Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - aegneus

#76
Det är det. Det är SUPERPILLIGT på det där härligt detaljerade sättet. Det finns en regel om att max 7 SP får skjuta ut ur en ruta, och unionen har många enheter på 12-15 SP. Så jag försöker få ut dessa på linje (se extended line markers) eftersom jag då i princip dubblar eldkraften. Men dessa är då mer svårmanövrerade och eftersom rebellerna ofta skickar in två enheter mot linjen har de ett cohesion övertag - de kan misslyckas med två checks innan de börjar slå de där jobbiga slagen när enheter tvingas retirera eller i värsta fall routa.

Men det är inte vidare svårt sina 44 sidor basregler till trots. Jag läste två rejäla kvällar innan, ingen vidare erfarenhet av liknande (eg BaR eller dylikt) och när man väl kommit över tröskeln är allt vettigt. Och logiskt.

Man behöver dock vara en sådan gamer som uppskattar komplikationen i att regelmässigt hantera hur eldkraften fördelas i en extended line som dessutom refusar en flank. :D
#77
Läget vid start 9 AM

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Ett annat skäl till att Prentiss fick problem var att jag valde att låta McClernand (den gröna divisionen bakom Sherman) aktivera med avsikt att fylla gapet mellan Sherman och Prentiss - jag räknar med att Prentiss skulle hålla sina ställningar hyfsat. Så McClernand har börjat marchera upp men det finns en hake - de bakre divisionerna vet inte riktigt vad som pågår och måste först marschera till en strategisk punkt (en från en lista av vägkorsningar) innan den har full handlingsfrihet.
Så McClernand kan inte kasta sig direkt fram mot fronten. Och eftersom jag bara kan aktivera två divisioner 8 AM turn fick Prentiss stå utan reaktionsförmåga.
#78
Hirdman (den röda divisionen på rebellernas vänster mitt) var som vanligt trög med att aktivera och Sherman som fått maxaktiveringar fick kalla fötter när han a) såg Prentiss försvinna på sin flygel och b) jag insåg hur sårbara unionens trupper var pga den extra rout-regeln. Sherman började backa från sumpmarklinjen, och att backa när man nästan är i stridskontakt är lurigt pga aktiveringssystemet.

Det systemet är bra ! Varje division får ett antal aktiveringar (1-4) genom slump. Duktiga befälhavare har plus som ger extra aktiveringar och högre befäl kan allokera sina plus på underlydande formationer. Sedan tar man chits för formationernas aktiveringar, lägger i en mugg och drar. Så man vet hur mycket man kommer att aktivera men inte när.

Så Sherman backar sin linje utan att göra den sårbar för Hirdmans väntade anfall... och det är svårt att göra o skogen som suger MP.
#79
Mellan 8 och 9 angrips Prentiss division på vänstra flygeln och i princip upplöses på några få konfedererade aktiveringar pga en räcka dåliga moralslag.

Systemet fungerar så att enheter får slå cohesion checks (= moralslag)för de flesta stridsresultat. Första missen blir enheten disordered, och följer en disordered till på det tvingas enheten retirera eller i tuffare lägen (ex förlora en shock) slå ytterligare en cohesion check för att inte routa. En routad enhet försvinner och kan återsamlas i princip timmar senare när brigaden är i reserv.
Men för att simulera de första timmarna och de många formationer som bröt på Unionens sida måste Unionen som en extra bonus slå ett slag mot Rout om de är disordered och missar en cohesion check i eldstrid. Prentiss mannar klarade inte en sådan check i 8AM-draget.
#80
Under mäster Multings ledning var vi några stycken som tog oss an det här.

Planering innan 6 AM start

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Läget vid Start 8 AM - Sherman var pigg 7 AM med flera aktiveringar och flyttade upp en linje mot sumpmarken vid bäcken. Hirdman i Hardees kår var en segputte och tog alla sina aktiveringar sist både 6 & 7 AM vilket ledde till trängsel och köeri de konfedererades andra våg. Ruggles kår stampade i bakhasorna på Hirdman och började i frustration för att de inte gick komma fram och visa hur modiga de var dra sig åt vänster.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.
#81
Du kan inte se bilagor på denna tavla.Du kan inte se bilagor på denna tavla. 
#82
Du kan inte se bilagor på denna tavla.
#83
Sveaplan är utan direkt utanför.... Men Sveagatan 29 är rätt
#84
Krigsspel / SV: På bordet
3 januari 2023 kl. 13:17:58
Citat från: Andreas Lundin skrivet  3 januari 2023 kl. 10:13:23Vafalls! kUNDE DU INTE BYGGA HÖGRE COUNTER-TORN?  :mrgreen:

Jag räknade 15 brickor. Det är... för många.
#85
Alltså.... Jag hade hemskt gärna sett hur du jämför det här med det förra spelet, men att du skall sitta och tröska ett obegripligt spel bara för att några nördar på ett forum tycker det, när livet är kort och den ospelade högen är stor... mitt förslag är släpp det. Skriv något fint om Hamburg istället.

 Jag kan spela det med dig lajv någon gång om du vill så du får med dig en guide.

(Och ja, jämfört med nutida produktioner är det lite mer Euro (deterministiskt), lite de hexagonala fältens schack)

(Och du gör bara overruns där du har lite koll på motståndet )
#86
Skulle vara intressant att se dig spela Panzergruppe Guderian och jämföra. Det ser väldigt likt ut i väldigt mycket.
#87
Krigsspel / SV: På bordet
29 november 2022 kl. 23:12:37
Lite förvånande lätt att komma in i igen, fast det var mycket glatt humör över att vi inte hade vidare koll på kort och bästa spel. 🙂

Efter tre turns känns västfronten som ett tyskt misslyckande och i öst har den österrikisk-ungerska och ryska kollapsen börjat.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.Du kan inte se bilagor på denna tavla. 
#88
Krigsspel / SV: På bordet
29 november 2022 kl. 23:07:45
Efter lite tisdagsvelande framför spelhyllorna (Gandhi? Red Winter? A few acres of snow?) blev det att damma av PoG! 13 år sedan förra partiet tror jag.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.
#89
Events / SV: Blippspel Galore XVII - 20-22 januari 2023
17 november 2022 kl. 21:06:43
Om man nu tycker 48 sidor är light.
#90
Krigsspel / SV: På bordet
16 november 2022 kl. 06:55:59
+1 chit fick vi med det här partiet och se referensen till turn-1-regler i ingressen 🙂. Kanske var att vi öppnade med en D3 A0 vid Clervaux och D3 vid Büllingen (alltså ren tur) som satte amerikanen i gungning.

Jag har inte listat ut än när man skall dra mindre än Max chits. Med jämna mellanrum får man A2 eller A3...