Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Rydfalk

Friendly Fire IX • 8 - 10 oktober 2021 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 5 maj 2021 kl. 12:56:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rydfalk

Citat från: Fredrik H skrivet 10 oktober 2021 kl. 21:57:17Jag hoppas att det blir min modus operandi framöver; torsdag kväll till söndag. Vi får se.

Det kommer finnas alla möjligheter att komma en eller två dagar tidigare i mån av plats. Just nu lär det vara ledigt då jag hade en lång bokning (onsdag - söndag) där jag släppte veckodagarna i morse. Att organisera de olika valen var lite struligare så lämnar det till de intresserade och Rimforsa. Kommer att lägga ut en bokning som vanligt på en "historisk" kampanj senare i veckan.  Måste stämma av pris och så bara.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Fredrik H

Citat från: Rydfalk skrivet 10 oktober 2021 kl. 22:07:45
Citat från: Fredrik H skrivet 10 oktober 2021 kl. 21:57:17Jag hoppas att det blir min modus operandi framöver; torsdag kväll till söndag. Vi får se.

Det kommer finnas alla möjligheter att komma en eller två dagar tidigare i mån av plats. Just nu lär det vara ledigt då jag hade en lång bokning (onsdag - söndag) där jag släppte veckodagarna i morse. Att organisera de olika valen var lite struligare så lämnar det till de intresserade och Rimforsa. Kommer att lägga ut en bokning som vanligt på en "historisk" kampanj senare i veckan.  Måste stämma av pris och så bara.

Jag förstår att FF går fre-sön, i mån av plats och möjlighet kommer jag försöka komma dagen innan. Jag tycker inte det ska ligga på dig att styra upp, jag är väldigt tacksam för allt du redan gör.

David Sunnergren

Citat från: Rydfalk skrivet 10 oktober 2021 kl. 22:07:45
Citat från: Fredrik H skrivet 10 oktober 2021 kl. 21:57:17Jag hoppas att det blir min modus operandi framöver; torsdag kväll till söndag. Vi får se.

Det kommer finnas alla möjligheter att komma en eller två dagar tidigare i mån av plats. Just nu lär det vara ledigt då jag hade en lång bokning (onsdag - söndag) där jag släppte veckodagarna i morse. Att organisera de olika valen var lite struligare så lämnar det till de intresserade och Rimforsa. Kommer att lägga ut en bokning som vanligt på en "historisk" kampanj senare i veckan.  Måste stämma av pris och så bara.

Efter att småsovit några timmar börjar nu uppladdningen för nästa Friendly Fire

tinG

Citat från: Rydfalk skrivet 10 oktober 2021 kl. 22:07:45
Citat från: Fredrik H skrivet 10 oktober 2021 kl. 21:57:17Jag hoppas att det blir min modus operandi framöver; torsdag kväll till söndag. Vi får se.

Det kommer finnas alla möjligheter att komma en eller två dagar tidigare i mån av plats. Just nu lär det vara ledigt då jag hade en lång bokning (onsdag - söndag) där jag släppte veckodagarna i morse. Att organisera de olika valen var lite struligare så lämnar det till de intresserade och Rimforsa. Kommer att lägga ut en bokning som vanligt på en "historisk" kampanj senare i veckan.  Måste stämma av pris och så bara.

Konceptet är genialt. Tack Mikael!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jag kommer nog gärna nån dag tidigare om det finns folk och spel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

#260
Mycket bra rekreation på Rimforsa som jag hade sett fram emot, det har varit ett långt och konstigt år sedan sist vi sågs. Jag var lite orolig för hur det skulle funka med hälsan lite upp och ner men jag höll ett (ganska) lågt tempo och tog lite promenader och andra pauser i tystnad så blev bra. Svårast var middagarna med mycket folk som pratar högt och samtidigt och så att man sover för lite men det är ju ett ständigt problem.

Håller helt med om att en extra heldag (för att inte tala om två) gör mycket för det mentala utrymmet, vi är nog fler som satsar på det privata initiativet nästa år.

Jag tog inga kort, men på onsdagen efter check in och en hel del meet and greet spelade vi Black Rose Wars som jag försökte locka till i förväg (se tidigare i tråden för beskrivning). Har insett att det är ett lite klurigt spel att förklara reglerna till. Jag kom sist för att försöka hala in nybörjarna till att inse hur kul det är och kanske lyckades.

Torsdagen var vi tre stycken som spelade 1817, mitt första 18xx spel någonsin (en hel genre jag inte visste något om). Man bygger tåglinjer men där slutar likheten med Ticket to Ride. Man startar företag, köper aktier i dem, tar över andras företag, fulsäljer aktier (short selling) för att få ner de andras kurser, uppgraderar sina tåg etc. Riktigt roligt och betydligt mer avancerat än man kunde tro, fråga alla som kom och tittade och inte fattade vad vi gjorde.

Fredagen hade jag sett fram emot. En dedikerad spelledar-Fredrik guidade oss genom Stellar Horizons, ett STORT (tog ett helt konferensrum i anspråk) spel om ganska realistisk rymdutforskning från 2030 där man bygger upp sitt eget rymdprogram. Jag var ryssarna och lyckades bl a sätta upp en bas på asteroid och skicka en satellit i omloppsbana till Uranus. Man samlar forskningspoäng genom observation och prover (skicka probes till planetytor är bra)  i biologi, fysik och engineering som man omvandlar till teknologier. Bygger baser och kan börja utvinna mineraler mm. Riktigt roligt men stort som sagt, kampanjen är 180 turns/år, vi hann 20 på en dag.

Lördag, efter viss tvekan, fortsatte vi rymdtemat med Eclipse - den nya utgåvan Second Dawn for the Galaxy. Det har fått en riktigt vass ansiktslyftning både i utseende och användarvänlighet och är fortfarande lika bra så man börjar undra lite varför man inte fortsatte spela det förr i tiden? Det är ett väldigt smart spel och åtminstone tre man sa att de skulle köpa det (när det är tillgängligt igen efter att ha varit slutsålt).

Lördag kväll spelade vi ett Quartermaster General som vi ska glömma fort, Axelmakterna (jag var Japan) hade en katastrofomgång men "lyckades" ändå hålla emot autoförlust till runda 17 men bara ett långt lidande för både Japan och Tyskland. Italien lyckades som vanligt bäst trots att de vaskade tre kort osett i början i en lite annorlunda procedur.

Söndagen var energin låg men vi lyckades ändå spela ett fokuserat Dune: Imperium med två som spelat en gång och två nybörjare. Det togs emot entusiastiskt och alla fyra var i slagläge inför en sista turn vi inte hann spela klart innan bilar behövde börja rulla. Men det är en bra kombination av kortspelande (ett visst element av deck building men inte stort) och worker placement som ändå är väldigt konfliktrik och interaktiv så att det blir tight och spännande. Utan regelförklaring bör det ta 2,5 till 3 timmar så fyller ett bra slot för den typen av spel.

Vi ses nästa år!

/Björn

https://www.boardgamegeek.com/boardgame/239942/black-rose-wars

https://www.boardgamegeek.com/boardgame/63170/1817

https://www.boardgamegeek.com/boardgame/217990/stellar-horizons

https://www.boardgamegeek.com/boardgame/246900/eclipse-second-dawn-galaxy

https://www.boardgamegeek.com/boardgame/159473/quartermaster-general

https://www.boardgamegeek.com/boardgame/316554/dune-imperium
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

#261
För att vara övertydlig bör vi alltså vänta tills Rydfalk har gjort klart den officiella bokningen för helgen och efter det ta kontakt med Rimforsa individuellt för att boka eventuella övriga dagar och måltider.

Edit: borde avsluta meningen med frågetecken istället för punkt. :)
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Rydfalk

Jag däckade i feber, tack och lov utan magkänningar.

Återkommer när jag orkar.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet 10 oktober 2021 kl. 21:57:17
Hemma igen efter en, som vanligt, väldigt trevlig helg. Jag noterade att det var mer kickstarter/duplo/euro-tema än brukligt, men det spelades allt möjligt. Jag gillade att vara där två hela dagar, det gjorde spelandet mer avkopplat. Jag hoppas att det blir min modus operandi framöver; torsdag kväll till söndag. Vi får se. Jag tog några bilder.

Stellar Horizons spelades i flera omgångar, jag tror alla deltagare gillade spelet. På bilden kan ni iakttaga de frejdiga ungdomar jag spelade med på fredagen. Som rakt utav en händelse hann vi inte med alla 150+ turns, men vi hittade spår av liv på flera planeter (vilket är mer än man hittade i mitt huvud efter midnatt, personnumret börjar ta ut sin rätt märkte jag).

Bra presentation med bilder i texten, gillar't. Mycket trevligt, sa Bull. Hur är din känsla för SH efter en heldag med det? Vi "hann" kanske inte så långt som man trodde men vi lyckades ju testa det mesta och var helt gröna allihop. För mig gav det mersmak och har börjat läsa lite clarifications och strategier på BGG. Kittlar helt klart en nerv att spela mer.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Fredrik H

Citat från: Delirium skrivet 11 oktober 2021 kl. 17:15:30

Bra presentation med bilder i texten, gillar't. Mycket trevligt, sa Bull. Hur är din känsla för SH efter en heldag med det? Vi "hann" kanske inte så långt som man trodde men vi lyckades ju testa det mesta och var helt gröna allihop. För mig gav det mersmak och har börjat läsa lite clarifications och strategier på BGG. Kittlar helt klart en nerv att spela mer.

Efter samtal med dom som körde det andra partiet så känns det som det finns ett spel till i lådan, när man kommit ut i rymden och har forskat fram en hel del teknologier så vidtar vad jag gissar är mer handel, gruvdrift och annat ekonomiskt som vi aldrig märkte av. Det måste absolut testas vidare. Kan vara en kandidat för TTS (om det finns någon modul), spelet tar ju lite plats.

Delirium

Har inte kollat TTS men det finns en vassalmodul: https://vassalengine.org/wiki/Module:Stellar_Horizons

Spela digitalt är inte min föredragna kopp te men i just det här spelets fall verkar det absolut bäst, låt oss kika på ett eventuellt projekt, vet jag!
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Andreas Lundin

Citera
Efter samtal med dom som körde det andra partiet så känns det som det finns ett spel till i lådan, när man kommit ut i rymden och har forskat fram en hel del teknologier så vidtar vad jag gissar är mer handel, gruvdrift och annat ekonomiskt som vi aldrig märkte av. Det måste absolut testas vidare. Kan vara en kandidat för TTS (om det finns någon modul), spelet tar ju lite plats.

Det finns definitivt ett spel (och kanske några till) "spel i lådan" efter den inledande utforskningsfasen, men jag undrar om det inte är för lite story per investerad speltimma här...

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Scipio

#268
Ett fantastiskt trevligt Friendly Fire är lagt till handlingarna.

Även om jag fick gliringar som "Jag trodde att du hade sålt alla dina spel?" bara för att jag trimmat samlingen från nära 2000 spel ner till 1600 stycken  :o
Och "Jag trodde du hade slutat åka på träffarna" bara för att jag har missat en träff på 20 år!   :D

Hursom så drog vi igång med Stalingrad 42 och spelade två partier, ett som slutade med tysk "rage-quit" runda 10 och ett parti som vi han spela klart när det blev "Auto-victory" för tyskarna runda 6.
Fantastiskt roligt spel som mycket väl kan vara det bästa i serien.

Därefter så vart det en omgång Heroes of Land, Air and Sea som tog slut väldigt snabbt då Matti krossade motståndarna som knappt haft tid att hajja reglerna ännu.

På fredagen skulle vi spela Pericles men scheman var ur synk så i stället så spelades Space Corps och After the Empire innan vi kunde dra igång Perkeles.
Space Corps var första gången för mig men jag gillade det, ivf. de första två delspelen. Den avslutande delen kändes för lång och ur synk med det övriga spelet för att jag riktigt skulle uppskatta den.

Pericles spelade vi tre gånger om jag minns rätt och jag gillade det på det stora hela.
En klar förbättring mot Churchill och mycket som jag gillade med planeringen och kart-delen av spelet.
Trots det så kommer det nog åka till att-sälja-högen tror jag.

Efter lördagsmiddagen så sponsrade Three Crown Games en mycket uppskattad krigsspels-quizz.
Efter en hård kamp så gick segern till Francisco Penayo.

Sedan så avslutade vi lördagen med ett 6-manna Heroes of Land, Air and Sea men tyvärr så gjorde vi dundertabben att låta Matti få vara med igen så han vann spelet ungefär samtidgt som vi startade det...

På söndagen så avslutade vi allt med Circus Imperium och det vart en ordentligt röjig omgång som började med att två ekipage kolliderade redan i första kurvan och fyra av gladiatorerna blev slängda från sina vagnar.


Lite bilder:






















































"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Elias Nordling

Jag tror jag ska solitärköra Stalingrad 42 via Vassal härnäst, om inte någon nappar på ett PBEM. Reglerna sitter och jag är sugen på att utforska spelet mer.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"