Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av PWGs Aachen

Startat av Strv102r, 25 juli 2008 kl. 08:53:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Läget efter mina anfall:

CCR/2 anfall blir ett fiasko samordningsmässigt enligt överraskningstabellen. men fienden har bara ½ Lv-kompani så vi slår detta ändå och tar målet.

CCR/2 och 30 anfall väster därom visar sig vara mot ett skenförband. Terrängen tas.

Anfallet i AACHEN blir ett totalfiasko med stora förluster och nu är den nordvästra delen öppen för ett motanfall!

1 div anfall mot Rothe Erde samordnas dåligt men efter en seg närstrid tar vi målet.

Här svänger det snabbt! För 30 minter sedan misströstade tysken och ansåg att 116Pz och 3 Pzgren lika gärna kunde vara på månen. De kommer ju för sent. Nu misströstar jag och inser att jag kommer aldrig att kunna ta AACHEN. Jag måste avskära staden för stt få tysken att förlora. Man kan ju tillägga att när 116 Pz och 3 Pzgren kommer in så kommer de lätta att bryta inringningen och sedan kunna piska mig av kartan...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jag tar initiativet på morgonen igen!

CCR/2 fortsätter ta terräng i sydlig riktning för att etablera kotankt med 1 inf och 3 armored.

30 inf stoppas dock helt otipppat av det upprivna svaga infanteriförbandet som drevs ut ur Rothe Erde av 1 infdiv. Här haglar det järnkors!

1 inf genomför ett katatrofalt motanfall mot nordvästra AACHEN. Nästan allt görs ner av fienden. Han har nu ett eget motanfall serverat på silverfat.

I norr omringar jag med tre bataljoner ur 30 den tyska bataljonen som är kvar väster om tyskens nya försvarslinje. Även denna kämpar dock heroiskt och driver dem alla bakåt upprivna! Riddarkors till bataljonschefen! Han har nu chansen att nå fram till den nya försvarslinjen.

29 misslyckas åter med ett anfall mor RÖHR-övergången.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Men sedan tar tysken initiativet!

Riddarkorsbataljonen smiter in i de egna linjerna. Ett pantherkompani ur 105Pzbrig och ett StugKomp smyger fram i kontakt med CCA/2 i sydöstra delen av ESCHWEILER och bekämpar utan att anfalla, och de slår ut ett helt M4 kompani utan egna förluster.

Därefter tar han Pz V kompaniet ur 9Pz, SS bataljonen som var i ESCHWEILER och 506 och anfaller Rothe Erde från öster medan den andra SS bataljonen och en bandhaubits Hummelbataljon och ett Brummbärkompani anfaller från väster. Han tar målet även om det kostar honom bandhaubitsarna. Mitt skytte kommer undan men Strvkomp och Pvkomp nedkämpas. Hans SS bataljoner börjar nötas de med.

Strv102r

Jag tar initiativet på eftermiddagen.

CCR/2 och 3 pansardiv kvarvarande Pvkvkompani etablerar kontakt! Fienden är kraftfullt avskuren.

30 inf div anfaller med tre bat mot en tysk bataljon vid kompassrosen. Anfallet avslås kraftfullt!

29 div misslyckas åter med att ta bron över RÖRH. Börjar tappa stridsvärdet...

Strv102r

Tysken reagerar genom att med 506 i täten och delar av 12 och LAH SS anfalla i nordlig riktning, krossa en Lv-bat ur 30 div, vinkla österut och anfalla in i ryggen på CCR/2! Samtidigt drar han ihop alla kvarvarande stridsfordonsdelar ur 105 Pzbrig (2 st Pz V komp och ett StuG komp samt ett StuG komp ur någon av StuGbataljonerna som överlevt) för att senare kunna anfalla frontalt mot CCR/2.

Strv102r

På natten genomför tysken tre anfall.

I AACHENS nordöstra del slår han resterna av 1 Inf divs Ingbat. Det kostar honom i mina spärrar.

506 och 105 anfaller från motsatta håll mot CCR/2 mest norra del för att öppna en underhållsväg. De lyckas.

En stridsgrupp i norr från reg FRITZSCHEN, 1 stormpionjär och 246 inf misslyckas med ett anfall mot 30.

Strv102r

Mitt motdrag under natten blir att med del av CCR/2 anfalla mot 12 del av livlinan norr om CCR/2. Tysken viker, men inte så mycket att livlinan brister.

9 inf div anfaller med två bat vad som vsiar sig vara ett ensamt tyskt kompani. Det är hjältar allihopa för de stoppar mig med förluster.

3 armored anfaller också norrut, men stoppas av 246 Pv och ett stabsförband. Mitt Pvkvkomp nedkämpas.

Strv102r

På förmiddagen tar jag initiativet.

Jag fortsätter anfallet mot 12 med del av CCR/2 och tar nu vägen och avskär således livlinan.

Ytterligare ett anfall mot bron RÖHR misslyckas! Och jag har ändå haft oddset på min sida varje gång! Nu blir detta allvarligt. Idag anländer 116Pz förtrupp, spaningsbataljonen och ett skytteregemente om två bataljoner, och de kommer in norr om RÖHR. Fienden håller fortfarande deras utfallsport.  :shock:

Strv102r

Därnäst anländer 116Pz förtrupp. De chansar och passerar förbi 29 div mest östra bataljon som bekämpar vilket stoppar ett spaningskomp, men ett Spaningskomp kommer förbi vilket också de två skyttebataljonerna gör. En bataljon stannar som flankskydd mot CCA/2 medan resten fortsätter framåt och anfaller 2 armoreds stab samtidigt som en SS bataljon med understöd av ett Brummbärkompani anfaller från söder. Staben mulas även om de stoppar SS, Brummbärs och spaningskompaniet. Posthuma medaljer!

Pansarbils kompaniet med PUMA slår sedan 29 infdivs nu svaga bataljoner som hotar den nya livlinan.

506, ett Pantherkompani ur 9 Pz och 105 Pzbrig stridsfordon anfaller nu CCR/2 frontalt. Första anfallet misslyckas men det andra lyckas överraska totalt i mörkret och två M4 kompanier förloras och skyttet i bataljonsstridsgruppen flyr. Det ser illa ut! Tysken kan mala ner CCR/2 som är illa nött redan.

Under morgondagen anländer ytterligare delar av 116Pz och snart hela div och 3 Pzgren. det taktiskt rätta är att dra tillbaka 29 inf och 30 inf samt CCA/2 till utgångsställningarna och hålla dessa med mina spärrar som främsta vapen. Annars avskärs de av 116Pz och slås lätt och hela fronten kollapsar. I söder får jag försöka dra ur på samma sätt med 9, 3 amored och CCR/2 och 1 inf.

Jag kan inte förlora, men ej heller vinna. Eftersom jag inte kommer att kunna ta eller avskära AACHEN under tillräckligt lång tid kommer tysken att vinna.

Vi bryter där... :cry:

Strv102r

Det var det!  Ett otroligt spännande och växlande spel!  :up:

Långt och stort, och ett system som är gjort för mindre spel som Black sea - Black death eller Borodino 41 men samtidigt betydligt mer spännnade än Op Spark som verkligen var mer en simulering av utnötningskrig a la Verdun  än manöverkrig.

Jag är tacksam att jag kollade Excaliburs hemsida och hittade spelet till en ganska billig peng. Glöm bara inte att tanka ner erratan för utan den kan man inte starta spelet (setupen saknas)

Fredrik H

Tack för ytterligare en intressant AAR. Krigslyckan växlade anmärkningsvärt många gånger och det kändes som det var jämt hela vägen in på mållinjen. Noterbart att spelets segrare kontemplerade att ge upp några dagar innan. It ain´t over until the fat lady sings. Jag fick intrycket av att det var lite ovanliga victory conditions, med olika mål för de båda sidorna. Kul idé att båda kan förlora osv. VC är annars ett fenomen som jag kan ha väldigt svårt för i krigsspel. Jagvill inte att spel ska drivas av VC:s som skapar gamey-lösningar. Jag är mer inne på DAK:s "du vet vem som vann när ni är klara" eller La Batailles "om fienden inte har några trupper kvar på kartan har du vunnit". Med tanke på hur mycket jobb som krävs för att göra ett spel känns det ofta som VC:s får alldeles för lite uppmärksamhet av designern. Men i Aachen verkade det fungera bra. Ser fram mot nästa AAR!  :up:

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Det var det!  Ett otroligt spännande och växlande spel!  :up:

Det är kul när man hittar spel som utspelar sig så sent i kriget som fortfarande är spännande.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "Fredrik Hornegård"Jag är mer inne på DAK:s "du vet vem som vann när ni är klara"

Instämmer till fullo. Tycker att det kan tillämpas på de flesta krigsspel.
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Sådana segervillkor är helt OK. I synnerhet om man har klart för sig vad syftet var med den historiska operationen. I AACHEN är man ganska nära dessa segervillkor och Borodino har verkligen sådana!