Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - sfclinken

Sidor: [1] 2 3 ... 8
1
Andra världskriget / AAR OCS Beyond the Rhine
« skrivet: 8 november 2018 kl. 15:39:48 »
22:a september, 1944

De allierade har problem med att få fram förnödenheter som ammunition och bränsle till fronten. Utan Antwerpen och de holländska hamnarna Amsterdam och Rotterdam ställer transporterna från hamnarna i Normandie till med stora problem. Framryckningen går långsamt utmed hela fronten och mina tyska förband kan långsamt dra sig tillbaka österut utan större förluster. Förstärkningar skickas norr till Albertkanalen för att hålla dess broar. Viktiga händelser enligt nedan utmed fronten, på kartan markerade med röda stjärnor.

Längst i norr:

Större delen av Tyska 15:e armén har lyckats dra sig ur västra Scheldt och kan nu ansluta till försvaret utmed Albertkanalen.

Söder om Ardennerna:

Thionville. Lokalt tyskt motanfall av 106:e och 113:e Pansarbrigaderna inringar och slår ut 2 av 3 amerikanska regementen i 7th Armored Division (Lucky Seventh) samt divisionsartilleriet.

Metz: Lokalt tyskt motanfall av 3:e PanzerGren Div och 17:e SS PanzerG Div inringar amerikanska 5:e infanteridivisionen som tvingas till ett misslyckat utbrytningsförsök. Divisionen förintas.

Nancy: Franska 2nd Armored Division som under en tid stått stilla väster om staden, antagligen i väntan på bränsle och ammunition inringas av tyska 15:e Panzer Gren Div som förstärkts med diverse enheter. De tyska förbanden är klart svagare men har fördel av terrängen.

Belfort längst i söder: Franska och tyska förband drabbar samman utmed floden Doubs. De franska styrkorna drar sig tillbaka västerut i väntan på förstärkning.



Närbild av situationen vid Nancy



2
Boxen / Karl Kämpe Kickstarter
« skrivet: 7 november 2018 kl. 11:13:47 »

3
Andra världskriget / AAR Smolensk, OCS
« skrivet: 6 september 2018 kl. 10:13:07 »
Wish I had anything other than "Paint" to do these pictures with...

8th July - 9 September 1941.

This report will be written in English.

Below is an overview of the initial situation. Red line is roughly the front when the campaign starts. There are 3 important cities (yellow stars) just behind the front. In the north Vitebsk, in the center Orsha and south is Mogilev. THese are all three important railroad junctions (supply sources). The main railroad runs in the center of the map from Orsha via Smolensk and Vyazma to Moscow. This is the main supply route. Several smaller rail roads can be found also connecting various smaller towns and villages. The river Dnepr offers a barrier for the Germans and needs to be overcome quickly. Guderians 2nd Panzer Gruppe und Hoths 3rd Panzer Gruppe have 12 Pnazer and Motorized Divisions at their disposal from the start of the campaign. They also need to keep to their respective PzGruppe and cannot stray of their "PzG line" which runs roughly along the Dnepr and the main railroad east from Orsha-Smolensk-Vyazma.

Hoths initial plan is to take and secure Vitebsk and then quickly strike deep to the east and try to cut the railroad east of Smolensk before the soviets have time to fortify their positions.
Guderian will take Mogilev and/or Bykhov (small village south of Mogilev with a bridge across Dnepr). Then cross the Dnepr and strike east and cut Smolensk from supplies coming in from the southern parts of the map.

Adding friction...this will likely change as we progress...




4
Andra världskriget / OCS Case Blue Scenario 7.8 (Drive on Stalingrad)
« skrivet: 19 februari 2018 kl. 09:50:19 »
1:a oktober 1942

Scenario 7.8 startar den 8:e juli med inledandet av den tyska sommaroffensiven. Mina ryssar åkte på mängder av stryk i juli och augusti. I början av september hade de tagit Krasnodar, Novorossiysk, Pyatigorsk och delar av Stalingrad. I september lyckades jag med ett par utfall norr om Stalingrad som decimerade och skapade oreda för tysken men jag saknade kraft att fullfölja. Ytterligare ett utafall gjordes från Serafimovich med följden att tysken istället drog sig tillbaka något men fortsatte attackerna runt Stalingrad.

Min största framgång hittills i Kaukasus. Efter Novorossiyss fall inledde tysken en kraftig offensiv mot Tuapse och Sochi. Tyskt lätt infanteri skar av vägen söder om Sochi tillfälligt. Jag skickade in massiva förstärkningar i form av gardesföband av både kavalleri och infanteri, marinsoldater samt nyanlända katyushas. Tack vare god tillgång till ammunition lyckades jag inte bara öppna vägen utan också tillfälligt skära av ett antal tyska och italienska bergsdivisioner. I slutet av september lyckades de inringade tyska enheterna slutligen slå sig ut tillbaka mot Maikop men inte utan kraftiga förluster. Tuapse och Sochi är säkrat men Grozny är fortfarande hotat.

Nedan läget runt Stalingrad 1:a oktober 1942. Jag har knappt något armé kvar väster om Volga. Staden är i tyska händer. Striderna i september har inneburit enorma förlustsiffror på båda sidor. Det är två extremt utmattade arméer som gör sig redo för kallare väder.



Nedan läget i Kaukasus 1 oktober 1942. Jag har trupp att kunna hota tyskens försörjning nere vid Grozny men jag har ingen eller extremt dåliga förutsättningar för att kunna försörja en offensiv. Jag saknar HQ och möjligheter att få fram förnödenheter.


5
Shopping / SÖKES! Memoir 44 Winter/Desert Map
« skrivet: 2 december 2017 kl. 19:36:58 »
Finns möjligen ingen som sitter på en Memoir 44 Winter/Desert map som de kan skilja sig från? Dvs sälja till mig?

6
Shopping / Hyllrensning
« skrivet: 2 december 2017 kl. 12:37:45 »
Grand Illusion 200:-
Guns of August 200:- SÅLT
France 1944 200:-
Austerlitz (MMP) 200:-SÅLT
Blood Royal (1987, fint skick på komponenter men lite skav på kartong) 400:-SÅLT
Flight Leader 300:-

Fler spel kommer.

7
Andra världskriget / Sicily II, Replay
« skrivet: 2 augusti 2017 kl. 14:35:50 »
Turn 1, 10:e juli.

Allierade landstigningar går hyfsat okej. Amerikanerna förlorar ett par mindre förband samt lite supply runt Gela men framrycker sedan snabbt upp från kusten för att säkra brohuvudet. Britterna lyckas också bra och tar snabbt Syracuse.

De allierades luftlandsättning är däremot katastrofal och jag räknade nog till 80% förluster. Katastrof.

Italienare och tyskar omgrupperar till bättre försvarsställningar.



Turn 4, 21:a juli

Tyska och italienska motanfall genomförs direkt efter landstigningen men utan större framgång. Det amerikanska brohuvudet räddas mycket tack vare att det fåtal fallskärmsjägare som överlevde lyckades hålla emot ett våldsamt motanfall från Kampfgruppe Körner. 21:a juli står britterna i Augusta och vid Primasole Bridge och Patton i Siciliens centrala delar påväg mot Palermo.



Turn 6, 28:e juli

Patton stormar Palermo men det italienska försvaret är envist och anfallet misslyckas. Catania faller och britterna kan flytta fram sina positioner. En amerikansk kryssar sänks då det av misstag råkar lämna flygskyddet runt Sicilien och gå för långt nordöst utmed kusten. Katastrof!



Turn 8, 3:e augusti

Palermo faller slutligen och arbetet med att reparerar hamnen inleds omedelbart. Överiga amerikanska förband framrycker enbart långsamt då all ammunition och bränsle nu skickas till Montgomery då det är han som har framgång i sin offensiv utmed östkusten.



Turn 9, 7:e augusti

Patton tilldeleas ingen ammunition/bränsle för att kunna genomföra några större offensiver. Montgomery däremot genomför massiva anfall och lyckas nå framgång. Ett antal tyska förband stryker med och/eller inringas och tvingar axelmakterna ytterligare bakåt. Tiden är knapp och det finns inte utrymme för återhämtning...

Den allierade flygoffensiven har varit massiv redan från T1 och axelmakternas jaktflyg är i stort sett utslaget. Dock till kostnaden av att de flesta B17 och B24:or ligger i deadpile. Bombningen av flygfälten runt Messina har kostat men det har samtidigt lamslagit tyskarnas jakt fullständigt.


8
Andra världskriget / Fall Blau Replay (Vassal)
« skrivet: 20 juni 2017 kl. 14:14:01 »
Lever mitt spelande på Vassal just nu och en vacker dag kanske jag har en motståndare som håller ut också till slutet på ett spel. Jag spelar tysk och offensiven är inledd. Rapporter kommer efterhand som vi kommer framåt.

Här kommer en (extrem) översiktsbild på läget den 28:e juni timmarna innan starten på offensiven. De markeringar som (jag vet, går inte läsa..) syns på kartan är arméerna på respektive sida som startar på kartan. Närbilder är på ingång.


9
Andra världskriget / Pegasus Bridge ASL, Replay
« skrivet: 8 juni 2017 kl. 11:59:16 »
I väntan på andra pågående spel så har vi nu även kört igång Pegasus Bridge, kampanj. Jag spelar britterna och en polare tyskar. Vi är fortfarande ASL noobs så var runda tar sin lilla tid.

Scenario 1 av kampanjen:

Mina britter landade alla "safe", framryckte och intog snabbt östra sidan av bron som var svagt försvarad. I turn 2 stormade jag bron och blev tvungen att retirera tillbaka under tung moteld. Dessutom träffades jag av sniper fire som dödade en ledare, skadade en ledare och slog ut en HS. Ingen bra runda. Dock lyckades jag få in ett par bra träffar på tyskarna i Café Gondré så i T3 blir det ett nytt försök.

Tyska trupper utanför bild börjar vakna till liv...



10
Andra världskriget / Baltic Gap (OCS) Replay Campaign
« skrivet: 3 maj 2017 kl. 12:47:49 »
Då kör vi igen. Jag ryss mot Vassalmotståndare i USA (Tysk). Låg frekvens på PBEM men jag påbörjar rapporten.

Bilden är Turn 2 strax innan min combat phase. Tysken gjorde (enligt mig) ett uselt försvar av Polotsk. En ensam AG Bataljon försvarade framför Pantherlinjen i hexen som är strax ovanför (väster om) mitt railhead som är synligt på bilden. Effekten blev ett högoddsanfall med Exploit på 5 Gardes INF Div som resultat. I exploitation kunde de gå över Dvina och anfalla en svagt försvarad hex strax nedan (öster) om Polotsk och därmed gå över Dvina igen och kringgå hans viktigaste försvars hex. Chansen att jag nu tar Polotsk redan nu den 29:e är minst sagt stor. Söder om Dvina har tysken biffat upp mer än vad jag normalt varit med om tidigare. Intressant. Jag rusar västerut som vanligt med så mycket det går. En ensam lätt T70 stridsvagnsbataljon står redo att snart framrycka till hex 14.15 (gul stjärna vid byn Drissa) för att dominera tre järnvägshexar utmed Dvina.


11
Andra världskriget / ASL fråga. German 1st line
« skrivet: 24 december 2016 kl. 23:43:32 »
Varför har jag två typer av tyska 1st line enheter i mitt ASL?






Skickat från min iPhone med Tapatalk

12
Andra världskriget / AAR Fall Blau
« skrivet: 13 december 2016 kl. 13:40:42 »
I väntan på min egen julklapp kunde jag inte hålla mig från att testa ett soloparti av Fall Blau (På Vassal). Jag testade lite olika tyska öppningar först och insåg ganska snabbt att det inte var särskilt enkelt att försvara sig som ryss i början. Efter lite trixande med regler och annat så körde jag igång en historisk kampanj. Jag bör nämna att eftersom man i början av spelet drar ett "Hitler Objective" som tysk så är det lite svårt att vara hemlig med sig själv när man får målet att ta Stalingrad eller när man i turn 10 får nytt mål, att ta Kaukasus. Oavsett vilket, syftet var att lära sig systemet. Varje turn är 3 dagar.

26:e juni- 9 juli (T1-T4)

2:a Tyska armén, 4:e Pz gruppe och 6:e Tyska armén inledde anfallen i norr.13:e, 21:a och 40:e sovjetiska armén innesluts inom den första veckans strider. När även den 1:a Pz armén inleder sina anfall i centern så blir även 9:e och 38:e sovjetiska armén isolerade. 14:e Pz DIV, 16:e Pz DIV och 60 Mot DIV rusar österut. Längst i söder går 13:e Pz DIV och SS Wiking över Mius och slår mot Rostov. Efter de första 12 dagarnas strider har den sovjetiska försvarslinjen totalt kollapsat. 12:e, 18:e och 56:e sovjetiska arméerna som håller floden Mius norr om Rostov börjar reagera och falla bakåt. Voronezh har fallit och en mycket svag försvarslinje håller övergångarna vid Don.
 


13
Krigsspel / ZOC and exert of ZOC
« skrivet: 29 november 2016 kl. 13:50:52 »
Most (?) operational and strategic games use Zone of Control in one way or the other to simulate a units influence into the surrounding area. In some games the designer lets a unit lose its ZOC when it occupies a city.

What is the reason and/or explanation of that?
  • Is it pure "design for effect" and if so, what is the effect the designer do or do not want?
  • Is it because a division (in real life) occupying a city is less able or not able to influence the surrounding area?
  • Other reasons?

(blev på engelska för jag skickade frågan över Atlanten också)

14
Historiska spel / AAR C&C Ancients
« skrivet: 28 november 2016 kl. 09:59:51 »
Ceasars landstigning skedde utan motstånd. Brittiska stammar retirerade inför övermakten men väljer till slut att göra motstånd vid floden Sour. Britternas armé består tillstora delar av lätta och snabbrörliga stridsvagnar. Ceasar har grupperat med en stark center av fotsoldater och kavalleri och lätt infanteri på sina båda flanker.




Barbarerna öppnar med ett våldsamt frontanfall i syfte att slå ut Ceasars center där han själv befinner sig samt romarnas lättare förtrupp.



Anfallet tar hårt på Ceasars eget garde men är i stort ett misslyckande. Det romerska motanfallet krossar sedan britternas center fullständigt och tvingar ett fåtal överlevande till reträtt. Ceasar omgrupperar till en kohort som inte tagit skada i striderna



Britterna ger sig inte utan genomför et tnytt anfall denna gången mot den romerska vänsterflanken.



Denna attacken är betydligt effektivare och man bokstavligt talat kör ner och över det lätta romerska infanteriet.



De romerska styrkorna är märkbart skakade och deras motanfall är ineffektivt trots Ceasars försök att driva tillbaka barbarerna med en klassisk "gå på marsch".



Britterna kastar nu in sina sista reserver och anfaller den romerska högerflanken som även den drivs tillbaka med svåra förluster. Efter det katastrofala inledande anfallet i centerna väger nu slaget jämnt och Ceasar måste skapa ordning i det trupper som fortfarande kan strida. Romarna har 5 fanor och britterna 4 men var bra nära få ytterligare 2. 6 behövs för seger.



Ceasar lyckas samla trupperna runt omkring sig till en slaglinje och leder själv ett motanfall mot britternas härledare. Ceasar nedkämpar britternas kavalleri men ledaren lyckas fly. Resten av motståndarna retirerar bakom floden Sour och den romerska hären vinner dagen, om än utmattade och slutkörda. Close call.






15
Andra världskriget / Lista på taktiska WW2 spel
« skrivet: 12 november 2016 kl. 23:53:03 »
Kan någon lista taktiska ww2 spel? Med eller utan fordon. ASL och Combat Commander  har jag koll på men vad finns det mer där ute?

Sidor: [1] 2 3 ... 8