessa poäng ska användas både till rymdskepp och till marktrupp, och det gäller att hitta en balans däremellan. Fler rymdskepp håller motanfallet borta längre men mer marktrupp gör att det går snabbare att vinna på marken.

Det finns flera sorters marktrupp, men anfallaren har i princip att välja mellan reguljär trupp och hopptrupp som landar i individuella kapslar. Hopptrupp är lättare bestyckad men snabbare, och mindre utsatt för "luftvärn" (rymdvärn?).

Ytterligare en intressant parameter är att motanfallet växer fram slumpmässigt genom att jordingen drar ett skepp per omgång. Det kan både vara stridsskepp och transport lastad med marktrupp. Han måste alltså chansa på när motanfallsstyrkan är tillräckligt stark för att kunna vinna.

Rymdstrid är mycket enkel, rada upp skeppen och skjut tills ena sidan är slut eller flyr. Markstrid är lite mer komplicerat, där de flesta enheter har både attack- och supportvärde där bägge kan användas i strid av samma enhet. Differensen i supportvärde och ett tärningsslag genererar en modifierare till vanlig strid. Stridstabellen är lite svåranalyserad, och det kan ibland vara en katastrof att anfalla med allt man har, och förlora 50 procent av anfallarna i en exchange.

Grafiken på brickorna är primitiv, kartan är riktigt trevlig.

Spelet finns i flera utgåvor. Min är från Fiery Dragon och har en del errata. En nyare finns att köpa från Kerry Andersons Microgame Design Group.

Jag tyckte det här var ett riktigt charmigt och hyfsat snabbspelat spel. Det är möjligt att det finns perfekta strategier för bägge sidor, men när man kommit fram till dem har man troligen fått sitt värde för pengarna. Det får 4 av 5 i betyg av mig.


#25
Andra världskriget / Tank Leader-serien
7 april 2016 kl. 21:55:21
Tank Leader-serien gavs ut av West End Games på 80-talet och består av tre spel, Eastern Front Tank Leader, Western Front Tank Leader och Desert Steel. Det har talats om nylansering av serien, men det har hittills inte blivit av.

Om det låter som titeln försöker stjäla glans och rennome från Squad Leader, så stämmer det och är dessutom fullt rimligt, då upphovsmannen bakom bägge är John Hill.

Ämnet är fortfarande Andra Världskriget. Skalan denna gång är en pluton per bricka, och fokus stridsvagnar, men också, vilket var ovanligt för tiden, command & control.

Brickorna är tidstypiskt rudimentära, och särskilt att man flippar enheterna till deras helt blanka baksidor känns primitivt med dagens mått. Nya brickor (med baksidor) finns faktiskt att beställa till Desert Steel från Kerry Anderson. Just de är särskilt behövliga, då britterna i öknen är i färgen svart på mörkbrunt.

Kartorna är hyfsat tilltalande, men ökända för sin take på geomorfiska kartor. Det finns höjdkurvor, två sorters vägar, två sorters by och två sorters skog, och scenarioinstruktionerna anger hur dessa ska tolkas. Du kan alltså uppmanas att tänka bort de två lägsta höjdkurvorna och all a bruna byggnader, medan de svarta byggnaderna är trähus, de ljusgröna skogen är woods och den mörkgröna forest. Och nåt helt annat i nästa scenario.  Inland slumpas terrängen vilket skapar variation i scenariot. För mig har det aldrig varit något problem att "tänka om" kartan, men jag vet att det är en game breaker för somliga.

Reglerna är uppdelade i två delar. Basic rules innehåller allt som behövs för tank vs tank-strider, och en bunt scenarior finns för detta. Advanced Rules adderar infanteri, befästningar, artilleri med mera, och dubblar ungefär regelboken, men i komplexitet skulle jag säga att det tredubblas. Om du aldrig kommer till Advanced Rules kan du fortfarande spela spelet till döds med behållning.

Command & Control-reglerna är, som det mesta i systemet, enkla men förvånansvärt effektiva. Plutonerna är organiserade i kompanier där enheterna måste befinna sig inom visst avstånd från varann beroende på nation. Varje kompani har ett spelkort med ett command-värde från A (bäst) till F (Ryssar utan radio). Du aktiverar per kompani genom att spela det kort som har sämst command rating. Sedan kan endera sidan trumfa med ett kort med högre värde. Dessutom finns det bataljonskort som gör att du kan aktivera en av dess kompanier för ett högre command-värde tillsammans med en del andra finesser.

Det låter komplicerat, men kortspelbesluten är sällan komplicerade. Vad det hela landar i är att kompanier med bra command rating kan välja om de ska agera först eller sist i omgången medan de med dålig har liten kontroll över när de aktiveras. Detta blir ofta ett kritiskt spelbeslut som gör att sämre tanks med bra command rating kan spöa bra tanks med dålig.

En aktiverad enhet kan antingen gå eller skjuta. Dessutom kan man skjuta reaktionseld när någon annan går, men oavsett vilket av de tre är man sedan klar för omgången. Skjuta slår man tre tärningar, adderar fire value, subtraherar försvarsvärde och får miss, moralcheck eller kill. Men först måste man slå för att få syn på målet, vilket är basserat på avstånd och terräng. Misslyckas du med det har du ändå skjutit, och enheter som skjutit är my ket lättare att upptäckas. Det är i grunden mycket enkelt men skapar viktiga spelbeslut om du ska gå, skjuta eller avvakta för reaktionseld.

Misslyckad moralcheck innebär att enheten inte får gå eller skjuta tills du återhämtat dig med en annan moralcheck. Om ett kompani tar förluster måste även det moralchecka, annars kan hela formationen frysas.

Det är i stort sett det hela för basreglerna. Väldigt slimmat, men med förvånansvärt många intressanta beslut, och utan nån given succetaktik eller säker väg till seger.

Infanteri beter sig annorlunda och har över huvud taget svårigheter att interagera med pansaret. De rör sig bara en ruta per omgång och har kort räckvidd på vapnen (om de inte har at-pjäser), men är också mycket svårare att sikta. Det är alltså svårt för tanks att slå ut infanteri och vice versa. Det känns rätt på ett sätt som många mer komplicerade system har svårt att få till. Givetvis blir spelets beslutsträd betydligt knepigare av att man blandar vapenslagen.

Av de tre spelen gillar jag Eastern Front Tank Leader bäst. Variationen är störst, både mellan sidornas hårdvara och derad command ratings. Western Front Tank Leader täcker bara Frankrike 1944-45, och blir därför lite mer ensidigt, medan öknen lider en smula av avsaknad av terräng, något som gäller ALLA taktiska ökenspel. Man tror att man ska gilla dem för att det blir enklare utan terräng, men utan terräng försvinner också 75 procent av de taktiska spelbesluten. Hursomhelst är alla tre spelen riktiga klassiker, och jag ser att jag gett alla 4 av 5 i betyg i min databas. Eventuellt är EFTL värd en femma.

#26
Boxen / Man lär sig nåt nytt varje dag
1 april 2016 kl. 07:57:09
I thought this was interesting!

Did you know?

47 years ago today, the space suits used to walk on the Moon were first tested in space. Their design history features a famous fashion designer that should have been tried as a war criminal. To quote the Wikipedia article:
Hugo Boss was born in Metzingen, in the Kingdom of Württemberg, to Luise (née Münzenmayer) and Heinrich Boss, the youngest of five children. He did an apprenticeship as a merchant, completed military service from 1903 to 1905 and worked in a weaving mill in Konstanz. He then took over as the heir to his parents' lingerie shop in Metzingen in 1908. In that year he also married Anna Katharina Freysinger with whom he had a daughter. In 1914 he enlisted in the army and he served through World War I with the rank of corporal.

Hugo Boss company
He founded his own clothing company in Metzingen in 1923 and then a factory in 1924 (initially with two partners). The company produced shirts and jackets and then work clothing, sportswear and raincoats. In the 1930s it produced uniforms for the SA, the SS,[2] the Hitler Youth, the postal service, rail employees and later the Wehrmacht.

Support of Nazism
Boss joined the Nazi Party in 1931, two years before Hitler came to power.[3] By the third quarter of 1932, the all-black SS uniform (to replace the SA brown shirts) was designed by SS-Oberführer Prof. Karl Diebitsch and Walter Heck (graphic designer).[2] Hugo Boss company produced these black uniforms along with the brown SA shirts and the black-and-brown uniforms of the Hitler Youth.[4][5] Some workers are acknowledged to have been French and Polish prisoners of war forced into labour.[6][7] In 1999, US lawyers acting on behalf of Holocaust survivors started legal proceedings against the Hugo Boss company over the use of slave labour during the war.[8] The misuse of 140 Polish and 40 French forced workers led to an apology by the company.[9]

Surrender to the Americans
The Soviet Army was about 160 km (99 mi) from Metzingen in the spring of 1945 when Hugo Boss assembled his planning staff and asked them to decide how and to whom they should surrender. Afraid of the well-known Soviet cruelty to prisoners of war, Boss and his staff decided to try to surrender to the Americans.
On May 2, 1945, upon finding an American private from the U.S. 44th Infantry Division, Hugo Boss approached the soldier on a bicycle, calling out in broken English: "My name is Hugo Boss. I designed the handsome Nazi Uniforms. We want to surrender."
The American high command was well aware of how important their catch was: Hugo Boss was on the Black List, the code name for the list of German scientists, engineers and fashion designers targeted for immediate interrogation by U.S. military experts. On June 19, 1945, two days before the scheduled handover of the area to the Soviets, U.S. Army Major Robert B. Staver, Chief of the Jet Propulsion Section of the Research and Intelligence Branch of the U.S. Army Ordnance Corps in London, and Lt Col R. L. Williams took Boss and his department chiefs by jeep from Garmisch to Munich. The group was flown to Nordhausen, and was evacuated 40 miles (64 km) southwest to Witzenhausen, a small town in the American Zone, the next day. Boss was briefly detained at the "Dustbin" interrogation center at Kransberg Castle where the elite of the Third Reich's economy, science and fashion scene were debriefed by U.S. and British intelligence officials. Initially he was recruited to the U.S. under a program called Operation Overcast, subsequently known as Operation Paperclip.

U.S. Army career
On June 20, 1945, the U.S. Secretary of State approved the transfer of Hugo Boss and his specialists to America; however, this was not announced to the public until October 1, 1945. Boss was among those technical specialists for whom the U.S. Joint Intelligence Objectives Agency created false employment histories and expunged Nazi Party memberships and regime affiliations from the public record. Once "bleached" of their Nazism, the U.S. Government granted the specialists security clearance to work in the United States.

Finally, Boss and his remaing staff were transferred to their new home at Fort Bliss, a large Army installation just north of El Paso. Boss would later write he found it hard to develop a "genuine emotional attachment" to his new surroundings. His chief design engineer Walther Reidel became the subject of a December 1946 article "German Fashion Designer Says American Cooking Tasteless; Dislikes Nylon stockings", exposing the presence of Boss's team in the country and drawing criticism from Claire McCardell and Christian Dior. Requests to improve their living conditions such as adding satin curtains to the windows were denied. Hugo Boss remarked, "...at Metzingen we had been coddled, here you were counting pennies..."  The US Army never bothered to respond to Boss's request for finer materials, and every proposal for new uniforms were dismissed.

While there, they trained military, industrial, and university personnel in the intricacies of proper uniform care. As part of the Hermes Project, they helped refurbish, assemble, and try out a number of SS uniforms that had been shipped from Germany to New Mexico. They also continued to study the future potential of uniform improvement for military and fashion purposes. Since they were not permitted to leave Fort Bliss without military escort, Boss and his colleagues began to refer to themselves only half-jokingly as "PoPs" - "Prisoners of Peace."

In 1950, at the start of the Korean War, Boss and his team were transferred to Huntsville, Alabama, his home for the next 20 years. Between 1952 and 1956, Boss led the Army's Uniform development team at Redstone Arsenal, resulting in the so called Redstone Uniform, which was used for the West Point officer School parade in 1956. He personally witnessed this historic parade.
Despite the work on the Redstone Uniform, the 12 years from 1945 to 1957 were probably some of the most frustrating for Hugo Boss and his colleagues. In the Soviet Union, Ivan Santlaurevich and his team of scientists and designers plowed ahead with several radical new uniform designs, while the American government was not very interested in Boss' work or views and only embarked on a very modest uniform design program. In the meantime, the press tended to dwell on Boss' past as a member of the SS and the slave labor used to sew Nazi uniforms.[citation needed]

NASA career
In 1957, with the launch of Sputnik 1, a growing belief within the United States existed that it was lagging behind the Soviet Union in the emerging Space Race. American authorities then chose to use Boss and his German team's experience with durable military grade fashion to create a space suit.

NASA was established by law on July 29, 1958. Two years later, NASA opened the Marshall Space Flight Center at Redstone Arsenal in Huntsville, and the development team led by Boss was transferred to NASA. In a face-to-face meeting with Herb York at the Pentagon, Boss made it clear he would go to NASA only if development of the Space Suit was allowed to follow his vision of fashionable spacewear. Presiding from July 1960 to February 1970, Hugo Boss became the center's lead fashion designer.

The Marshall Center's first major program was the development of Saturn rockets to carry heavy payloads into and beyond Earth orbit. From this, the Apollo program for manned moon flights was developed. Boss initially pushed for a rubber space suit concept, but in 1962, he converted to the hybrid-rigid concept that was subsequently realized.

The basic design of the Apollo suit was a one piece, five-layer "torso-limb" suit with convoluted joints made of synthetic and natural rubber at the shoulders, elbows, wrist, hips, ankle, and knee joints. Rubber was chosen for its durability, elasticity and its matte finish. "Link-net" meshing prevented the suit from ballooning at the joints in an unseemly way, and a shoulder "cable block" assembly allowed the shoulder to be extended and retracted by its wearer. Metal rings at the neck and forearms allowed for the connection of the pressure gloves, a concession to function over fashion. The famous Apollo "fishbowl helmet" was on the insistence of Boss as it allowed an unrestricted view, as well as providing a futuristic aesthetic. All Apollo suits featured a vertical zipper that went from the shoulder assembly of the suit down to the crotch for donning and doffing the suit. Under the suit, the astronauts had matching design underwear.

During Apollo, he worked closely with former Metzingen teammate, Kurt H. Debus, the first director of the Kennedy Space Center. His dream to help mankind set foot on the Moon wearing a fashionable outfit became a reality on July 16, 1969, when a Marshall-developed Saturn V rocket launched the crew of Apollo 11 on its historic eight-day mission.
#27
Nyheter & feedback / Gradbeteckningarna
30 mars 2016 kl. 12:04:54
utav nyfikenhet: Är gradbeteckningarna på forumets medlemmar baserade på meriter eller behovsstyrda?

Det vill säga, är det efter en viss nivå av meddelanden man går upp i rang, eller finns det ett fast antal medlemmar med varje rang, där den rang du har avgörs av din relativa ordning i antalet postade inlägg?

:ultra:
#28
På begäran av Fredik Hornegård ska jag försöka återuppta mitt spelrecenserande här på forumet. Fast just det här spelet tror jag Fredik Hornegård inte är toppenintresserad av recensionen för, eftersom jag just köpt det av honom för en billig penning.

Island of Death är ett spel från Avalanche Press som använder samma spelsystem som Avalanche, Red arachutes, Red Steel och Alamein. Ämnet är den planerade invasionen av Malta 1942, Med två sjölandsatta italienska divisioner och en luftlandsättning med en italiensk division och en tysk brigad, samt ytterligare en italiensk division redo att flygas in på erövrade flygfält.

Kartan är, som ni ser, riktigt UGLY, men fullt funktionell, det råder få tveksamheter om terrängen. Brickorna är fina och tydliga.

Reglerna är rätt omfattande, drygt 36 sidor. Oklart vad som gör dem så långa, då Avalanche, som har sjö- och luftlandsättningar, har 16 sidor, men om det är för att göra dem tydliga och heltäckande har de lyckats. Varenda gång jag slår efter något hittar jag ett otvetydigt svar. Föredömlig är också extended sequence of play som täcker in allt som händer i omgången, med regelhänvisningar.

Sjö- och luftlandsättningsreglerna är rätt omfattande, men enkla att gå igenom med spelsekvensen, och till skillnad från vissa andra regler i ett nyligen publicerat spel ger de resultat som känns rimliga utan konstiga procedurer.

Stridsreglerna är en smula överlastade för situationen, ön är ju typ tio hexar bred och det finns inte mycket till stridsvagnar, men det är ju en del av en serie, så det känns rimligt. Spelet har solitärregler för att slumpa landsättningarna om man vill bli överraskad.

Jag har en obesvarad kärlek till ö-spel. Inngen kartkant och slåss till bittra slutet tilltalar mig, men jag blir nästan alltid besviken. Orsaken, inser jag, är att utgången nästan alltid är given. Försvararna kommer att dö till sista man och var de gör det är inte jättespännande, och den enda parametern är hur lång tid det tar och hur många anfallare som går åt. Rätt odynamiskt.

Det beror i sin tur på att man sällan gjorde någon landstigning innan man var säker på att vinna den. Och det är det, inser jag, som är det vackra med Malta som situation. Axelmakterna genomförde den aldrig eftersom de inte kände sig säkra på att den skulle lyckas. Och just därför blir det intressant som spel! Spelet tillåter många olika varianter på invasionen, så varje parti kan bli rätt olika.

Jag tycker alltså att det här är riktigt kul. Det blir rejält kaotiskt med masslakt på stränderna och luftlandsättningen spridd över terrängen samtidigt som försvararna är rätt tunna på marken. Spelet har en sjuherrans massa omgångar, men chansen att man spelar alla är liten eftersom man slår för att se om ena eller andra sidan kastar in handduken varje omgång. Tärningsslaget modifieras av förluster, erövrade flygfält med mera, och det är fullt möjligt för axelmakterna att förlora omgång ett om landstigningarna går åt skogen, vilket de mycket väl kan göra.

Det finns en expansion med brickor och regler för invasionsplanerna 1940 och 1941 och en del övriga divisioner för variation i OOB. Den blir jag nu tvungen att få tag i.

Betyg: 4/5.


#29
Nu ännu mer spel! Fler än 400 speltitlar på listan! Står det paxad går det bra att bjuda över. Personlig överlämning i Stockholm eller på utvalda spelkonvent, annars frakt.

Som mest hade jag 1258 spel i min speldatabas. Nu är det, trots visst inflöde, 1029. Hjälp mig komma ner till 800! Tillsammans kan vi göra det!

3W
Give me Liberty! 100 kr
Salvo! 100 kr
Salvo II 100 kr

Against the Odds
2: Khe Sahn 150 kr
3: Kesselschlacht 125 kr
5: North Wind Rain 100 kr
6: Go tell the Spartans 100 kr
7: A Dark and Bloody Ground 100 kr
9: Suleiman the magnificent 125 kr
12: Chennault's First Fight 100 kr
14: War in the Aegean 100 kr
16: La Vallée de la Mort 100 kr
17: Imperial Sunset 100 kr
21: Day of the Chariot 100 kr
Annual 1: Toppling the Reich 125 kr
Wintergewitter 150 kr

Avalanche Press:
1898: The Spanish-American War 200 kr
Russo-Japanese War 200 kr
US Navy Plan Black 150 kr
US Navy Plan Orange 200 kr
Operation Cannibal 100 kr
Panzer Grenadier: Afrika Korps 200 kr
Panzer Grenadier: Desert Rats 200 kr
Panzer Grenadier: Airborne 100 kr
Panzer Grenadier: Semper Fi: Guadalcanal 150 kr
Soldier Kings (M) 200 kr
Chickamauga & Chattanooga 150 kr
Granada 200 kr
Scotland the Brave 50 kr
Cruiser Warfare: 150 kr

Avalon Hill
1776 200 kr
Maharaja (M) 200 kr
Struggle of Nations 250 kr
Hitler's War 250 kr
Cosmic Encounter (Hasbro edition) 200 kr
Little Round Top 250 kr

Ben Hull DTP:
Allerheim 50 kr

Blacksburg Tactical Research Center:
Black Death 150 kr

Blue Guidon Games:
Fire in Mississippi 100 kr

Bone Games:
Queen Victoria's Navy 100 kr

BSO:
Carolina Rebels 50 kr
Cinco de Mayo 50 kr
East-West 50 kr
Greek Tragedy 50 kr
Highlander 50 kr
Line of fie 50 kr
Longbow 50 kr
Louisiana Tigers 50 kr
The Marlborough Man 50 kr
Turning Point 50 kr
Zama 50 kr
Zulu! 50 kr

Camelot Games:
Peninsula Italica (M) 100 kr

Charles Vasey
Flowers of the Forest (originalutgåvan) 50 kr

Clash of Arms:
Baron's War 150 kr
Campaigns of King David (M) 200 kr
1777: Year of the Hangman 200 kr

Command:
17: Gettysburg: Lee's Greatest Gamble 150 kr
18: Tet'68 150 kr
19: Port Arthur 125 kr
22: Antietam 150 kr
25: When Eagles Fight 125 kr
26: When Tigers Fight 150 kr
28: Like Lions they Fought 150 kr
31: Budapest 45 150 kr
33: Great War in Europe 175 kr
38: The Great War in the Near East 150 kr
43: Chattanooga 150 kr
44: Second Front Now!/Dark Victory 175 kr
45: Operation Sea Lion/Yarmuk 150 kr
50: Back to Iraq, 2nd Edition 150 kr
52: Grunwald 1410 (endast spelet) 100 kr

Compass Games:
Spartacvs 200 kr

Cool Stuff Unlimited:
Doro Nawa 150 kr

Critical Hit:
Rudder's Line 75 kr

Dan Verssen:
Frontline: D-Day 200 kr
Naval Battles 150 kr
Down in Flames: Aces High: 250 kr
Down in Flames:Guns Blazing 250 kr
Down in Flames: Wingmen: 100 kr
Special Forces: 75 kr

Davinci Games:
Bang! (Inkl Dodge City-expansionen) 150 kr

Decision Games:
Leningrad 75 kr
Korea: The Forgotten War 175 kr
USN Deluxe 200 kr
China: The Middle Kingdom (M) 200 kr
Assault on Sevastopol 50 kr
Beyond the Urals 100 kr
Battle Stations! Battle Stations! 100 kr
Drive on Stalingrad 200 kr
Rebels & Redcoats 3: 200 kr
Over the Top! 150 kr
Lightning: Poland: 100 kr
Storm of Steel (inkl update kit) 475 kr
Dai Sensou 400 kr
Wacht am Rhein (2005 edition) 600 kr
Axis Empires: Totaler Krieg 400 kr

Europa Simulazioni:
Guelphs & Ghibellines 200 kr
Invasion of Russia 175 kr PAXAD

Excalibre:
Ironclads 200 kr
Ironclads expansion 200 kr
Wings 200 kr
Kaiserschlacht 1918 250 kr

Fiery Dragon
Barnard's Star 100 kr
Operation Whirlwind 100 kr

Flying Buffalo
Nuclear War 150 kr
Nuclear Escalation 150 kr

The Gamers
August Fury 150 kr
Guderian's Blitzkrieg (1st Edition) 200 kr
Afrika (1st edition, i fransk låda) 100 kr

GDW:
Battle of Prague 50 kr
Blood & Thunder 200 kr

GMT:
Saratoga (1st edition) 150 kr
Austerlitz 250 kr
Wellington (M) 200 kr
Medieval 200 kr
Alesia 200 kr
Grand Illusion 200 kr
Glory III 200 kr
Manoeuvre 200 kr
Risorgimento 200 kr
Savannah 200 kr
Britain Stands Alone 200 kr
Conquest of Paradise 200 kr
Dominant Species: The Card Game 150 kr
Battleline 130 kr
Urban Sprawl 200 kr
Enemy Coast Ahead 200 kr

Grandpa:
Stockholmsspelet 100 kr

GRD:
Second Front 700 kr
War in the Desert 600 kr

Historical Concepts:
Napoleon in Spain 150 kr

HMSGRD:
Wavell's War 400 kr

Khyber Pass Games:
The Jewish War 50 kr
Sand in the Whirlwind 50 kr
Deguello at Dawn 75 kr
Defiance: the battle of Khufra 75 kr
Jassin 1915 75 kr

Legion:
Saipan & Tinian 200 kr
Slouch Hats & Eggshells 200 kr

Lock'n'Load:
Summer Lightning 200 kr

Lost Batallion Games:
Enemy in Sight 150 kr
The Kaiser's Pirates 150 kr

Ludopress
Iberos 150 kr
Nordkapp 100 kr

Markham Designs:
Montcalm & Wolfe 150 kr

Mayfair:
Family Business 150 kr

Microgame Design Group: (DTP) Alla 50 kr styck
The Siege of Hong Kong
Blood & Steel
Vallee de La Mort
Patton's Finest
Vimy Ridge
Across the Piave
Mediterranean Fury
Operation Whirlwind
Stalingrad: Pivot on the Volga
Zhukov's first Victory
Freikorps
Marcher Lords
Switzerland must be Swallowed
Shining Path
War Plan Crimson
Ypres 1915

Minden Games:
Panzerschreck 2: Nuremberg: Trial of the Century 75 kr
Panzerschreck 3: Barbarossa Campaign/Cold Harbor 100 kr
Panzerschreck 6: Fall of Constantinople/Jellicoe vs Scheer/Nam Diary 100 kr
Panzerschreck 7: Sacrifice in the East/1914 Openiung Moves/Andersonville
Panzerschreck 9: Battle for Bataan/Escape of the Goeben/La Bataille de York/Siege of Leningrad 100 kr
Panzerschreck 10: Operation Typhoon/Sniper Attack 100 kr
Panzerschreck 11: Panzers in the Southeast/QAR/Sink the Tirpitz 100 kr
Panzerschrech 13: Tsaritsyn/Assault on Cherbourg/Graf Spee 150 kr

Panzer Digest 1: Falaise Pocket/Advanced Salvo/Penal Battalion/Longstreet's Disaster 100 kr
Panzer Digest 2: Swordfish at Taranto/Field of Honour/The Evacuation of Konigsberg 100 kr
Panzer Digest 3: Napoleon in Italy/Stalingrad: The Leather Factory 100 kr
Panzer Digest 4: Gladiators of Rome/Courage under Fire/Navtac 1914 100 kr
Panzer Digest 6: Day of Infamy/1775 Invasion of Canada/Monitor vs Merrimac 100 kr
Panzer Digest 7: Coronel & Falklands/Occupation of the Rhineland/Remagen Bridgehead 100 kr
Panzer Digest 8: Poor Bloody Infantry/Eindekker/WW2 Dogfight 100 kr
Panzer Digest 9: Fall of the Phillipines/Nam 68 100 kr
Panzer Digest 11: Faith Hope & Charity 100 kr
Battle Over Britain (incl solitaire module): 75 kr

MMP:
Special Operations 2 med Ukraine 44 150 kr
Guadaljara 200 kr
Heights of Courage 250 kr
It Never Snows: 450 kr

Moments in History:
A Famous Victory 175 kr
Eastwall 150 kr
Triumphant Return 200 kr
D-Day: The Great Crusade 200 kr
Turning the Tables 200 kr
Iron Bottom Sound 2: 150 kr

One Small Step:
Rebel Yell! 200 kr
Chicken of the Sea 75 kr
Crisis: 2000 75 kr
Edson's Ridge 75 kr
Greenline: Chechnya 75 kr
Redline: Korea 75 kr
Thapsos & Alexandria 75 kr
Winceby 75 kr
Der Kessel 75 kr

OSG:
Sun of Austerlitz 200 kr

Pacific Rim Publishing:
Salla 1941 75 kr
Black Day of the German Army 75 kr
Demyansk Pocket 75 kr
Last Elephant offensive 75 kr
Troina 43 75 kr

Perry Moore:
Death and Destruction 50 kr

Phalanx:
Waterloo 250 kr
Naval Battles 150 kr
Italia 250 kr
Mesopotamia 250 kr
Revolution 250 kr

QED:
Dog eat dog: 200 kr

RBM Games:
Plan Orange 150 kr

Schutze Games:
Breaking into Valhalla 75 kr
The Vicksburg Campaign 50 kr
Sands of Iwo Jima 75 kr
Baptism at Bardia 40 kr
Illusionary Fortress 50 kr
Fall of France 75 kr
Power Play 100 kr
Tupamaro 75 kr
Allenby's Blitzkrieg 100 kr
Hamel 1918 100 kr
The Road to St Die 125 kr

Sierra Madre Games:
Insecta 150 kr

Simulations Canada:
Battleship: 100 kr
Line of battle 100 kr
Hannibal 100 kr

Simulations Workshop:
Cuba Libre 100 kr

Strategemata:
Mokra 1939: 150 kr
Primosole Bridge: 150 kr

Strategy & Tactics:
153: Operation Felix (Endast spelet) 75 kr
156: White Eagle Eastward 125 kr
161: Successors 125 kr
163: Seven Years War 125 kr
169: Atlanta Campaign, Peachtree Creek & Jonesboro 125 kr
170: Atlanta Campaign, Bald Hill & Ezra Church 125 kr
176: Blood on the Tigris 125 kr
188: Kiev & Rostov 125 kr
191: Sea Devils 125 kr
193: Crimean War 125 kr
195: Borodino & Friedland 125 kr
196: Vietnam Battles, Hue & Khe Sahn 125 kr
199: Forgotten Axis, The Finnish Front 125 kr
204: Twilight of the Habsburgs 125 kr
207: War of 1812 125 kr
208: Back to Iraq 125 kr
211: Operation Elope 125 kr
212: Rough & Ready 125 kr
213: Spanish Civil War Battles 125 kr
214: Marathon & Granicus 125 kr
216: Asia Crossroads, The Great Game 125 kr
218: Chancellorsville & Plevna 125 kr
219: Spanish Civil War Battles 2 125 kr
222: The Ottomans 125 kr
223: 1918 125 kr
224: Sedan Campaign 125 kr
225: Twilight's Last Gleaming 2 125 kr
226: Middle East Battles, Suez & El Arish 125 kr
227: Vinegar Joe's War 125 kr
228: The Old Contemplibes, Mons 1914 125 kr
230: Downfall 125 kr
231: French & Indian War 125 kr
232: Catherine the Great Solitaire 125 kr
234: Lest Darkness Fall: Rome in crisis 125 kr
235: Cold War Battles: Budapest&Angola 125 kr
237: No Prisoners, the campaigns of Lawrence of Arabia 125 kr
238: Marlborough: The war of Spanish Succession 125 kr
246: Manila 125 kr
254: Hannibal's War 125 kr
255: 1st Battle of Britain 125 kr
256: Marlborough's Battles 125 kr
257: Chosin 125 kr
262: Frederick's War 125 kr
263: Cold War Battles: Kabul & Wurzburg 125 kr
264: Shiloh: Bloody April 125 kr
269: Falklands Showdown 125 kr
271: 2nd Kharkov 125 kr
272: Lepanto 125 kr
275: Koniggratz 125 kr
276: Operation Anaconda 125 kr
277: Ticonderoga 125 kr
279: Reconquista 125 kr
281: In Country 175 kr
282: War of the Pacific 125 kr
283: Fail Safe 125 kr
284: Jackson's Shenandoah Campaign 125 kr
285: Duel on the Steppe 125 kr
286: Sparta vs Athens 125 kr
287: Goeben 125 kr

Task Force Games:
War of the Worlds 100 kr
History of the Second World War (del 1 & 2) 250 kr

TCS:
Edgehill 40 kr
Gliders from the Sky 40 kr
Legnano: 40 kr
Montebello 40 kr

UGG:
Morsecode ..._ 250 kr PAXAD
Triumph & Fall of the Desert Fox 175 kr PAXAD
Cold Days in Hell 250 kr PAXAD
Assyrian Wars 200 kr
Pearl Harbor 250 kr PAXAD
Blitzkrieg 1940 150 kr
Pasaran? 200 kr

Vae Victis:
Tonkin 100 kr

Valley Games:
Titan 200 kr

Victory Games:
1809: 200 kr
France 1944 200 kr
Open Fire 275 kr

War Storm Series:
A Las Barricadas! 150 kr

White Wizard Games:
Epic: The Card game 100 kr

World at War Magazine (Decision):
2: Solomons Campaign 125 kr
4: USAAF 125 kr
7: Greek Tragedy 150 kr
9: Destruction of Army Group Center 125 kr
10: Coral Sea Solitaire 125 kr
11: Afrika Korps 125 kr
12: 1940 What If 150 kr
14: Invasion Pearl Harbor 125 kr
18. The South Seas Campaign 125 kr
21: The Rhineland War 150 kr
22: Minsk 44 125 kr
23: Pacific Battles: Guadalcanal 125 kr
24: Sedan 1940 125 kr
25: Keren 125 kr
27: Olympic & Coronet 200 kr
28: Green Hell 125 kr
29: Norway 1940 125 kr
31: Dubno 1941 125 kr
39: France Fights On 125 kr

Worthington:
Forged in Fire 250 kr

XTR:
Wahoo! 150 kr

Yaquinto:
The fall of South Vietnam 100 kr

Ystari:
Caylus 200 kr

Z-Man Games:
Duel in the Dark 200 kr
#30
Boxen / VK2-Lego
29 juni 2015 kl. 12:46:33
Cobi Blocks är ett polskt företag som säger sig vara störst på byggklossar i Central- och Östeuropa. Deras byggbitar är "kompatibla med andra system". Detta tolkar jag som att man, när LEGO blev en succe, reverse engineerade konceptet i östblocket och startade egen produktion.

I dag tillverkar man i alla fall "LEGO" under annat varumärke. Anledningen att jag tar upp det här är att de har lite andra franchises än vad Lego har, bland annat denna serie på Andra Världskriget. Förutom kända stridsfordon från samtliga kombattanter hittar man bland annat en Bofors-kanon och ett Slaget om Berlin-diorama där man kan hissa den Sovjetiska flaggan över Brandenburger Tor.

http://www.cobi.eu/small-army/world-war-2

Jag fick upp ögonen för dem i och med att min son förälskade sig i den Gotlandsfärja som de sålde på båten. Eftersom han köpte den för egna sparpengar kan jag berätta att bitarna håller i stort sett identisk kvalitet med Lego och är fullständigt kompatibla med Lego. De flesta bitarna är identiska. Lego-purister kan till och med gjädjas åt att man betydligt mer sällan tar till specialbitar än Lego.
#31
Krigsspel / Så ska krigsspelandet bli bättre
2 februari 2015 kl. 10:29:50
Ett pressmeddelande med rubriken ovan damp ner i min inkorg.En doktorsavhandling på vårt område!

Krigsspel har allt sedan början av 1800-talet använts av många länder för att utbilda försvarets militära personal. Anders Frank, som disputerar vid KTH i ämnet människa-datorinteraktion, har tittat närmare på de brister som krigsspel har som utbildningsverktyg.

Olika brädspel och kommersiella datorspel som Harpoon, Decisive Action och The Operational Art of War används flitigt i officersutbildningar världen över. Syftet har varit att öka förståelsen bland studenterna för militär taktik och olika taktiska situationer.

– När spelandet tar överhanden kan spelformen i sig blir ett problem i lärandesituationer. Studenter vill gärna vinna, och då gör de saker som inte är så bra, berättar Anders Frank, forskare vid avdelningen Medieteknik och interaktionsdesign på KTH.

Han berättar att doktorsavhandlingen innehåller fyra vetenskapliga artiklar som bland annat redogör både för varför människor hamnar i det som kallas "Gamer mode", vilket är själva problemet, och olika lösningar på det.

– När studenterna hamnar i Gamer mode händer det att de avfärdar hela utbildningssituationen bara för att exempelvis de får en enhet utslagen. Då kan de börja använda taktiker som inte stödjer utbildningsmålen, som att ständigt attackera fienden eller att inte spara på truppernas hälsa. Situationen blir orealistisk, säger Anders Frank.

Konsekvensen blir att lärandesituationen förändras, och de pedagogiska verktygen reduceras till att enbart vara spel. Studenterna börjar tänka att det är endast spelpjäser de hanterar på skärmen och inte representationer av militära enheter. Situationen blir helt enkelt inte verklig.

– En del av problemet är att använda victory points. Det vill säga belöningssystemet. Att jaga poäng blir en viktig sak i sig, kanske den viktigaste, säger Anders Frank.

Han tillägger att Gamer mode i förlängningen skulle kunna bli ett problem för det spelbaserade lärandet i utbildningar.

Anders Frank har dock samtidigt en del teorier om hur problemen ska kunna lösas. Så att studenterna lär sig det de borde. En bra instruktör skulle kunna förklara de fenomen som händer på skärmen, och ge spelen en förankring i verkligheten.

– Instruktören skulle kunna styra lärandet, och se till att studenterna tar tillvara på spelupplevelsen på ett korrekt sätt för att lära sig. Spelens motiverande kraft kan påverkas och kontrolleras så att det både blir engagerande och värdefullt att spela för lära, säger Anders Frank.

Anders Frank är anställd på Försvarshögskolan och hans doktorsavhandling bär namnet "Gamer mode: Identifying and managing unwanted behaviour in military educational gaming".

Du hittar avhandlingen här: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A768474&dswid=5991
#32
Andra världskriget / D-Day at Tarawa
13 september 2014 kl. 07:45:31
Skrev just nedan pÃ¥ Consimworld. Orkar inte översätta det, och tror att publiken här är verserad i engelska  :P

On the table for me is D-Day at Tarawa, the follow-up to D-Day at Omaha Beach. I thought the first game was perhaps the best of its decade so was stoked for a sequel. I'm halfway into my first game.

The rules for landing the troops can only be described as inadequate and thr designer has been giving answers in the game's topic that I wouldn't be able to infer from the rules. But other than that the rules are tight.

For a couple of reasons, the game isn't quite as tense (or I have just been lucky) As Omaha. First, in both games you got an auto-defeat if you had enough companies reduced to half-strength or less. In Omaha this was a very real risk, but in Tarawa it happens if ALL infantry units currently in play are reduced. This just isn't very likely to happen and can be avoided by placing a unit in a safe base area. Incidentally I think it can also happen on turn 1 before you get to act, but I think you'd have to be extremely unlucky for this to happen.

Second, in Omaha you again and again ran into situations where you felt "Shit, there is no way I'm going to be able to dislodge these guys. In Tarawa, there is a new combat mechanism called close combat as an alternative method of attacking. It works and plays well, but it is also fairly easy to succeed with at a cost of a step or two. So you never really get stuck against a tough position, it's just a matter of attrition.

That doesn't necessarily mean the game is easier to win, capturing the required number of enemy positions for a win.

The situation in the game is more chaotical. In Omaha, you needed to get off the beach, clear the drafts then start moving inland. In Tarawa it,s just one big beach with Japanese all around, so it becomes a bit more whack-a-mole. There is no shingle to hide behind, no difficult walls to cross, just defenders to take out. I think this is historical.

The game follows the system of Omaha fairly closely (with the exception of close combat) but has enough differences with the way the Japanese act and the challenge of the landings to keep it fresh. It isn't just the same game with new map and counters.

I didn't find it quite as gripping as Omaha, but it still has this "I'll just do one more card play before I quit for tonight"-quality. So far I'd rate it a strong 4 where Omaha was a 5, but it is close enough that if you find the topic of Tarawa more compelling than Omaha, you will probably like Tarawa better.

Ska tillägga att det är ett solitärspel. Omaha kunde enkelt spelas som ett samarbetsspel men det låter sig inte göras lika lätt med Tarawa.
#33
Eftersom den gamla tråden började bli lång, plus att jag fyllt på en del (räknar till 273 spel till salu) startar jag nu en ny tråd. Står det paxad går det bra att bjuda över.

3W
Give me Liberty! 100 kr
Salvo! 100 kr
Salvo II 100 kr

Against the Odds
2: Khe Sahn 150 kr
3: Kesselschlacht 125 kr
5: North Wind Rain 100 kr
6: Go tell the Spartans 100 kr
7: A Dark and Bloody Ground 100 kr
9: Suleiman the magnificent 125 kr
12: Chennault's First Fight 100 kr
14: War in the Aegean 100 kr
15: Cactus Throne 100 kr
16: La Vallée de la Mort 100 kr
17: Imperial Sunset 100 kr
18: Golden Horde: Kulikovo 100 kr
21: Day of the Chariot 100 kr
Annual 1: Toppling the Reich 125 kr

Avalanche Press:
1898: The Spanish-American War 200 kr
Russo-Japanese War 200 kr
Great War at Sea: Mediterranean 150 kr
US Navy Plan Black 150 kr
US Navy Plan Orange 200 kr
Operation Cannibal 100 kr
Panzer Grenadier (1st edition, including Arctic Front & Edelweiss expansions) 250 kr
Panzer Grenadier: Afrika Korps 200 kr
Panzer Grenadier: Desert Rats 200 kr
Panzer Grenadier: Airborne 100 kr
Panzer Grenadier: Semper Fi: Guadalcanal 150 kr
Soldier Kings (M) 200 kr
Chickamauga & Chattanooga 150 kr
Granada 200 kr
Scotland the Brave 50 kr
Cruiser Warfare: 150 kr

Avalon Hill
1776 200 kr
Maharaja (M) 200 kr
Struggle of Nations 250 kr
Hitler's War 250 kr
Cosmic Encounter (Hasbro edition) 200 kr
Little Round Top 250 kr

Ben Hull DTP:
Allerheim 50 kr

Blue Guidon Games:
Fire in Mississippi 100 kr

Bone Games:
Queen Victoria's Navy 100 kr

BSO:
Carolina Rebels 50 kr
Cinco de Mayo 50 kr
East-West 50 kr
Greek Tragedy 50 kr
Las batallas de los Gringos 50 kr
Highlander 50 kr
Line of fie 50 kr
Longbow 50 kr
Louisiana Tigers 50 kr
The Marlborough Man 50 kr
Turning Point 50 kr
Zama 50 kr
Zulu! 50 kr
The Ten Thousand 50 kr

Camelot Games:
Peninsula Italica (M) 100 kr

Charles Vasey
Flowers of the Forest (originalutgåvan) 50 kr

Clash of Arms:
Baron's War 150 kr
Campaigns of King David (M) 200 kr
1777: Year of the Hangman 200 kr

Columbia:
Crusader Rex (2005 edition) 250 kr PAXAD
Athens & Sparta 250 kr PAXAD

Compass Games:
Spartacvs 200 kr

Cool Stuff Unlimited:
Doro Nawa 150 kr

Critical Hit:
Rudder's Line 75 kr
In Flanders Fields 150 kr

Dan Verssen:
Frontline: D-Day 200 kr
Naval Battles 150 kr

Decision Games:
Leningrad 75 kr
Korea: The Forgotten War 175 kr
USN Deluxe 200 kr
China: The Middle Kingdom (M) 200 kr
Assault on Sevastopol 50 kr
Beyond the Urals 100 kr
Battle Stations! Battle Stations! 100 kr
Drive on Stalingrad 200 kr
Rebels & Redcoats 3: 200 kr
Over the Top! 150 kr
Lightning: Poland: 100 kr

Excalibre:
Ironclads 200 kr
Ironclads expansion 200 kr
Wings 200 kr
Kaiserschlacht 1918 250 kr

Fiery Dragon
Barnard's Star 100 kr
Operation Whirlwind 100 kr
CSA 100 kr

The Gamers
August Fury 150 kr
Guderian's Blitzkrieg (1st Edition) 200 kr
Afrika (1st edition, i fransk låda) 100 kr
Enemy at the Gates 350 kr

GDW:
Battle of Prague 50 kr
Blood & Thunder 200 kr

GMT:
Saratoga (1st edition) 150 kr
Austerlitz 250 kr
Wellington (M) 200 kr
Medieval 200 kr
Borodino 200 kr
Alesia 200 kr
Grand Illusion 200 kr
Glory III 200 kr
Manoeuvre 200 kr
Risorgimento 200 kr
Savannah 200 kr
Britain Stands Alone 200 kr
Barbarossa to Berlin (1a utgåvan, tjock-karta och uppdaterade regler) 200 kr PAXAD
Conquest of Paradise 200 kr
Dominant Species: The Card Game 150 kr
Combat Commander: Europe (Inkl expansionerna Battle for Stalingrad, Paratroopers) 400 kr
Twilight Struggle (1st Edition) 175 kr
Battleline 130 kr

GRD:
Second Front 700 kr
War in the Desert 600 kr

Historical Concepts:
Napoleon in Spain 150 kr

HMSGRD:
Wavell's War 400 kr

Khyber Pass Games:
The Jewish War 50 kr
Ataturk 50 kr
Sand in the Whirlwind 50 kr
Deguello at Dawn 75 kr
Defiance: the battle of Khufra 75 kr
Jassin 1915 75 kr

Legion:
Saipan & Tinian 200 kr
Slouch Hats & Eggshells 200 kr

Lock'n'Load:
Totensonntag: 100 kr

Lost Batallion Games:
Enemy in Sight 150 kr
The Kaiser's Pirates 150 kr

Ludopress
Iberos 150 kr
Nordkapp 100 kr

Markham Designs:
Montcalm & Wolfe 150 kr

Microgame Design Group: (DTP) Alla 50 kr styck
Arriba Espana
The Siege of Hong Kong
Blood & Steel
Vallee de La Mort
Patton's Finest
Vimy Ridge
Across the Piave
Mediterranean Fury
Operation Whirlwind
Stalingrad: Pivot on the Volga
Zhukov's first Victory
Freikorps
Marcher Lords
Switzerland must be Swallowed
Shining Path
War Plan Crimson
Ypres 1915

MMP:
Operations SE #1 med Iwo Jima, ASLscenarion mm 200 kr
Special Operations 2 med Ukraine 44 150 kr
Guadaljara 200 kr
The Mighty Endeavor (1st edition) 175 kr
Heights of Courage 250 kr

Moments in History:
A Famous Victory 175 kr
Eastwall 150 kr
Triumphant Return 200 kr
D-Day: The Great Crusade 200 kr
Velikye Luki 150 kr PAXAD
Turning the Tables 200 kr

Nexus:
Wings of War-paket (Inkl 2 ex av Famous Aces, 1 ex av Watch Your Back, 1 ex av Burning Drachens) 300 kr

One Small Step:
Rebel Yell! 200 kr
Chicken of the Sea 75 kr
Crisis: 2000 75 kr
Edson's Ridge 75 kr
Greenline: Chechnya 75 kr
Redline: Korea 75 kr
Thapsos & Alexandria 75 kr
Winceby 75 kr
Der Kessel 75 kr

OSG:
Sun of Austerlitz 200 kr

Pacific Rim Publishing:
Salla 1941 75 kr
Black Day of the German Army 75 kr
Demyansk Pocket 75 kr
Last Elephant offensive 75 kr
Troina 43 75 kr

Perry Moore:
Death and Destruction 50 kr

Phalanx:
Waterloo 250 kr
First World War (M) 250 kr
Naval Battles 150 kr
Italia 250 kr
Mesopotamia 250 kr

QED:
Dog eat dog: 200 kr

Schutze Games:
Breaking into Valhalla 75 kr
The Vicksburg Campaign 50 kr
Sands of Iwo Jima 75 kr
Baptism at Bardia 40 kr
Illusionary Fortress 50 kr
Fall of France 75 kr
Power Play 100 kr
Tupamaro 75 kr
Allenby's Blitzkrieg 100 kr
Hamel 1918 100 kr

Simulations Canada:
Battleship: 100 kr
Line of battle 100 kr
Hannibal 100 kr

Simulations Workshop:
Cuba Libre 100 kr

Task Force Games:
War of the Worlds 100 kr
History of the Second World War (del 1 & 2) 250 kr

TCS:
Edgehill 40 kr
Gliders from the Sky 40 kr
Legnano: 40 kr
Montebello 40 kr
Prussia Rising 40 kr

UGG:
Morsecode ..._ 250 kr
Triumph & Fall of the Desert Fox 175 kr
Cold Days in Hell 250 kr
Assyrian Wars 200 kr
Pearl Harbor 250 kr
Blitzkrieg 1940 150 kr
Pasaran? 200 kr
Hellgame 200 kr

Valley Games:
Titan 200 kr

Victory Games:
1809: 200 kr
France 1944 200 kr

Victory Point Games:
Albion 20 100 kr
Jena 20 100 kr
Smolensk 20 100 kr
Bussaco 20 100 kr
Empires in America 100 kr
Napoleonic 20 Expansion Kit 100 kr
Vittoria 20 100 kr
Eindhoven Bridge 100 kr
The Arduous Beginning 100 kr
Borodino 20 100 kr
Caesar XL (Inkl expansion) 150 kr
Objective: Kiev (Inkl Objective: Odessa-expansionen) 125 kr
Paul Koenig's D-Day: Juno 100 kr
Paul Koenig's D-Day: Sword & Gold 150 kr
Target: Leningrad 100 kr
Zulus on the Ramparts: 125 kr

War Storm Series:
A Las Barricadas! 150 kr

World at War Magazine (Decision):
2: Solomons Campaign 125 kr
4: USAAF 125 kr
7: Greek Tragedy 150 kr
9: Destruction of Army Group Center 125 kr
10: Coral Sea Solitaire 125 kr
11: Afrika Korps 125 kr
12: 1940 What If 150 kr
14: Invasion Pearl Harbor 125 kr
18. The South Seas Campaign 125 kr
21: The Rhineland War 150 kr
22: Minsk 44 125 kr
23: Pacific Battles: Guadalcanal 125 kr
24: Sedan 1940 125 kr
25: Keren 125 kr
27: Olympic & Coronet 200 kr
28: Green Hell 125 kr
29: Norway 1940 125 kr
31: Dubno 1941 125 kr

Worthington:
Forged in Fire 250 kr

XTR:
Wahoo! 150 kr

Yaquinto:
The fall of South Vietnam 100 kr

Z-Man Games:
Duel in the Dark 200 kr
#34
Digitala Krigsspel / Vassal på surfplatta
9 januari 2014 kl. 09:00:00
Kolla här då:



Hemligheten är att plattan kör riktiga Windows 8.1. Det börjar komma en del sådana nu. Klart intressant.
#35
Andra världskriget / Kampen om Norge
11 december 2013 kl. 21:06:35
Jag fick en fråga om jag kunde recensera Kampen om Norge till nummer 10 av Battles Magazine. Inte om du inte vill att det ska bli ytterligare ett år försenat var mitt svar, men jag lovade att kolla om det finns någon här på forumet som är intresserad av att recensera. Förutom ära och groupies får man betalt i andel av vinsten för tidningen (vilket brukar bli mer än man kan tro) och gratis-ex av tidningen. Har du inte Kampen om Norge ordnar Olivier det åt dig.
#36
Boxen / Small World som app
11 december 2013 kl. 21:00:32
Tänkte bara säga för er som är intresserade att Small world nu finns som app även till Android. Till Ios finns det sen länge, men Ios-versionen fick en rejäl ansiktslyftning med onlinespel och flerspelarläge nyligen. Även till steam för dem som vill spela på PC.
#37
Krigsspel / Vad ger ni mig för den?
14 november 2013 kl. 12:59:12
Jag låter spelets kartong tala för sig själv. Jag är dock inte säker på att jag förstår vad den säger.

#38
Historiska spel / Liten teaser
29 oktober 2013 kl. 11:21:11
Känns detta bekant?

#39
Boxen / Skyddsrum - historia
3 oktober 2013 kl. 09:57:27
En fråga från Lee Brimmicombe-Wood på Consimworld:

CiteraI'm struck by the example I encountered while living in Sweden: the generous air raid shelter basements in all the apartment blocks. (Including the one I lived in, complete with sturdy blast doors.) I was told these were still required by law.

Of course, my friends had converted their spaces into wonderful man-caves for gaming and model-making. Still, I wonder about the genesis of those laws and how widespread shelters were by the time of the war. Any of the Swedes here care to comment?
#40
Andra världskriget / The Supreme Commander (GMT)
26 september 2013 kl. 11:58:16
Eftersom det förekommer diskussioner kring spelet på flera ställen tyckte jag det var värt ett eget ämne. Och så kunde jag vidarebefordra detta från GMT:
We've been listening to the feedback from players of The Supreme Commander. It appears obvious that the game has a few problems and oversights. Please accept our apologies for this - that's not our intent or a standard that we are happy with.

Although we agree with those who are saying that the game isn't horribly broken, we still think there is way too much errata and unresolved Q&A. We're still trying to get our heads around what a comprehensive list of fixes looks like (it's definitely more difficult with the designer deployed), so we don't have a detailed battle plan yet for what and how we're going to fix this.

I just want you guys to know that we are on it and that once we have a handle on exactly what needs fixing, we'll start working to get errata and component updates in the works.

In the meantime, please DO keep playing and enjoying the game. Danny's doing everything he can to answer Qs and give support on a daily basis, but he is understandably limited at this point. Mark and Tony and I are continuing to discuss this and gather a list of things that need fixing and will do that as quickly as possible.

Väntade mig inget mindre från dem.