Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Panzergruppe Guderian

Startat av Strv102r, 3 juli 2007 kl. 09:50:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Du kan inte se bilagor på denna tavla.
Läget inför omgång 9. De tyska infanteridivisionerna har nu nått Smolensk och styrke- och nötningsförhållandena där är definitivt inte till ryssens fördel längre. Å andra sidan finns det knappt några sovjetiska förband alls någon annan stans. Känslan just nu är att alla sovjetiska enheter kommer att ligga i dödhögen innan spelet är slut.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Efter rysk omgång 9. Samtidigt som nötningskriget fortgår runt Smolensk, inte utan ryska framgångar, försöker man skapa en kraftsamling mot den tyska framstöten till Yelnya sydost om Smolensk. Problemet är den ryska mobiliteten, det tar en tredjedel av spelet för de ryska förstärkningarna att ens ta sig dit.

Elias Nordling

Läget inför omgång 10. Smolensk är nu en ficka, men trots det uppnår de tyska anfallarna bara begränsade framgångar. Däremot nöter man på försvaret runt Roslavl söder om Smolensk.

Elias Nordling

Efter rysk omgång 10. Ett första motanfall mot Yelnya studsar tillbaka, men man har vissa framgångar i nötningskriget runt Smolensk.

Elias Nordling

Läget inför omgång 11, två omgångar kvar. Roslavl är nu inringat och nötningen fortsätter kring Smolensk. Men de direkta anfallen på Smolensk har slagit två sexor de senaste omgångarna så det är fortfarande tre enheter plus HQ i staden. Tyskarna kan få det kämpigt att ta staden på den tid som är kvar av spelet!

Elias Nordling

Läget inför sista omgången. Tyskarna slår inte så bra som de skulle behöva på anfallet mot Smolensk, och nu behöver de ett defender eliminated-resultat som bara finns på de riktigt höga kolumnerna för att ta stället. Roslavl kommer däremot att falla. Sovjet kommer inte att kunna ta tillbaka Yelnya.

Elias Nordling

Slutställningen. Sovjet har i sin omgång inga möjligheter att ta egna poäng, så man ser i stället till att säkra upp bakåt så att tysken inte gör någon tokrusning och tar någon av VP-rutorna längre bak. För tysken återstår bara att ta Roslavl, vilket lyckas, och försöka ta Smolensk, vilket i slutänden kräver en etta som man inte slår.

Poängresultatet blir till slut marginell sovjetisk seger. poängspannen är rätt vida, så Smolensks fall skulle bara bli en marginell tysk seger, och jag kan inte föreställa mig hur man skulle kunna komma till de strategiska segernivåerna.

Elias Nordling

Och så dödhögarna! Det reflekterar framför allt att tyska divisioner har 4-6 steps medan sovjetiska har en step. Är man övermänniska så är man.

Jag ger spelet 3 av 5 i betyg. Jag är som ni förstått fortfarande inte såld på den dynamik som skapas av att man aldrig kan gå ut ur zoc, men spelet är snabbspelat och bjuder på många spelbeslut. Jag har inte den ringaste aning om jag spelade bra med någondera sidan eftersom jag inte förstår vad som förväntas av mig. Jag är inte främmande för att spela det igen med någon som förstår sig på 70-talsmekanismer.

Elias Nordling

Det där var visst bara dödhögen för sovjetiskt infanteri. Tänk er ca 60 procent till för högkvarter och mekaniserade divisioner.  :mrgreen: