Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

Jag måste erkänna att jag finner Elias logik och lugna resonerande i den här tråden fullständigt omöjligt att argumentera emot. Den givna konsekvensen av detta måste alltså vara att försöka acceptera tullpåslagen som det normala och istället glädjas när ett paket eller två lyckas slinka igenom obemärkt. Dock reserverar jag mig för att Administrationsavgiften och den ännu vansinnigare momsen på administrationsavgiften kan ställa till det för mig i mina försök att göra detta.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Elias Nordling

CiteraDock reserverar jag mig för att Administrationsavgiften och den ännu vansinnigare momsen på administrationsavgiften kan ställa till det för mig i mina försök att göra detta.

Ja, den känns bara så fel!

Saker man kan göra för att slippa tullchocken:

1) Handla från inom EU, t ex UGG, Leisure Games. Det blir dyrare eftersom tull och moms redan är betald, och du dessutom ska betala en mellanhand. Men för små köp lönar det sig förmodligen även om man skulle betala tull.

2) Prenumerera på speltidningar. Riktigt eller inte vet jag inte, men det har aldrig hän mig att de tullats.

Det som upprör mig betydligt mer än tullavgifterna är att man tagit bort ytfrakten från USA. Orsaken är någon befängd amerikansk lag om att man måste äga egna fartyg för att få erbjuda sjöfrakt som postalternativ! Det KAN inte finnas något syfte eller logik med den lagen, och den gör att frakten ofta blir 50 procent av den totala spelkostnaden om man förbokar spel. Det gör att jag numera allt oftare använder UGG för att förboka spel, då fraktkostnaden gör att det lönar sig även om jag inte skulle få tulla för spelen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

2) Prenumerera på speltidningar. Riktigt eller inte vet jag inte, men det har aldrig hän mig att de tullats.

Tidningar och tidskrifter är momsbefriade. I det här fallet såg nog lagstiftaren till det praktiska i att hitta en gräns för vad som rent administrativt är görligt i förhållande till skattevärdet. Dock tror jag inte lagstiftaren kunde föreställa sig tidskrifter såsom S&T och ATO när det undantaget skrevs för många år sedan.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Snowfox

>Det är väl inte godtycke, reglerna är konsekventa.

Godtycket kommer i själva tillämpningen, slumpmässigheten gör att det ser ut som om du blir beskattad om Emma är i tjänst idag, är hon hemma med sjukt barn slinker paketen som lastats på hennes lina igenom.

>En anledning till att det är så svårt att sälja krigsspel i Sverige är förmodligen att folk räknar med att komma undan momsen om de beställer direkt, och därför uppfattar spelbutikernas spel med moms som för dyra.

Sant, pålägget för att täcka driftskostnader för ett rimligt butiksläge, skatter och avgifter samt en dräglig lön samt den efterföljande momsen skapar ett högt pris på varan, något som internethandeln i största allmänhet profiterar på i sin expansion i dagsläget (även svenska företag). Om varan inte behöver inspekteras fysiskt innan köp så hamnar butiken i ett underläge om det bara är priset som är utslagsgivande för köpbeslutet.

I valet att handla från grossister får man inte glömma bort att speltillverkaren har tappat en del av sin intäkt genom vara tvungen att lämna olika rabatter. Handla direkt är därför alltid bättre ur ett "stödja hobbyns överlevnad" resonemang.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraDock reserverar jag mig för att Administrationsavgiften och den ännu vansinnigare momsen på administrationsavgiften kan ställa till det för mig i mina försök att göra detta.

Ja, den känns bara så fel!

Samma princip används vid punktskattebeskattning oxå. Ta en titt på komponenterna till bensinpriset nästa gång Expressen kör en drive för "bensinskatteupproret" eller vad det är tidningen kallar artiklarna. Det är den här situationen som den slopade strofen i Internationalen syftade till.  :lol:

BigPapaBear

Citat från: "Snowfox"Och som du säger, det är kaffepengar vi pratar om, vaddan denna moraliska indignation, det är som att bli upphetsad över att folk går mot röd gubbe.

Extremt dyrt kaffe i min värld.  :down:
En mycket bitter liten man.

Kreufeldt

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Snowfox"Och som du säger, det är kaffepengar vi pratar om, vaddan denna moraliska indignation, det är som att bli upphetsad över att folk går mot röd gubbe.

Extremt dyrt kaffe i min värld.  :down:
Men gott!

Sten Ekedahl

Hurra! Idag kom Pursuit of Glory - utan att passera tullen!!!  :P :D  :D  :D  :up:
Wargames - Laborationer i historia

bambaladam

Citat från: "Sten Ekedahl"Hurra! Idag kom Pursuit of Glory - utan att passera tullen!!!  :P :D  :D  :D  :up:

Samma lika för mig.  :up:

Står inför ett problem: Politisk diskussion är förbjuden, hur ska jag gå i dialog med Elias?

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Står inför ett problem: Politisk diskussion är förbjuden, hur ska jag gå i dialog med Elias?

Så länge du kretsar kring tulltemat känns det väl relevant? Lobba in lite tankar!
En mycket bitter liten man.

bambaladam

1. Vi verkar alla vara överens om att avgiften är rent ocker. Tack för att ni försenar min post liksom. :(

2. Man KAN faktiskt vara ideologisk motståndare till alla former av förtullning. Då träffar anklagelserna om girighet vid sidan av. Dessutom skulle de svenska butikerna nog må bättre då.

Sen håller jag med om att det är fånigt att tjura över hur företagen sköter sina försändelser. De som väljer att följa rådande regelverk förtjänar inte att straffas för det. Tyvärr gör det rådande regelverket att ebay-försäljarna gagnas, och då får alla de parter vi faktiskt vill stödja (speltillverkarna, lokala återförsäljare) lida för det.

Jag tycker, inledningsvis, att privatimport under 30 000 ska vara moms- och skattefri. På sikt kan tullarna jobba med nåt nyttigt, det finns säkert diken som behöver grävas.

Elias Nordling

CiteraMan KAN faktiskt vara ideologisk motståndare till alla former av förtullning. Då träffar anklagelserna om girighet vid sidan av. Dessutom skulle de svenska butikerna nog må bättre då.

Absolut. Jag är nog emot tullavgifter själv, även om jag inte tänkt igenom frågan i detalj.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Sten Ekedahl

Utan att i detta inlägg lägga några ideologiska aspekter på hela problemet, bör vi hålla isär de olika delarna i debiteringen när vi diskuterar dem eftersom de har olika bakgrund:
1. Tull; den minsta delen och en ren handelsfråga
2. Expeditionsavgift; en administrativ fråga
3. Moms; den största delen och en kombinerad skatte- och handelsfråga
Wargames - Laborationer i historia

P-O Jönsson

Kiev to Rostov anlände i måndags, att hämtas ut mot en avgift på 162:-. Det kom dock för avhämtning på mitt vanliga uthämtningsställe vilket är en stor framgång.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Scipio

Mitt KtR kom igår och jag hämtade ut det mot drygt 300 kr men då kom det bundlat med nåt kortdrivet PoG-inspererat spel med den där Lawrence på framsidan som jag glömt att jag bokat. Men men upp hyllan åkte det hursomhelst men KtR så riktigt najs ut och det är jag sugen på att få upp på bordet så snart jag hinner.
"Randomization is too important to be left to chance"