Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste inlägg

#1
avatar_Strv102r
Andra världskriget / SV: Replay av GMTs Roads to Le...
Senaste inlägg av Strv102r - Idag kl. 09:04:24


3 SS "T" kommer inte framåt då den är bunden i strider med 245 och 25 kavalleri. Båda dessa tillfogas dock stor skada istället. 245 hela artilleri körs över och 25 kavalleris stab likaså. 3 motoriserade vinklar söderut och anfaller inledningsvis längs den ryska förberedda försvarslinjen, och köra över 1 meks artilleri, innan man i slutet vinklar österut och slår sig in i den ryska försvarslinjen. 126 infdiv blir efter och får bara till en mindre stridskontakt. 30 infdiv tar lite terräng österut.

#2
avatar_Micke G
Nutid / SV: Designtråd VK3
Senaste inlägg av Micke G - Idag kl. 02:02:11
Citat från: Fredrik H skrivet 23 maj 2024 kl. 18:31:53Jag tror att HQ-systemet från VG:s Flashpoint Golan är något att titta på om du är intresserad av HQ-funktioner modernt. Mark Herman gjorde det på 90-talet tror jag, spelet fångar upp asymmetri i förmågor på ett vettigt sätt. 
Jag gillar det systemet och hur det hanterar HQs. Det speglar "the deep war" bra, alltså inte bara ha funktioner som att aktivera enheter utan alltifrån ingenjörer, transporter, luftvärn, EW och mycket annat.

Finns förövrigt ett spel som ligger på P500 hos GMT som använder detta system. Dock utspelar det sig under Kalla Kriget och det skiljer sig lite från FP: Golan eftersom det är anpassat för strider i Västeuropa. The Balloon Goes Up heter det!
#3
avatar_Elias Nordling
Första världskriget / SV: When Eagles Fight
Senaste inlägg av Elias Nordling - 23 maj 2024 kl. 19:38:02
Inför maj 1915. Tyskarna har högt tryck, de har varit mindre missgynnade av slumphändelser det här partiet. Warsawa är under belägring. Och det är nu det tyska tunga artilleriet anländer. Det ger magiska +3 på tärningen i strid.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.
#4
avatar_Fredrik H
Nutid / SV: Designtråd VK3
Senaste inlägg av Fredrik H - 23 maj 2024 kl. 18:31:53
Jag tror att HQ-systemet från VG:s Flashpoint Golan är något att titta på om du är intresserad av HQ-funktioner modernt. Mark Herman gjorde det på 90-talet tror jag, spelet fångar upp asymmetri i förmågor på ett vettigt sätt. 
#5
avatar_Strv102r
Andra världskriget / SV: Replay av Avalon Hills Squ...
Senaste inlägg av Strv102r - 23 maj 2024 kl. 08:41:12


Tyskarna grupperar pv-förmågan kraftsamlat i byns västra del och tar risken att ryssarna väljer att göra entré i öster. Då får man väl omgruppera då!

Frågan är hur jag ska göra med ryssarna? Ska de komma in i väster, öster, eller delat på båda?Nä, det sista alternativet går fetbort.



#6
avatar_Strv102r
Andra världskriget / SV: Replay av GMTs Roads to Le...
Senaste inlägg av Strv102r - 23 maj 2024 kl. 07:48:34


3 SS "T" anfaller österut och pryglar 25 kavallerikåren rejält, men så slår 245 skytte ut ett miotanfall norrut mot 3 SS bakre delar, så 3 SS tät får delvis göra helt om och anfalla bakåt och ta hand om de uppnosiga ryssarna, vilket görs effektivt, medan bara mindre del fortsätter österut.

3 motoriserade och 126 inf anfaller sida vid sida mot 262 och 1 mek. 262 träffas illa och tar stora förluster och snart återstår bara två svaga skytteregementen när stab och artilleri och övrigt rullats över av främst 3 motoriserade vars tät som tränger in i de ryska ställningarna.

30 inf inleder anfall i rakt östlig riktning, men slås tillbaka.

#7
avatar_Rydfalk
Events / SV: LinCon 2024 • Onsdag 8 maj...
Senaste inlägg av Rydfalk - 22 maj 2024 kl. 23:26:33
Vill man göra fynd så är det nog loppisen som gäller. Där dyker det upp en hel del bra grejor till bra priser, även om det var få krigsspel i år. Samma sak med auktionen när det finns nåt man vill ha. Det är ju bland annat här som Playoteket med flera köper in spel, och sedan lägger på en slant.
#8
D
Boxen / SV: Halvnarcissistiskt boktips
Senaste inlägg av Delirium - 22 maj 2024 kl. 22:43:38
Absolut!
#9
avatar_thermopylai
Nutid / SV: Designtråd VK3
Senaste inlägg av thermopylai - 22 maj 2024 kl. 12:22:06
Efter att ha tänkt mer på skala, är jag inne på att variera förbandsskalan mellan divisioner och brigader.
Divisioner på intensiva, högdensitets-fronter som Östeuropa, Taiwan, Korea, Indien-Pakistan, Vietnam-Kina, Irak-Saudi, kanske Kaukasus (Turkiet vs Ryssland+Iran).
Brigader blir växelpengar på såna fronter (kan modellera step-losses?), men kan göra stor nytta i Arktis, för att ta typ Stilla havs-öar/Island/Gotland/Åland, eller vakta basområden bakom fronten. Och di svenske i Finland och Baltikum måste förstås ha sina egna brickor  ;)
Ett HQ-system liknande WiF eller Eastfront skuile kunna modellera mycket combat support, logistik och ledningsförmågor i typ kår-högkvarter.
#10
D
Events / SV: LinCon 2024 • Onsdag 8 maj...
Senaste inlägg av Delirium - 22 maj 2024 kl. 09:40:57
Citat från: Andreas Lundin skrivet 22 maj 2024 kl. 08:44:21Inte dirket billiga, men de begagnade krigsspelen är bara knappt begegnade, platsen är av m en inte punchade, så... ...rätt bra ändå!

Ja, på något spel är det ju så, som det jag köpte, och jag hittade ett Case Yellow som var punchat men inte märkbart spelat alls men sen går det hela vägen till andra sidan skalan med väldigt välanvända spel så man får helt enkelt kolla i låddan.