Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - EvilSpook

Sidor: [1] 2 3 ... 39
1
Nutid / SV: Replay av Next War Poland
« skrivet: 18 juni 2020 kl. 23:16:50 »
Så mycket att skriva om så många olika aspekter av detta... Ledning är undervärderat och komplext. I Sverige har vi uppdragstaktik.

Det kanske är synd att använda den här tråden för såna här generella diskussioner, men de föregående resonemangen finns här ovan.

Hittade en grymt intressant och välskriven text på temat:
https://kkrva.se/uppdragstaktik-en-svensk-papperstiger/
Författaren verkar insatt och märkligt bekant på nåt sätt...
 8)
//EvilSpook

2
Boxen / SV: Mest berömda generaler?
« skrivet: 7 juni 2020 kl. 21:28:58 »
General Error torde oxå vara känd för den stora massan.  ;)

Yes. Han och generalknas.

//EvilSpook

3
Boxen / SV: Mest berömda generaler?
« skrivet: 6 juni 2020 kl. 15:45:05 »
Frågade mina söner.

- Grievous
- Kenobi

De är dock mer nördar än historiker...  :o

//EvilSpook

4
Boxen / SV: Mest berömda generaler?
« skrivet: 3 juni 2020 kl. 20:06:55 »
... svenska allmänna medvetandet...


 8)
//EvilSpook

5
Kalla kriget / SV: Deadly northern light
« skrivet: 30 maj 2020 kl. 09:16:09 »
Nån borde också sätta upp en formel för att beräkna enheternas värden utifrån TOE, repmånader och vad som fanns i mob-förråden.
 :)

//EvilSpook

6
Nutid / SV: Replay av Next War Poland
« skrivet: 26 maj 2020 kl. 23:31:28 »
Mycket intressant!
 :up:

//EvilSpook

7
Nutid / SV: Replay av Next War Poland
« skrivet: 22 maj 2020 kl. 21:03:35 »
Det är lite min bild av Nato, men du underskattar Sovjetarmén. De detaljplanerade inte sina framryckningar, och deras doktrin gick ut på att känna sig fram längs fronten, och om någon bataljonschef hittade ett hål sade man åt dem att köra för fullt och slängde en hel front att följa i dess bandspår.

Jo - att man anföll brett och sen endast skulle förstärka och tilldela artilleri/flygunderstöd till frontavsnitt som nådde eller kunde nå ett genombrott är ju sen gammalt. Men nån uppdragstaktik, flexibilitet eller förtroendet för att de lägre officerarna kunde ta den snäva kurvan i OODA loopen var det väl inte tal om? Fast det kanske blir hårklyveri om vad som är vad?

//EvilSpook

8
Nutid / SV: Replay av Next War Poland
« skrivet: 22 maj 2020 kl. 16:30:53 »
"Mattis menar att hela den effekt-baserade konstruktionen ställer alldeles för stora krav på förutsägbarhet och strider mot etablerad militärteori och erfarenheter från krigföring. Fokus måste istället ligga på uppdragstaktik, chefens avsikt och tydliga uppgiftsställningar.

Tolkar jag det fel när jag tycker att väst har anammat den sovjetiska kallakrigetdoktrinen?
Bara Stavka har fulla kollen på vad som ska göras och planerar minutiöst. Men helt utan reserver eller handlingsfrihet. Så snart de inledande momenten/inmarschen är genomförd, så börjar verkligheten komma ikapp och beslut behöver fattas snabbt på alla nivåer.
Ett mandat man inte fullt delegerat, inte låtit tränga ner i organisationen och inte tränat för. Och raskt havererar alltihop i vad som verkar vara systemkollaps? Var det inte så man såg på röda armén och dess allierade? Var det inte det som bekräftades i Afghanistan, Tjetjenien och Irak?

Är vi där själva nu alltså?

//EvilSpook


9
Krigsspel / SV: Trasiga spel
« skrivet: 19 maj 2020 kl. 14:34:50 »
Summa summarum, jag körde på minan. Föraren blev träffad. Tvärdog i sittbrunnen. Slut på SM i Combat Cars för Lundinen.  :lol:

Det är en riktig högoddsare, men ändå lite mer spektakulärt än att dö av att bli rammad, få pansaret bortskjutet och sedan explosionen av ens egen granat som briserar efter en träff från fiende #2.

Man hade sjuka förväntningar också efter att ha sett omslaget och att det skulle vara ”kompatibelt med Mutant”.
Vilket antiklimax.

//EvilSpook

10
Kalla kriget / SV: 1985: Under an Iron Sky
« skrivet: 19 maj 2020 kl. 10:43:25 »
Stand by for urgent communications from SACEUR within the next 24 hours.

Möjlighet att köpa tredje tryckningen till 19:e Juni.

//EvilSpook

11
Krigsspel / SV: Trasiga spel
« skrivet: 19 maj 2020 kl. 09:03:45 »
Combat Cars är också lite trasigt.
- Bilarna har dåliga vapentorn och de flesta launchers är riktade åt fel håll. Den som får bästa bilen har ett massivt övertag över de sämsta.
- Vapnen är för dåliga. Det lönar sig knappt att skjuta. Istället får man ramma motståndaren i sidan så att de får stopp. När bilen är obrukbar kan man skjuta bort det sista.
- Rammningen har inget med skicklighet eller taktik att göra utan handlar bara om initiativslag.
- Fotgängare har för dåliga vapen för att kunna avvärja en anfallande bil så man har oftast ingen anledning att lämna bilen.
- Det lönar sig alltid att köra i säker fart, vilket gör spelet tråkigt och förutsägbart. Sladdar man har man direkt en fiendebil inkörd i dörren.

Sammantaget är det ett ganska tråkigt spel där den som har initiativet rammar en motståndarbil och sedan tömmer de bästa bilarna sina magasin. De sämre hinner aldrig göra det. Får man den sämsta bilen (två torn) har man en enda chans till rammning, man kan inte bidra med något annat alls.

//EvilSpook

12
Kalla kriget / SV: Dogs of War
« skrivet: 18 maj 2020 kl. 11:19:37 »
..och jag tycker att de norra delarna med britter och holländare är intressantare än de södra, så jag ser fram emot det.

Håller med. Hade gärna sett ett spel till vid Schleswig-Holstein/Södra Jylland.
Jag hyer märkligt nog en otroligt nostalgisk värme för LANDJUT kampanjen i GDWs Combined Arms även om jag inte spelat den.  :oops:

//EvilSpook

13
Kalla kriget / Dogs of War
« skrivet: 18 maj 2020 kl. 10:25:20 »
Fabrizio skrev i en kommentar på TRLs hemsida att nästa spel är Dogs Of War
Det blir alltså #2 i serien efter 60 miles

Det är ju kanske ett mindre intressant avsnitt av den minst intressanta spelserien.
Men jag hoppas bli positivt överraskad.

//EvilSpook

14
Krigsspel / SV: Trasiga spel
« skrivet: 18 maj 2020 kl. 06:33:49 »
Supremacy var ett extremt udda spel, det var inte bara världsmarknaden som var underlig.

Jag håller med och delar din erfarenhet av spelet!

Men i gengäld hade det små svampmoln i plast som indikerar att territoriet är nukat bortom räddning. Kanske värdens bästa spelkomponent/regel!?
 :D

//EvilSpook

15
Krigsspel / SV: Trasiga spel
« skrivet: 17 maj 2020 kl. 15:59:59 »
Ett annat spel som upplevs som trasigt är första versionen av Supremacy.
Reglerna för att köpa och sälja på världsmarknaden var så obalanserade och OP att de i princip förstörde hela spelet. Det verkar vara många som husreglade eller helt slutade spela spelet när de förstod hur det var designat. Förmodligen var det medvetet, men ovanligt dumt.

//EvilSpook

Sidor: [1] 2 3 ... 39