Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Red Star Rising - anlänt till Sverige?

Startat av BernadotteOnline, 25 augusti 2007 kl. 18:55:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Måste säga att jag blev positivt överraskad av spelet. Det känns mycket mer som ett "riktigt" krigsspel istället för en abstrakt övning med pappbrickor (läs: A victory lost & Fire in the sky). Jag tycker att man har fått till bra historisk färg med ganska enkla handgrepp.

Vill dock spela lite till innan jag ger ett slutgiltigt betyg.
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Sällan har väl ni två haft så olika åsikter om ett spel.

Björn. har du tid att ge lite mer kommentarer om vad du gillade.
Andreas har annars sparat mig en tullavgift!

ulve

[';
Ja jag blev också osäker på beslutet att inte köpa spelet. Någon av er måste ge sig helt enkelt.

Andreas Lundin

Vill bara påpeka att mina åsikter bara är mina egna och att andra ofta har andra åsikter än jag när det gäller spel. Men jag måste säga att jag inte för allt smör i Småland kan engagera mig i ett spel som är enahanda efter några rundor. Dock så är min bedömning gjord efter att jag spelade några rundor solo. Mitt omdöme om spelet kan ändra sig efter ett riktigt elddop ftf.

Säg bara till Johan, så tar vi några rundor. Men du har nog det lite fullt upp om jag gissar rätt... :wink:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Ni får göra upp det hela mano a mano - Thunderdome! Two men enter, one man leaves!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Ni får göra upp det hela mano a mano - Thunderdome! Two men enter, one man leaves!
:lol:

Vad ska vi göra med resterna av Andreas?  :?  :D

Jag tyckte att det var allt annat än enahanda. Bra flyt, relativt enkla regler, spännande assymetriska rundor, "logisk" och smidig supply, bra rörligthet, perfekt för lagspel 2-2. Det inbjuder till, men kräver absolut inte, att man spelar historiskt. Industrideltat vid Don och oljan vid Kaukasus blir schyssta morötter för Fall Blau om offensiven mot Moskva fiser sig. Så långt vi körde kändes det dessutom väldigt balanserat.

Vi har redan börjat synkandet av kalendrarna för att få till en kampanj i hufvudstaden.  :up:  Få saker är så tajta som en krigsspelares spelschema...  :insecure:

silversixx

Är Bernadotte MasterBlaster?

BigPapaBear

Citat från: "BernadotteOnline"Björn. har du tid att ge lite mer kommentarer om vad du gillade.

Det jag gillar mest är att de har lyckats få in en massa krom utan att krångla till relgerna. Ryssarnas infanteri har exempelvis för lite förflyttning för att kunna lämna ZoC (förutom under vintern) - detta leder till att man måste anfalla sig ur om man inte står kvar. Detta skapar de historiska motanfallen som gjordes fastän de inte alltid var så genomtänkta. Kan tyckas underligt 1944, men det fungerar även då - eftersom ryssen då inte är i en position där han måste retirera.

En annan liten genial sak är att när årstiderna ändras så förändras tidsskalan - inte förflyttningen (med vissa undantag för stratflyttning). En sommarrunda är ca två veckor, medan den under lerperioden, rasputitsa(?), är två månader. Oerhört smidigt och ger rätt resultat.

Supplysystemet är kanonenkelt, men fungerar utomordentligt. Tysken drar käk från depåer som han måste "länka" ihop hela vägen tillbaka till Tyskland. Enkelt i början men knepigare om man ska semestra vid Kaspiska havet. Det handlar bara om att dra supply, inte fysiskt konsumera (som i OCS eller EFS).

Stridssystemet är enkelt och snabbt. Jag kan hålla med om att den "sexgradiga" skalan (som egentligen går mellan 1-6 och 7-10) är lite kort, men den ger inga katastrofresultat - så extrem är den inte i ändarna. Dessutom är den lite skoj eftersom de extra stegen, 7-10 - betydligt blodigare för båda sidor, gå att ramla in på under vissa förhållanden. Vinter, ryska offensiver etc.

Överlag känns spelet väldigt intuitivt. Det känns inte som att man behöver "bemästra" systemet för att spela bra. Tänk rätt bara.

BigPapaBear

...lägg därtill spelsekvenseringen (hoppas jag minns den rätt):

* Gemensam supplyfas
* Tyska förstärknignar
* Tysk förflyttning
* Tysk strid
* Rysk strid
* Ryska förstärknignar
* Rysk förflyttning
* Tysk mechförflyttning
* Gemensam administrativ fas

Känns udda först, men fungerar toppen och visar kombatanternas olikheter bra.

...men:

a) det är inte OCS
b) Jag är lite nykär och kan säkert riktia en del kritik mot spelet när jag spelat lite mer.

thermopylai

Tack för beskrivningen, Björn! Låter kanonbra i mina öron, så jag ser fram emot att testa.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Tack för beskrivningen, Björn! Låter kanonbra i mina öron, så jag ser fram emot att testa.

Jajamen! Nu gäller det bara att du, jag, Tomas och Tommy (om han fortfarande är intresserad) lyckas synka våra framtida spelscheman.  :up:

Maglica

Någon ytterligare som spelat detta och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Robert Maglica