krigsspel.se

Speldiskussioner => Andra världskriget => Ämnet startat av: rensarn skrivet 23 september 2017 kl. 02:10:48

Titel: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 23 september 2017 kl. 02:10:48
Tjena!

Mitt sjuka intresse för slutstriden har tagit en mer konkret form - ett spel om ämnet.
Tanken är att ta systemet, skalan och övrig design av France-40 och göra ett Berlin-45.
Gillar man systemet ska det bara vara att sätta upp mitt spel och köra - inga extra trösklar
som man ska över.

Storleksmässigt blir det två kartor (83 x 111 cm), 1½ ark med brickor (ett gäng), fyra charts
och regelboken. Kartan sträcker sig Stralsund-Dresden samt Dömitz-Lauban vilket inkluderar
alla tre sovjetiska fronterna (2BR, 1 BR och 1 Uk) samt de fyra tyska arméer (3 Pz, 4 Pz, 9 och 12).
Tidsmässigt 16 april - 7 maj (11 turns).

Väl mött på Friendly Fire de Luxe i vår.
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: aegneus skrivet 23 september 2017 kl. 15:00:34
Vad räknas som en seger för tysken? :)
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 24 september 2017 kl. 11:34:10
Det enklaste är att förhindra en sovjetisk seger innan 1 maj men jag snubblade på ett resonemang som Heinrici förde om en plan för att rädda så många tyska soldater som möjligt - ge sig till de västallierade. Keitl och Hitler saboterade denna plan genom de order som Busse fick - så det skulle kunna vara en tråd att utveckla. Först strid och sedan ett "planerat" tillbakadragande.
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 29 september 2017 kl. 17:46:32
Tjaba!

En första ordentliga utskrift av kartor och brickor har gjorts
inklusive montering - som en flashback till grundskolans
lektioner i teckning, med sax och limstift i högsta hugg.

Den som är observant ser att tyskarnas fältbefästningar och
Oders sumpiga terräng inte är med och att brickorna saknar
en tunnare/bredare stripes för deras baksidor - det kommer!
För att komma igång så valde jag att använda såväl regler
som charts från France-40, med ett extra för de sovjetiska
artilleridivisionerna.

En första speltestning är under gång och det har redan visat
sig bli intressant. Zjukovs styrkor upplever rena trafikstockningen,
Koniev får ett genombrott men når Berlin utan infanteriet och
artilleriet (ursvagt ifall det måste försvara sig ensamt) har en
lång och relativt oskyddad väg till staden.

Än är idén om ett spel i ämnet överspelat.


Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: Strv102r skrivet 29 september 2017 kl. 18:14:36
Jag skulle köpa detta. Helt klart!
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 30 september 2017 kl. 11:17:40
Tjaba!

En första test är nu genomförd. Målet var att se hur
tempot utvecklades under spelt. Fortfarande osäker på
om ett spelvarv ska motsvara 1 eller 2 dagar.

En mängd mindre idéer dök upp, men de verkar fungera
bra i ett redan existerande spelsystem. Nu är det tillbaka
till skärmen för genomgång av regler, set-up, mer terräng
och brickorna ska få stacking-value och stripes för reducerade
värden.
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: Lars M Wistedt skrivet 2 november 2017 kl. 12:18:06
Det har spelet kan du ocksa fa en del bra ideer fran. Inte latt att fa tag i men jag gillar det stenhart!

https://boardgamegeek.com/boardgame/168131/vistula-oder-berlin-campaign-poland-and-east-germa
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 16 februari 2018 kl. 11:10:57
Nu blir det en test av en nyare version.
Kartan omritad och mer kompletterad,
brickorna har stripes (baksidan) och nu
finns det cadre för de starkare brickorna.

Tysk OoB tre veckor innan krigsslutet
är ett riktigt härke. Omförflyttningar,
namnbyten och den vanliga bedömningen
vad in i norden är det för förband.

Ju mer man grottar ner sig i ämnet desto
mindre kan man tala om "tysk ordning" -
ett virrvarr av benämningar och beskrivningar.
Segervillkor? Vem äger Berlin 1 maj!
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: Lars M Wistedt skrivet 3 juli 2018 kl. 10:18:27
Ar garna med och testar om du vill ha hjalp med det.
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: Strv102r skrivet 3 juli 2018 kl. 16:14:22
Ar garna med och testar om du vill ha hjalp med det.

Dito!
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: Strv102r skrivet 17 februari 2019 kl. 11:14:55
Några framsteg?
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 5 december 2019 kl. 19:20:14
Tjaba!

Har pysslat med två andra projekt till och från
en längre tid. Berlin'45 har ett litet problem
med hur de Västallierade ska hanteras. Vid denna
tidpunkt hade striderna nästan avslutats men
de hade ännu inte nått Elbe i hela dess längd.
Vidare måste jag ta en ny titt på hur försvarsverken
ska fungera - lite osäker på deras effekt.
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: tinG skrivet 5 december 2019 kl. 22:19:05
Vidare måste jag ta en ny titt på hur försvarsverken
ska fungera - lite osäker på deras effekt.

Fortsätt kämpa!  :up:

Defender Combat Bonus (DCB) som används i Mark Simonitch's serie funkar ju. Fick för mig att du iaf initialt hade tankar om att använda hans system. Kan förstås ha fel i det antagandet.  :)

Citera
Ardennes 44 reglerna om Improved Positions:

Units defending in a hex with an Improved Position (IP) receive a DCB of +2. Units currently using Strategic Movement, and units with their Defense Strength in parenthesis receive no benefit from IPs. The restriction of +1 DCB for silhouetted units (15.1) also applies in Improved Positions.

Important: The +2 DCB is used in lieu of the terrain DCB—it is not cumulative. Building an IP in a Village, Town or City hex has no effect since those hexes already have a DCB value of 2 or more.

De ger även bonus vid Determinded Defense
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 25 januari 2020 kl. 20:42:48
Tjaba!

Tar nu tag i spelet för att slutföra projektet
och ambitionen är att kunna speltesta det
på LinCon senare i vår.
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: Strv102r skrivet 25 januari 2020 kl. 21:22:52
 :up:
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: Strv102r skrivet 24 juli 2020 kl. 19:24:35
Uppdatering?
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 30 augusti 2020 kl. 21:41:41
Tjaba!

Har väsentligt förbättrat mina möjligheter
att göra spel och för att testa detta så
forcerar jag just nu ett annat projekt.
Brickor, charts och regler klart och kartan
är till hälften gjord. Siktet är inställt på
en presentation på FFdL/Rimforsa.

Efter det (dvs oktober) återupptar jag Berlin'45
där en del saker ska bearbetas, såsom;
hur ska 12:e tyska Armén hanteras
hur ska de västallierade presenteras
En alternativ set-up (enligt Heinrici).

En ny översyn av kartan (huvudsakligen hur
sjöarna ska illustreras), "charts" för set-up ska
göras, reglerna ska gås igenom än en gång för
att strömlinjeforma dessa och minska mängden
"crome" samt tre problem måste lösas;

Hur ska 12:e tyska armén, de västallierade och
de två tyska tunga bataljonerna 502 och 503
presenteras och hanteras i spelet. Sedan visningen
på LinCon (alltför längde sedan) var det just dessa
tre saker som ständigt återkom i olika versioner -
olika brickor, olika regler, olika egenskaper o.s.v.

Men vad jag kan lova, är att efter FFdL/Rimforsa
så kommer jag att uppdatera denna tråd. Men även
två andra projekt: Burma 1942-45 och Fransk-tyska
kriget 1870-71. I båda fallen har jag stora mängder
material och idéer.
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 7 oktober 2020 kl. 00:13:44
Tjaba!

Var på FFdL/Rimforsa (VIII) och fick skrämma upp mina
(kvarts-sekel) gamla kunskaper i "la Bataille"-serien, vilket
var både stressande men väldans roligt. Trots historiens
mest ojämna fördelning av tärningsslag så var det bara att
se hur tyngden i mina motståndarens anfall till sist krossade
min formation.

Men, det kommande nederlaget (vi bröt på söndagen efter
närmare två dygn) var inte den enda effekten av spelträffen.
Som vanligt lockades jag in i ännu ett projekt. En av mina
motståndare (Lars) hade ett önskemål om ett Verdun-spel.
Svag som jag är så lovade jag att fixa fram två kartor, en med
skalan 1250 yards/hex (som i "To The Green Fields Beyond")
och en med 600 m/hex. Förarbetet kan användas till båda.

Det projektet kommer jag att skriva om i Verdun-tråden som
redan finns. När det gäller Berlin' 45 så har jag börjat se över
befästningsverken (fältbefästningarna, fästningarna och FLAK-
tornen i själva Berlin) hur de ska presenteras. Det gäller att
strömlinjeforma såväl reglerna, brickorna och effekterna av
dessa.

Allt med Burma ligger på is, medan ett slag från Fransk-tyska
kriget är nästan klart. Brickor, regler, karta (en del kvar) och
charts. En stor karta med löjligt låg, jag menar verkligen
extremt låg densitet av brickor. 135 x 98 cm och 196 brickor.
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 15 november 2020 kl. 23:22:40
Tjaba!

Kände inte för att starta någon ny tråd men har färdigställt en historisk
karta till Scenario 41 till PanzerLeader "Dieppe: France". I första
versionen (en artikel i General 21-3) användes två kartor och en del
special-regler för terrängen.

I en andra version (på Greg Moorer's hemsida) användes tre kartor i bredd
med en fjärde karta bakom den centrala kartan. Har flera gånger gett mig
på en karta till PanzerLeader men har nu färdigställt en karta som motsvarar
9 kartor ur original-spelet (3 i bredd, 3 i längd).

Men det behövdes minst två nya terrängtyper för att kunna bättre skilda
det franska landskapet: woods/garden & villages. Har inte speltestat med
den nya terrängen men kommer att skriva ut kartan till någon av de
kommande spelträffarna. Idén med dessa två nya är att de ger knappt något
skydd att tala om, men de stör LOS/LOF ifall det går genom två sådana rutor.

Jag veeet att systemet är urkasst men det är min första kärlek så det är
med starka nostalgiska känslor som saker görs till det spelet.
Titel: SV: "Berlin 45"
Skrivet av: rensarn skrivet 28 december 2020 kl. 02:32:35
Tjaba!

Uppdateringarna för Berlin'45 är i full gång. Kartan är påbörjad
(för säkert tredje gången) och steg 1 är klart: allt som ska med
är med. Steg 2: justera all information utifrån om det ska vara
i eller mellan rutorna är halvvägs genom den här fasen.

Har hittat gigantiskt mycket material på en rysk sida och det tog
mig tre hela dagar justera den ryska OoB men nu är det gjort. Har
även hittat en hel del nytt angående den tyska OoB och det är en
bunt sista-minuten-förstärkningar som ska till. Lite mera brickor.

Har studerat alla de tre spel (France'40, Stalingrad'42 och Ukraina'43)
som är till grund för detta och hittat en del små finesser som kan
komma till användning. Framför allt så kan skillnad i pansar och
strid i bebyggelse finjusteras än mer - utan ytterligare regelkrångel.