Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - nielsen.filip

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Science-Fiction & Fantasy / Starfire (3rd Edition)
« skrivet: 20 februari 2021 kl. 00:35:51 »
Nån gång på det "glada" 70-talet skapades ett mycket enkelt rymdstridsspel, Starfire. Några bokstäver på ett papper beskrev skeppen, några hexagoner på svart papper blev en rymdkarta, lite regler och så var det färdigt. Enkelt och okomplicerat. Sen gick tiden och världen och Starfire blev mer och mer komplicerat. Nån gång i början av 90-talet blandade sig en författare vid namn David Weber i och inget blev som förr. Fast egentligen spekulerar jag, denna historien började ju långt innan jag var född och 3rd edition kom ut 1992 vilket är 22 år innan jag köpte den. Kampanjregler av ospelbar karaktär inkluderades även om jag tror att målet för David Weber var att få leva ut sina egna historier kring TFN (Terran Federation Navy). Särskilt i en kampanjbok, The Stars at War, får han utlopp för sitt historie-berättande. Här finns scenarion för alla viktiga slag i "1st, 2nd, and 3rd Interstellar Wars, plus the Gorm-Khanate War". Historien slutar inte där, Starfire finns i flertal nya versioner, Galactic Starfire, Ultra Starfire, Solar Starfire, lätt förvirrande. Men vi stannar i 3rd edition och det första interstellära kriget.

Året är 2205, människan har utforskat rymden i 150 år genom maskhål. En gyllene tidsålder med fredlig expansion. Vem kunde tro att det skulle ta slut? Men det gör det. I systemet VX-134 blir Howard Andersons skepp Discovery (av DISCOVERY-klassen, smaka på det) beskjutet av ett fientligt skepp. I rent självförsvar slår han ut motståndarens skepp och flyr. Terran Federation Navy skapas, några skepp konverteras hastigt till krigsskepp och man beger sig tillbaka VX-134. Fienden, Khanhaeetha doii Zheerlikou'valkhannaieee'zeeranda, har rusat ditt med några skepp och snabbt byggt en mindre Orbital Base. Striden är ett faktum.
Istället för det lätt konstiga namnet används oftast Khanate of Orion, förkortat KON.

Second Battle of VX-134, April 23, 2205
Sist med något fungerande vapen vinner.

TFN:


KON:


Som tidigare nämnt så motsvarar varje bokstav ett system i skeppet. S - Shield, A - Armor, (I) - Military engine, L - Laser etc.

Turn 1:

Har lagt in spelet i Tabletop Simulator. Tack Granlid för inspiration!
KON ställer upp i skydd av Orbital Base 1 (BS1).

Turn 2:

TFN avancerar och bestämmer sig för att slå ut rymdbasen först då dess skydd inte är jättestarkt samtidigt som den har förhållandevis mycket beväpning. KON satsar på att slå ut DD1, TFN:s största skepp.

Turn 3:

Sköldarna är nere. (Svängde av med TFN här för att bibehålla lite avstånd, det var ett misstag. Att TFN:s skepp är något vassare på riktigt nära håll förstod jag först senare...)

Turn 4:

Både bepansring och sköldar är nu utslagna. På rymdbasen är man tvungen att slåss i skyddsdräkter då de livsuppehållande systemen är utslagna. Jobbigare för besättningen vilket gör det svårare att träffa.

Turn 5:


Turn 6:

TFN ändrar taktik och försöker slå ut de dåligt skyddade eskort-skeppen. Det börjar dock se svårt ut detta. Den lätta kryssaren är helt oskadad!

Turn 7:

Taktiken att slå ut eskort-skeppen lyckas, fast TFN har bara ett skepp i stridbart skick kvar! Nu är det nog inte bara svårt utan omöjligt. "Remember the Alamo VX-134..."

Turn 8:


Turn 9:


Turn 9 slut:



Jaha. Det här gick ju inte som i scenario-boken, där besegrar kapten Anderson KON. Men det är ju därför vi spelar historiska krigsspel. För att se om vi kan ändra historien... eller hur var det nu. För att förstå historien bättre. Därför spelar vi historiska krigsspel. Just det!

2
Boxen / Böcker om andra världskriget för 8-åring?
« skrivet: 19 november 2020 kl. 20:40:52 »
Jag har en 8-årig son som behöver lite intressanta böcker om andra världskriget, anpassade för barn. Är det någon som har nått bra förslag? De jag har hittat för barn fokuserar inte på vapen, soldater, arméer och slag utan skyddsrum, krig-är-dåligt och matbrist...

För övrigt, undra var intresset kommer ifrån?

3
Krigsspel / May the fourth be with you
« skrivet: 4 maj 2020 kl. 10:09:22 »
I dessa dagar undrar jag om det finns några bra star wars-krigsspel? Mest för att jag är nyfiken. Antar att det gjordes ett antal under 80-talet.

4
Kalla kriget / Fifth Corps
« skrivet: 6 april 2020 kl. 19:48:14 »
Småpysslar lite med Fifth Corps. Intressant system med "friction points" som kombinerar både förluster, ammunition och "wear and tear". Återkommer med en mer utförlig rapport när jag spelat lite mer. Tills dess två stämningsbilder på framryckningen av två motoriserade sovjetiska skyttedivisioner.





5
Digitala Krigsspel / Rule the Waves II
« skrivet: 6 december 2019 kl. 23:27:34 »
Innan vi får se hur det går för Goeben så har jag testat spelet Rule the Waves II. Här får man hoppa in i rollen som Fisher eller Tirpitz och styra utvecklingen av ett lands flotta från 1900 till 1950. Från börjat skapat som en scenario-generator till spelet Steam & Iron om jag har fattat saken rätt.

Vad gör man då? Designar och bygger fartyg. Utkämpar den marina delen av de krig ditt land hamnar i. Forskar fram ny teknik. Försöker få budgeten att räcka till både underhåll av dina gamla fartyg samt till ditt senaste Dreadnought-projekt. Påverka de svagtänkta politikerna att de måste öka din budget på bekostnad av "välfärden".

I mitt första spel har jag kommit till 1907 och har precis avslutat en 5 år långt krig med Frankrike. Tack vare den framgångsrika sjökampanjen har vi erövrat de båda franska kolonierna Tunisien och Algeriet. Två ställen man antagligen inte vill ha med att göra, men för att inte blir retad på skolgården behöver man visst en och annan koloni!

Situationen i september 1907:


Mina skepp:

Tämligen ålderstigna förutom den tunga kryssaren Varese. Designad för 24 knop men tyvärr har den bara klarat 23 knop!

Topplistan:


Min 7-åriga grabb ville designa ett fartyg. Resultatet blev denna bjässe som min budget för tillfället inte tillåter att jag sätter i produktion:

3 trippeltorn med 14"-kanoner!

För att jag inte skall behöva skämmas på de årliga slagskeppskonstruktionskonferenserna förbereder jag mig minutiöst:



För mer info se:
http://www.navalwarfare.net/steam&iron.html
https://nwswargamingstore.net/shop?keywords=rule%20the%20waves&olsPage=products%2Fnws-rule-the-waves-ii

6
Första världskriget / Seiner Majestäts Panzerkreuzer Goeben
« skrivet: 5 november 2019 kl. 22:51:12 »
07.00, 7:e augusti, 1914, Medelhavet.

Storbritannien:
Konteramiral Sir Ernest Charles Thomas Troubridge har lyckats placera sina fyra kryssare i Goeben och Breslaus väg. Sir Winston Churchill har inte lagt sig i ordergivningen och Troubridge order är tydliga. Stoppa eller fördröj den tyska medelhavsdivisionen. (I verkligheten så skickade Churchill tvetydiga order till både enskilda fartyg och konteramiral Milne, befälhavare Medelhavet, vilket gjorde att Troubridge inte attackerade)

Konteamiral Sir Ernest Charles Thomas Troubridge:


Troubridges fyra kryssare var Defence, Black Prince, Duke of Edinburgh samt Warrior.

Defence:


Black Prince:


Duke of Edinburgh:


Warrior:


Tyskland:
Konteramiral Wilhelm Souchon är på väg i full fart mot Konstantinopel. Brittiska styrkor finns överallt, kan han bryta sig igenom?

Goeben:

Bundesarchiv, DVM 10 Bild-23-61-15 / CC-BY-SA 3.0 [CC BY-SA 3.0 de (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/de/deed.en)]


Jag tycker situationen med Goeben i Medelhavet i början av första världskriget är väldigt intressant, kanske en av krigets mest intressanta händelser. Här tänkte jag gå igenom vad som skulle hänt om Troubridge hade anfallit Goeben när han hade chansen.

Har använt mig av Naval Thunder-regler, scenariot och skeppsmarkörer är plockat från Fear God & Dread Nought, havet är från IKEA och resterande markörer är gjorda av hama-pärlor (pyssla med barnen).




fortsättning följer.

7
Shopping / GMT-rea
« skrivet: 15 oktober 2018 kl. 21:55:20 »
Alla vet att världen kretsar kring Napoleon och därför går ryktet att GMT skall börja sin rea på 205-årsdagen av slaget vid Leipzig, dvs imorgon. Uppenbarligen har man väntat med rean väldigt länge för att just detta skall sammanfalla.
Om detta stämmer och rean börjar imorgon så får ni fylla i era förhastade köp i denna tråden.

https://www.gmtgames.com/

8
Om ni skulle rekommendera ett spel med taktisk sjökrigföring under första världskriget, vad skulle det vara?

Lagom avancerat. Inte omöjligt med miniatyr-regler för den delen heller. Och i sånt fall, vart köper man 1:6000-modeller?

Jag frågar naturligtvis åt en vän!  :|

9
Kalla kriget / 1985: Under an Iron Sky
« skrivet: 17 april 2018 kl. 22:46:29 »
https://trlgames.com/1985-under-an-iron-sky/
https://trlgames.com/1985-under-an-iron-sky/

Ser ju helt fantastiskt ut, ett rejält vk3-spel. Nån som vet något? Var väldigt nära en instant buy men jag gick och åt en macka istället.

10
Historiska spel / AAR Murat at Rimforsa
« skrivet: 13 mars 2018 kl. 22:05:29 »
Som några kanske har märkt så körde vi Napoleon at Leipzig i Rimforsa. Sex glada generaler under Björns överinseende krigade loss rejält.

Jag fick rollen som Murat med befäl över följande kårer: II (Victor), V (Lauriston), VIII (Pontipolack), IX (Augereau), IC (Latour), IVC (Kellerman) samt VC (Pajol) på södra frontavsnittet.
De initiala orderna var enkla: Anfall söderut. Och det var precis vad jag gjorde. Anfallet blev dock lite oorganiserat och när Konstantine dök upp med ryska grenadjärer fick jag snabbt retirera. En stor del av II:a kårens artilleri blev utslaget vid tillbakadragandet.

Följande bilder är någon gång på förmiddagen den 16:e oktober under min reträtt (tillbaka vid utgångsläget vid Wachau):



Vid det här läget rapporterade jag, eventuellt lite panikslaget, till Napoleon med kurir att ryska elittrupper anfaller mig. Vi fick endast prata med varandra om vi befann oss på ett avstånd mindre än fyra hexar, längre än det så fick det bli via lappar.

11
Krigsspel / Canvas Temple Publishing
« skrivet: 4 mars 2018 kl. 19:52:46 »
Någon som hört något om Canvas Temple Publishing? http://www.canvastemple.com

Fick följande i mailboxen:

Who is Canvas Temple Publishing you ask?
The premise behind the formation of CTP is a simple one: A drama-free environment for old codgers to publish wargame projects because they want to.
It is essentially a publishing vehicle founded by industry veteran Jon Compton and friends to publish games that they want to publish without the pressure or angst of a publishing company trying to make a fortune. Signed up so far:

Ty Bomba
Joseph Miranda
Mark McLaughlin
Andy Nunez
Perry Moore
and others

CTP will be a small, friendly (probably sarcastic) little group of folks who are doing this because they want to. We intend to have fun, and hope you'll join us for the ride.
So sit back, enjoy our antics and our games. Try not to take it too seriously, and save the drama for the other companies.
Our projects?

Blitzkrieg in the West by game designer Joseph Miranda will be up first, and is well underway.
Blitzkrieg in the West is a simulation of the German campaign in Western Europe, 1940. The Wehrmacht stunned the world by defeating the Allied armies in a few short weeks. Yet prior to the start of the campaign, no one expected such a victory. We expect to start a Kickstartet for this title in just a few short weeks.

Second project? Battle for the USSR! by Ty Bomba   
BftU is a split-sided-command Barbarossa, division level, 20 miles per hex, two map slugfest. Why? Because every SERIOUS wargame company NEEDS an entry in the Operation Barbarossa category! So what's different about that? Well, the guy who commands the Germans' Army Groups North and Center would also command the Soviet Southern Strategic Direction, while the guy who commanded the Germans' Army Group South would also command the Soviet forces opposite AGN and AGC. It's the same split-sided-command system as was first used in the old-SPI classic Battle for Germany. The advantage is that one guy isn't trapped running just a desperate defense all the time, while the other guy gets to single-handedly overrun everything in site.

Third project? Mark McLaughlin is also wading in to this new endeavor. From Mark we are going to redo/revamp his classic Civil War Strategic titles Army of the Tennessee and Army of the Potomac. These titles come with their own pedigree, but we intend to substantially update their physical graphic quality and straighten up things for a new day!


Nu kanske inte det där lät så spännande men så visar det sig att de har snott min spelidé till Blitzkrieg in the West. Hur de har lyckats med det förstår jag inte eftersom jag aldrig nämt idén för någon och att den, förutom i mitt huvud, endast finns i ett excelark på min hårddisk.

Min idé (nåja...):
Each player has a pre-selected set of options representing the underlying doctrines and tactics that can decisively change the course of the campaign.
Players select options prior to start of play, developing game strategies and exploiting unique forces such as armor and airborne. For example, the Allies can trade the Maginot Line for more mechanized ground units, while the Germans can bring in Strategic Luftwaffe. These options also introduce leaders such as Rommel and DeGaulle, as well as fog of war elements as players do not know the other side's capabilities until they play out in the course of a campaign.


Min tanke var att ha ett mindre kortspel innan den klassiska kampanjen, där fransmännen exempelvis kunde spela ut Maginot-linjen etc. Vidare skulle exakta starten vara lite oklar så att man skulle vara tvungen att bygga upp trupper tidigt och inte bara satsa på teknologi mm. Jaja, det hade antagligen aldrig blivit något med min idé så det känns bra att det kommer komma ett spel jag kan klaga på istället.

12
Events / krigsspels-mem och gratis spel
« skrivet: 1 mars 2018 kl. 18:09:19 »
Min försäljning av det mediokra spelet Corps Command: Dawn's Early Light går sådär...
Så istället tänkte jag ge bort spelet under Friendly Fire de Luxe 2018 Mark III till den personen som gör den bästa krigsspels-memen. Memer är ju oerhört trendigt just nu och yada yada bla bla.  :)

Så nu kör vi!  :up:

[Tävlingsreglerna är otydliga och jag är oberäknelig, deltagande på eget ansvar]

13
Historiska spel / AAR Napoleon at Leipzig
« skrivet: 20 februari 2018 kl. 23:03:45 »
På det eminenta evenemanget Friendly Fire de Luxe 2018 Mark III är vi några gentlemän som kommer spela Napoleon at Leipzig.
Här kommer en kortare AAR från mitt pågående försök att bli bekant med systemet.

Liebertwolkwitz
Epic Cavalry Battle, 14 October 1813
Reaching the battlefield days in advance, Murat took post at Wachau and Liebertwolkwitz with the II Corps, V Corps, VIII Corps, 4th and 5th Cavalry Corps. When he finally arrived, Schwarzenberg intended only a reconnaissance in force, but blundered into an encounter battle. Murat's orders were simply to hold the line Markkleeberg-Wachau-Liebertwolkwitz. But with typical flamboyance he unleashed his entire cavalry reserve, creating the largest cavalry battle of the 19th century.

1000, startposition


1100
Victors II:a kår och Pajols kavalleri i fullt anfall


1200
Ser mörkt ut för koalitionen. Tappat mycket mark. Börjar få svårt att försvara reträttvägar i strider. Klenau tillfångatagen när IV:e österrikiska kåren retirerade över ån mellan Liebertwolkwitz och Grosspössna.


1400
Koalitionens vänstra flank har kollapsat. Fransmännen har en säkert grepp om Crostewitz och Cröbern och kontrollerar flera broar över Goselbach. I centern så har Witgenstein och Kleist lyckats stabilisera sina front någorlunda kring Störmthal. Flera anfall från både Pajols kavalleri (VC) och Victors infanteri (II) har slagits tillbaka.
Fortsatt mycket hårda strider kring broarna mellan Liebertwolkwitz och Grosspössna. Klenaus efterträdare har visat sig mycket kompetent och Lauristons kår (V) har fått dra sig tillbaka till Liebertwolkwitz demoraliserad efter stora förluster. Augereau's IX:e kår närmar sig dock för att understödja. Han marscherade så fort han hörde striderna!

14
Historiska spel / 1814 och det snöar, Ryssland
« skrivet: 16 februari 2018 kl. 15:54:48 »


15
Historiska spel / 1814 och det snöar, Preussen
« skrivet: 16 februari 2018 kl. 15:50:25 »


Sidor: [1] 2 3 ... 5