Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Frocken

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
136
Historiska spel / SV: Battles from the Age of Reason (BAR)
« skrivet: 25 december 2014 kl. 22:08:21 »
Det kanske är gammal skåpmat för er men hittade följande intressanta AAR på dubbelblint spel som Mathew Hinkle (designer Fontenoy mm) rattade

Germantown: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.ee6d079/6994

Melle: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.ee6d079/11897

Såhär när man sitter stinn på julmat och glögg känns det inte helt oöverstigligt dra igång något liknande själv så tänkte höra efter hur stort intresse det finns för det här på krigsspel.se

Planen är att köra hypotetiska Melle (samma som AAR2), scenario 9 i Fontenoy-boxen, med ett command per spelare plus chef, 9 spelare in alles. Är ett litet scenario så då ser man om skutan flyter innan man kör igång en större modell.

Det gäller att man vet med sig man är engagerad under hela partiet även om ens egna enheter inte ser så mycket action, eller ser på tok för mycket action...

137
Events / SV: Blippspel Galore 2015
« skrivet: 25 november 2014 kl. 21:39:21 »
Kommer också!

138
Events / SV: BorCon (aka BSK)
« skrivet: 30 oktober 2014 kl. 19:08:32 »
Lysande!

139
Events / SV: BorCon (aka BSK)
« skrivet: 30 oktober 2014 kl. 14:48:47 »
Hej

Jag tänkte dyka upp på lördagen med förhoppningen att kunna armbåga mig in i ett parti BAR.
Släpar med lite M&P och Panzer också då de går bränna av ett parti på en dag om man hittar hugade spelare.

140
Shopping / SV: Senaste köp
« skrivet: 15 maj 2014 kl. 10:09:59 »
Inspirerad av nytt forumsmedlemskap och Herr Stridsvagns mycket eminenta AAR införskaffades GD'42(TCS) från Worldofboardgames (sista i deras lager tror jag bestämt). Detta trots att jag kommit överrens med mig själv att inte skaffa fler spel innan jag iaf öppnat de jag har.....

141
Historiska spel / SV: Line of Battle 2.0
« skrivet: 7 maj 2014 kl. 13:59:14 »
Hej Björn

Har också tragglat LoB-reglerna rätt mycket, mitt intryck är att reglerna i sig är enkla men dom har omarbetats/omskrivits så många gånger så själva texten ger ett rätt osammanhängande intryck.

Då jag inte vågat köpa LCV för frugan än så kan jag bara ge mina svar på allmänna frågorna
 :oops:

1. Den enda effekten på nattomgångar verkar vara att visibility är nere på 2 hexar (förutom så klart att omgången är 30 minuter istället för 15). Men några andra effekter, såsom att det är svårare att chargea, med mera, verkar inte finnas. Det vill säga så länge man klarar att undvika Fluke Stoppage kan ett beordrat anfall i teorin vara hela natten, eller missar jag något?
Stämmer nog, fast enheter som följer orders får ingen Loss recovery (9.3) så i praktiken vill man vila sina brigader för att få tillbaks lite folk.

2. Regeln om "zeroes", brigade leaders med 0 i command är riktigt hård, särskilt mot Archer och Davis i början. Det känns som att det rimligaste sättet att applicera regeln i praktiken är att slå för en brigad, agera färdigt med den och sedan gå över till nästa, slå och agera, åtminstone rent rollspelstekniskt (det är väl mest ett rollspel va?). Eller är det för taskigt?
Så gör iaf jag, blir för bökigt annars hålla reda på vilka som flyttat etc.

3. Jag har svårt att tolka Deans ordval vad gäller regeln om att max 8 sp får skjuta ur en hex totalt sett, 5.1.a i kombination med 5.3.b Splitting Fires. Om man som aktiv spelare tar förluster av en opening volley, räknas förlusterna mot de 8 eller inte? Exempel: Ett regemente på 5 sp ska skjuta, tar en förlust. Sedan flyttar ett annat regemente in och ska skjuta. Kan 3 eller 4 sp ur det regementet skjuta?

Citera
If a hex suffers losses from an Opening Volley (5.4), these losses do not reduce the 8 SPs available to fire (unless it is now physically unable to fire 8 SPs).
  :shock:
Min tolkning är att 8SP är bara de som faktiskt skjuter, alltså OV förluster räknas ej. I ditt exempel får 4sp ur andra regementent skjuta. Tänk bara på att du åker på en OV till när andra regementet flyttar in och förlusten tas av översta enheten, oavsett om det var den som rörde sig sist eller ej.

En annan sak angående LOS och blockerande enheter, då man själv får välja endpoint och inte automatiskt använder centerpunkten på hexen känns det som det är väldigt sällan LOS kommer gå längs en hex-sida.

Detta känns som ett exempel på hur vissa regler omarbetats så det inte hänger ihop med andra sektioner. Enklast är nog komma överrens om hur man ska tolka saker innan man börjar spela.

/Fredrik

142
Nyheter & feedback / SV: Presentera dig!
« skrivet: 3 maj 2014 kl. 22:56:00 »
Hej, dags för ännu en presentation.

Fredrik heter även jag men här reggat under aliaset Frocken, och bor en bit utanför Lerum.

Spelade mest dataspel som ung uppblandat med diverse tennsoldater, intresset för blippspel kom först på senare år. Dock sammanföll uppvaknandet med fru, spädbarn och inflyttade hästar så fanns varken rum eller tid att fördjupa sig. Framförallt då jag dras till maffiga spel som tar alldeles för mycket tid.

Men nu är barnen inte fullt så små, hästarna något färre, så förhoppningen är att iaf besöka Blippspel Galore till vintern. PBEM via Vassal är annars det som funkar bäst för tillfället.

143
Nyheter & feedback / SV: krigsspel.se - Version 2.0!
« skrivet: 2 maj 2014 kl. 16:59:04 »
En liten grej som var förvirrande: när man registrerar ett nytt konto får man ett välkomstmail där det står att ens konto måste godkännas av admin och att man kommer att få ett nytt mail när det är klart. Något sådant fick aldrig jag, men uppenbarligen är kontot aktiverat ändå.

Samma situation för mig fast lite mer förvirrande då jag reggade namnet Frocken men kunde logga in när senaste medlemmen var "Fredrik" (vilket även jag då heter) och det utan bekräftelsemail.

Men uppenbarligen funkar det i stort och min paranoia är nere på normal nivå igen =)

Sidor: 1 ... 8 9 [10]