Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - thermopylai

#31
Andra världskriget / SV: Replay av MMPs Shifting Sands
20 november 2023 kl. 12:34:27
Jag kan minnas fel, men dör inte IT i Etiopien OOS när Addis är taget? Isåfall en del onödiga OPS i Etiopien för att rensa de sista BGs.
#32
Andra världskriget / SV: Replay av MMPs Shifting Sands
16 november 2023 kl. 15:40:18
Ja, combat-systemet är behagligt förutsägbart (och en efterhandskonstruktion med facit om förbandskvalitet). Men snart kommer tyskarna med annat ljud i skällan, och Rommel-kolumn-shift.
#33
Andra världskriget / SV: Replay av MMPs Shifting Sands
16 november 2023 kl. 10:38:52
Sudan är nästan britternas enda svaga punkt vid spelets start. Italienarna är så ofantligt dåliga att de knappt är ett hot mot ens en ensam reducerad CW-div med loss factor 3. Dessutom har väl italienarna -1 drm på CRT tills de spelar Balbo eller tillsammans med tyskar som kommer med start 1941 (turn 3?).

Men med italienare i Sudan, kan Egypten få för sig att göra revolt.
#34
Historiska spel / SV: EU - fast medeltid
14 november 2023 kl. 12:01:50
Citat från: aegneus skrivet 14 november 2023 kl. 07:32:50Är inte problemet med den tiden lite att du inte har någon kontinuerlig aktör (förutom Bysans då)?
 

Jo, helt rätt, och därför är ju Britannia-systemet där man spelar ca 4-5 "nationer/folk" per spelare så användbart.

Om man startar scenariet framåt år 1000-1100 tillkommer möjligheten att ha Frankrike, England, normander, turkar och tysk-romersk kejsare som "player powers". Kanske Korsfararstater, Sultan, Påvestaten, Venedig, Hansan (som ju inte bara var handelsimperier utan också territoriella makter). Spanien och Danmark börjar åtminstone konsolidera statsmakter. Men man måste vara lite flexibel av vad man definierar som "stat" eller "makt" bortom enskilda monarker. Jag är ute på tunn is här och allt går att ifrågasätta. Till sist handlar det om vilken typ av spel man vill skapa eller spela.
#35
Historiska spel / SV: EU - fast medeltid
13 november 2023 kl. 16:06:37
Citat från: chumchu skrivet 13 november 2023 kl. 15:28:06Det finns ett antal olika spel inspirerade av Brittannia som kan kvala in på dessa kriterier. Utesluter modernt utförande print and play? Annars har jag ett sådant om Europa och Medelhavet 500-1000

Ett sånt har jag gjort, men inte publicerat (Europa). Funderar på att lägga upp det som print-n-play på BGG, men hittar inte alla digitala filer. Hispania https://boardgamegeek.com/boardgame/2494/hispaniafrån AW och Invasions https://boardgamegeek.com/boardgame/257599/invasions-volume-1-350-650-ad från Wisdom Owl är två andra, men med fokus på tidig medeltid/dark ages/folkvandring, snarare än högmedeltid, och knappast på EU-nivå vad gäller grand strategy utan bara flytta trupper och slåss.

Jag är med på att designa ett medeltids-EU om nån vill vara med!
#36
Historiska spel / SV: EU - fast medeltid
13 november 2023 kl. 15:12:23
Har inte spelat det men är inte Empires of the Middle Ages från Decision ett sånt spel?
#37
Citat från: Elias Nordling skrivet  7 november 2023 kl. 06:47:53Det där gäller mer än ett spel på kampanjen.
Hube's pocket?
#38
Boxen / SV: The Diamond Age is Coming
6 november 2023 kl. 09:54:53
Spaning? Om du har programmerbara designervirus-svärmar, är det väl lika bra att slå ut fienden omedelbart?
#39
Boxen / SV: The Diamond Age is Coming
5 november 2023 kl. 15:19:26
Läst. Miniatyriseringstrenden är stark. Ännu mer oroande är när drönarsvärmarna kommer ner på bakterie-/virusskala. Men då är kanske genetiskt designade "riktiga" virus mer effektivt?
#40
Historiska spel / Prime Minister
23 oktober 2023 kl. 14:04:00
Nytt intressant spel om en av mina historiska favoritperioder, den viktorianska!

https://boardgamegeek.com/boardgame/329563/prime-minister
#41
Krigsspel / SV: Priser på spel
23 oktober 2023 kl. 10:00:06
Men papper och papp är så otroligt liten andel av kostnaden för ett spel, så även om de fördubblades skulle det bara göra några kronor (+ moms, tull etc.)
#42
Andra världskriget / SV: Lightning Strikes
18 oktober 2023 kl. 15:49:21
Citat från: thermopylai skrivet 16 oktober 2023 kl. 10:55:07en rimlig kritik är att det går att göra grejer som aldrig hade gått i verkligheten (men det går väl i WiF också, trots högre simuleringsambitioner).

2 favoritminnen är den tyska invasionen av amerikanska mellanvästern (det var ogarnisonerat, men de kastades ut i allierad runda) och tyska fallskärmsjägarna som avslutade kriget grupperade på östra Nya Guinea (eftersom de kan göra både 1 flygmove och 3 land-MP varje turn + vilka blitz-options man köper) (detta är inte en avrådan från spelet, utan en effekt av hänsynslöst utnyttjande av rimliga "design for effect"-regler)
#43
Andra världskriget / SV: Lightning Strikes
16 oktober 2023 kl. 13:11:39
Definitivt WiF-inspirerat! Målet var från början att göra ett snabbspelat WiF-Blitz i samarbete med Harry Rowland och ADG, och för mig känns det så (framför allt i de vidöppna produktionsstrategierna och i valet av offensive options). Men av nån (för mig okänd) anledning är Blitz publicerat av Compass Games i stället för ADG.
#44
Andra världskriget / SV: Lightning Strikes
16 oktober 2023 kl. 10:55:07
Jag tycker det är ett holy grail-spel. Global VK2-sandbox(ish) på en lång heldag med rimligt mycket krom. Sweet spot mellan A&A och WiF.

Men smaken är som baken... en rimlig kritik är att det går att göra grejer som aldrig hade gått i verkligheten (men det går väl i WiF också, trots högre simuleringsambitioner).
#45
Andra världskriget / SV: Replay av MMPs Shifting Sands
29 september 2023 kl. 12:38:34
Ett av mina favoritspel. En fräsch uppdatering och upptajtning av Paths of Glory och Barbarossa to Berlin.