Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - aegneus

Sidor: [1] 2 3 ... 61
1
Historiska spel / SV: Europa Universalis 2020
« skrivet: 12 oktober 2020 kl. 14:06:47 »
:)
Jag är med nästa gång spelet kommer till Västkusten  :up:
+1, om ödet tillåter...

2
Events / SV: Tips om Event utanför Linköping 20-22 november
« skrivet: 9 oktober 2020 kl. 12:51:30 »
Bara 10 km från Rimforsa  :lol:

3
Första världskriget / SV: Verdun
« skrivet: 8 oktober 2020 kl. 13:44:14 »
Om man vill läsa en bra bok om Verdun, vad läser man då? (Jag gissar att man skall hitta den bästa franska boken som översatts till engelska )?

4
Events / SV: Friendly Fire IX • 12 - 14 mars • DISKUSSIONSTRÅD
« skrivet: 2 oktober 2020 kl. 19:11:01 »
Enkelrum tack!

5
Events / SV: Friendly Fire VIII • 25-27 september 2020 • DISKUSSIONSTRÅD
« skrivet: 25 september 2020 kl. 18:57:03 »
Får man önska en inlevelsefull rapportering från EU?  :D

6
Boxen / MÖP, på engelska ?
« skrivet: 17 september 2020 kl. 23:03:26 »
Någon som vet vad en engelsman eller amerikan skulle använda för uttryck för en MÖP?

7
Shopping / SV: Rimforsaspelförsäljning
« skrivet: 10 september 2020 kl. 17:47:43 »
Jag tar gärna Quatre Bras, med kvalifikationen att jag måste ordna transport (själv kan jag inte dyka upp)
Japp, jag har transport. Skickar PM om detaljer

8
Shopping / SV: Elias säljer spel april 2020 (drygt 400 spel till salu)
« skrivet: 9 september 2020 kl. 00:00:27 »
Och jag får transport av spel därifrån.  :)  Kan du ta med Epic the card game till mig (förutom Soldier Kings)?

9
Shopping / SV: Rimforsaspelförsäljning
« skrivet: 8 september 2020 kl. 23:38:46 »
Jag tar gärna Quatre Bras, med kvalifikationen att jag måste ordna transport (själv kan jag inte dyka upp)

10
Första världskriget / SV: The Lamps are going out (Compass)
« skrivet: 4 september 2020 kl. 17:08:03 »
Det här skrev jag våren 2017.


*) The Lamps Are Going Out var bättre än jag trodde - jag trodde det skulle vara ett trevligt enkelt multispel, men inte lika bra som QMG:1914 som jag blev helt förtjust i på Galore. Men det här var till skillnad från QMG ett rejält krigsspel, om än enkelt, och lika roligt att spela. Jag brukar tjata om att "om jag sitter med samma dilemma och resonerar som de historiska parterna gjorde, då gör spelet rätt". Som England/Frankrike brottades jag med hur jag skulle få Centralmakterna i trubbel. Först provade jag indirekta vägar (Gallipoli var tomt! Nej, det blev ett Bridgehead!); press på Turkiet i Middle East - visst, man tar massa terräng men dyrt och resupplya och... gjorde ingen skillnad; ett snabbt anfall med tilltransporterade fransmän mot Trieste - det var då Alperna var så branta (jag slog tre raka ettor...). Så till slut, runt 1916 hade jag förstått hur utnötningskriget på västfronten fungerade och började mala (parat med att skicka så mycket ammunition jag bara kunde till Scipio som slogs för sitt liv i Ryssland) och fick precis kastat ut tysken ur Belgien innan vi bröt.
Jag tyckte techsystemet var jättebra, men kommer se vad diskussionen är om bättre catching-up mekanism.

11
Första världskriget / SV: The Lamps are going out (Compass)
« skrivet: 4 september 2020 kl. 17:04:22 »
Vi spelade för några FF de luxe sedan. Det var bra - bättre än mycket annat WWI på den skalan jag sett - men hade en gnutta issues med ett annars bra tech system. Är på min lista att köpa någon gång.

12
Större chans vi har bättre covid-läge och kan dra ihop ett premiärkonvent!

13
Första världskriget / Funderingar kring Tannenberg
« skrivet: 20 juli 2020 kl. 23:18:09 »
Fick en halv dags spel igår med min far av GMT Clash of Giants, vi hann känna på Tannenberg. Det var ett bra spel (tack för tipset Elias!), jag gillar systemet och de snygga lösningarna (wireless intercepts ger tysken förhandsinfo om ryssens MP-slag osv). Vi konstaterade också att om alla ryssens sexor är på MP-slag och tyskens på TER checks är spelet klart väldigt fort :). Vi kunde starta parti två efter 90 minuter. 

Men det blir ju inte Tannenberg. Det KAN inte bli Tannenberg om man inte railroadar hela spelet (och ärligt talat, vem vill spela det som ryss?). Jag satt som tysk och försökte ge 1:a armén en blodig näsa för att sedan pivotera söderut... men det går inte. Ryssen är bitvis trögrörlig (snygg mekanik som sagt var) men han är inte så underlägsen kvalitetsmässigt att tysken kan utnyttja rörlighet och kvalitet för att få till lokal överlägsenhet. Inte när ryssen vet vad tysken vill göra och väntar in ett tryck söderifrån. (Eller så spelade jag kasst, så kan det ju också vara.)

Så istället blir det en övning i att fördröja en motståndare som har 2:1 i manskap och 3:1 i replacements, inte på något sätt orealistiskt om bägge sidor haft lika bra (eller dåliga) generaler och staber, och det känns som spelet kommer avgöras av typ ägandet av en eller två VP hexes.

Fast hur var det egentligen? Och hur är det i Twilight in the East? Jag har för mig att tysken där faktiskt skall kunna slita rätt hårt på 1.a armén, men är det en effekt av mandatory targets? Är det det som saknas, något som tvingar ryssen att försöka ta mål enligt historisk plan?

Har jag rätt i att TitE blir mer likt historien, och finns det andra bra spel som tacklat problemet på något intressant sätt?

14
Andra världskriget / SV: The Jaws of Victory
« skrivet: 16 juli 2020 kl. 15:44:25 »
Men hur funkar en tysk pansar med 4/3? (Som 2/5ss på bilden )

Ytterligare ett spelsystem till the backlog, uppenbart. Finns publika regler ? Kan man få omdöme om det är det här eller TKG som man skall testa när man får chansen ?

15
Andra världskriget / SV: The Jaws of Victory
« skrivet: 16 juli 2020 kl. 00:34:35 »
Då gissar jag att en pansarenhet med värde 4/2 vänder man vara på när den tar ett step.

Och att vita prickar är armor quality och svarta AT. Och ser att Inf verkar ha en svart prick, generellt. Snyggt!

Sidor: [1] 2 3 ... 61