Författare Ämne: Conquerors  (läst 3397 gånger)

Johan

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
Conquerors
« skrivet: 12 augusti 2008 kl. 17:30:12 »
Köpte just spelet på SciFi-bokhandeln. Finns det några synpunkter på det innan jag börjar läsa regler?
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Johan »
Mvh Johan

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5267
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2008 kl. 23:45:01 »
Ja. Men nu har du ju köpt spelet, så det är litet sent för det  :insecure:
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4091
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2008 kl. 10:55:29 »
Citat från: "Elias Nordling"

:lol:
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av BigPapaBear »

Johan

• Sergeant
  • *
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2008 kl. 16:51:03 »
Citat från: "BigPapaBear"

:lol:

Jag inser nu att jag borde bett om konstruktiva inlägg. Mea culpa.
Mvh Johan

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5267
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2008 kl. 17:24:00 »
För att förtydliga så hade jag alltså avrått från köp om du hade frågat innan, men nu hade du ju redan köpt spelet, och då kändes det litet fånigt att säga det.

Om man ska se konstruktivt så är spelet intressant, har kluriga mekanismer och flyter på bra, och det funkar NÄSTAN. Jag tror att man kan få det att fungera som avsett med litet tinkering, men jag har inte funnit mödan värt att göra det själv.

Det grundläggande problemet med spelet är att det inte finns någon som helst anledning för Alexander att bege sig in i Egypten förrän han totalt tillintetgjort allt annat persiskt motstånd. Persiska armeer kan inte mobiliseras i Egypten, och det är möjligt för Alexander att slå ut persernas förmåga att ställa upp nya armeer totalt. Jag minns inte hur nu, kanske för att de fick slut på ledare, kanske för att Alex kunde ockupera deras mobiliseringsstäder, kanske för att man hade begränsat antal trupper man kunde mobilisera spelet igenom. Kanske en kombination av dessa.

Lägg till detta att spelet saknar klocka, och Alexander har all tid i världen att utplåna perserna innan han går in i Egypten, så han riskerar aldrig att hamna i den situation som ledde till Issus.

Sedan lider spelet av det generella problemet för antika krigsspel att man får 20 nötningsslag i stället för 3-4 stora definitiva. Av ovan nämnda skäl finns det ingen anledning för Alexander att dela upp sin arme i flera delar, och det bjuds därför ingen möjlighet för perserna att besegra makedonkerna en bit i taget. Deras chanser att spöa Alexander ansikte mot ansikte är mycket små, och stridssystemet tenderar som sagt att göra även en sådan seger mariginell.

De KAN vinna genom att Alexander kolar vippen på grund av ackumulerade skador, och dessa är inte beroende av stridens magnitud, så perserna gör i stället upprepade självmordsbombningar mot Alexanders person och hoppas att han ska kola innan perserna får slut på armeer. Det hela blir rätt monotont. En möjlig motplan är att parkera Alex på ett säkert ställe medan nån underhuggare får göra det smutsiga jobbet.

Det SKULLE kunna vara så enkelt att spelet skärper till sig bara man introducerar en riktig klocka, ett antal omgångar som mackorna måste vinna innan, eller kanske att Alex hälsa automatiskt tickar pga framskridande alkoholism? Det och att låta perserna ställa upp armeer i Egypten.  Kan vara värt ett försök, för jag tycker som sagt att det finns en  intressant grund att stå på i spelet.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Johan

• Sergeant
  • *
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2008 kl. 13:34:54 »
För att förtydliga så hade jag alltså avrått från köp om du hade frågat innan, men nu hade du ju redan köpt spelet, och då kändes det litet fånigt att säga det.

OK, tack för heads-upen. Jag köpte det för halva priset så jag var medveten om att något inte riktigt var som det skulle.
Mvh Johan

jonjac

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2009 kl. 10:57:27 »
Jag funderade själv på spelet nu när GMT har rabatterat det så ($35 från $55). Tack vare att Elias redan "recenserat" spelet så kan jag glömma det.

Men spelet är jäkligt snyggt! Synd att det inte var bra bakom den snygga fasaden också.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av jonjac »

Vvornth

• Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1028
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #7 skrivet: 2 augusti 2009 kl. 12:02:06 »
Om tidseran är intressant så är ju nyutgåvan av Succesors ett  hett bud.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Vvornth »
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

jonjac

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #8 skrivet: 2 augusti 2009 kl. 12:03:22 »
Citat från: "Vvornth"
Om tidseran är intressant så är ju nyutgåvan av Succesors ett  hett bud.

Det har jag sedan 3 ed. kom ut. :)  Men tyvärr inte spelat det ännu... :(
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av jonjac »