Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste inlägg

#1
P
Andra världskriget / SV: Replay av GMTs Barbarossa;...
Senaste inlägg av Peojon - 10 maj 2024 kl. 10:43:05
Har kört Kiev to Rostov i samma system, och blev mycket förtjust i systemet. Sedan är ju regelboken lite motsträvig när man ska försöka lära sig systemet, men det var det värt.
#2
avatar_Strv102r
Andra världskriget / SV: Replay av GMTs Barbarossa;...
Senaste inlägg av Strv102r - 10 maj 2024 kl. 10:20:36




#3
avatar_Strv102r
Andra världskriget / SV: Replay av Avalon Hills Squ...
Senaste inlägg av Strv102r - 10 maj 2024 kl. 10:16:04


Ryssarna nedkämpar till sist den tyska pionjärgruppen i flervåningshuset, men det kostar ännu en grupp. En rysk surpuppegrupp nedkämpar också en halvbandare i närstrid. Det var de goda nyheterna för ryssarna. De dåliga är att KV-2:an får problem med sin pjäs. De ledarlösa ryssarna i sydöstra utkanten av byn drar sig bakåt ur direkt stridskontakt med tyskarna för att invänta en av de två ledarna vid tvåvåningshuset.

I söder går det illa för de ryska stridsvagnarna. De tyska 28 mm pvpj nedkämpar T-28:orna och Pz IVF1 slår ut den sista T-26:an. återstår en BT-7 som får problem med pjäsen de också. Tyskarna förbereder anfall in mot karta 2.



#4
avatar_Strv102r
Andra världskriget / SV: Replay av GMTs Roads to Le...
Senaste inlägg av Strv102r - 10 maj 2024 kl. 10:09:21


Utzoomat bara mindre skillnader från förra GT. 245 gräver ner sig. 1 mek och 126 fortsätter damma ihop. 290 ansätts hårt av 262 och 254. 259 avbryter anfallen mnot 30.

Nedan mer detaljer från läget söder Staraya Russa där man ser hur 290 sakta viker och nöts ner.



#5
A
Krigsspel / SV: En anekdot om tiden som gå...
Senaste inlägg av aegneus - 9 maj 2024 kl. 17:10:20
Min fundering: vi har förmånen (jag tror det är en förmån) att få ha våra madeleinekakor på hyllan, lätt tillgängliga närhelst vi önskar...
#6
avatar_EvilSpook
Krigsspel / SV: En anekdot om tiden som gå...
Senaste inlägg av EvilSpook - 9 maj 2024 kl. 16:29:26
Citat från: Fredrik H skrivet  8 maj 2024 kl. 22:45:30Den här tråden saknar helt poäng, jag noterade bara att för mig har vår hobby  ibland känslomässiga aspekter som den inte hade förr.

Inte alls. Jag tycker den här anekdoten gav en väldigt intressant vinkling som vi kanske inte så ofta tar del av annars. Och för den som är intresserad tänkte jag försöka göra motsvarande men tvärt om. Ber om ursäkt redan nu om det är långrandigt.

Även jag sögs in i krigsspelsträsket som 14 åring, i slutet av 80-talet. Helt utan någon egentlig koppling eller intresse för vare sig det militära eller det historiska vid den tiden. Mina två första spel var GDWs Air Superiority och VGs 2nd Fleet. Det de gjorde var att glänta på dörren till militärhistoria och säkerhetspolitik. Detta lockade mig egentligen mycket mer än själva spelandet och behovet av att vinna. Jag ville mer förstå ämnet, sätta saker i sammanhang och upptäcka mer. Jag hade en otrolig önskan om att veta mer om de vid den tiden närmast mytiska MiG-29 och Su-27.

Inom några år hade jag expanderat biblioteket med hela Fleet-serien (VG), Air Strike / Desert Falcons (GDW), Harpoon 3 (GDW) och alla tilläggsböckerna samt Third World War-serien (GDW). Vid det här laget började jag få lite mer koll på (världs-)läget, men insåg samtidigt hur svårt det var att hitta information som dels var tillräcklig djup och dels gick att ta till sig på ett vettigt sätt. Biblioteken var inte direkt överfulla med faktaböcker om sovjetiska ubåtar vid den här tiden. Vad gällde spelen så insåg jag mer och mer att de bara skummade på ytan, hade avgränsningar i fokus och abstraherade till och med viktiga detaljer.

I samma veva började det hända saker i världen. Muren föll, Gulfkriget utspelades, Sovjet föll samman och vi hade konflikterna på Balkan. Plötsligt hade vi T-80s, MiG-29:or och patriotrobotar på TV varje dag. Aftonbladet hade hela uppslag med beskrivningar av flygplanstyper. Det började komma specialtidningar med färgbilder och pilotintervjuer. Vetenskapens värld sände djuplodande reportage inifrån det Ryska flygvapnet. För min egen del blev det militärtjänst och studier (Freds och Konflikt-kunskap i Uppsala).

Sen kom internet, med allt vad det innebar, och det blev lättare att hitta och införskaffa intressanta böcker. Inte bara om kalla kriget utan även om äldre konflikter och närliggande ämnen. Helt plötsligt var allt det man undrade om tio år tidigare, tillgängligt på ett helt annat sätt. Man kunde enkelt bredda sin kunskapsbas om närliggande saker, Vietnam, Korea, Kongo och andra Världskriget. Jag lärde mig om terrorbalans, artilleri, pansar, ledningssystem, datalänkar, satelliter och drönare. Och informationen var nu aktuell, inte 5 år gammal som allt man kom över var i slutet på 80-talet. Men spelhobbyn upplevde jag inte riktigt hängde med. Det var ganska torrt på post-kalla-kriget-spel, och de gamla tredje-världskrigs-scenarierna var omoderna och hade i många fall kommit på skam i det historiska ljuset och den mängd information som sipprade fram i kölvattnet av murens fall.

För min egen del fortsatte jag att förkovra mig i det allt större materialet. Jag köpte alla spel jag upplevde var ens lite intressanta. Jag fyllde två Billy-bokhyllor med militär-relaterad litteratur. Jag besökte många av de platser som jag läst och och spelat kring så många år. Bodö, Tromsö, Andöya, Pechenga, Kilp-Yavr och Murmansk bl.a. Jag hade möjlighet att studera både MiG-29 och Su-27 på nära håll, i verkliga livet. Jag fick nya perspektiv på både Air Superiority, 2nd Fleet och Third World War. Det fanns så mycket att vrida och vända på kring omständigheterna, scenarierna, reglerna och inte minst slagordningen. Men själva spelandet avtog stadigt efter hand. Familj, barn, arbete och vänkrets stal en stor del av tiden som man en gång hade ett sånt överflöd av.

På senare år har en hel del spel kommit att utgöra en nyare generation. 1985 och C3 serierna (TRL) , Next War serien (GMT) och Blue Water Navy (Compass Games) för att nämna några. Dessa kommer med nya perspektiv, nytt fokus och långt större ambition än tidigare men i samma anda och i många fall kring samma konflikthärdar som de gamla spelen. På sätt och vis är det de spelen jag drömde om 1992 men som inte fanns då. I gengäld så är önskan att spela dem idag inte lika fanatisk. Visst vill man ju ta en sommar och köra ett megaspel inom respektive serie. Men det är alltmer tveksamt om jag faktiskt kommer få till det. Och de har såklart inte samma lockelse som de hade haft då 1989. Inte heller kommer jag spela 1985 lika många gånger som jag faktiskt spelat Third World War.

Så spelar jag något nu blir det ändå oftast något jag känner väl och har lite nostalgi för. Fleet Serien, Third World War eller varför inte lite Air Superiority (eller snarare Air Power med reglerna från Speed of Heat). De är lagom stora, lagom komplexa, lagom trevliga och jag behöver inte läsa in mig på nytt. Och jag spelar de inte längre i första hand för att lära mig nåt, utan mer för avkoppling. Och även om jag inte kommer få till MAD (kombinationen av alla tre 1985 spelen) i närtid så kan man ändå tillgodogöra sig mycket av det man är nyfiken på genom att läsa reglerna, konstruktörens "Designer's notes", diskussioner och replays på Krigsspels eller Boardgame Geeks forum, eller se videos på Youtube.

Så visst finns det ett visst mått av nostalgi kvar, men för mig gav krigsspelen framförallt den första knuffen in på en upptäcksresa som varade 35 år (and counting/counters). En resa som omfattar böcker, internet, Google Earth, digitala spel, museibesök, communities, rundvandringar i tidigare hemliga bergrum och annat som var otänkbar Science Fiction när jag började.

Vad har jag då på spelbordet just nu, efter 35+ år som krigsspelare?
Air Superiority så klart. 8)

//EvilSpook
#7
avatar_Strv102r
Krigsspel / SV: En anekdot om tiden som gå...
Senaste inlägg av Strv102r - 9 maj 2024 kl. 12:06:41
Eylau är spännande! Spelade versionen i SPIs Napoleons art of War många gånger.

Vore kul om du kunde redovisa en jämförelse mellan de två?
#8
E
Events / SV: LinCon 2024 • Onsdag 8 maj...
Senaste inlägg av Erlend - 9 maj 2024 kl. 11:30:48
Jeg begynner å sette opp spillet i krigsspelsrummet nå :)

Vidar hadde versjonen fra 2006, det har jo kommet noen endringer spesielt for Frankrike. Vi kan prate om hva vi gjør når vi møtes. Om noen får tak i en nyere versjon av spillet kan dere gjerne komme med det til rommet :)

Erlend
#9
D
Events / SV: LinCon 2024 • Onsdag 8 maj...
Senaste inlägg av Delirium - 9 maj 2024 kl. 11:13:24
Citat från: Vidarrr skrivet  8 maj 2024 kl. 21:00:47Gött!

Jocke är här så vi kan börja om ett tag.
#10
avatar_Strv102r
Andra världskriget / SV: Replay av Avalon Hills Squ...
Senaste inlägg av Strv102r - 9 maj 2024 kl. 10:26:06


I flervåningshuset får ryssarna övertaget även om en tysk pionjär grupp håller ut i närstrid och tillfogar förluster. Halvbandarna utanför lyckas nedkämpa en tropp ryssar som försöker ta sig in i huset. T-34:an grupperar fram för att skjuta bort den lyckosamma Pz IIIH som nedkämpade KV-1:an, men det visar sig nog vara så att det var en skicklig tysk skytt som var problemet för KV-1:an, inte otur... För snabbt skjuts T-34:an också ut. I byns sydöstra del nedkämpar tyskt skytte en tropp ryssar, och ryssarnas bästa ledare. Ryssarna här står nu ledarlösa vilket är dåligt. Men som tröst nedkämpar den kvarvarande BT-5 en Pz IIIH som grupperar fram. Pz 38(t) skjuter tröstlöst på BT-7:orna, och nedkämpas själv, men Pz IVF1 grupperar fram lite och skjuter bort en BT-7. T-28 tar ställning högre upp på höjden vilet gör att Pz IVF1 är lite i dåligt läge, om det inte varit för att två st 28 mm pv-pj grupperat i dungar på karta 1 sydösta hörn.