Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Across Suez

Startat av Elias Nordling, 17 oktober 2008 kl. 09:14:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Läste om Yom Kippur-kriget och blev litet sugen. Kom på att jag hade men inte hade spelat Decision Games utgåva av Across Suez. Upptäckte dessutom att spelet tog mycket litet yta, ett stort plus just nu när jag har svårt att sitta och är hänvisad till att spela på soffbordet.

Busenkla regler, jag läste dem medan jag åt en tallrik fil. Snabbspelat också, och så vitt jag kan bedöma hyggligt balanserat. Realismen kändes också rimlig.

Det största problemet med spelet är ett inte helt ovanligt problem med för enkla stridssystem. Spelet vinns eller förloras, oavsett Isralernas strategi, på om de slår för många 6:or i strid. 6 är nämligen Exchange, och Israelerna har inte råd att förlora för många enheter om de vill kunna ta sig över Suez med tillräckligt många enheter och hålla förrådslinjen öppen.

Effekten förstärks av att Egypten har två artilleriattacker per gång som utplånar en israelisk enhet på en 1:a. Litet tur där också så är det kört för Israel som bara har ett par dussin enheter till att börja med.

Men det var snabbspelat, så som en quick fix dög det bra. Jag ger det 3 av 5.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Det största problemet med spelet är ett inte helt ovanligt problem med för enkla stridssystem.

Risk, Axis & Allies, listan är lång.  :)

Finns det några bra spel om Yom Kippur egentligen? SCS-varianten är lite söt om man balanserar det hela med en VP eller två till egyptiernas fördel.

Elias Nordling

CiteraRisk, Axis & Allies, listan är lång.

Ska kanske förtydliga att problemet är ett problem eftersom det rör sig om så få tärningsslag. I "hinkar med tärningar"-spel är det sällan ett problem spelet igenom, även om freak-resultat i stället totalt kan haverera spelet genom att göra en strid till krigsavgörande.

CiteraFinns det några bra spel om Yom Kippur egentligen? SCS-varianten är lite söt om man balanserar det hela med en VP eller två till egyptiernas fördel.

Yom Kippur är ett kul spel, men behöver en redesign för att ge mer historiskt beteende. Segervillkoren borde kompliceras en smula för att ge Egyptierna ett skäl att göra sitt dumma anfall ut ur luftvärns-skyddet. Sagger-regeln funkar inte riktigt. Och Israels hit&run-taktik i spelet är bara fel.

En Operations-artikel innehåller en variant som löser en del av problemen, borde provas.

Annars finns ju GMT:s Suez-spel, som jag blev seriöst intresserad av efter att ha läst boken. Finns ett gäng äldre också som jag har sämre koll på.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

GDW gjorde ett spel om Suez fronten som baserades på samma spelsystem som i Operation Crusader och White Death, det parti som jag spelade kommer jag tyvärr ihåg förtvivlat lite ifrån. På den tiden gillade jag spelsystemet skarpt, men som alla tidiga 80 talssystem är det ofta mer komplicerat än det behöver vara eftersom trenden då var ju mer regler desto mer realistiskt är spelet.

Dock, Operation Crusader på två team torde vara en magnifik upplevelse även idag.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

BigPapaBear

Citat från: "Snowfox"Dock, Operation Crusader på två team torde vara en magnifik upplevelse även idag.

Tja, det är ju i stort sett samma breddgrad...  :P

A F

Citat från: "Snowfox"Dock, Operation Crusader på två team torde vara en magnifik upplevelse även idag.

Du menar mostret Crusader?

P-O Jönsson

Oooooh! Crusader monstret på flera spelare! Vilka minnen.......den som vore 20 igen och all den tiden!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Snowfox

Citat från: "Peojon"Oooooh! Crusader monstret på flera spelare! Vilka minnen.......den som vore 20 igen och all den tiden!

Amen to that!  :cry:

Yes Anders, GDW's 5 kartor stora spel, där det krävdes en kvartersmästare i teamet för att lyckas, spelet med fungerande regler för att köra vilse i öknen osv...

Jag har för mig att kartan var en riktig pärla och borde hålla även idag. Det är nog endast bristen på färger på spelpjäserna som röjer att spelet har 25 (!!!!!) år på nacken om du fick se det uppställt idag. Hm tror det är dax för en nostalgitripp ned i källaren idag.  8)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Micke G

Läste att Mark Herman gjorde research, designade, utvecklade och speltestade Across Suez på 7 timmar.

A F

Och Hendrix satte baklängessolot på All Along the Watchtower på första tagningen.  :wink:

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Och Hendrix satte baklängessolot på All Along the Watchtower på första tagningen.  :wink:

Eller är solot rättvänt och låten heter i själva verket "Rewothctaw eht gnola lla"?  :?

A F

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Anders Fager"Och Hendrix satte baklängessolot på All Along the Watchtower på första tagningen.  :wink:

Eller är solot rättvänt och låten heter i själva verket "Rewothctaw eht gnola lla"?  :?

Jäkligt svårt att spela cymbal baklänges.