Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_ErikLj

Red Storm: Baltic Approaches

Startat av ErikLj, 21 november 2019 kl. 08:49:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Mimer

Det blir intressant att se hur de tar med det svenska flygvapnet (flugvapnet?) överhuvudtaget, när de räknar med att Sverige dras in i konflikten.

Antar att de helt enkelt går på linjen Sovjet angriper Sverige som en del av det större angreppet i Tyskland, då det väl vore enklast att hantera, men har ingen insikt i hur speldesignern tänker.

ErikLj

Jag håller på att speltesta Baltic Approaches. Finns några svenska scenarion. Upplägget är att efter landstigning i Danmark ger sig WP på Sverige med luftlandsättning och landstigning i Skåne. Följande scenarion finns

17: WP jaktsvep och fotospaning.
18: WP Förbekämpning flygbaser
19: WP ll, 24 IL-76, 24 AN-12
20: WP lst. Mot detta bla 24 AJ-37 med RB-04.
21: Efter WP lst försöker Sverig bomba landstigna trupper

Sista scenariot, 24, är en massiv WP attack med kärnvapen mot mål både i Sverige och Danmark.

JA37 är bra. JA35 har dåliga robotar.  AJ37 är har tillgång till Rb04, bomber, raketer och EOGM(Rb-75)

/Erik


thermopylai

Citat från: ErikLj skrivet  1 maj 2020 kl. 20:05:51
Jag håller på att speltesta Baltic Approaches. Finns några svenska scenarion. Upplägget är att efter landstigning i Danmark ger sig WP på Sverige med luftlandsättning och landstigning i Skåne. Följande scenarion finns

17: WP jaktsvep och fotospaning.
18: WP Förbekämpning flygbaser
19: WP ll, 24 IL-76, 24 AN-12
20: WP lst. Mot detta bla 24 AJ-37 med RB-04.
21: Efter WP lst försöker Sverig bomba landstigna trupper

Sista scenariot, 24, är en massiv WP attack med kärnvapen mot mål både i Sverige och Danmark.

JA37 är bra. JA35 har dåliga robotar.  AJ37 är har tillgång till Rb04, bomber, raketer och EOGM(Rb-75)

/Erik

Tack för info!  :up:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Mimer

Citat från: ErikLj skrivet  1 maj 2020 kl. 20:05:51
Jag håller på att speltesta Baltic Approaches. Finns några svenska scenarion. Upplägget är att efter landstigning i Danmark ger sig WP på Sverige med luftlandsättning och landstigning i Skåne. Följande scenarion finns

17: WP jaktsvep och fotospaning.
18: WP Förbekämpning flygbaser
19: WP ll, 24 IL-76, 24 AN-12
20: WP lst. Mot detta bla 24 AJ-37 med RB-04.
21: Efter WP lst försöker Sverig bomba landstigna trupper

Sista scenariot, 24, är en massiv WP attack med kärnvapen mot mål både i Sverige och Danmark.

Intressant, tack för informationen.

Antar att det då bara är i scenario 24 som både svenska och danska plan är med samtidigt?

Citat från: ErikLj skrivet  1 maj 2020 kl. 20:05:51
JA37 är bra. JA35 har dåliga robotar.  AJ37 är har tillgång till Rb04, bomber, raketer och EOGM(Rb-75)

/Erik

Låter som en relativt vettig summering, Draken hade ju inte den allra bästa bestyckningen, i varje fall inte på lite längre distans.

Hoppas bara de tagit hänsyn till AJ37:s prestanda på låg nivå, så att den inte är långsam där.

Undrar om de har med någon specialregel eller motsvarande för att simulera Viggens jaktlänk (systemet väl var operativt 1987 såvitt jag minns)?

Strv102r

Kallar dom den JA35? Mig veterligen hette den J35?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Citat från: Strv102r skrivet  2 maj 2020 kl. 18:49:56
Kallar dom den JA35? Mig veterligen hette den J35?
J35, min felskrivning

EvilSpook

Ska gå till tryck i November!

Gmt bjussar på en teaser...


//EvilSpook

Andreas Johnson

 :Det här är nog något man måste ha..
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

sfclinken

Av någon anledning så stör det mig att man trots riktigt bra kartunderlag inte kan göra en karta med detaljer som stämmer med originalet/verkligheten. Tex så kan det inte vara så svårt att se skillnad på om en linje på kartan är kraftledning eller väg...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

EvilSpook

Citat från: sfclinken skrivet 11 november 2021 kl. 11:08:21
Tex så kan det inte vara så svårt att se skillnad på om en linje på kartan är kraftledning eller väg...

De kanske utgick från att bara vägarna finns kvar efter Gudrun?!
Fast spelet utspelar sig ju långt innan.. 🤔

//EvilSpook

sfclinken

#40
Evilspook, var hittade du den bilden du lagt upp? Finns den i bättre upplösning?

Edit: Ok, på BGG :)
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Citat från: sfclinken skrivet 11 november 2021 kl. 11:08:21
Av någon anledning så stör det mig att man trots riktigt bra kartunderlag inte kan göra en karta med detaljer som stämmer med originalet/verkligheten. Tex så kan det inte vara så svårt att se skillnad på om en linje på kartan är kraftledning eller väg...
Just vägar är väl dock av mindre betydelse i just det här spelsystemet?
Jag väljer att se fram emot att få mina allra första spelblippar med J-35 Draken och J-37 Viggen på  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

ErikLj

Citat från: tinG skrivet 12 november 2021 kl. 08:53:32
Citat från: sfclinken skrivet 11 november 2021 kl. 11:08:21
Av någon anledning så stör det mig att man trots riktigt bra kartunderlag inte kan göra en karta med detaljer som stämmer med originalet/verkligheten. Tex så kan det inte vara så svårt att se skillnad på om en linje på kartan är kraftledning eller väg...
Just vägar är väl dock av mindre betydelse i just det här spelsystemet?
Jag väljer att se fram emot att få mina allra första spelblippar med J-35 Draken och J-37 Viggen på  :)
Framförallt, divisionsanfall AJ-37 med Rb04. ÖBs klubba!

sfclinken

Citat från: tinG skrivet 12 november 2021 kl. 08:53:32
Just vägar är väl dock av mindre betydelse i just det här spelsystemet?
Jag väljer att se fram emot att få mina allra första spelblippar med J-35 Draken och J-37 Viggen på  :)

:D Jo såklart....rent speltekniskt har det noll betydelse. MEN. Det stör mig ändå när jag vet att de haft bra kartor att se vägar som inte finns på riktigt... :cry: men kan nog lära mig att leva med det.  :D
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

EvilSpook

Fick mitt idag. Ser sjukt kul ut vid första anblick. Det jag hunnit se och reagerat över är att fartygen inte rör sig och att man verkar ha missförstått det svenska bokstaveringsalfabetet (?). Men det kommer nog mer.

//EvilSpook