Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - aegneus

Sidor: 1 ... 57 58 [59] 60
871
Events /
« skrivet: 17 februari 2008 kl. 19:59:44 »
Det gjorde jag. Och glömde den på bordet när jag gick hem. Tog någon av er hand om en extra pincett, modell rak?

Och tack allihopa för helgens spel. Det var rejält skoj - nu är jag riktigt sugen att lägga upp en kampanj någonstans.

873
Events /
« skrivet: 15 februari 2008 kl. 07:16:27 »
OK, då försöker jag en gång till:

När drar vi igång på lördag?


Och dessutom, har någon OCSare lust att PMa mig ett mobilnummer i händelse av härdsmälta någonstans?

874
Events /
« skrivet: 13 februari 2008 kl. 23:25:54 »
pratar vi trångt som i fysiskt trångt, eller trångt som i 'vad lite enheter jag har'? Visst är det kul med mycket enheter, men det finns ju en poäng med en greppbar mängd blippar.

Någon som har en URL till CB-specifika regler på nätet?

875
Events /
« skrivet: 12 februari 2008 kl. 19:41:41 »
Jag äger bara EatG så jag har ingen aning om vad 7.11 och 7.12 är. Får man hoppas att någon av dem är Uranus?

Jag känner mig ok på grundreglerna även om jag inte spelat på en sex-sju år. Fräschar upp med v4.0 som kvällslitteratur.

Och så kan jag först vara med på lördag. När startar vi storscenariot?

876
Events /
« skrivet: 11 februari 2008 kl. 19:29:46 »
Sjuksköterskor? Något bra med Krimkriget? (Fanns det *något* bra med Krimkriget?)

Lite mer allvarligt, Here I Stand kanske fungerar - kan man lite historia kan det vara roligt att vara något där man kan leva sig in i en roll.

Något man hinner spela några gånger hur som helst så man kan lära sig av sina misstag och ha kul under tiden.

877
Krigsspel /
« skrivet: 6 februari 2008 kl. 19:48:14 »
Någon påpekade i en gammal The General - tror jag - att det finns en fundamental skillnad mellan schack och krigsspel.


I schack är det dålig etikett att fortsätta när ditt underläge är för stort.

I krigsspel är det dålig etikett att lägga av när du uppenbart har förlorat - då får inte din motspelare nöjet att totalt krossa din arme med sina  pansarhorder.


Undrar hur mycket det fortfarande gäller (eller om det någonsin stämde).

878
Events /
« skrivet: 2 februari 2008 kl. 12:06:13 »
Jag har anmält mig, med OCS som huvudalternativ. Har inte vidare mycket OCS-erfarenhet, men kommer ha fräschat upp reglerna till lördagen.

Gillar ryssen lite mer oavsett scenario, kör gärna Uranus (det var typ 10 år sedan sist).


Sedan såg jag någon nämna Breakout:Normandy i en lista  :)  (inte för att jag ser hur det skall kombineras med OCS...)

879
Events /
« skrivet: 21 januari 2008 kl. 19:48:15 »
Starttid på fredagen?

Läste den andra tråden. Kl 19. Och till 16 på söndag om jag såg rätt, men det får gärna ngn verifiera.

880
Science-Fiction & Fantasy /
« skrivet: 1 januari 2008 kl. 20:21:57 »
Jag letade runt en del på olika spelsiter för att hitta vettigt pris + frakt och landade till slut på

http://www.nobleknight.com


Men annars så tror jag Goblin Games i Göteborg hade en ask eller två inne under 2007. Så man kan ju också kolla läget där.

881
Krigsspel /
« skrivet: 8 oktober 2007 kl. 22:15:07 »
Tja, det tycks ju finnas kundgrupper för både Hellboy och Tannhäuser... så helt hopplöst kanske läget inte är.

Så nu kanske bara researchen återstår för att ta reda på vad som *verkligen* hände under WeW2

882
Krigsspel /
« skrivet: 7 oktober 2007 kl. 17:21:25 »
Inte bara Turtledove skriver om automatvapen till sydstaterna, Harry Harrison skrev samma sak tio år tidigare.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_Rebel_In_Time

Hans skurk väljer Sten guns för att få något som hyfsat skulle gå att tillverka med 1860 års teknologi. (Inget jag är kapabel att avgöra, men det verkar bättre än AK47or)

Ingen vidare bra bok, tyvärr.

883
Events /
« skrivet: 13 maj 2007 kl. 12:32:47 »
Lägger ni arrangörer upp någon bra informativ hemsida eller maillista så man kan få information alltefter som ni smider era planer? (letade just på ylvas hemsida utan framgång)

884
Science-Fiction & Fantasy /
« skrivet: 18 november 2006 kl. 23:37:25 »
Har inte läst forumet på två månader typ, men om Magic Realm måste jag lägga mig i. Ett av de få spel jag verkligen längtat efter innan jag köpte det.

När man väl kan det, så hänger hela den lilla världen ihop på något konstigt sätt. Det enda som saknas är ett quest-system.

Stridssystemet gör att du kan i de flesta strider klura ut om du kommer vinna  eller förlora i förhand. Om du inte har magiker/bågskyttar med förstås. Och de flesta strider kommer du förlora, så som påpekats ovan är det bästa du kan göra att undvika strider. Stridssytemet är brutalt om du inte har pansar på dig.

Överhuvudtaget går väldigt mycket att förutse/planera. Så det blir kanske inte så mycket spel som upplevelse att köra ett parti.

Hälften av gubbarna kan inte - inte ens i grupp - klara av de tuffaste monstren på egen hand. Dessa karaktärer skall istället interagera med /kötta natives.

Det blir gärna så att man springer iväg solo eller i smågrupper åt olika håll. Speciellt om någon är en plåtniklas, någon en natives-specialst och någon en ensamvarg. Det är svårt att få till ett vettigt samarbete i en grupp, man kommer mest överens om vad man skall göra och så skriver alla ner sin del av körschemat.

Lycka till om du vill spela magiker... det finns en bra artikel om the Witch  King i en gammal general. I övrigt är de svårspelade.

Ja, det är väldigt mycket regler. När vi spelade så var jag levande uppslagsbok.

Den som hittar rätt skatt som kombar med karaktären blir nästan oslagbar. Magiker + tärningskontroll t.ex. Så skatterna kan obalansera helt.

Spela med de flesta optional rules, om jag minns rätt...

Roligaste partiet var ett PBEM med *alla* karaktärer. Det var helt hysteriskt trångt i the Inn där alla startade. Det var också sista gången, och det blir nog ingen mer för jag tänker inte spela solo och tänker inte lära mig reglerna en gång till.

Men som vision över att göra ett openended RPG på bräde så är det unikt. Och kartan är fortfarande en av de vackraste jag vet.

885
Krigsspel /
« skrivet: 8 augusti 2006 kl. 19:42:14 »
Fick precis hem nytrycket av For the People och de hade inte kortmekanismen. Så kan det vara med minnet.

Om tärningar, tur och otur mm så tror jag min favoritattityd är den man hittar i de officiella tävlingsreglerna på WBC för War At Sea (där man slår *väldigt* mycket tärningar).
Citera
Conduct: Abusive behavior and language are not permitted. However, it wouldn't be War At Sea without a lot of whining about poor die rolls.

Sidor: 1 ... 57 58 [59] 60