Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av S & T Tito

Startat av Strv102r, 17 maj 2019 kl. 23:41:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Vi avslutar Balkan temat med detta tydligen ganska ouppskattade spel. Ett gerillakrigspel eller som vi skulle uttryckt oss idag, ett COIN-spel. Det innebär ju lite annorlunda mekaniker.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Finns ett nyare S&T som heter Partizan på samma tema som är rätt bra.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Tito är resultatet av min prenumeration på S & T på 80-talets början. Fick också Race to Medina, Pattons Third Army, Central Front BAOR och kanske något till inna SPI gick i putten.

Nåväl, jag har spelet. Har inte provat det mer än pillat lite med det. Temat är ju annorlunda så vi provar.

Brickorna nedan. Inte så märkliga kanske. Bara stridsvärde. Inte så märkligt med tanke på tidsskalan.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Kartan. Dess uppgift är egentligen inte att tillhandahålla geografisk information, utan snarare spelfunktionell information. I varje provins finns en uppsättning trianglar. De förband som befinner sig i bergen placeras där. Cirklarna har samma funktion för partisanernas "hide outs" dit axelmakterna bara kan ta sig under anti-partisan operationer som är begränsade in antal. Axelmaktsenheter placeras i gråmarkerade ytor, partisaner i röda och chetniks i vita. Kvadraterna representerar viktiga orter och resurser som är mål för partisanerna och som axelmakterna måste skydda. Vackert? Absolut inte! Funkis? Vi får se.

Noterar att Pristina på denna karta ligger i Montenegro snarare än i Serbien...

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

Oj! Vilken blast from the past! Minns att jag satte upp för solo för mkt mkt länge sedan...

jerry

samma här 1980 tror jag..... möjligen 1981
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r

Utgångsläget våren 1941. Nästa alla tyska förband har dragit mot nordöst och på sikt undergången. Italien står för huvuddelen av ockupationsstyrka. Inga partisaner ännu, men små chetnik-styrkor finns.



Nordöstra Italien har en garnison på två divisioner. Slovenien har en stark garnison. Alla platser som kan ha en garnison har en. Till och med i bergen finns det italienare. Däremot är det mer tomt i Kroatien. Bara Zagreb har en italiensk division som garnison. I alla fall norra delen av Kroatien. Korintiern i norr, som jag snabbt döpt det till på svenska, är tomt på trupp.






Montenegro har en väl tilltagen garnison. Italienska divisioner på nästan alla platser.  Tomt i söder, men trupp i bergen. Vi får se om han ändrar det efter en natts eftertanke innan spelstart. Det finns lite chetniks i gömslena...Tre divisioner i Albanien och tre bulgariska i Makedonien.





Serbien är ganska tomt. En tysk division i Belgrad och en i Nils, de andra är väl i UFA inför Barbarossa. Ett gäng serbiska kollaboratörbataljoner är spridda över ytan. Det finns en hel del chetniks i sin hide-out cirkel, redo att sätta igång katt och råtta leken.






I Bosnien finns en enda tysk division. Baranya i norr är garnisonslöst.

GT 2 kommer Tito och partisanerna. Jag kommer satsa dem i Kroatien och Bosnien.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Chetniksgruperna startar spelet på den jugoslaviska sidan. De börjar omedelbart och i Serbien anfaller de Lescovac där en serbisk kollaboratörbataljon nedkämpas, och i Montenegro besätter man Kicevo. Ockupanterna reagerar och går till motanfall och italienarna nedkämpar chetnikgrupperna in Kicevo, garnisonen i Montenegro är onödigt stark, medan anfallet mot Lescovac som genomförs av en tysk division och tre serbiska bataljoner slås tillbaka med stora förluster för serberna.






GT2, sommaren 1941, chetniks i Lescovac beslutar sig för att byta sida!






Partisanerna gör entré i Slovenien...






... men framför allt i Serbien, med Tito, och en mindre styrka i Montenegro.





I Montenegro angriper partisanerna Padjorica.






Tito och partisanerna i Serbien tycker att det är lite väl mycket tyskar där, så de drar till Bosnien som nästan är trupptomt och sprider ut sig och intar en rad orter. En del ortsnamn känner man igen från de kollegor som var i Bosnien på nittiotalet. Skiten slutade inte slutgiltigt 1945.






Partisanerna i Slovenien tycker också att det är för mycket spaggettios där, så de drar till Kroatien och besätter Karlovac. De gula brickorna är kollaboratörkroater.






Italienarna i Montenegro kan lätt samla tre divisioner mot partisanerna utan att släppa bevakningen av viktiga platser.






Den tyska garnisonen i Bosnien är ju begränsad och kan bara ge sig på en av de platser som angrips.






I Kroatien går italienarna och ustaja-förbanden till motanfall. Men som bilen nedan visar så misslyckas de och får vika ut på bygden, dvs upp i bergen i denna del av världen.






Men tyskarna gör rent hus med partisanerna i Slavonski Brod.






I Montenegro lyckas italienarna nedkämpa del av partisanerna. Resterna viker till sina hide-outs.

Rekryteringen går utmärkt och jag ersätter de förluster jag lidit, utom i Montenegro . I Bosnien är jag väsentligt starkare när GT ät slut än innan.

So far so good!



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

GT3



Chetniks i Serbien beslutar sig för att vara neutrala detta GT! Time out så att säga.





I Kroatien satsar partisanerna, alltså jag, stort. Vi går på både Sarajevo och Mostar. Många VP, stor signaleffekt, och stor rekryteringspotential.






Ockupanterna kontrar med att föra över tre tre italienska divisioner från Montenegro, som ju var onödigt väl försett med garnison, och med dessa och en del ustaja-förband går de till motanfall. I Bosnien går jag ut på viss bredd och besätter fyra orter. Tysken föröver tre divisioner från Serbien och kontrar med en påvarje plats.






Aj då! Italienarna slår ut alla partisaner i Kroatien!






I Kroatien lyckas han jaga bort mig från Vukovar och Banja Luka. Osijek och Mitrovica håller jag.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



De sista partisanerna överger Kroatien och går till Bosnien där de tillsammans med de ganska talrika bröderna besätter fyra orter. Tysken tillför förband från Serbien och möter upp på alla platser. I Serbien angriper jag tre platser, och tysken möter upp med en division på varje, samt chetniks och en tysk division i sydost. De kappvändarna har slagit sig i lag med ockupanterna.



I Bosnien nästan utraderas gerillaförbanden! I Serbien tar vi stryk, men rekryteringen går bra. Med alla angrepp på platser har jag byggt upp en rejäl hög VP. Upproret mot ockupanterna håller hög profil, men det kostar förluster. Tyskarna lyckas identifiera att Tito egentligen är Josip Broz, och kan börja leta efter en individ, och inte efter ett täcknamn.







Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Som tur är beslutar sig de nu ganska starka chetniks i Serbien för att byta sida. De angriper två platser medan partisanerna angriper två andra. Tyskarna går till motanfall på två platser och två bulgariska divisioner tas in från Makedonien för att anfall i södra Serbien. Chetniks som besatt den VP rika järn-industrin i nordost lämnas i fred. VP fick jag redan när jag tog den då den var oförsvarad, men rekryteringen kan han hindra, och den är svag i det området. Då är partisanernas mål mer rekryteringspotenta.






Tyskarna lyckas jaga bort mina partisaner och chetniks från de platser de tagit innan rekrytering hinner ske. Bulgarerna slås dock tillbaka trots att deras divisioner är i samma klass som de tyska. Rekryteringen går bra, men upproret är just ni begränsat till Serbien.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Partisanerna angriper två platser och deras, just nu, allierade chetniks anfaller järnindustrin i nordost. Tysken för över trupp från Bosnien och går till motanfall på två platser med stöd av bulgarerna i söder.  :lol:






Tysken jagar bort mig med förluster på båda platser, men jag är kvar i Kragujevac SM har stor rekryteringspotential, men färre VP än de andra.






Jag för över partisaner till Bosnien, som ju tysken nästan tömt på trupp, men håller Kragujevac. I övrigt håller sig Tito med huvuddelen av partisanerna i sina hide outs i Serbien och hoppas att tyskarna ska kraftsamla i Bosnien istället. Chetniks väljer att vara neutrala. Tysken väljer dock att genomföra sin första anti-gerilla operation, som tillåter honom att gå in i hide outs. Då det bara är i Serbien jag har gerilla i hide outs i någon omfattning att prata om så bedömer jag att det är där det ska ske. Jag får renare med tre enheter, så jag för undan Tito och ett par partisaner till Bosnien. Mycket riktigt ät det i Bosnien som han genomför operationen och han raderar kvarvarande partisaner i hide outs i Serbien. De förband som genomfört operationen tas sedan bort från kartan tills i slutet av GT då de grupperas igen. I Bosnien är det så liten garnison att det blir ett spontanuppror där både nya chetnik- och partisangrupper tillkommer.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#12


I Bosnien ger jag mig på Slavonski Brod och Banja Luka. Han reagerar ned en tysk divison på varje plats och tar in kroater för att stödja den ena och chetniks för att stödja den andra.






I Serbien är chetniks på min sida. De riktas in mot två mål, medan partisanerna smals mot ett. Tysken kraftsamlar mot partisanerna.






I Bosnien får jag vika med förluster på båda platserna. Hide outs blir fulla...





I Serbien jagas partisanerna bort, men chetniks sitter kvar och kan rekrytera.





Landsbygden och städerna i Bosnien är rensade på partisaner, men de finns i sina gömslen. Läget är som upplagt för en stor anti-gerilla operation som gör slut på problemet. Sju divisioner dras samman, varav en italiensk. Problemet är att partisanerna är urstarka. Operationen misslyckas! Den italienska divisionen slås!






När tyskarna drar sig tillbaka efter operationen går jag till motoffensiv mot Mitrovica, Vukovar och järnindustrin i södra Bosnien. Tysken försöker begränsa mig mot Vukovar med de förband som han då har handlingsfrihet med, kroater och chetniks. I Serbien finns det inget som kan stå emot min motoffensiv då chetniks, som är starka här, är neutrala just nu.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Chetnks blir neutrala i Bosnien och tysken har just nu mycket förband där, så jag lämnat Tito hide ots där och låter huvuddelen av brigaderna., som vi nu kan organisera, angripa  flera mål i Kroatien. Italienarna är lite för svaga för att rå på brigaderna om de inte satsar allt på ett mål.





I Serbien är chetniks starka och på min sida. Tillsammans anfaller vii åtta platser. Tysken går till motanfall på en och jagar bort mig.

Med närvaro på ganska många platser så går rekryteringen bra i Kroatien och Serbien. Jag kan nu besätta så många byar och mindre städer samt industrier att tysken omöjligen kan göra något åt alla pga brist påförande. Han börjar välja t vilka ställen jag inte får vara på, de som ger mest VP och/eller rekrytering, och skydda dem. Det ger honom få förband att jaga mig med viket ännumer ökar min förmåga att besätta mindre mål, som tillsammans ger många VP och god rekrytering. I Kroatien har italienarna gott om förband, inte minst kroatiska kollaboratörer, de finns i Bosnien också, men de är svaga var och en för sig och måste samlas vilket ger samma situation som i Serbien. Allt eftersom jag bygger brigader kan jag samla dessa och börja angripa försvarade orter och industrier om de inte är för starka tyska divisioner där. Kraftsamling mot de italiensk-ockuperade provinserna alltså. Bosnien först.





Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#14
Nu inser de västallierade att de backat fel häst, chetniks, och drar in stödet. Det känns lite märkligt då de faktiskt är så starka de kan bli nästan. Inga chetnikförband väljer att gå med partisanerna. Det var en besvikelse. De bara utgår.



I Kroatien besätter jag alla byar och städer utom de viktigaste (Zagreb, Sarajevo och Mostar) som skyddas av vardera två italienska divisioner, eller en division och kroatiska förband motsvarande en division (Zagreb), ett anfall på en mindre ort slås dock tillbaka av kroaterna. Ett antal brigader går in i Dalmatien och tar en ort genom att nedkämpa en italiensk divison.






I Serbien försvarar också tysken de viktigaste orterna  och lämnar resten till mig. Ett "överblivet" förband går till motanfall, men slås tillbaka. Jag väljer att skicka in två brigader mot mål a Makedonien. Bulgarerna kan lätt slå en av dem, men inte båda. Och då måste de lämna två av de tre viktiga platser de håller. Han väljer även här att skydda de platser han sitter på och ignorera mig. Det kommer givetvis inte hålla på sikt det heller.





Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.