Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

NES: The Killing Ground

Startat av butch, 12 april 2005 kl. 11:03:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Vissa storheter måste man nalkas med ödmjukhet och oändligt med tid.
Host, det där har jag bara hört från frugan tidigare...   :wink:
...klart ett slag under bältet...
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Normandy, 18 July, 1944
Citera"In the morning of July 18th 700 British tanks drove south from the bridgehead of the Airborne troops on the River Orne after a fantastic air bombing with 7000 tons of fragmentation bombs..."

Citera"Jag skulle inte alls bli förvånad om ni vann en seger som skulle få de gamla klassikerna att se ut som skärmytslingar mellan patruller..."
-- Gen. Eisenhower till F.M. Montgomery angående den förestående Operation Goodwood.
4500 medeltunga bombflyg ur RAF bombar de tyska försvarställningarna öster om Orne. Den redan svårt tilltygade 16.LwD tar förluster, så även delar ur den 21.pansardivisionen. Britterna anfaller med 11.Arm.D och 3.ID och tvingar snart de demoraliserade försvararna tillbaka och ett genombrott hotar mellan Herouville och Colobelles.

Samtidigt har 51.ID (Highland) funnit en svag punkt i den tyska försvarslinjen vid brohuvudets östra flank. Royal Navy's fartygsartilleri understödjer anfallet som lyckas att kasta LXXXVI kårens 346.ID tillbaka mot floden Dives och därmed hota 711.IDs ställning väster om Cabourg.

På eftermiddagen rullar den brittiska 1:a kårens andra anfallsvåg genom Herouville. 3.ID slår ut ett flertal tyska artilleribatterier i området kring Sannerville och närmar sig därmed bron över Dives vid Troarn. GdsArm och 7.Arm intar Demouville och hotar delar av 21.PzD att omringas i Colobelle vid Ornefloden. Dess lyckas dock bryta sig ut och nå Caen. Senare på kvällen rullar den brittiska 8.Arm.Bde in i stadens östra utkanter.

Efter första dagen ser Operation Goodwood att bli precis den seger som den allierade överbefälhavaren hoppats på...

I den amerikanska sektorn pågår 19.kårens offensiv i riktning mot Saint-Lô. 29. & 35. ID's har de senast dagarna långsamt pressat den tyska II.Fallskärmskåren bakåt och striden om denna viktiga kommunikationspunkt har börjat. Efter ett massiv artilleriunderstöd anfaller den amerikanska kåren från både norr och öster. De tyska Omahaveteranerna ur den nu kraftigt decimerade 352.ID lyckas trots detta klänga sig fast i den rutinerade stadskärnan och därmed förneka de allierade staden.

Sydost om Saint-Lô kämpar den amerianska 5.kåren mot de tyska fallskärmsjägarna ur 3.FJD längs floden Drome's slingriga lopp genom det normandiska häcklandskapet. 1. & 2.ID's lyckas trots relativt dåliga odds ta besittning av två förstörda vägbroar väster om Coumont-l'Evente.

Längs den övriga amerikanska frontlinjen genomförs flera mindre anfall, alla dock understödda av både artilleri och taktiskt bombflyg. I väst rensar 8.kåren området norr om l'Ay's myning och når fram till staden Lessay men finner bron sprängd av den tyska 243.ID. Norr om Periers kastas retirerar 353.ID efter ett flankanfall av den amerikanska 83.ID samtidigt som 17. SS-PzGD kastas tillbaka med förluster öster om nämnda stad.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Tjusiga bilder! När jag tar bilder blir det jämnt så suddigt. Måste köpa en bättre kamera med stativ, tror jag...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Efter första dagen ser Operation Goodwood att bli precis den seger som den allierade överbefälhavaren hoppats på...

Det ser ut att ha blivit en rejäl tysksmäll vid Caen. Håller britterna ångan uppe släpper nog korken ganska snabbt.
En mycket bitter liten man.

silversixx

Medans Amerikanerna är nöjda med att ta sig fram 2 hex per turn...

tinG

Normandy, 18 July, 1944

Axis Player Turn

Delar av 16.LwD har isolerats i Baventskogen. Reserade delar av den tyska LXXXVI.kåren försöker desperat täcka retätten till den preparerade försvarslinjen bakom Bourguebusbueåsen. Där väntar nu 1.SSPzD på marschorder.

På den östra flanken har 711. & 346.ID's retirerat bakom den översvämmade Divesfloden. 711.ID's 746:e regimente har dock inte fått ordern, och står kvar i sina värn väster om Cabourg.

Den hårt pressade tyska 352.ID klänger sig fast i Saint-Lô's centrum. 7.armén har dock inga reserver att förstärka den belägrade staden med utan har påbörjat en ny försvarslinje på båda sidor om Vire och längs den höga terrängen fem kilometer söder om Saint-Lô.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Normandy, 19 July, 1944

Mulet och blåsigt, lågt molntäcke men uppehåll.

Allied Player Turn

Det allierade flyget oförmöget att understödja markoperationerna på grund av vädret

På den brittiska 2.arméns vänsterflank fortsätter operationerna trots det snabbt försämrade vädret. 159.InfBde/51.ID (Highland) i samarbete med 6.Abn.D lyckas att omringa delar av 711.ID genom att driva norr ut och erövra staden Cabourg. Resten av Highlanddivisionen och 3.ID rensar upp det tyska motståndet i skogarna mellan Bavent och Herouvilles och rycker sedan söderut och når under eftermiddagen fram till en instakt bro över Dives i Troarn.

Delar av det brittiska pansaret, något desorganiserat efter de hårda striderna under 'Operation Goodwoods' första dag omgrupperar straxt söder om Herouvilles. GdsArmD attackerar den 272.ID som understöds av PzIV's ur 21.PzD, och avancerar snabbt söderut och når samhället Frénouville vid Bourguebusåsens bas.

Samtidigt har 22.ArmBde ur 7.ArmD gott runt Caen's sydöstra förorter och hotar att omringa staden. Den kanadensiska 3.ID och 8.ArmBde anfaller och lyckas slutligen driva ut SS-grenadiärerna ur 1.SSPzD (SS-Leibstandarte Adolf Hitler) från staden, Caen är befriat! Endast det tyska motståndet i den södra förstaden Fleury kvarstår. 159.Bde/11.ArmD anfaller den retirerande fienden men 2.SSPzGren regementet slår tillbaka det improviserade anfallet med stora förluster hos det brittiska infanteriet och lyckas retirera under kontrollerade former.

Väster om det ruinerade Caen attackerar 2.Can kåren II.SSPz-kårens ställningar söder om Odon men kastas tillbaka med stora förluster i både manskap och stridsvagnar. 12.Br kåren möter hårt motstånd i sin sektor och tvingas avbryta sin framryckning genom bocage-landskapet söder om Tilly-sûr-Seulles.

Den amerikanska 19. kårens anfall mot Saint-Lô fortsätter. 29. & 35.ID's, nu förstärkta med den 5.ID, driver långsamt ut den tyska 352.ID ur staden, och fram emot eftermiddagen retirerar den sista tysken ut ur Saint-Lô. Väster om floden Vire attackeras 17.SSPzGrenD av 30.ID och 2.ArmD och deras anfall stannas inte upp förrän strax norr om St.Gilles. Bron över Vire säkras och reperationsarbetet på denna viktiga öst-västliga väg kan snart påbörjas.

På den amerikanska 1.arméns högra flank är förblir det tämligen stilla, dels beroende på bristen på flygunderstöd med till största delen på grund av brist på underhåll. I stort sett alla resurser har lagts på slutanfallet mot Saint-Lô. 7.kåren genomför dock ett framgångsrikt anfall mot 2.SSPzD ('Das Reich') och vinner dyrköpt några kilometer bocagelandskap.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Fantastiska bilder! :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Fantastiska bilder! :up:
Tack!  :)
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Overlord-expansionen närmar sig.

CiteraOVERLORD update

The box cover art is now on the NES Website -

http://www.carpatina.com/nes/

We finished going over the maps last night ; they go to the printer today . The counters are done . Mark is still projecting having all components ready to collate at the end of October .

http://talk.consimworld.com/WebX?14@223.AWqYdlPKjhg.4@.ee6edfc/3050
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

När man går in på NES's hemsida går det inte att lägga en preorder längre. Någon som vet hur det går för oss som förbeställt? Är det någon som fått sitt kort draget, eller hört något?

BernadotteOnline

Jorrå,
betalt och klart, men vet inget om leveransdatum. /Johan

Andreas Lundin

Fick du något ebrev eller liknande när de dragit ditt kort? Jag finner ingenting på mitt kontoutdrag nämligen...

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"Fick du något ebrev eller liknande när de dragit ditt kort? Jag finner ingenting på mitt kontoutdrag nämligen...

Mitt drogs redan vid preordern, fast jag använde förstås Paypal. Leta efter något med "Mark Hinkle" eller med "ms.hinkle@verizon.net". Det står nämligen inte NES på min transaktion.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Ja, just det! Jag pröjsade också med paypal. Vad dum jag är. Jaja. I väntan på the real thing har jag börjat sätta upp scenario 22.2 'Operation Goodwood', härligt! :up:

Säg till om nån vill lira annars är risken att det åler ner i lådan igen...