Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraOm man jämför med mina favorit spel, Pacific War och Flashpoint: Golan, vart hamnar man då?

Samma eller t o m något lägre, skulle jag säga.

CiteraJag har TCS GD-41 (spelat några ggr) och Semper Fi! (aldrig spelat) men dessa var inget för mig, en kontrollerad-kaos-kategori.

OCS kan nog lätt spåra ur i okontrollerat kaos för nybörjaren, men man blir bättre med tiden.

CiteraFörstår verkligen inte vad du menar.

Det är det som är det märkliga. Att du har nolltolerans för taktiskt grottande i TCS men inte har några problem med att som armegruppchef dirigera lastbilar, räkna bensindunkar och placera dem perfekt en hex till vänster eller höger, och detaljdirigera varenda pansarbataljon till sin rätta plats i frontlinjen.

CiteraVilket spel du än spelar så är det väl skittrist att spela mot överadministrerande spelare?

Absolut, men få spel PREMIERAR detta beteende så hårt som just OCS, eftersom du, genom att klämma fram en extra förrådstoken en extra hex, kan få till den där bataljonen som dödar en armegrupp. Eller omvänt, överväga varenda bataljons exakta placering frontlinjen. För i de flesta andra spel är det faktiskt inte så katastrofalt om en enhet hamnar en hex till höger eller vänster som det oftast är i OCS.

Du kanske bara aldrig har spelat OCS mot ett riktigt proffs?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Micke G

Okej, inga större problem alltså. Läste en Geeklist där en viss Bruce Monnin skrev om OCS-Bn, är det någon som känner till det?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Förstår verkligen inte vad du menar. Vilket spel du än spelar så är det väl skittrist att spela mot överadministrerande spelare?

Amen!
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraLäste en Geeklist där en viss Bruce Monnin skrev om OCS-Bn, är det någon som känner till det?

Det finns inte än, det är ett av Dean Essigs pågående projekt.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Absolut, men få spel PREMIERAR detta beteende så hårt som just OCS, eftersom du, genom att klämma fram en extra förrådstoken en extra hex, kan få till den där bataljonen som dödar en armegrupp. Eller omvänt, överväga varenda bataljons exakta placering frontlinjen. För i de flesta andra spel är det faktiskt inte så katastrofalt om en enhet hamnar en hex till höger eller vänster som det oftast är i OCS.

Du kanske bara aldrig har spelat OCS mot ett riktigt proffs?

Håller inte med. Du behöver absolut inte beakta varenda bataljons placering. Däremot så behöver du bevaka viktiga knutpunkter, städer, förråd etc - vilket man inte behöver i andra spel (OCS är betydilgt mer realistiskt i den bemärkelsen). OCS tvingar fram en mer realistisk disposition av dina styrkor.

Men visst låter du bli att bevaka i bro över en flod kan du ju räkna med att fienden tar den. Ser dock inte hur detta är någonting konstigt eller märkligare än andra spel.

Vad gäller "bataljonen som dödar armégruppen" så har 4.0-reglerna en "raider-option" som förhindrar att man gör vansinniga och orealistiska självmordsräder för att strypa supply - något man inte har i så många andra spel.

Vad gäller P-Os påpekande om att dagens logistiskföretag skulle vilja ha samma koll som man har i OCS: Skulle inte dagens arméchefer vilja ha samma koll som man har i 90% av alla krigsspel? Förstår inte varför det är ett större problem när det gäller logistiken? Det är en naturlig del av de flesta krigsspelsformat att en stor del av "the fog of war" försvinner.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Det finns inte än, det är ett av Dean Essigs pågående projekt.

En våt dröm.  :D

Elias Nordling

CiteraHåller inte med. Du behöver absolut inte beakta varenda bataljons placering.

Som sagt, då har du bara inte spelat mot tillräckligt duktiga OCS-spelare. Och min poäng är att systemet är konstruerat så att JU MER du grottar ner dig i varje bataljons placering, DESTO BÄTTRE går det för dig i spelet.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Som sagt, då har du bara inte spelat mot tillräckligt duktiga OCS-spelare. Och min poäng är att systemet är konstruerat så att JU MER du grottar ner dig i varje bataljons placering, DESTO BÄTTRE går det för dig i spelet.

Gäller det inte alla spel?

Elias Nordling

CiteraGäller det inte alla spel?

Nej, de flesta spel är mer stabila än OCS, och det gäller i synnerhet de flesta spel i den storlek och med den brickdensitet som OCS-spelen har. I Europaserien eller East Front-serien eller vad som helst utom OCS händer inget hemskt om din motspelare upptäckt att du placerat en bataljon en hex fel. I OCS kan det kosta dig en armégrupp.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"I Europaserien eller East Front-serien eller vad som helst utom OCS händer inget hemskt om din motspelare upptäckt att du placerat en bataljon en hex fel. I OCS kan det kosta dig en armégrupp.

Vilket inte stämmer alls i och med 4.0-reglerna.

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"Nej, de flesta spel är mer stabila än OCS, och det gäller i synnerhet de flesta spel i den storlek och med den brickdensitet som OCS-spelen har. I Europaserien eller East Front-serien eller vad som helst utom OCS händer inget hemskt om din motspelare upptäckt att du placerat en bataljon en hex fel. I OCS kan det kosta dig en armégrupp.

Jag spelar helst OCS mot hyfsat likvärdig motståndare av just denna anledningen. Jag älskar OCS men det är verkligen oförlåtligt mot misstag. Eller rättare sagt, mot upptäckta misstag. Därför funkar det bäst mot likvärdig motståndare.

Därmed inte sagt att jag gärna spelar mot tuffare motstånd (som mitt och Jonas DAK parti) för att kunna dra lärdom av mina egna misstag.

MFF skulle säkert tycka det var kul och lärorikt att få möta Manchester United, åtminstone de 2 första gångerna. Men efter 10 gånger med förlust i varje match skulle de också tycka det var trist...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

A F

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraGäller det inte alla spel?
I Europaserien eller East Front-serien eller vad som helst utom OCS händer inget hemskt om din motspelare upptäckt att du placerat en bataljon en hex fel.

Kan ju inte påstå att jag håller med. Eller så tycker jag att man får ge fan i att visa halsen om man inte vill få den avskuren.

Vad gäller analogin med TCS så har du tydligen missförstått mig totalt. Jag tycker ledningsdelen med TSC är intressant. Men spelar jag ett mer massivt TSC-scenario (eller CWB/RSS) så lägger jag ner nästan ingen del av tid på just den delen. All tid går åt till att administrera skytte. Det blir helt enkelt tråkigt.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Det finns inte än, det är ett av Dean Essigs pågående projekt.

Och jag har ett exemplar hemma. Sex, anyone?

Elias Nordling

CiteraAll tid går åt till att administrera skytte. Det blir helt enkelt tråkigt.

Och jag tycker det blir tråkigt när jag tillbringar en tredjedel av speltiden i OCS Tunisia med att tänka ut exakt hur många förrådspoäng jag kan få iland i varje hamn, och med att räkna 1/3 och 1/2a förflyttningspoäng på små och stora vägar i Tunisiens inland för att på effektivast möjliga vis få lastbilarna där det finns förråd, och därifrån vidare till Gafsa. Men smaken är som baken.

tinG

Citat från: "sfclinken"MFF skulle säkert tycka det var kul och lärorikt att få möta Manchester United, åtminstone de 2 första gångerna. Men efter 10 gånger med förlust i varje match skulle de också tycka det var trist...

Kommer vi bara spela 10 gånger?!  :wink:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte