Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_magnus lindström

Simple Great Battles of History

Startat av magnus lindström, 8 april 2008 kl. 10:52:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

#30
Citat från: "Elias Nordling"Jo jag vet att romarna förlorade 192 man och en get i slaget

Det ökända romerska getkavalleriet led 50% förluster alltså?  :?  :D

magnus lindström

#31
Funderar på de sparsamt skrivna kolumnreglerna. Ändrar en 1 hex unit facing när den rör sig in någon av front-flank hexagonerna? Samma sak för en 2 hex unit. Svänger den om den gör detsamma så att bakänden hamna där framänden var innan den rörde sig? Hoppas någon fattar. Elias kanske vet?

Elias Nordling

#32
Den svänger om man går in i någon av sidorutorna, ja.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

#33
ok så då hänger bakre änden av en 2-hex enhet med som en svans. Jag tänkte att det kändes logiskt men så tänkte jag att man kanske inte rörde sig så smidigt på ett slagfält under antiken.

magnus lindström

#34
Spelar just nu Cunaxa. Intressant med persiskt inbördeskrig men Hopliterna har det kämpigt. Hur ska HI möta LI/SK beväpnat med båge .

Som det är nu så skjuter bågskyttarna pricksäkert (helt drös med 0-2 slag) när HI avancerar så drar sig LI/SK tillbaka utan att de kommer åt att anfalla dom. Jag vet att LI kan riskera att få "träffar" vid reträtten men det gäller inte SK. Räknas enheter som utslagna när de retirerar utanför kartan?

Javelinbeväpnat kavalleri ska inte ge sig in på hit and run mot javelinbeväpnat infanteri har jag förstått.

Kavalleri: +2 för att de är kavalleri +1 för att de rör sig = träff på 0-3

Försvarande infanteri = träff på 0-6

Elias Nordling

#35
CiteraRäknas enheter som utslagna när de retirerar utanför kartan?

Japp. Observera att enheter som retirerar före strid inte samtidigt kan använda reaction fire, så LI och SK kommer undan, men de gör inte så mycket nytta. Men du kanske aktiverar dem för hit&run efter reträten?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

#36
Ah nu får jag hem och plugga på. Jag tyckte jag läste något att man inte använder reaction fire om man retirerar. Det gör ju dessa lite mer ineffektiva.

Bågskyttar till fots kan ju inte använda hit and run. Så det ska de stackars grekerna inte behöva bli utsatta för.

magnus lindström

#37
Det slog mig nyss att det inte ställs några krav på var målet ska finnas för en hit and run. Men jag antar att det måste befinna sig inom ett visst antal hexagoner från fronten eller flanken på enheten som utför anfallet, precis som en vanlig missilattack. Och jag antar att man får +1 för att man rör sig när man utför hit and run..

När det gäller retreat before shock.

Använder den försvarande enheten reaction fire mot den anfallande enheten för att den rör sig in i dess zoc så måste försvararna stå kvar och strida. 7.22

Men skulle den anfallande enheten kasta t.ex. spjut så är det helt ok att använda reaction fire mot detta och ändå kunna retreat before shock 7.23

Elias Nordling

#38
CiteraDet slog mig nyss att det inte ställs några krav på var målet ska finnas för en hit and run. Men jag antar att det måste befinna sig inom ett visst antal hexagoner från fronten eller flanken på enheten som utför anfallet, precis som en vanlig missilattack. Och jag antar att man får +1 för att man rör sig när man utför hit and run..

4 rutor för kavalleri, 2 för infanteri, det står nånstans. Vill minnas att man får rörelsemodifieraren, ja.
CiteraNär det gäller retreat before shock.

Använder den försvarande enheten reaction fire mot den anfallande enheten för att den rör sig in i dess zoc så måste försvararna stå kvar och strida. 7.22

Men skulle den anfallande enheten kasta t.ex. spjut så är det helt ok att använda reaction fire mot detta och ändå kunna retreat before shock 7.23

Stämmer. Man kan tänka sig att det tar litet tid att gå i och ur skytteformation.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

#39
Citat från: "Elias Nordling"
CiteraDet slog mig nyss att det inte ställs några krav på var målet ska finnas för en hit and run. Men jag antar att det måste befinna sig inom ett visst antal hexagoner från fronten eller flanken på enheten som utför anfallet, precis som en vanlig missilattack. Och jag antar att man får +1 för att man rör sig när man utför hit and run..

4 rutor för kavalleri, 2 för infanteri, det står nånstans. Vill minnas att man får rörelsemodifieraren, ja.
CiteraBra med en regelguru här :). Men det jag tänkte på var att det bara står 2 och 4 hexagoner. Alltså orienteringen är inte klar. 7:11 klargör när det gäller vanlig missileld att den kan utföras frammåt eller åt flankerna. inte bakåt. Betyder det att kavalleri t.ex. kan utföra Hit and run endasr mot en enhet som befinner sig 4 hexagoner framför eller åt sidan eller kan den också utföra Hit and run mot enheter som den har ryggen vänd mot. Som jag spelade tills nu så andvände jag bara Hit and Run frontalt men insåg att man kanske också kan göra det åt sidan (utgå från flankhexagonerna). Men kan man Då även utföra den BAKÅT?

Elias Nordling

#40
Alla riktningar, den måste ju ändå i praktiken ändra riktning ett par gånger för att utföra manövern.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

#41
Danke Elias.

Ursäkta om man tjatar men jag blir lite orolig nu när jag spelat en del fel. Det står uttryckligt att LI/SK kan utföra hit and run mot infanteri, men det saknas en tydlig angivelse för kavalleri. Kan de bara utföra hit and run mot infanteri? Det står tydligt att  kavalleri kan utsättas för en specialvariant av hit and run i modulen attila. Men i grundreglerna är det endast infanteri/elefanter som kan angripas av hit and run?

Elias Nordling

#42
Kavalleri kan göra hit&run mot allt, infanteri bara mot annat infanteri (och elefanter, tror jag)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

#43
Tack då hade jag spelat det rätt då, men infanteri verkar bara kunna göra det mot annat infanteri, jag har inte fått glädjen att använda elefanter än. Jag kör i kronologisk ordning.

magnus lindström

#44
Sorry det står ju faktiskt "non-cavalry" det borde inbegripa elefanter och även kanske vagnar.