Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

España 1936 (Devir)

Startat av Elias Nordling, 26 oktober 2008 kl. 15:56:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Ett spel i genren "lätta krigsspel med Euro-liknande komponenter" på spanska inbördeskriget.

Ganska enkelt och klurigt system där antalet generaler och möjligheten att flytta från ett bestritt område begränsar spelarnas mobilitet. Stridssystemet är slå 5-6 för att träffa, med stridsvagnar, ledare och kort för att modifiera tärningsslagen. Korten används också för att få in nya förstärkningar, men spelet är i övrigt inte kortdrivet.

Brickorna är egentligen av standardkvalitet för krigsspel, fast större och runda. Spelplanen är av Euro-kvalitet.

Avancerade regler tillför flottan och sjöstrid, denna del av spelet känns litet överarbetad jämfört med resten, även om den fungerar.

Inte ett superavancerat spel, som sagt, men bättre än t ex Axis & Allies i genren crossover-spel att dra in Eurospelare i krigsspelträsket med. Ger det en 4 av 5.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jezjov

#1
Så trevligt. Beställde ett exemplar från World of Boardgames tidigare idag.

BigPapaBear

#2
Citat från: "Elias Nordling"Inte ett superavancerat spel, som sagt, men bättre än t ex Axis & Allies i genren crossover-spel att dra in Eurospelare i krigsspelträsket med. Ger det en 4 av 5.

Gateway spel ska aldrig underskattas. De är viktiga för hobbyn.  :up:

engelsmanen

#3
Hej,
spelade en parti av 1936 på Tellus Bio Brädspels klubb.
Jag tyckte mycket om spelet.
'Decision points' är ganska många.

Ska jag försöka att försvara det här stad eller dra mig tilbaka och spara trupper. ?
Ska jag använder det kort för att placera förstärkning eller för att modifiera någon tärnings kast (varje kort har 2 användings möjligheter)
?
Vart ska jag skickar mina pansarvagnar och flygplan och generaler.

Spelet är också 'asymmetric'
Nationalister måste vinner genom att ta städer.
Republicaner vinner om inte Nationalister gör det.

8/10 från mig.

Paul

p.s. det har likheter med A House Divided.
p.p.s. Jag undrar hur det skulle har varit om gjort som en block spel.