krigsspel.se

Speldiskussioner => Första världskriget => Ämnet startat av: BigPapaBear skrivet 5 januari 2006 kl. 22:32:49

Titel: Paths of Glory
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 5 januari 2006 kl. 22:32:49
Jag vet att det här spelet har diskuterats en massa i andra trådar, men det förtjänar banne mig att ha en egen.

Fantastiskt trevligt spel som har oerhört mysig första världskrigskänsla och samtidigt är oerhört dynamiskt. De olika fronterna gör att det känns som flera spel i ett. Att det sedan går att spela på en dag och att det går att balansera för att passa ens behov med hjälp av VP-bidding gör det till ett av de bästa spelen någonsin.

Ja, det var väl vad jag hade att säga. Nu har eländet en egen tråd!
Titel:
Skrivet av: Daniel*U2* skrivet 5 januari 2006 kl. 23:12:24
Ett av de bästa spelen någonsin....

Hör av dig när du har tid för ett nytt parti PoG  :twisted:
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 5 januari 2006 kl. 23:51:03
Har precis köpt det. Ser mycket lovande ut. Snyggt utav bara attan och det påminner i systemet inte så lite om Barbarossa to Berlin. Hur är speltiden i jämförelse med det sistnämnda?
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 6 januari 2006 kl. 00:47:14
Citat från: "Daniel*U2*"
Hör av dig när du har tid för ett nytt parti PoG  :twisted:


Jag ringer samma sekund som barnen tillfrisknat (RS-virus) och min post-pregnanta fru känner sig lite utvilad! Jag är gryyyymt sugen på brädspelande...  :cry:

Twilight Struggle har skeppats förresten.  :up:
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 6 januari 2006 kl. 00:52:47
Citat från: "Andreas Lundin"
Har precis köpt det. Ser mycket lovande ut. Snyggt utav bara attan och det påminner i systemet inte så lite om Barbarossa to Berlin. Hur är speltiden i jämförelse med det sistnämnda?


PoG spelar du klart på en dag. BtB ska gå på en helg (om jag fattat det hela rätt).
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 6 januari 2006 kl. 11:05:45
Jo, BtB tar ungefär två hela dagar att spela.
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 6 januari 2006 kl. 14:51:07
PoG är ett superspel.  :up:

Spelar gärna ett parti eller två via Cyberboard/ACTS. Hör av er om ni är intresserade.

Jag brukar spela med Ted Raicers officiella variant, gör spelet ännu bättre och lite mer "historiskt" om man nu kan säga så?

Varianten finns här: http://files.boardgamegeek.com/viewfile ... ileid=8296 (http://files.boardgamegeek.com/viewfile.php3?fileid=8296)
Titel:
Skrivet av: Daniel*U2* skrivet 6 januari 2006 kl. 15:32:05
Citat från: "Doomfarer"

Spelar gärna ett parti eller två via Cyberboard/ACTS. Hör av er om ni är intresserade.

fileid=8296


Förklara gärna vad detta är och hur det funkar. Spelar gärna mot dig
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 6 januari 2006 kl. 20:47:00
Ganska enkelt.

Cyberboard är ett virtuellt bord kan man säga, där det går att spela spel. För att spela just PoG behöver du ladda ner PoG-gameboxen som det kallas. Det finns en massa spel man kan spela via Cyberboard.

ACTS (Automated Card Tracking System) är en sida som sköter kortdelen av spelet samt tärningarna. ENkelt att förstå när man väl ser det.

Så ladda ner Cyberboard här: http://cyberboard.brainiac.com/cyberboardv301.exe (http://cyberboard.brainiac.com/cyberboardv301.exe)

PoG Gameboxen här: http://www.gmtgames.com/nnpg/pogcbv1.2.zip (http://www.gmtgames.com/nnpg/pogcbv1.2.zip)

Slutligen skall du skapa ett konto på ACTS vilket är gratis: http://acts.warhorsesim.com/index.asp (http://acts.warhorsesim.com/index.asp)

Efter det är det bara att köra.  :D

Är det några problem så hojta till bara.
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 6 januari 2006 kl. 20:49:41
Just PoG gameboxen kan vara lite klurig att starta upp. Du kommer nämligen att skapa tre spel samtidigt (AP/CP/spectator) men du behöver bara ett av dem.

Så skapa spelen och ladda sedan AP/CP beroende på vilken sida du spelar. Du kan sudda de andra två.
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 6 januari 2006 kl. 22:00:31
Citat från: "Doomfarer"
Efter det är det bara att köra.  :D


Installerat - försökt förstå - tröttnat - tagit bort.

Brädspel är som sex - det ska upplevas "live" för att fungera...  :P
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 7 januari 2006 kl. 10:59:21
Att spela Europe Engulfed och liknande spel via CB och hålla på att skicka move files mm kan vara lite besvärligt, men kortdrivna spel såsom PoG, Hannibal, WW m fl funkar superbra.

Man spelar sitt kort i ACTS och skriver vad man gör och sedan uppdaterar man sitt eget bräde ch motspelaren gör det samma. Inga filer behöver skickas. Vad är det som är så svårt att förstå här? Spelbrädet ser ju exakt likadant ut som den riktiga spelplanen.
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 7 januari 2006 kl. 11:08:09
Citat från: "Doomfarer"
Vad är det som är så svårt att förstå här? Spelbrädet ser ju exakt likadant ut som den riktiga spelplanen.


Min avsaknad av en avancerad systemvetenskaplig doktorandexamen gör att jag inte förstår ett dyft. Det känns lite grann som att sätta sig i en rymdfärja där 200 varningslampor blinkar...  :down:

Spelplan? Såg inte till någonting i den stilen.  :?
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 7 januari 2006 kl. 11:45:29
Ok, steg för steg instruktioner:

1) Ladda ner CB och PoG gameboxen från länkarna ovan.

2) Dubbelklicka på cyberboard301.exe filen, och skriv in att den skall packa upp till t ex C:Cyberboard

3) Packa upp gameboxen så att den ligger såhär: C:Cyberboardpogcbv1.2

4) Starta Cyberboard. Du får nu upp en blank sida.

5) Gå in på File -> New och välj Game

6) Gå ner i pogcbv1.2-katalogen, välj "PoG 2 Standard.gsn" och klicka på Open. Du får upp en varningsruta men klicka på OK bara.

7) Du får nu upp en ruta om du vill ha Referee filer och om du vill byta namn. Tryck på OK bara.

8) Välj ett lämligt namn (jag tar "Spanking time" som exempel här) och tryck på Save.

9) Nu får du upp en ruta med information om att filerna skapats. Tryck OK.

10) Nu ser det ut som när du började igen, men var lugn. :)

11) Gå in på File igen och välj Open. Välj sedan antingen:
Spanking Time-Allies.gam eller Spanking Time-Central Powers.gam beroende på vilken sida du spelar och tryck på Open. Jag väljer CP här i mitt exempel.

12) Ännu en inforuta. Välj PoG 2 Map och tryck på View.
Nu skall du äntligen ha fått upp kartan. :)

13) Genom att trycka på A, B och fingret som pekar upp in menyraden kommer du åt alla brickor, tabeller mm. Du kan markera brickor och flytta runt dem, vända på dem och allt som man kan i spelet.

14) Nu borde du vara redo att spela. :)


Håller med om att det var lite klurigare än nödvändigt. Hoppas detta hjälper.
Titel:
Skrivet av: Per pirat skrivet 7 januari 2006 kl. 22:34:05
Tycker PoG är ett av de absolut bästa blippspelen jag spelat. Är inne på mitt tredje parti nu och det blir väldigt olika varje gång. Till helgen blir det Men of iron, finns ju en del spel att gå igenom...
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 7 januari 2006 kl. 22:57:42
Ok, Doomfarer. nu har jag gjort det du skrev och fått upp eländet. Men det verkar ju helmysko. Jag kan ju dra en bricka och släppa den i vattnet. Kan inte programmet reglerna eller skickar man bara bilder till varandra och hur vet man då att den andre inte fuskar?
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 8 januari 2006 kl. 00:10:48
Genom att använda ACTS ser man till att den andra inte fuskar då det sköter kortdelen och tärningsdelen av spelet.

Så om jag är CP och vill spela Guns of August som startkort så klickar jag på kortet och skriver in ett meddelande som "GE 1, 2 och 3 anfaller Sedan. Jag försöker flanka dig".

Därefter ber jag ATCS slå en tärning där vi båda ser resultatet osv.

Dra pjäserna vart man vill kan man ju göra i verkligheten också. Smartast är dock att nyttja rutorna som finns på brädet.  :P
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 9 januari 2006 kl. 21:03:59
Nu har jag gjort allt det där + startat ett parti. Men det går inte att göra ett dyft. Hur gör jag om jag vill spela ett kort? Är ingenting automatiserat?

Min tanke var typ att om jag spelar ett kort så utför datorn de grejer som kortet medför, men så verkar inte vara fallet, eller?

Det verkar mer vara som någon form av brevväxling - inte ett "dataspel".
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 9 januari 2006 kl. 21:20:36
Det är brevväxling inte dataspel, det har du rätt i.

Det är precis som i verkligheten. Du spelar ett kort, flyttar sedan blipparna själv och rullar tärningen och kollar i tabellerna vad som händer och sedan utför du det. Ingenting är automatiserat i Cyberboard.

Du måste ha ett konto på ACTS också. Om du skapar ett konto kan du starta ett spel mellan oss båda så kan jag lära dig hur det funkar om du är intresserad. Mycket enkelt när man väl kommit igång.

ACTS är delvis automatiserat. Blandar korten vid behov, räknar upp WS och tar bort *-kort från spelet när de använts som events.
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 10 januari 2006 kl. 01:48:57
Även om jag är skeptisk är jag alltid öppen för nya erfarenheter. Intressant nog ledde den inställningen till att jag en gång i min ungdom spenderade en natt tillsammans med några uteliggare i Rom. En brinnande soptunna och en flaska sprit var vad som fanns att tillgå. Otrolig, men sann historia...

Hursomhelst. Jag har fixat konto. Nu då? PM:a mig så tar vi det därifrån...
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 12 januari 2006 kl. 23:30:13
Ja, nu har jag provat cyberboard och det var faktiskt ganska roligt. Man lär så länge man lever. Inte alls lika kul som "the real thing", men tusen gånger roligare än inget spel alls!

Tack för hjälpen och ett trevligt parti, Paul (Doomfarer).  :up:
Titel:
Skrivet av: Peojon skrivet 23 januari 2006 kl. 11:15:04
Såg ett ex av detta på SF bokhamdeln i gamla stan då jag var in där härom dagen.
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 23 januari 2006 kl. 18:24:01
Citat från: "Peojon"
Såg ett ex av detta på SF bokhamdeln i gamla stan då jag var in där härom dagen.


Hoppas att du köpte det!  :up:
Titel: AAR
Skrivet av: tinG skrivet 4 februari 2006 kl. 13:37:07
Deathmatch #2

Piraten vs. tinG

Paths of Gory (http://www.gmtgames.com/nnpg/pog_main.html)

Våren 1918 (3 turns kvar)[/u]
War Status: 23
VP: 11

Östfronten
De ryska arméerna har kollapsat och håller nu endast Odessa i söder. Trots detta har Tsaren lyckats behålla makten i det väldiga kejsardömmet. Centralmakterna (Tyskland, Österrike-Ungern och Bulgarien) ockuperar Rumäninen och Sebien.

Mellanöstern
I Turkiet har  de ottomanska arméerna under general Kemals ledning stoppat den ryska Kaukakusaréns framfart. Lugnet i det heliga landet har nu brutits av det arabiska upproret och av kamelberidna trupper under engelsmannen T. E. Lawrence som intagit Medina. I övrigt har västmakterna (England och Frankrike) inte visat något intresse att skicka trupper till Medelhavet och Balkan/Turkiet (varken brittiska MEF eller franska Orientarmén har spelats).

Italien
Italienarna gick in i kriget på Ententens sida redan 1915. Initialt blev de dåligt utrustade trupperna tillbakapressade på  Poslätten men under vintern 1915/16 stabiliserades fronten i skyttegravar. Under 1917 har italienarna nu rykt norrut och nu har det österikiska försvaret kollapsat och tysk hjälp kommer att kallas in för att stabilisera centralmakternas sydfront.

Världshaven
Tyska Högsjöflottan vann slaget vid Jutland (+1VP). Ubåtskriget fortfarande tämligen begränsat och effekten av Ententens blockad (-1VP/vinter) suger ur en tyska ekonomin.

Västfronten
Intet nytt.... Nja, inte helt sant. Efter nära två års stiljte har tyskarna visat en ökad tendens att acceptera blodspillan. Under vinterhalvåret 1917/18 har tyskarna åter intagit Sedan. Dessutom har dom riktat våldsamma attacker mot britterna i Belgien (Brussel föll aldrig under 1914-kampanjen!).
Sannolikt kommer kriget trots allt att avgöras på västfronten. Frågan är bara av vem....

/Jonas
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 6 februari 2006 kl. 12:21:13
23 i WS bara? Hur har ni lyckats med den bedriften eller skall det vara 33?
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 6 februari 2006 kl. 13:42:06
Jag har spelat WWII:BtB och har nu köpt Paths of Glory. Jag har ännu inte läst reglerna, men skall spela i veckan. Undrar nu om reglerna till PoG är väldigt lika WWI:BtB. Eller måste jag råplugga regelboken? Några lästeknik-tips?
Titel:
Skrivet av: Scipio skrivet 6 februari 2006 kl. 14:24:20
Citat från: "Andreas Lundin"
Några lästeknik-tips?

Tycker att det är alldeles för få regelböcker som kommer ut som talböcker...nån borde kanske be Ian McKellen eller Sven Volter att göra en inläsningsinsats för massorna med krigsspelare.   :)
Titel:
Skrivet av: tinG skrivet 6 februari 2006 kl. 16:00:46
Citat från: "Scipio"
Citat från: "Andreas Lundin"
Några lästeknik-tips?
Tycker att det är alldeles för få regelböcker som kommer ut som talböcker...nån borde kanske be Ian McKellen eller Sven Volter att göra en inläsningsinsats för massorna med krigsspelare.   :)
:lol:  :up: För i h******! det handlar om knappt 25 sidor. kom tillbaka med frågan när du står inför AETO regelboken...  :P

Tips från coachen: LÄS från början ända till slutet.
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 6 februari 2006 kl. 17:50:51
...ja eller ASL...
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 6 februari 2006 kl. 22:27:33
...å nu är di ju på väg att göra Paths of Glory II: The Ottoman Fronts.

Ted Racier är inte med, men han har gett sin välsignelse.
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 7 februari 2006 kl. 11:15:55
Citera
...å nu är di ju på väg att göra Paths of Glory II: The Ottoman Fronts.


Coolt.

Som vanligt finns den inte med på p500... 10 års väntan följer?
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 7 februari 2006 kl. 15:56:12
PoG II håller på att förberedas för P500, så det lär nog dröja, ja.
Titel: Regelfråga.
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 10 mars 2006 kl. 18:35:25
Hejsan! Sitter i ett parti PoG och britten har lyckats ta över Constantinople med en armékår. I och med detta tolkar jag reglerna som så att Turken inte har någon supply och kan därmed inte försöka att ta tillbaka sin hvudstad (rumänien, bulgarien, grekland är neutrala). Har jag fel? Detta innebär med automatik att alla Turkar, utom kåren i Arabien, kommer tas bort under attrition.
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 10 mars 2006 kl. 23:52:11
Japp, game over skulle jag vilja säga.
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 11 mars 2006 kl. 13:54:48
He, he. Sweet.  :)

Det kan alltså vara lte klurigt för turken att motstå en invasion, om britten och ryssen samfällt satsar för fullt...
Titel:
Skrivet av: tinG skrivet 11 mars 2006 kl. 16:07:48
Citat från: "Andreas Lundin"
He, he. Sweet.  :)

Det kan alltså vara lte klurigt för turken att motstå en invasion, om britten och ryssen samfällt satsar för fullt...


Lösningen heter:

1) 3/4 KEMAL CC - A TU defender with a combat factor of 1 or more may fire on the Army Table. May only be used in one Combat per turn.

2) 5/5 BULGARIA * (2) - Bulgaria joins the CP.

Detta för att flippa RU CAU Army eller BR MEF... vilket gör avancemang i stort sett omöjligt...  :up:

/Jonas
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 11 mars 2006 kl. 17:02:44
Jo, men det gäller ju att CP har dessa kort på handen... Men det hade de inte.
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 11 mars 2006 kl. 21:07:05
Hur kom MEF genom 3 TU c i berg? Eller menar du att turken var dum nog att inte ha tre kårer i berget framför MEF?

Det krävs 3 OPS för att aktivera MEF, med kårer kostar det extra. Jag vet att det finns en strategi att man placerar MEF i MEF 1 och sedan SR-ar dit två kårer samtidigt som man har Italien och Rumanien på handen för att aktivera rutan. Krävs en del jobb för detta och får CP in Bulgarer i rutan eller har Kemal på handen så skiter det sig. Kan vara kul när det funkar dock.
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 11 mars 2006 kl. 21:10:13
Ja, jag hade MEF och en kår plus två 4ops kort... Funkade för mig. Men turken hade inte tre, utan bara två kårer. CP hade bara 2 OPSkort kvar på handen.
Titel: Kvalité
Skrivet av: aknaton skrivet 16 mars 2006 kl. 20:48:13
Har precis packat upp PoG, och lite besviken blir man när regelhäftet har samma kvalitet som om man själv stått och kopierat det på jobbet. Komponenterna i 'Under The Lily Banners', som jag köpte samtidigt, känns mycket gedignare. Synd bara att Missy på GMT glömde att stoppa ned en av kartorna i boxen. Arrgghhh.
Titel:
Skrivet av: totte30 skrivet 20 mars 2006 kl. 13:29:43
Citat från: "Andreas Lundin"
Ja, jag hade MEF och en kår plus två 4ops kort... Funkade för mig. Men turken hade inte tre, utan bara två kårer. CP hade bara 2 OPSkort kvar på handen.



Att sitta kvar med endast 2 OPSkort i handen de sista rundorna, är en dödssynd i PoG :x Oavsett sida försöker jag ha en 4 OPS kvar som försäkring mot oväntade katastrofer

BTW vi spelar alltid numera med "supplywarning", hur spelar ni övriga?

Thomas
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 20 mars 2006 kl. 13:30:49
supplywarning? vad är det?
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 20 mars 2006 kl. 13:50:47
Vi spelar alltid med varningar.

Supplywarning - Att man meddelar motståndaren när man kan sätta någon av hans trupper OOS genom en förflyttning.
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 20 mars 2006 kl. 13:54:15
Nu förstår jag inte. Om man "råkar" ställa enheter utan underhåll; då är det väl motspelaren som får skylla sig själv. Eller?
Titel:
Skrivet av: totte30 skrivet 20 mars 2006 kl. 14:03:18
De fem-sex första partierna slutade nästan alltid med att ngn sida gav upp efter att ha fått stora delar av armén (vanligtvis ryska eller österrikiska) out of supply. En opropositionsenlig stor del av speltiden gick åt att kolla/dubbelkolla/trippelkolla supplyn samt att oftast var det den sida som hade "vinnarläge" som i sin iver missade supplyn.


Numera säger vi "schack" när vi ställer motståndaren i "out of supply" läge eller förvarnar varandra att "det är nog bäst att inte flytta den där armén".  Fördelarna är enligt min åsikt:

1. Spelet går fortare
2. Spelet avgörs i större utsträckning på strategi istället på ett enkelt misstag av någon av parterna.

Thomas
Titel:
Skrivet av: Vvornth skrivet 23 mars 2006 kl. 12:06:43
Efter att nyligen ha avslutat ett parti av PoG kan jag inte annat än att hålla med. Som allierad vann jag då Centralmakterna gav upp efter att större delen av de turkiska styrkorna och 3 Österikisk-Ungerska arméer vittrat sönder i brist på förråd i samma runda.
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 23 mars 2006 kl. 22:08:58
Ett trix för att undvika supplydribbel - "the dance of death" - nere i Ungern är ju att köra med Racier's alternativa setup och slänga in en RUc och en AHc från Reservboxen i Lumsk respektive Stanislaw.
Titel:
Skrivet av: tinG skrivet 24 mars 2006 kl. 11:09:36
Citat från: "BigPapaBear"
Ett trix för att undvika supplydribbel - "the dance of death" - nere i Ungern är ju att köra med Racier's alternativa setup och slänga in en RUc och en AHc från Reservboxen i Lumsk respektive Stanislaw.


Någon som kört helt och hållet med den historiska varianten (http://www.gmtgames.com/nnpg/historical.html)? Jag är sugen på denna, jag börjar tycka att det är lite FÖR säkert för de allierade på Västfronten - det blir sällan något riktigt "drive on Paris" när BEF är trechad i Bryssel. v.Klucks 1.arme kommer sällan igenom

Någon saom har erfarenhet av denna 8-kortsvariant?

Jonas
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 24 mars 2006 kl. 14:11:22
Jag spelar alltid med den historiska varianten. Spelet blir MYCKET bättre med den, ffa blir inte situationen i Italien så löjlig som den inbland blir med den vanliga setupen.

Jag har spelat ca 10 spel med historiska varianten och den verkar jämnare än den vanliga, inget behov av att bjuda 3 VPs för att spela AP alltså.
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 26 mars 2006 kl. 19:46:47
Den historiska varianten är faktiskt trevlig och gör den italienska fronten betydligt mer spännande. Dessutom slipper man ha ågren över att slänga bort 5/5 kort på events, då en hel del fungerar både som event och OPs.
Huruvida det blir mer balanserat vet jag inte (Har bara provat en gång).
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 26 mars 2006 kl. 21:08:01
Vi brukar spela med ett autobud på 1 VP för AP när vi använder den historiska varianten.
Titel:
Skrivet av: Per pirat skrivet 3 april 2006 kl. 13:14:25
Supplywarning? Är det här forumet för hardcoreblippers eller inte?  :ultra:
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 3 april 2006 kl. 13:41:48
Jag solospelade PoG igår för att testa en grej. Jag skulle spela de allierade - och särskilt Frankrike - så dåligt jag bara kunde. Samtidigt så försökte jag genomföra Schlieffenplanen till fullo med tysken. Det funkade inte. Hur jag än försökte så blev tyskens linje alldeles för tunn, så att fransmannen mycket enkelt kunde bryta supply och ställa halva tyska armén OOS.

Slutsatserna man får dra av detta är att det helt enkelt inte går att spela PoG "historiskt". PoG är ingen simulering, utan ett sjysst spel löst baserat på 1:a världskriget. Eller har jag fel ? Har någon annan spelare någon gång haft nytta av eventet "Race to the Sea"?
Titel:
Skrivet av: Scipio skrivet 3 april 2006 kl. 13:57:00
Jag håller med, PoG är ingen gedigen simulation av WW1 men det är ett förjävla bra spel med WW1-tema.


Det kanske går att få ett lyckat race to the sea om fransmannen attackerar lika kass eller sämre som i verkligheten och spelar med hufvudet under armen men jag har inte sett det hända.
Titel:
Skrivet av: totte30 skrivet 3 april 2006 kl. 15:58:57
Citat från: "Andreas Lundin"
på 1:a världskriget. Eller har jag fel ? Har någon annan spelare någon gång haft nytta av eventet "Race to the Sea"?


Jag spelar alltid ut "Race to the sea" bara för att bli av med eländet :twisted: Sen så resulterar det oftast i att de allierade måste kontra med en/två ops för att inte hamna oos.

Thomas
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 3 april 2006 kl. 23:13:14
Citat från: "Andreas Lundin"
Jag solospelade PoG igår för att testa en grej. Jag skulle spela de allierade - och särskilt Frankrike - så dåligt jag bara kunde. Samtidigt så försökte jag genomföra Schlieffenplanen till fullo med tysken. Det funkade inte. Hur jag än försökte så blev tyskens linje alldeles för tunn, så att fransmannen mycket enkelt kunde bryta supply och ställa halva tyska armén OOS.


Hur "verkligt" skulle det vara om det gick att genomföra Schlieffenplanen då? Det är väl mer "verkligt" att det inte går.

En lyckad Schlieffenplan är i mina ögon ett What if-scenario in absurdum. Att tro att britter och fransmän per automatik skulle kapitulera bara man svängde runt Paris och - förhoppningsvis - omringade de allierade är lite tokigt. Lika realistiskt hade i så fall varit om fransmän och britter gjort ett utbrytningsförsök genom de utsträckta tyska linjerna, lyckats och satt en väldans massa tyskar OOS = Det scenario du beskrev.  :ultra:

I så fall finns det andra aspekter av PoG som går att angripa bättre för att påvisa att det inte är en simulation. Hur pass historiskt brukar den italienska fronten utveckla sig till exempel?  :P
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 3 april 2006 kl. 23:14:14
förvisso!
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 3 april 2006 kl. 23:15:33
In absurdum är kanske att ta i, men ser man till planens anspråk kontra den teknologi och de logistika medel man hade att tillgå är det en fantastiskt galen plan som förutsätter utsträckta linjer och divisioner som trollas fram ur tomma intet.
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 3 april 2006 kl. 23:19:48
Citera
Hur pass historiskt brukar den italienska fronten utveckla sig till exempel?


Men till det finns ju konstruktörens egna "historiska" specialregler. Då stabiliseras den italienska fronten lite.
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 4 april 2006 kl. 21:03:02
Citat från: "Andreas Lundin"
Citera
Men till det finns ju konstruktörens egna "historiska" specialregler. Då stabiliseras den italienska fronten lite.


Jo, den är bra. Fast det är alltid trevligt med dåliga italienare!  :D
Titel: Ottoman Front
Skrivet av: tinG skrivet 21 april 2006 kl. 16:28:56
Hej alla PoG-älskare!

Det speltestas tydligen på ett spel med tydlig spinn-off anknytning till PoG!
PoG2: The Ottoman Fronts (http://talk.consimworld.com/WebX?14@105.syApb08TZEi.419646@.1dcfd8a3/26240) Se även här (http://talk.consimworld.com/WebX?14@105.syApb08TZEi.420547@.1dd1025b/115) och där (http://talk.consimworld.com/WebX?14@105.syApb08TZEi.420556@.1dd1025b/0) för mer info...

Spännande!

Jonas


ps. Old news? Kanske var jag sisten att få reda på detta...
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 21 april 2006 kl. 17:47:45
ser kul ut.
Titel:
Skrivet av: Arnvidh skrivet 4 maj 2006 kl. 22:12:36
Har för närvarande spelat tom spring 1915 i mitt första PoG-parti (efter en omstart pga galet många missade/missförstådda regler!).

Västfronten frös nästan direkt, Östfronten har varit rörligare men egentligen har inte så mycket hänt där heller, och både Italien och Rumänien har gått med i kriget, men direkt fått tillräckligt med styrk för att bli defensiva. Just nu pågår en olycksbådande build-up på bägge sidor. Och MEF råkade  felnavigera till London :)

Några oklarheter vi inte hittat svar på: kan man gå in med två armeer och börja belägra ett fort med den ena och sedan direkt gå vidare in i fientligt område med den andra? Kan man stå kvar och anfalla ett fort efter att man inlett en belägring? Kan man gå in i ett tomt fientligt fort och riva skyttegraven och sedan gå ut igen direkt (känns lite ologiskt)?
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 4 maj 2006 kl. 22:59:29
Citat från: "Arnvidh"
kan man gå in med två armeer och börja belägra ett fort med den ena och sedan direkt gå vidare in i fientligt område med den andra?

Nej, inte under samma Action Round

Citera
Kan man stå kvar och anfalla ett fort efter att man inlett en belägring?


Ja, är fortet belägrat kan det bara anfallas av enheter i samma ruta

Citera
Kan man gå in i ett tomt fientligt fort och riva skyttegraven och sedan gå ut igen direkt (känns lite ologiskt)?


Nej, går du in i en ruta som innehåller ett intakt fientligt fort avslutas din förflyttning. Är det en vanlig ruta går det utmärkt att hoppa in en snabbis och riva försvarsverken. Att skyttegraven rivs är inte särskilt ologiskt, eftersom varje Action Round är nästan två veckor. En armé på ett par hundra tusen man kan ställa till med ganska mycket elände på den tiden om de vill...  :twisted:

Lycka till med spelandet!
Titel:
Skrivet av: Arnvidh skrivet 5 maj 2006 kl. 09:56:38
Ok, tack, att anfalla ett fort efter påbörjad belägring stod ju klart och tydligt i reglerna när jag tittade efter igen, att man stannar på fort hittar jag fortfarande inte, men jag tror dig, man blir lite ordblind efter att ha läst samma regler sjutton gånger...

Jag menade snarare att det var ologiskt att riva skyttegravar runt ett obesegrat fort, och det var ju heller inte tillåtet. Några hundratusen mans destruktiva potential under några veckor ska som sagt inte underskattas, intressant nog är de betydligt sämre på att bygga grejer eftersom hela armeer utan något annat för sig kan misslyckas med att bygga skyttegravar! Vilket min motståndare gjorde imponerande 9 gånger på raken...
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 5 maj 2006 kl. 11:37:01
Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Arnvidh"
kan man gå in med två armeer och börja belägra ett fort med den ena och sedan direkt gå vidare in i fientligt område med den andra?

Nej, inte under samma Action Round


Det kan man vist det.

15.2.2 Once an enemy fort is besieged, other friendly units may
ignore the enemy fort for all purposes including tracing supply.

Så första armén går in och belägrar fortet och sedan kan den andra passera vidare.
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 5 maj 2006 kl. 14:51:25
Citat från: "Doomfarer"
Det kan man vist det.



Nu blir jag osäker. Tror fortfarande inte att man kan det.

15.1.1 [...] Units which enter a space that
contains an unbesieged fort may not move nor advance further
during the Action Round.

Det är rundan EFTER som alla får strömma förbi bäst de vill, så länge någon belägrar eländet. För all förflyttning sker väl "simultant" under rundan?
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 5 maj 2006 kl. 16:46:27
Den FÖRSTA enheten som går in i området med ett obelägrat fort får inte gå vidare in i nästa område under denna aktivering. Däremot får andra, tredje, etc. enheten som gör detta under samma aktivering göra detta. Det är i alla fall min tolkning. Detta eftersom fortet blir belägrat av den första enheten.

Därför kan man, med min tolkning, när man aktiverar ett område för förflyttning först gå in med en armé och belägra fortet. Därefter passera området med en andra armé (som förvisso startade i samma område som den första armén).

Obegripligt?
Titel:
Skrivet av: Arnvidh skrivet 5 maj 2006 kl. 19:03:52
Det var så jag hade tolkat det från början, men det är inte direkt glasklart när man läser den ena regeln för sig. Då var inte italienarnas övergång av alperna olaglig i alla fall, bara ouppskattad och tillbaka-knuffad av tyskarna :)
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 6 maj 2006 kl. 00:06:24
Citat från: "Andreas Lundin"
...med min tolkning...


Ja, i det här fallet känns det som att man får komma överrens om en tolkning tills vi har konsulterat Mr. Racier himself.
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 6 maj 2006 kl. 09:36:42
Självklart kan man gå igenom rutan i samma fas när den den väl är belägrad. Gammal klassiker i Polen att man har ett antal kårer som snabbt belägrar småforten här så att de tunga killarna kan springa igenom.

Som sagt var:
5.2.2 Once an enemy fort is besieged, other friendly units may
ignore the enemy fort for all purposes including tracing supply.

Står inget om att det inte gäller direkt så varför skulle man behöva vänta till nästa aktivering? Det blir ju ett helt annat (och sämre) spel om man spelar med dina regler.
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 6 maj 2006 kl. 09:43:12
Lite tillägg.

Visst gäller 15.1.1. Units which enter a space that
contains an unbesieged fort may not move nor advance further
during the Action Round.

Vad detta säger är at första enheten som går in i rutan måste stanna. Eftersom alla enheter flyttar en och en och aldrig i stackar även om man själv flyttar dem så för att påskynda spelet, så kan resterande enheter gå igenom den nu belägrade rutan.

Kolla in 11.1.1.
One unit must also complete its movement before
another unit begins moving.
NOTE: This rule comes into play when sequencing the besieging
of enemy forts and subsequent movement through those besieged
spaces.

Presic vad vi säger alltså.

Så nu har du chansen att prova på PoG på riktigt. :D
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 6 maj 2006 kl. 20:36:35
Citat från: "Doomfarer"
Kolla in 11.1.1.
One unit must also complete its movement before
another unit begins moving.
NOTE: This rule comes into play when sequencing the besieging
of enemy forts and subsequent movement through those besieged
spaces.

Presic vad vi säger alltså.

Så nu har du chansen att prova på PoG på riktigt. :D


OK, såld!  :up:
Titel:
Skrivet av: totte30 skrivet 3 juli 2006 kl. 13:20:30
Är det någon som har åsikter om att spela med de extra korten som medföljer i "players guide"?

Thomas
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 29 juli 2006 kl. 00:04:15
Spelade ett parti idag. Som vanligt spännande och svettigt, men när alla fronter hade öppnats, och vi inte var fullt så alerta som vi var när vi började, inleddes supply-cirkusen. Vips så förvandlas spelet till något abstrakt eurogame - realismen i att t.ex. franska kårer drar supply från London till Saloniki och sedan halvvägs upp i Tyskland samtidigt som man ägnar sig åt EXTREM manöverkrigföring är obefintlig.

Även med 10-20 partier i ryggen märker jag att den här situationen uppstår ofta. Hur långt kan man egentligen dra det här med att "varna" varandra för att man kan sätta den andre OOS? Ibland är det ju enda sättet för någon i underläge att jämna ut oddsen...
Titel:
Skrivet av: Vvornth skrivet 29 juli 2006 kl. 11:38:41
Jag tycker att OOS reglerna i Barbarossa to Berlin på något sätt borde anpassas till PoG. Enheter OOS är inte "frysta" men kostar en CP extra / st att aktivera.
Titel:
Skrivet av: Erik skrivet 9 januari 2007 kl. 00:11:42
Fruktansvärt sugen på att testa Paths of Glory...
Titel:
Skrivet av: pelle skrivet 28 februari 2007 kl. 17:34:20
Förbeställda nytryckta Paths of Glory Player's Guide väntade hemma innanför dörren. Trevligt!
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 28 februari 2007 kl. 19:21:40
Samma här! Man blev ju inte så lite sugen på att spela! :)
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 28 februari 2007 kl. 20:42:53
Hur mycket tillför de nya korten egentligen? Skulle gärna testa dem, men som vanligt har man mer lust än tid.  :x
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 28 februari 2007 kl. 20:43:53
Tillför och tillför... Mera krom förstås!
Titel:
Skrivet av: pelle skrivet 28 februari 2007 kl. 22:53:45
Kort? Jag köpte tidningen för artiklarna!  :oops:
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 28 februari 2007 kl. 22:56:35
...fast korten var ju en trevlig överraskning! Och så fick man också lite extra counters. Jag är i alla sall inte missnöjd! Vissa av de nya korten är CC. Men de har bra värden för operations eller SR, så de är inte bara bra som CC.
Titel:
Skrivet av: pelle skrivet 28 februari 2007 kl. 23:00:17
Ja, korten kanske man kan prova någongång. Jag är glad om jag hinner spela spelet över huvud taget igen snart.

Extrascenarion då, är de något att ha? Något hyfsat snabbspelat kanske, så man har något mer än hösten-1914 att välja på för en snabb fix PoG? Jag har inte hunnit bläddra så mycket än.
Titel:
Skrivet av: Andreas Lundin skrivet 28 februari 2007 kl. 23:03:15
Det finns ett scenario som börjar 1917. Då kanske man för en gångs skull får någon nytta av Total War-korten! de är ju inte direkt överanvända, de korten. Oftast när man kommer så långt som till Total War har kriget redan i princip avgjorts (är min erfarenhet). Anledningen till att spelet tagit slut då är ofta att någon gjort ett misstag någonstans. För: gör man ett fatalt misstag i PoG, så är det slut!
Titel:
Skrivet av: Akklokk skrivet 20 december 2007 kl. 16:59:03
Spelade en första omgång igår, som sagt ett riktigt bra spel. Funderar på om det inte vore en vettig regel att "restricta" belgiska armén till Belgien (inkl. Calais). Det skulle ju ge (förutom det rimliga att arm´n stannar i Belgien) att den initialt vettiga placeringen för den är Bryssel hos BEF vilket gör att det blir väldigt dyrt att flanka tyskarna i Sedan vilket kanske kan göra att den inledande offensiven kan få mer historisk proportioner.

Vad tror ni?
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 29 december 2007 kl. 00:46:49
Citat från: "Akklokk"
Spelade en första omgång igår, som sagt ett riktigt bra spel. Funderar på om det inte vore en vettig regel att "restricta" belgiska armén till Belgien (inkl. Calais). Det skulle ju ge (förutom det rimliga att arm´n stannar i Belgien) att den initialt vettiga placeringen för den är Bryssel hos BEF vilket gör att det blir väldigt dyrt att flanka tyskarna i Sedan vilket kanske kan göra att den inledande offensiven kan få mer historisk proportioner.

Vad tror ni?


Man ska alltid prova nya lösningar, men i PoGs fall tror jag att det är dumt att försöka få spelet att spela "mer historiskt" på en front. Spelet (med Ted Racier's "historiska" regler) är bra balanserat. Don't fix it if... ja, du vet.
Titel:
Skrivet av: jjax skrivet 4 februari 2009 kl. 10:43:02
Citat från: "någon i barabossa tråden"
Den största skillnaden mot PoG avseende OOS är att du kollar OOS efter din turn Inte efter bådas turns som i PoG.

Det får en stor effekt då Ryssen inte kan ansluta runda 6 med att ställa tyskar OOS som sedan direkt elimineras. Nu har tysken alltid en chans att återställa supply.



Någon som provat dessa regler i PoG. Jag tycker det låter strålande och slippa all tokförflyttning bara för att försöka ställa någon oos inför avslutande rundan.
Titel:
Skrivet av: tinG skrivet 4 februari 2009 kl. 12:59:30
Citat från: "jjax"
Citat från: "någon i barabossa tråden"
Den största skillnaden mot PoG avseende OOS är att du kollar OOS efter din turn Inte efter bådas turns som i PoG.

Det får en stor effekt då Ryssen inte kan ansluta runda 6 med att ställa tyskar OOS som sedan direkt elimineras. Nu har tysken alltid en chans att återställa supply.


Någon som provat dessa regler i PoG. Jag tycker det låter strålande och slippa all tokförflyttning bara för att försöka ställa någon oos inför avslutande rundan.


Blir det inte tråkigt för den spelare som flyttar sist då? Ententen i PoG. CP kan då tokflytta utan risk men Ententen kan inte aktivera sin tok-omringade trupper och sen dör dom...

Jag vidhåller envist att PoG är designat så här för att få spelarna att aggera konservativt med sina trupper. Om man börjar supply-cutting-cirkusen riskerar man att själv hamna i fällan helt enkelt.
Titel:
Skrivet av: BigPapaBear skrivet 5 februari 2009 kl. 09:24:24
Tanken är god, men det skulle få en lite för stark motsatt effekt tror jag. Det skulle öppna upp för galna operationer på djupet som känns än mer verklighetsfrånvända.

Tyvärr tror jag att Mr. Multing har rätt. Man måste spela mer konservativt (och ALLTID spela med Raciers historiska variant för att balansera spelet).
Titel:
Skrivet av: Doomfarer skrivet 5 februari 2009 kl. 09:48:11
Jag är en stor fan av den historiska varianten, tycker den löser nästan alla "problem" med spelet. Skulle INTE  ändra supply reglerna. Har svårt att se att det skulle hjälpa någon annan än tysken på östfronten.