Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - EvilSpook

Sidor: [1]
1
Kalla kriget / Dogs of War
« skrivet: 18 maj 2020 kl. 10:25:20 »
Fabrizio skrev i en kommentar på TRLs hemsida att nästa spel är Dogs Of War
Det blir alltså #2 i serien efter 60 miles

Det är ju kanske ett mindre intressant avsnitt av den minst intressanta spelserien.
Men jag hoppas bli positivt överraskad.

//EvilSpook

2
Krigsspel / Trasiga spel
« skrivet: 16 maj 2020 kl. 15:26:32 »
Inspirerad av tråden om victory point racing så tänkte jag ställa följande fråga.
Vilka spel är larvigt obalanserade eller har mekanismer som nästan automatiskt ger vinst?

Som exempel tänkte jag nämna första Axis & Allies där de allierade enkelt kan sätta upp en skytteltrafik över Atlanten och mata in trupp. Så vitt jag vet kan man som axelmakt inte skydda sig mot detta på något sätt utan man kommer förlora om motståndaren kör den.

Ett gränsfall är massiva Soviet runway cratering missions i GDWs Third World War. Jag skulle hävda att hur man tillämpar det och hur framgångsrika de är de första turnsen helt avgör utgången av partiet. I det här fallet kan dock slumpen sätta käppar i hjulet så det är inte ett helt idiotsäkert sätt att vinna.

Har ni några favoriter?
//EvilSpook

3
Det har på det här forumet och andra forum på nätet till och från diskuterats om att uppdatera framförallt Air Superiority till de senaste Air Power reglerna från The Speed of Heat.
Det fanns också en PDF med uppdatering (AP_2nd_Ed_ ADCS_cp.pdf) av de tidigare ADC:erna (Aircraft Data Cards) med vissa filningar för att matcha standarden för TSoH, men det var bara en mindre ansats.

Jag har därför sen 2013 från och till jobbat på ett eget litet projekt kring det hela.
Så vad var min tanke med arbetet?

- Knäcka algoritmen bakom värdena för att kunna generera egna värden som matchar Air Power.
- Uppdatera de mest intressanta ADC:erna fullständigt. Bygga dem från början - inte bara uppdatera några värden. Exempel är t.ex. få med MiG-21Bis WEP, på riktigt simulera Su-27s bränslemängd (begränsingar vid över 60% tankning), samt få med JA 37s Jaktlänk. Göra det man ville haft från början men med 2020 Hindsight.
- Skapa nya ADC:er, vapen och utrustning för det som hänt sen 1987.
- Harmonisera värden för framförallt jaktrobotar, men även markrobotar och annat intressant.
- Skapa nya intressanta Scenarior utifrån det ovanstående.

Det jag har gjort än så läge är
- Kartlagt algoritmen men funnit att det inte fanns nån.
- Byggt en egen "algoritm" för att generera ADC:er/robotar.
- Skapat nya / uppdaterat regler för sånt som kommit till på senare tid (Datalänkar/Missile Approach Warning Systems/IRSTS & Optiska system/Stealth)
- Skapat ADC:er för de mest intressanta planen (ca 95 st ADC:er klara än så länge).
- Skapat nya counters för de mest intressanta planen.
- Skapat ca 20 scenarion än så länge med Svensk / Historisk / Hypotetisk inriktning

Det jag tänker göra närmast (kommande 7 åren) är följande
- Färdigställa de svenska ADC:erna. Jag har åtminstone följande i pajpen (J 32B, J 33, J34, Sk 60A/B/C/D, DC-3, Catalina och C-130).
- Göra ADC:er för europeiska plan (Mirage/Rafale/Typhoon/Tornado).
- Göra ADC:er för de mest intressanta asiatiska planen (J-20, J-16, J-15, J-10, etc.)
- Göra klart listan på Jaktrobotar
- Göra övriga intressanta vapen (mest svenska/sovjetiska).
- Spela mer.

Tanken med tråden är såklart att presentera lite vad jag håller på med, men ockå få lite input och svara på frågor.
Mest av allt tänkte jag dock lägga ut några spelade Scenarion i egna trådar och tänkte försöka hålla eventuella spelrelaterade / upgrade-relaterade frågor till den här tråden istället för i respecitve AAR-tråd.

Enjoy!
//EvilSpook

4
Kalla kriget / 1985: Sacred Oil!
« skrivet: 27 mars 2020 kl. 09:39:15 »
Thin Red Line har nu hintat om tredje delen i 1985 serien - Sacred Oil!
Och möjligheten finns att förboka ett ex i kommentarsfälten för Deadly Northern Lights, trots att ingen info gått ut.  :)
https://trlgames.com/2020/03/20/1985-deadly-northern-lights-now-boarding/

Enjoy!
//EvilSpook

5
Shopping / [Köpes] Harpoon - Sea of Dragons
« skrivet: 2 april 2019 kl. 07:09:16 »
Är på jakt efter Sea of Dragons (Clash of Arms)
https://boardgamegeek.com/boardgameexpansion/11430/sea-dragons

//EvilSpook

6
Kalla kriget / GMT - Red Storm. Air War Over Central Germany 1987
« skrivet: 30 september 2017 kl. 13:06:06 »
Tänkte bara uttrycka min förtjusning över det kommande Red Storm.  :up:
Det verkar vara precis vad jag drömt om sen... 1987?

https://www.gmtgames.com/p-614-red-storm.aspx

Gillar än så länge förändringarna i förhållande till de tidigare spelen (Doentown och Elusive Victory) och även solitaire-reglerna är välkomna.

Kan knappt bärga mig!
//EvilSpook

7
Boxen / Hotbilder, kapacitet och återtagning.
« skrivet: 4 oktober 2010 kl. 15:07:24 »
Nytt ämne efter ett förslag i en annan deltråd.
Jag tror att vi är destabiliserande svaga och att vi passerar/passerat tröskeln där vi lika gärna kunde ha "inget försvar alls".
Övertyga mig om att vi inte gör om samma misstag som 1925.  :insecure:

//EvilSpook

8
Andra världskriget / Varför vi inte gillar WiF?
« skrivet: 12 maj 2010 kl. 11:39:54 »
Citat från: "En annan tråd"
Och ni som genast känner en stark impuls att dela med er av varför ni inte gillar WiF - gör det i en annan tråd!

1) Fel period
2) Märklig skala
3) Ofta irrelevanta beslut man ställs inför men man får inte fatta de relevanta.
4) För ohanterligt
5) Jag har alltid fått stryk när jag spelat utan att förstå vad jag borde ha gjort
6) Jag vill inte ha 500 fighters i en hex - jag vill ha 250 fighters och 250 divebombers.
7)  Jag är egentligen bara avundsjuk.
8 ) Jag kommer aldrig att kunna vinna över Yvig.
9) Sverige ser konstigt ut
10) Det var nåt mer också...

 :roll:

//EvilSpook

9
Krigsspel / Combat Results Table -
« skrivet: 27 januari 2010 kl. 09:00:18 »
Tänkte bara höra hur man bäst skulle göra en CRT på svenska.
Vilka skadenivåer bör ett förband på låg nivå (ca. pluton) ha och vad skulle de heta på svenska?

Jag föreställer begrepp som "slagen", "reducerad", "nedkämpad" och "nedhållen".

//EvilSpook

10
Boxen / Monopol vs. Risk
« skrivet: 12 januari 2010 kl. 21:55:54 »
Tänkte bara kolla vad ni anser om dessa två spel?

Jag nämnde i en tidigare tråd att jag äger ett antal Riskversioner och spelar dem till och från. Efter det var jag tvungen att hålla låg profil på forumet tills alla glömt det. I Alga-tråden dök det senare upp förvånansvärt positiva omdömen om Monopol - ett spel som jag själv  bara skulle spela för att lära mina barn att betala med sedlar.

Problemet med Monopol anser jag vara följande:

1) Man har få eller inga val att göra
2) Det är otroligt slumpbaserat
3) De olika spelarna har nästan ingen interaktion med varandra
4) Den enda strategi jag känner till är att "Köpa allt", och inte göra dåliga bytesaffärer.
5) Det är stor risk att man blockerar varandra vilket gör spelet ännu tråkigare .
6) Hunden vinner alltid.
7) För att få åtminstone lite spänning bör man bryta mot regel 4.

Jämfört med det ovanstående anser jag att Risk har ett antal fördelar bl.a.

1) Man har valfrihet i deployment
2) Det har ett rikt socialt spektrum med allianser och förräderi.
3) Man har fler taktiska val.
4) Den stora mängden tärningsslag gör att slumpen har (åtminstone statistiskt) lägre påverkan.
5) Man har (om man kan sin sannolikhetslära) möjligheten att optimera sina odds.
6) Det är bättre action i början.
7) Det finns åtminstone några olika strategier.
8 ) Spelet blir väldigt olika beroende på antalet spelare.
9) Det är en karta på spelplanen.
10) Temat är krig.

Nog rantat. Förklara gärna vad jag missat!  :?

//EvilSpook

11
Kalla kriget / 2nd Fleet: Krigsdagbok
« skrivet: 26 oktober 2009 kl. 20:48:19 »
Bakgrund: 2nd Fleet (28.0 Advanced Game Scenario) med Yvig. Jag är Nato han Sovjet. Preperadness level: Medium. Time of year: 3 (höst).
Vi har spelat spelet många gånger förut. Vi kör med alternativa Actionfaser, Kremlin/Burke, Kryssningsrobotar och logistik.

Strategi
Jag har som NATO valt att utgå från vissa priciper:
   * Spela snålt. Bjuda på så lite som möjligt (framförallt parkera alla enheter under CAP)
   * Skydda viktigare grupper från större ubåtshot.
   * Relativt tillbakahållen utgångsgruppering. Försöker hålla GIUK tills åtminstone ett amerikanskt CV finns på plats.
   * Ha frambaserat och tillgängligt jaktflyg i Norge för att förhindra luftlandsättningar
    * Tillsvidare ta det lugnt med offensiva operationer mot Kola och SSBNs.

Fienden
Jag utgår från följande:
   * Yvig är lite ringrostig. Har nog inte full koll på reglerna och spelar nog inte überoptimerat.
   * Han är slug - särskilt i taktiska situationer
   * Han kan tappa lusten (och börja slå dåligt med tärningarna) om man prickar feta mål!

"Förberedelser..."

//EvilSpook

12
Krigsspel / Psykokinesi
« skrivet: 2 juni 2008 kl. 10:03:14 »
Inspirerad av inläggen om Case Blue...
http://en.wikipedia.org/wiki/Telekinesis
Spelar du mot människor som konstant slår bra tärningsslag? Gör du det själv? Eller är det bara nys?  :|

//EvilSpook

13
Events / Spelmässan 2008 - En besvikelse!
« skrivet: 22 maj 2008 kl. 23:49:33 »
Tyckte det här verkade lovande först, innan jag fick reda på vad det var... :-(

http://www.swedishgamefair.se/

//EvilSpook

14
Boxen / Hjälp kvällspressen med löpsedlar!
« skrivet: 26 maj 2007 kl. 23:44:04 »
Det här är ju ett återkommande och kärt ämne, varför inte en egen tråd.... ?
Släpp loss din Fagerska sida....
Greider Rasar: Kronprinsessan Dödshånad i din Kommun! :twisted:

//EvilSpook

15
Krigsspel / Spelstil
« skrivet: 30 mars 2007 kl. 13:00:25 »
Vore kul att se hur ni ser på er egen spelstil.

//EvilSpook

Sidor: [1]