Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Är jag konstig?

Startat av Doomfarer, 21 november 2007 kl. 22:36:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Doomfarer

Jag tittade lite på reglerna för OCS och tittade lite närmre på Guderian's Blitzkrieg II och måste medge att jag känner nada sug efter detta.

Stora kartor och miljoner bluppar är verkligen inget jag tycker är häftigt. Vad är det som får folk att låsa in sig i källare i dagar för att flytta runt staplar med papp med sina specialgjorda pincetter och ändå inte komma till avslut?

Jovisst kommer jag att dyka upp och beskåda spelet, men har inga stora förväntningar.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BernadotteOnline

Citat från: "Doomfarer"Jag tittade lite på reglerna för OCS och tittade lite närmre på Guderian's Blitzkrieg II och måste medge att jag känner nada sug efter detta.

Stora kartor och miljoner bluppar är verkligen inget jag tycker är häftigt. Vad är det som får folk att låsa in sig i källare i dagar för att flytta runt staplar med papp med sina specialgjorda pincetter och ändå inte komma till avslut?

Jovisst kommer jag att dyka upp och beskåda spelet, men har inga stora förväntningar.

Du är välkommen!

Andreas Lundin

CiteraVad är det som får folk att låsa in sig i källare i dagar för att flytta runt staplar med papp med sina specialgjorda pincetter och ändå inte komma till avslut?

För att det just är det som är fascinerande?

Det är alltså inte BARA själva spelet, utan själva grejen som är grejen. Här i detta spel kan man inte bara blåsa på, utan man måste ha en räv bakom örat (helst en räv som är expert på att hushålla med Supply Points).

Sedan utnyttjas och flyttas det inte så mycket papp i OCS (jo, mycket flyttas, men lika mycket är det som INTE flyttas, för man har inte tillräckligt med bränsle och ammunition för det). Min favorit är dock fortfarande DAKII, där det inte är så mycket kartongbitar alls att flytta.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraVad är det som får folk att låsa in sig i källare i dagar för att flytta runt staplar med papp med sina specialgjorda pincetter och ändå inte komma till avslut?

För att det just är det som är fascinerande?

Det är alltså inte BARA själva spelet, utan själva grejen som är grejen. Här i detta spel kan man inte bara blåsa på, utan man måste ha en räv bakom örat (helst en räv som är expert på att hushålla med Supply Points).

Sedan utnyttjas och flyttas det inte så mycket papp i OCS (jo, mycket flyttas, men lika mycket är det som INTE flyttas, för man har inte tillräckligt med bränsle och ammunition för det). Min favorit är dock fortfarande DAKII, där det inte är så mycket kartongbitar alls att flytta.

Vi får hitta ett gemensamt spel att köra vid sidan av, eftersom rundorna ändå tar en liten "stund".  Förslag?

Kanske gamla AH Atlantic Storm?
http://www.boardgamegeek.com/game/259

Andreas Lundin

Skall vi inte ta något som alla kan reglerna till?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

thermopylai

CiteraStora kartor och miljoner bluppar är verkligen inget jag tycker är häftigt.

Jag är med dig, Paul. Hög counterdensitet tycker jag är ett stort minus, allt annat lika. Men OCS är skitbra, det lilla jag provat, och spelen som inte handlar om östfronten verkar ha ungefär lagom med enheter. Tunisia, Korea, Burma, DAK lockar mest.

Spelar just nu Great War in Europe/Near East med 6 divisioners stacking-limit och ingen zoc. Blir för mycket för mina klumpiga fingrar på västfronten, men de andra fronterna är det klurigt att bygga heltäckande linjer och det blir roligare.

Den roliga utmaningen i de flesta spel är att ha 100 saker man vill göra, men bara enheter/aktiveringar/bränsle/supply nog för att göra 3, IM(NS)HO.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"Skall vi inte ta något som alla kan reglerna till?

Förslag?
Blir vi 4 kan vi spela gamla Empires of the Middle Ages.
Vi kommer ganska långt på 6 timmar.
Reglerna är lätta.

BernadotteOnline

Citat från: "BernadotteOnline"
Citat från: "Andreas Lundin"Skall vi inte ta något som alla kan reglerna till?

Förslag?
Blir vi 4 kan vi spela gamla Empires of the Middle Ages.
Vi kommer ganska långt på 6 timmar.
Reglerna är lätta.

Nytt alternativ:
Nya Hannibal?

Andreas Lundin

sure!

Doomfarer

Hallå!

Måste ju få testa OCS någon gång, men finns det inga mindre stora spel att börja med?

Annars spelar jag det mesta. Finns Pax Romana och Sword of Rome annars.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Doomfarer

Jag menade inte att jag inte ville testa OCS alls, bara att det inte kändes som min grej riktigt.

Hannibal är ju ett tvåmannaspel, är vi nu fyra skall vi minsann spela multiplayer.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

BernadotteOnline

Citat från: "Doomfarer"Hallå!

Måste ju få testa OCS någon gång, men finns det inga mindre stora spel att börja med?

Annars spelar jag det mesta. Finns Pax Romana och Sword of Rome annars.

Jo det finns mindre spel. Skall vi ställa upp ett DAK scenario istället?
30-40 blippar var t.ex..

Doomfarer

Som sagt, mindre är bättre!  :up:

Inte vad de 15 mailen om dagen i min spambox säger men ändå... ;)
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Andreas Lundin

dak är bra

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"dak är bra

Intro-scenariot?
Ställer upp ikväll, om inget annat meddelas!