Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Strategiska Blockspel

Startat av A F, 24 februari 2007 kl. 18:09:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "magnus lindström"Jag vet inte vad det är du är emot; att man inte vet vilken kloss som befinner sig där eller att en kloss inte har någon identitet.

Att det är FULLSTÄNDIGT svart. Man har ingen som helst aning,

A F

Citat från: "f98alda"Att vara så blind är inte realistsiskt. Å andra sidan saknar jag överraskningsmomentet i vissa spel när man vet precis vad motståndaren har överallt.

Vem gör inte det? Våra regler är bra på vapenverkan och annat matematiskt. Men sånt här struntar vi i att ens kvantifiera. Under utbrytningsfasen i det typska Ardennerslagspelet så vet båda sidor exakt var de har varandras täter och på så sätt så har hela underrättelsemomentet förvunnit.

A F

Citat från: "Jon Karlsson"En annan sak som blockföretagen borde göra är att skicka med några tomma block och regler för att spawna sådana, så att man kan ge intryck av styrka där man är svag och sådär.

Har de aldrig kommit på den idén? OOOOOOOTROOOOOLIGT

Erik

Europe Engulfed kommer visserligen med reservblock, fast det har ju inga regler för sånt...

Vet inte om det behövs i det här fallet - det är hopplöst nog att försöka hålla koll på vad fiendens gigantiska stackar av enheter innehåller.

Efter att ha spelat EE en gång är jag nog benägen att gå på herr Fagers linje i frågan om strategiska blockspels förträfflighet. (Vilket förstås inte har något med att göra att jag åkte på rådäng...)

A F

Citat från: "Erik"Det är hopplöst nog att försöka hålla koll på vad fiendens gigantiska stackar av enheter innehåller.

Och vad föreställer det? Att Tredje Armén inte har hjärna nog att kontinueligt spana av sin egen front så att man har en hygglig uppfattning om vem man har framför sig?

Jon Karlsson

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Erik"Det är hopplöst nog att försöka hålla koll på vad fiendens gigantiska stackar av enheter innehåller.

Och vad föreställer det? Att Tredje Armén inte har hjärna nog att kontinueligt spana av sin egen front så att man har en hygglig uppfattning om vem man har framför sig?

Gissning: att det är svårt att spana sig till vad för motståndare det finns där innan man fått stridskänning (bortsett från att man vet saker som att de verkar vara skitmånga, och att två av dem är elitförband)?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

f98alda

Citat från: "Anders Fager"Våra regler är bra på vapenverkan och annat matematiskt. Men sånt här struntar vi i att ens kvantifiera.

Men det borde gå att lösa med block om man tänker sig för.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

A F

Citat från: "f98alda"Men det borde gå att lösa med block om man tänker sig för.

JUST PRECIS!!!! Jag har just tagit mig igenom Blitzkrieg Legend & tänkt en massa kring osäkerhetsmoment. En operation som övergången av Meuse 1940 på bataljonsnivå, 3km, 6 h, med block. Tysken vet inte vilka franska block som är horder av Char B och vad som är slarvigt grupperade fästningskompanier. Fransosen vet inte vad som är en postkedja och vad som är tanks. Och så fort man tappar kontakten så "spawnar" man dummy-blick som faronkring över hela kartan...

f98alda

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "f98alda"Men det borde gå att lösa med block om man tänker sig för.

JUST PRECIS!!!!

Har du några konkreta ideer, så hjälper jag gärna till att utveckla dem...

Lite löst tänker jag mig nåt där man kan se truppslagen, men inte styrkan, på motståndarens pjäser. Eller möjligtvis styrkan inom ett intervall.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

magnus lindström

Som sagt det är möjligt att dra bort en enhet från fronten för att överraskande sätta in någon annastanns. Det är bara möjlig ti blockspel. I Eurofront har man koll på vad som sker vid fronten eftersom enheterna är synliga där.

BigPapaBear

Citat från: "Erik"Efter att ha spelat EE en gång är jag nog benägen att gå på herr Fagers linje i frågan om strategiska blockspels förträfflighet. (Vilket förstås inte har något med att göra att jag åkte på rådäng...)

Överlag blir inte FoW-effekten i EE ett problem, särsklit inte på östfronten. Det är ganska irrelevant om ryssen har 50 steps infanteri och 20 steps pansar, eller om det är omvänt. Det räcker oftast med att se ungefär hur många block det är - inte vad de är för typ. Problemet blir större i EastFront, då stackinggränsen oftast ligger vid 3-4 enheter.

Det bästa FoW-tricket som kan uppnås utan krångel är väl ända vanliga blippspel där man inte får kika i varandras stackar?
En mycket bitter liten man.

Erik

Citat från: "BigPapaBear"Det bästa FoW-tricket som kan uppnås utan krångel är väl ända vanliga blippspel där man inte får kika i varandras stackar?

Håller jag helt med om. Det ger en automatisk nivå av underrättelse genom att man alltid har koll på den översta enheten i stacken.

Skulle man bygga ett regelsystem på den typen av FoW skulle jag nog tycka att det skulle vara obligatoriskt att lägga den största/starkaste enheten överst i stacken - det är trots allt den som det är troligast att motståndarsidan bryr sig om att ha koll på. Att det tillsammans med en elitpansarkår också finns ett gäng gröna infanterister är liksom inte lika intressant. Att då kunna välja vilken information man ger motståndaren känns inte riktigt rätt.

A F

Citat från: "f98alda"Har du några konkreta ideer, så hjälper jag gärna till att utveckla dem...

Om jag bara hade tid.

Citat från: "f98alda"Lite löst tänker jag mig nåt där man kan se truppslagen, men inte styrkan, på motståndarens pjäser. Eller möjligtvis styrkan inom ett intervall.

Eller varken eller. Du ser inte så jälka långt bakom de förband du strider med.

Jezjov

Detta är kanske ett alternativ:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@162.zUxUcI1mLod.63@.1dd08b35/16

Notera hur enheter som blivit synliga för fienden ligger medan de som är dolda står uppställda på slädarna.

totte30

Citat från: "BigPapaBear"Det bästa FoW-tricket som kan uppnås utan krångel är väl ända vanliga blippspel där man inte får kika i varandras stackar?

Utan krångel?  Blir det inte lite memoryvarning? "Hmn han flyttade 10-6 pansarn under 3-4 infanteriet, det måste jag komma ihåg!"

Sen blir det väl lite omständigt när man själv ska kolla igenom sina stackar?

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II