Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Andreas Lundin

#4471
Andra världskriget /
22 oktober 2005 kl. 20:01:03
Anledningen till att jag undrade var just att jag är barnsligt förtjust i mastodontspel. Och just jämförelsen mellan JP3R och World at War är jag också intresserad av...
#4472
Science-Fiction & Fantasy /
19 oktober 2005 kl. 21:57:49
Nej, men när du spelat detta spel får du gärna dela med dig av dina erfarenheter. Boken som spelet baseras på är däremot bland den bästa fantasy som skrivits.
#4473
Andra världskriget /
19 oktober 2005 kl. 17:54:08
Jo, jag har läst recensionerna, men undrade mest om det spelas i Svea Rike. Så tycks dock inte vara fallet...
#4474
Andra världskriget /
19 oktober 2005 kl. 08:08:44
...nej jag menar det omgjorda Third Reich från Avalanche Press.
#4475
Andra världskriget / John Prados' Third Reich
12 oktober 2005 kl. 14:02:40
..nån som har det eller spelat det? Jag har spelat ATR och WiF (samt Struggle for Europe-serien från Clash of Arms). Nån som kan jämföra dessa?
#4476
Historiska spel /
11 oktober 2005 kl. 15:38:31
Man kan ju ha olka scenarier tillgängliga för spelare. En kul start vore att starta spelet när den svenska armén står på kolonn i färd med att vada över ån. Förtruppen är redan över och rekognoserar terrängen.

Man skulle sedan "sätta igång" den svenska hären och efter varje "runda" (eller whatever) slumpa fram om de svenske blivit upptäckta - varpå kaos uppstår...

Man kan också tänka sig ett scenario där kungen beslutar sig att anfalla iösterut från Stångby (ungefär), precis enligt den ursprungliga planen. Trots terrängen.

I samtliga fallen måste man tänka på att det var mörkt vid dessa tillfällen och att det, runda för runda, ljusnar.

Problemet är att det kanske inte är så kul att spela den danska sidan med dessa ssenarier som bakgrund. Ett scenarie där den danska kungen är den aktive i början av slaget och söker ett avgörande, skulle också vara intressant.

Man skulle kunna tänka sig att innan spelarnma ställer gör något slags dolt budförfarande, där man för victory points "köper" initiativet. Beroende på hur mycket man bjuder över motståndaren, så utkristalliserar sig ett antal olika "startpositioner". Jag vet inte. Det kanske skulle funka...
#4477
Historiska spel /
11 oktober 2005 kl. 13:40:57
Jag gick upp till universitetsbiblioteket och beställde just en gammal genrelstabskarta fån 1800-talet. Det som är bra med dem är att gravhögarna (som spelade en viss roll i slaget) och andra höjder säkerligen stämmer överens med "de bruna linjerna på kartan" på 1670-talet. Efter det blir det nog en del gissningar.

Utdikning har ju tagit bort våtmarkerna, så man får gå på höjdsträckning och (kvalificerat) gissa var de legat, etc.

En sak som förbryllar mig med slaget vid Lund är att det vid inledningen, då de svenske gått över Kävlingeån, upptäckte att terrängen där de tänkt att anfalla inte lämpade sig för anfall. De fick söka sig söderut, närmare Lund, istället. Det som gjorde anfall omöjligt är enligt böckerna ("Slaget vid Lund" och "Sextonhundrasjuttiosex") att gärdsgårdar och låga murar gjorde manövrering svårt till omöjligt. Frågan är hur sådan svår terräng såg ut?

I Linnés Skånska resa beskriver Linné om vägen mellan Lund och Malmö att den var flankerad av mycket höga jordvallar. Troligtvis såg dessa vallar likadana ut på 1700-talet. Linné kommenterar att dessa vallar eroderade väldigt och att bönderna(-s lantarbetare) jobbade hårt med att hålla dessa vallar i skick. Vidare menade Linné att jordvallarna lätt kunde bindas genom att man, som på kontinenten, odlade buskage eller små träd på vallarnas krön (troligen var bönderna alldeles för konservativa för att ta till sig sådana nymodigheter, men ändå...) :P

Om man skulle konstruera ett spel som simulerade slaget vid Lud uppstår också ett annat problem. En "what if"-situation är ju frågan om när slaget skall inledas. Skall man börja spelet när striden inleddes historiskt, eller skall man låta spelarna bestämma detta lite mer fritt? Kanske simulera vad som skulle kunna ha hänt om till exempel den danska hären blivit förvarnad om övergången av Kävlingeån, eller om Karl XI blåst till anfall trots den dåliga terrängen strax nordost om Nöbbelöv.
#4478
Historiska spel /
11 oktober 2005 kl. 11:45:26
...hade jag inte skrivit på en avhandling hade det varit lockande att göra ett spel på slaget... men vafan! Man har ju inte tid.

Någon som vet hur det är med genralstabskartorna från 1800-talet? Finns de bara på Lantmäteriverket, eller kan man hitta sådana på universitets-bibliotek och stadsbibliotek också? Har P7 i revinge ett sjysst bibliotek också kanske?
#4479
Historiska spel /
11 oktober 2005 kl. 10:12:48
vicken tur att man är arkeolog då'ra! :)
#4480
Historiska spel /
10 oktober 2005 kl. 22:18:52
Tja, kanske det. Det gäller dock att jag håller detta hemligt för min danska sambo.... :wink:
#4481
Historiska spel /
10 oktober 2005 kl. 20:17:15
Citeraom det inte utkämpats i Skåne.

 :P

Så sant! Själv är man invandrad från Sörmland, så jag förstår vad du menar...

Men om man saluför spelet som att de utspelades i Danmark? Då blir det ju ett "ärofullt" slag på fiendemark i försvar av "fädernesjorden"....

 :ultra:

Ben Hull nämner på Boardgamegeek att han har foton av slagfältet, men de kan inte hjälpa mycket. Terränglådan är ju helt annorlunda nu mot då. Det har ju hänt en hel del i området sedan Kalle Elva var i farten om man säger så. McLean's skifte, utdikning och urbanisering har ställt till det endel till att börja med... Jag har kollat upp lite landskapsbeskrivningar från 1600-talet och 1700-talet och de stämmer definitivt inte med topografin på slagfältet idag...

Det var först och främst mycket mer vallar, bankar, stengärdsgårdar och häckar på den tiden. Och mindre villa- och radhusbebyggelse... Sedan är det ju ett jävla sopberg mitt i skiten också!
#4482
Historiska spel / Slaget vid Lund
10 oktober 2005 kl. 16:19:24
Slaget vid Lund är ju som bekant ett avgörande fältslag i den svenska och den danska historien. Eftersom slaget böljade fram och tillbaka och var relativt jämt, så kanske det skulle lämpa sig som spel.

Är det någon speltillverkare som redan gjort slaget om Lund? Skulle man kunna göra ett scenario till GMT:s Pike & Musket-regler baserat på slaget, tror ni? Har ni några andra förslag?
#4483
Shopping /
5 september 2005 kl. 11:49:05
OK. Eftersom jag har förbeställt båda, så missar jag inget. Det var ju skönt att höra. :wink:

Priset lär väl bli det dubbla dock....

CiteraKiev to Rostov

När kommmer det? Hittar inget på GMT:s P500-lista. Det låter ganska intressant.
#4484
Shopping /
5 september 2005 kl. 11:38:27
OK. Ja, jag har ju beställt Typhoon 2nd Ed. på P500. Är det det spelet som är "super deluxe"?
#4485
Shopping / Köpes: East Front Series GMT
5 september 2005 kl. 11:19:49
Hejsan!

Jag köte för någon månad sedan "Barbarossa: Army Group South, 1941", från GMT. Nu har jag spelat spelet några gånger solo och tycker att systemet är en pärla. Jag lär få fortsätta spela solo, för jag ihittar inte nog inte någon som är lika dedikerad som jag.

Till saken: jag undrar nu om det är någon som köpt spelet och inte gillar det, eller som av annan anledning skulle vilja sälja Barbarossa: Army Group North, respektive center till mig?

Typhoon! är också intressant.

/Andreas Lundin