Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av CoA Borodino 41

Startat av Strv102r, 3 maj 2008 kl. 11:13:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

1

Slutläget kvällen 18 oktober.

Under denna dag var det jag som ryckte till mig initiativet. Dessutom lyckades jag behålla det! Detta ledde till att jag fick två faser i rad följt av en tysk. Inte vad fienden hoppats på...

22 Strv och 36 anföll in fiendens norra flank. Trots vissa uppseendeväckande motgångar (en tysk bataljon nere på 15% stridsvärde stoppade hela 22 Strv två gånger! Numerär överlägsenhet ger inte så mycket i närstrid som man skulle kunna tro) så tog jag rejält med terräng och tvingar nu fienden att gruppera om 10 Pz artilleri. Fienden reagerade med att sända upp DR Mc bataljon och ett stormartillerivagnskompani vilka lyckades i ett lokalt motanfall mot 36 Mc.

17 skyttereg trängde tillbaka en bataljon ur 86 som genomförde en riktigt usel strid, inte minst vad gällde sina spärreldar.

Ett dygn till hade blivit intressant i norr. Hur mycket tid skulle DR Mc och 7 spaning kunna köpa med sina understödjande Pv och Lvkompanier innan förloppet verkligen började påverka striden längs vägen i söder?

I söder lyckades tysken förvånansvärt lätt forcera 332 försvar i linje 231! Såväl i centern som i norr vann han framgång vilket hade inneburet att med en fas till så hade han öppnat vägen i 231 då detta motståndsnäste nu nästan är omfattat både i norr och i söder.

7 Pz hade även de framgång mot 113 skytte och 20 strv. En fas till och det är stor risk att han nått vägen från norr. Att jag tog initiativet och behöll det fick stor betydelse (men hade nog inte påverkat spelutgången)

Fortsättningen hade varit intressant! Hur fort hade han kunnat nyttja den sent vunna framgången i söder och hade han lyckats köpa tid för detta i norr?

Hans skytte har tagit mycket mer 50% i förluster men hans strv har bara 15% i förluster. Vägen är inte öppnad och MOZHAISK är inte taget.

Fi rapport till OKH lyder dock: Vägen i stort sett öppnad, enbart lednings- och understödsförband framför oss. MOZHAISK inom räckhåll. Vissa förluster. Stor seger!

PS: En ny fräsch kår behövs för att ta MOZHAISK efter att vi öppnat vägen och för att fortsätta mot MOSKVA. XXXX Pzkåren bokar nu logi i PARIS och återkommer på nätet tidigast i juli 1942.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Som säkert har framgått är regelerna inte alltid så tydliga eller väl organiserade. Däremot är spelsystemet bra i grunden. Radey gör ett stort nummer av att spelarna säkert kan komma fram till en bra tolkning själv. Han gör inte spel för regeladvokater utan för historiskt intresserade som kan resonera sig fram tillsammans. Känns rätt träffande på oss, men ibland hade det varit bra med lite mer tydlighet.

Icke desto mindre är karta och brickor jättefina och spelet roligt vilket gör att detta hamnar på favorit i reprislistan för senare återanvändning. På den listan finns också APs Tiger of Malaya (sista spelet vi spelade före jag började med replays) och Red God of War samt Bitter End av Compass games. Och faktiskt också Drive on Stalingrad (SPI versionen, inte DG)
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Han gör inte spel för regeladvokater utan för historiskt intresserade som kan resonera sig fram tillsammans.

En otroligt dålig ursäkt för att man inte kan/orkar skriva ordentliga regler. Var för ha regler alls om spelarna ska resonera sig fram?  :x

Bra regler gör regeladvokater överflödiga, dåliga regler lockar fram dem.
En mycket bitter liten man.

Holmgren

Citat från: "Strv102r"Tysken framrycker på mycket stor bredd vilket förbryllar mig. Han ser hur jag är grupperad om än inte exakt med vilka förband i vilken ställning(som i APs MacArturs reurn, Blood on the snow och Winter fury är mina enheter upp och nervända med bara röda stjärnor på baksidan). Detta försvårar för honom att kraftsamla för genombrott. Tror han att jag är så svag att han kan bryta genom överallt samtidigt? I sådana fall kommer han att bli grymt besviken.
Fick du en förklaring av din motståndare till hans i ditt tycke oväntade val att rycka fram på stor bredd?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Strv102r

Citat från: "Holmgren"
Citat från: "Strv102r"Tysken framrycker på mycket stor bredd vilket förbryllar mig. Han ser hur jag är grupperad om än inte exakt med vilka förband i vilken ställning(som i APs MacArturs reurn, Blood on the snow och Winter fury är mina enheter upp och nervända med bara röda stjärnor på baksidan). Detta försvårar för honom att kraftsamla för genombrott. Tror han att jag är så svag att han kan bryta genom överallt samtidigt? I sådana fall kommer han att bli grymt besviken.
Fick du en förklaring av din motståndare till hans i ditt tycke oväntade val att rycka fram på stor bredd?

Ja, och jag anade det redan tidigare. Det var en konsekvens av den lokala taktiska situationen det första speldraget och därifrån vägnätet österut. När han var där han var och ville österut så fort som möjligt så blev det bara så. Man kan skylla det på en brist på taktisk idé för hur genombrott av försvaret skulle ske, så att stridstekniken för hur man tar sig snabbast dit blev styrande. Och han kom dit snabbt. För all del.

Andreas Lundin

Med tanke på reglernas otydlighet: finns det en errata till spelet och är den tillräcklig?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Det finns en errata. Den hjälper. Men inte 100%-igt.

Andreas Lundin

ok. Tack! :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East