Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Fredrik H

#1
Ja, tack och bock för ännu ett FF. Det var något färre förvirrade gubbstruttar på plats än det var i höstas, men allt var som det skulle. Om det inte finns bilder så har det ju inte hänt (vilket innebär att det i princip är tveksamt om jag varit tonåring), så därför anförs följande bevis för årets första tillställning:



Den kanderade tusenskönan på bilden var min helgs huvudsakliga med/motspelare. Vi spelade det nya och väldigt underhållande spelet Stalingrad roads och senare en utmärkt introduktion till ett knivigt system med GOSS Hannut (sitter någon på Hannut och kan tänka sig att avyttra det till mig så vore jag tacksam). Vi lyckades med allt som ska ingå; missförstånd av regler, märkliga tärningsslag och kopiösa mängder kaffe.



För de arma själar som aldrig befunnit sig på ort och ställe så ser det ofta ut som ovan, folk tenderar att vara olika nöjda med såväl livet som spelet som spelas. Fredrik Hallgren (Puma-tröja) har alltså inte vunnit en miljon, han bara uttrycker sin glädje över att få spela Frankrike i Here I Stand. Ibland känns livet som en baguette med snigelsmör.



Den något ovanliga situationen på bilden är att Blücher (William) hånskrattar elakt (eller med galna professorn-vibe) åt Grouchy (David) när denne anfaller Ligny. Grouchy meddelade mig i förtroende att han inte riktigt hade tid att vänta på att Napoleon skulle komma så han brände ut en generation av det gamla gardet i väntan på kejsarens ankomst. Det såg ut att vara en rolig kombination av QB och Ligny.

I bakgrunden ett av hobbyns mest laddade ögonblick: väntan på fru Fortunas tärningsresultat. Både Mikael och Otto tiger still inför ödets utfall.



En hoper relativa ungdomar höll under hela helgen igång olika multispelarspel. Ibland var det FF:s eget bollhav med mycket plast (Twilight imperium tror jag), här på bilden avgörs Europas tidigmoderna öde i EU:PoP. Dom är unga, tuffa och pratar utrikiska. Börjar dom gå ut och röka också kommer jag väl inte våga ta några bilder längre.



På psykets slutna paviljong en trappa upp så satt fyra medelålders herrar och spelade Valley of Tears. Hela helgen. På bilden har Roger permission, men annars krigade de in i kaklet. Spelet verkar intressant, men det tycks onekligen finnas olika sätt att hantera situationen. Jag får se när jag orkar få upp det på bordet.
Jag fick se att man på mobilen tagit fram stöd för hur man kunde förolämpa varandra på lokala språk, något som antyder att partiet ändå lockat fram något speciellt för deltagarna - vem vill inte kunna antyda att ens motståndare vill idka älskog med den regionala faunan?

Fredrik V hade med sig ett nytt spel från TRL om Alexander den store. Jag tog en bild men lyckades tydligen radera den, beklagar. Jonas H och Fredrik V spelade, bilder finns på FB tror jag.

Jag missade säkert en hel del, men tycker nu att det går att hävda att FF faktiskt ägt rum. Hoppas vi ses till hösten igen - tack alla!   

 

#2
Ett mycket annorlunda grepp får jag säga, känns kanske som ett sätt att variera kampanjstarten snarare än som eget spel. Intressant att läsa om i alla händelser!
#3
Citat från: aegneus skrivet  9 februari 2024 kl. 23:59:48Alltså... jag vill bara lite gnällig här. Här kommer en ny post av Fredrik (++) och skall handla om "spel och teater" (++++ coolaste ämnesvalet jag hört på länge!)...och så är det bara Stilla Havet, kriget som förlorades när det startades.

Jag blev jättebesviken  :(  (men läser gärna om spelet när den tiden kommer  :)  )

Haha, beklagar å det utförligaste! Jag ämnar skärpa mig i framtiden så att jag inte bidrar till tillvarons förfall och elände för forumets farbröder. Jag har fått (nåja) en massa nya spel men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som ska upp på bordet.
#4
Jag kom en turn och sedan kom det externa faktorer emellan. Jag gillade hur man tänker kring operationer, det skapar en känsla som känns rätt för skalan. Eventkorten gjorde sitt för berättandet i vanlig ordning. Japanen fick en bra start, det var lite synd att jag blev tvungen att plocka ihop det hela.
Det kommer absolut spelas igen.
#5
Krigsspel / SV: På bordet
30 januari 2024 kl. 23:14:25
Kul att du gillar det, det är enkelt men både klurigt och roligt. Ständig intressanta val. jag tycker WW1-varianten fyller samma  funktion.
#6
Jag har, av oklara skäl, glidit in lite på Stilla havet som ämne och företeelse. Jag har lyssnat på Dan Carlins podd Supernova in the East. Den kräver sina timmar, men han har många intressanta perspektiv som fått mig att titta på teatern och då naturligtvis spel om densamma.

Krigsskådeplatsen är i det närmaste obegriplig. Industridvärgen Japan går 1937 in på krogen och beställer en elefant (Kina). Under fyra år försöker man svälja elefanten på olika sätt, men den fastnar i halsen och kväver i det närmaste Japan. Istället för att hantera det problemet väljer man att 1941 beställa in ytterligare ett par elefanter! Det är så svårt att förstå. Vi behöver resurser för att kriga så vi startar ett krig för att få resurser. Oh well.

Sedan avstånden. Det är bokstavligen 1000 (!) mil mellan Java och Dutch Harbor. Allt underhåll måste åka båt, något alternativ finns inte. Japan samordnar attacker över en yta som är världshistoriens största krigsskådeplats (med bred marginal) och lyckas på ett halvår ta över runt tusen öar. Man tar så mycket så att USA de följande 3-4 åren bara lyckas ta tillbaka en del av det Japan tog.

Sedan allt annat. Hänsynslös grymhet. Det är omanligt att eskortera handelsfartyg. Man besegrar i det närmaste Kina 1944 och tränger in i Indien samma år! Flottan och armén gillar inte varandra och informerar inte varandra om vad som händer. MacArthur. Det finns mycket att gräva i.

När det gäller spel är situationen knepig. Strategiskt är det hopplöst för Japan, hur i hela friden ska dom vinna? Jag är samtidigt intresserad av den strategiska bilden, inte av att skicka upp sökplan på natten för att hitta en kryssare. Jag har spelat flera spel på ämnet som jag faktiskt gillar. SPI/TSR:s PTO gillar jag skarpt. Spelet fångar både en operationell känsla med en taktisk dito och lyckas väl som berättelse. jag kan nästan säga samma sak om Across the Pacific, som har en lägre upplösning (varje turn representerar mer tid). Empire of the Sun har sina poänger, men kräver ett ganska stort fokus och man bör vara ordentligt påläst på regler och kort för att få ut så mycket som möjligt av spelet.

Sedan mitt senaste köp, Oceans of Fire från Compass Games.



Spelet är gjort av en veteran, Rob Beyma. Han har varit ömsom vin och ömsom vatten för mig. Jag har haft roligt med War for the Union, men Struggle for Europe hade en hel del märkligheter. Här har han då gett sig på Stilla havet. Skalan är fyra månader per turn, men varje turn har fyra impulser, så i praktiken så är det månadsturns med strategiska faser var fjärde månad.
Enheterna är divisioner och brigader, 1-2 större fartyg och många av de mindre. Hangarfartygen är högupplösta med separat flygdisplay, jagarna ingår i de övriga flottbrickorna. Landflyget är bara landflygspoäng, ingen skillnad på typ eller så (man har till exempel fyra poäng landflyg, dom kan jaga eller bomba beroende på behov). Både land- och flygenheter har kvalitet (Japans piloter blir sämre med tiden). Stridssystemet bygger på nednötning, en 10-10 (atk-def) division har tio steps. Så gott som alla strider leder till förluster på båda sidor. 

Japan behöver slösa sina magra resurser för att få mer resurser så att man kan fortsätta kriga. Det verkar vara ett intressant system som hanterar både logistik, olja och generella resurser på ett sätt som känns rimligt.

En sak jag gillar (i alla fall innan jag börjat) är det operationella systemet. Man väljer ut ett operationsområde (exempelvis Salomonöarna). Man bedömer hur mycket man har råd och möjlighet att skicka dit (flotta, flygmarktrupp etc) och sedan kan motståndaren reagera. Det leder till att man tänker i resurser och operationsområden på ett bra sätt, man har inte råd att göra saker över hela ytan hela tiden. Det är svårt att förklara, men det känns rimligt när jag läser om systemet.

Läsa får man för övrigt. jag vet inte om det är inne nu, men regelboken är 90 sidor i av jag uppfattar som ett spel som är 32 sidor komplicerat. Jag har stött på det flera gånger den senaste tiden. Reglerna är inte svåra men det är mycket att läsa. Ledare och rendom events-kort är optional rules. Dom är inte optional om man spelar med mig, jag vill ha historiska rendom events i Fia med knuff.

Vi får se om jag rapporterar hur det går. Jag är inte igång än och vi får se hur det känns. Att ta alla resurser direkt är givet men sen? Antingen tar man Salomon-öarna och isolerar Australien eller så pressar man mot Indien för att försöka knäcka britten. Vad ska jag testa?
#7
Andra världskriget / SV: Replay av Downfall
5 januari 2024 kl. 13:23:14
Citat från: aegneus skrivet  5 januari 2024 kl. 08:31:56Lägga på BGG? Tycker den ser väldigt allmänt användbart ut!

Gick det inte att klämma in action track också eller varje du att inte ha det där (eller lägger du bara typ brickor i en rad under ?)

Jag tycker inte den tracken är så otillgänglig, men ska prova om det går.
#8
Andra världskriget / SV: Replay av Downfall
5 januari 2024 kl. 01:06:41
Jag har nu spelat spelet till och med turn 5 av 8. Det är ett roligt och engagerande spel, min enda invändning är väl egentligen att flyget på östfronten är väl slumpmässigt i relation till hur viktigt det är. Jag tycker emellertid att det är bökigt att spela solitärt då man hela tiden flyttar markörer runt hela kartan. Jag har därför gjort en jätteful player aid som klämmer in det man måste komma åt, detta för att underlätta solospel. Vill man ha dokumentet är det bara att skicka sin mail så skickar jag gärna det, jag vet inte om man kan lägga dokument någonstans på forumet.

#9
Shopping / GMT:s replacement counters - söker vissa
3 januari 2024 kl. 22:51:59
Jag lyckades missa dessa när dom var billiga och nu är dom inte det. Skulle någon få, och inte vara intresserad av, errata-brickorna till Army Group Center och Clash of Sovererigns så kan jag förbarma mig. Rimlig ersättning är rimligt tycker jag nog. 
#10
Kalla kriget / SV: Red Strike 1989
21 december 2023 kl. 17:25:18
Citat från: Scheuer skrivet 20 december 2023 kl. 22:11:31Friskt vågat! Jag ser fram emot att läsa jättemycket om detta. Är det med några LRMU:ar? Jag blev litet skakis när jag läste dom reglerna.

Ja det finns en del. Jag måste testa innan jag vet om det är svårt, men designern har lagt upp typ 40 filmer som förklarar alla regler.
#11
Kalla kriget / SV: Red Strike 1989
20 december 2023 kl. 22:05:44
Jag tänkte att jag skulle stressa mig själv till att läsa reglerna genom att ställa upp ett scenario. Så här ser extrakartorna för varje scenario ut, allt som behövs är med. Jag ställde upp Fulda Gap, alla som vet någonting om någonting vet ju att kriget skulle avgjorts beroende på hur långt sovjeten skulle tagit sig över det dike som är Fulda innan de nedgjorts av (bokstavligen) amerikanskt kavalleri.

Eller så var det det första större scenariot i lådan, ni får gissa. Det är två NATO-kårer mot två arméer, kanske en mastig start men ändå mer hanterbart än kampanjen. 

#12
Kalla kriget / SV: Red Strike 1989
18 december 2023 kl. 13:54:27
Citat från: Elias Nordling skrivet 18 december 2023 kl. 12:38:20Jag sålde mitt Gulf Strike, minns att det var svårsolitärat och rätt fult. Innan VG började göra snygga spel.

Röda amerikaner... Fortfarande ett trauma.
#13
Kalla kriget / SV: Red Strike 1989
18 december 2023 kl. 11:16:00
Citat från: Peojon skrivet 18 december 2023 kl. 10:15:19Ok, fortsätt bara höja det där till skyarna ni bara. Måste låta julen passera innan jag ger mig själv den där i present.

Jag tror inte systemet är för alla, det måste jag påpeka. Jag tyckte Gulf Strike var speciellt och det här bygger på det i stor utsträckning. Däremot så är själva produktionen imponerande. Jag sitter nu med så många WW3-spel så det börjar bli löjligt.
#14
Kalla kriget / SV: Red Strike 1989
16 december 2023 kl. 20:58:58
Citat från: thermopylai skrivet 16 december 2023 kl. 16:58:04Usch vad sugen man blir. Men finns det verkligen nåt annat spel på temat som är bättre än GDWs Third World War?

Min gissning är att det här är en helt annan typ av spel. Jag tycker också TWW är roligt, men det är egentligenen rätt många märkliga val i designen; 100 plan per bricka, en vecka per turn och 45 kilometer per hex tycker jag är underligt. Men det är kul. Red Strike är avsevärt mer komplicerat och leder nog lätt till AP eftersom man i princip får göra vad man vill när man vill (jag går med en båt, sedan flyger jag med två MiG23-brickor, går med en division och sedan med ytterligare en båt - typ).

Jag ska försöka greppa tag i det här, men nu råkade jag ställa upp Killing Ground - Overlord för jag ville spela NES-spel, så jag får återkomma. Det finns många bra scenarion i RS så en replay borde gå att få till, då kanske du får en bättre känsla för om det är värt en investering.

Jag tycker Vuca games har hobbyns bästa komponenter. NES är snyggast men Vuca skickar till exempel med en separat karta för varje scenario och det märks att spelen görs av folk som vill bryr sig om hobbyn.    Jag hoppas det går bra för dem.
#15
Kalla kriget / SV: Red Strike 1989
14 december 2023 kl. 21:56:31
Citeraär sverige inblandat på annat sätt än flyget ?
Nix, jag har inte sett några andra förband. Flygvapnet kommer inte att förändra WW3 misstänker jag, men lär ställa till det för proletariatet i östersjön.