Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av OSGs Sun of Austerlitz

Startat av Strv102r, 23 november 2008 kl. 21:57:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Snodde åt mig fyra spel nu när OSG går i graven. Har aldrig varit så intresserad av dem, men med den rabatten så blev det en present, eller fyra, till mig själv. Passar ju bra in på temat operativ Nappe. Någon som har någon erfarenhet av OSG?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

CiteraNågon som har någon erfarenhet av OSG?

Man vill ju så gärna tycka om spelen, men blir tokig på dem.

Trots att jag spelat ett antal partier av den operativa serien känns det som om jag fortfarande har begränsad erfarenhet av dem. Det beror nog på att reglerna förmedlar... en viss mystik.

Kevin Zucker är den sortens regelförfattare som kan snurra in sig totalt och ägna tre sidor åt begreppet "the dice has nothing to do with movement" och i slutändan ändå lämna frågan öppen för tolkning.

Det gör att Zucker-spelen framstår som mer subtila än vad de förmodligen är. En herrans massa regler ägnas åt hur man sorterar sina enheter och formationer, som i slutändan ändå bara fungerar som växelpengar. Stridssystemet är bökigt, fullständigt artificiellt, och klarar bara av att generera Borodino-resultat. Men motorn för förflyttning och marschnötning är sund.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Reglerna har en mycket hög inlärningskurva, men när du kommit förbi den så finner du ett mycket bra operativt spelsystem för den perioden. Det är lite som OCS, du måste spela länge för att få in spelsystemets "flow", tyvärr.

Att reglerna sen är skrivna på ett allt annat än enkelt vis gör inte saken lättare.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

Håller med Elias. Det är nästan en bedrift att göra en så spännade era så färglös.

P-O Jönsson

Fick hem Habit of Victory i fredags, men jag tycks aldrig komma igenom första sidan i KZ's regelböcker! Det tar på nåt vis stopp direkt?!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"Fick hem Habit of Victory i fredags, men jag tycks aldrig komma igenom första sidan i KZ's regelböcker! Det tar på nåt vis stopp direkt?!

Även för dig? Det händer män i vår ålder oftare än du tror.

BigPapaBear

Sun of Austerlitz är toksnyggt. Jag försökte ta mig igenom regelboken, men gav upp efter ett tag. Det finns säkert ett bra spel där i gröten, men jag orkade inte gräva.
En mycket bitter liten man.

thermopylai

Björne har gjort en cool variant för Zuckers spel med bas i reglerna för GCACW. Jag har spelat Sun of Austerlitz med dem och de verkade funka utmärkt. De andra i gänget tror jag körde Nappe @ the crossroads med dem oxå. Han kanske vill sprida dem om man frågar snällt?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

P-O Jönsson

Men jag VILL spela med reglerna som de är!!!! VILL!!! Men ack vad det tar stopp fort när jag tar tag i de där reglerna.....kan det vara nåt med de sätt som de är organiserade?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"Men jag VILL spela med reglerna som de är!!!! VILL!!!

En rätt vettig reaktion när man betalat 400-500 för ett spel.

Elias Nordling

För min del känner jag alltmer att det kommer att sluta med att jag gör ett eget system där åtminstone kartorna är kompatibla. Jag har en del anteckningar...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"För min del känner jag alltmer att det kommer att sluta med att jag gör ett eget system där åtminstone kartorna är kompatibla. Jag har en del anteckningar...

Du börjar låta som en rollspelare.

tinG

Jag har jobbat hårt under de senaste åren med att lära mig CoN-serien (NaB, SoA, NatC & HoV) och jag känner faktiskt att jag kan grunderna. Det är egentligen ganska enkelt... Irriterande att KZ envisas med att dela upp regelböckerna i Standard och Exclusive, speciellt som Standard Rules ändras hela tiden.
Vad man behöver är lite Face-to-face tid under bältet. Dåren KZ vägrar dessutom att släppa Cyberbnoard/Vassal-moduler till sina spel. Idiotiskt!

Jag gillar spelen och tror fortfarande att jag kommer att få glädje av alla mina KZ-spel om jag bara kan nagla fast någon på andra sidan spelbordet!  :D

Just nu är det ett HoV-parti som ligger i träda, men eftersom jag spelar mot en annan småbarnsfarsa så blir det trefyra rundor i månaden...  :cry:

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Elias Nordling"För min del känner jag alltmer att det kommer att sluta med att jag gör ett eget system där åtminstone kartorna är kompatibla. Jag har en del anteckningar...

Du börjar låta som en rollspelare.

:lol:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Utgångsläget. Norr är åt vänster.

I söder finns Murat med Soults IV och Lannes V kårer samt lite infanteri och kavalleridetachement.

I sydost finner vi min österrikiska kår och i sydväst Kutusovs armé med Bagration som avant garde. I norr finner vi Buxhövdens armé och Tsar Alexander.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.