Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

Battlestar Galactica

Startat av BigPapaBear, 19 januari 2009 kl. 13:43:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

f98alda

#30
Citat från: "Holmgren"Jag såg Alexander (f98alda) och några till lira det på BSK 2009 - kanske han kan komma med en recension?

Visst kan jag det. Till att börja med kan jag ju säga att jag har sett serien, och gillade den.

Vad gäller spelet, så lyckas de bra med stämningen (det är rätt mycket panik om att faktiskt lyckas överleva), så full pott för det.
I mina ögon är det dock en VÄLDIGT liten del i om ett spel är bra eller inte. Och spelmekanikmässigt är Battlestar Galactica ganska undermåligt. Visst, det finns det där pokerfacemomentet att man inte vet vem som ska förråda de andra, men det finns inga (och jag menar INGA) subtila saker man kan göra; antingen gör man saker som är bra för skeppet, eller också gör man en tokstab i ryggen, på nivån "nu nukar jag halva skeppet". Anledningen till att det är så är att det i alla lägen är tämligen uppenbart vad man borde göra för att få skeppet att överleva. Gör man någonting annat, så är det helt uppenbart att man motarbetar de andra spelarna. (Det kanske kunde vara intressant att spela det utan att man fick prata med varandra, men hur kul är det, egentligen?)
Sen så är det det här med karaktärerna: alla spelare spelar en karaktär ur serien, och man vill ha ett hyfsat balanserat lag. Detta betyder i praktiken att det finns en eller två spelare som kan göra något vettigt. Jag tog en av de politiska karaktärerna, vilket visade sig vara tämligen trist, för det bästa jag kunde göra - i alla situationer - var att använda min tur till att låta en annan spelare göra något. Under hela spelet gjorde min karaktär på spelplanen ingenting. Och det är dålig design. (Givetvis färgar det min uppfattning om spelet, men jag är skeptisk till att jag hade tyckt om det ändå)

Sammanfattning: för mycket story och för lite spel.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

BigPapaBear

#31
Citat från: "f98alda"Anledningen till att det är så är att det i alla lägen är tämligen uppenbart vad man borde göra för att få skeppet att överleva. Gör man någonting annat, så är det helt uppenbart att man motarbetar de andra spelarna.

Det stämmer inte alls i mina ögon. En dold cylon kan ju motarbeta i det fördolda genom att spela fel sorts kort vid skill checks. Lägg därtill att han/hon kan så små frön av osäkerhet hos de andra spelarna. Bra rollspelande/pokerface är nyckeln.

f98alda

#32
Citat från: "BigPapaBear"Det stämmer inte alls i mina ögon. En dold cylon kan ju motarbeta i det fördolda genom att spela fel sorts kort vid skill checks. Lägg därtill att han/hon kan så små frön av osäkerhet hos de andra spelarna. Bra rollspelande/pokerface är nyckeln.

Om jag minns rätt, så var man väl inte tvungen att spela kort alls vid skill checks? Och isåfall finns det aldrig någon anledning att spela fel sorts kort om man är på den goda sidan.
Jag kan iofs minnas fel där.

Men även om jag minns fel där, så har jag svårt att se hur man skulle kunna så de där små fröna av osäkerhet. Tex om du spelar en av piloterna, och inte ger dig ut och skjuter ner cylonskepp, så är det rätt uppenbart att du är cylon själv (om det inte finns ett mer omedelbart hot inne i Galactica, givetvis), men om du ger dig ut och skjuter cylonskepp så finns inte direkt nåt utrymme för subtilitet... Det kan ju vara något bättre med de andra rollerna, men inte mycket.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

BigPapaBear

#33
Citat från: "f98alda"Om jag minns rätt, så var man väl inte tvungen att spela kort alls vid skill checks? Och isåfall finns det aldrig någon anledning att spela fel sorts kort om man är på den goda sidan.
Jag kan iofs minnas fel där.

Korten spelas dolda. Spelar du fel kort räknas de negativt för skillcheck:en - utan att någon vet vem som spelade de elaka korten. Mycket effektivt i rätt lägen.

CiteraMen även om jag minns fel där, så har jag svårt att se hur man skulle kunna så de där små fröna av osäkerhet. Tex om du spelar en av piloterna, och inte ger dig ut och skjuter ner cylonskepp, så är det rätt uppenbart att du är cylon själv (om det inte finns ett mer omedelbart hot inne i Galactica, givetvis), men om du ger dig ut och skjuter cylonskepp så finns inte direkt nåt utrymme för subtilitet... Det kan ju vara något bättre med de andra rollerna, men inte mycket.

Det finns fantastiskt många sätt att så osäkerhet kring vem som är cylon och inte om man själv är det - tro mig. Jag har spelat partier där spelarna har blivit lamslagna av paranoia och inte kunnat enas om en effektiv strategi som en följd. "Sleeperfasen" efter halva resan gör att paranoian inte avtar med tiden. Med fler partier upptäcker man nya tricks.

Diplomacy fungerar liknande. Det är ett väldigt enkelt spel där människors rädsla kan få dem att göra konstiga saker, vilket leder till roliga spelupplevelser - även om själva spelet inte är särskilt invecklat i grund och botten.

Elias Nordling

#34
Här har vi en avvikande recension av TV-serien, från Mark Pitcavage:


That is a series I wanted to like. I tried to like it. At times I even did like it. It did have some good acting (from SOME of its stars) and some great special effects. Occasionally there was even a cool plot point.

However, for the most part, it was an incredibly muddled mish-mash full of completely unbelievable plot developments and a bizarre fixation on mysticism and mumbo-jumbo. The latter dominated the whole second half of the series, and, as I suspected would be the case, was never answered or explained at all. All the "prophecies," all the "visions," all the unexplained incidents, well, it all remained unexplained. At times, BSG became the series I loved to hate, so wrapped up with horrible plotting, bizarre mysticism, unbelievable character decisions, and a patently obvious lack of arc-planning. So many elements of the show were simply pulled out of the ass of the writers, who clearly even well into the series had not bothered to figure out, even for themselves, what was actually going on. The mythology of the series was almost as inconsistent and poorly plotted out as that of the X-Files.

So, as far as I am concerned, I guess, good riddance. All those people who said it was one of the best television series ever--well, all I can say is that they must have very low standards when it comes to consistency, continuity, logic, good writing and plotting, and much else.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

#35
Citat från: "Elias Nordling"....So, as far as I am concerned, I guess, good riddance. All those people who said it was one of the best television series ever--well, all I can say is that they must have very low standards when it comes to consistency, continuity, logic, good writing and plotting, and much else.

Det är skönt att veta att vi har en standard för vad som är en bra TV-serie i Mark Pitcavage.    :lol:

Kommentar: fetmarkerad mening av undertecknad.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Delirium

#36
Har spelat spelet utan att ha sett en minut av tv-serien och tyckte det var ett kul lira-med-kompisarna-efter-pizza-samtidigt-som-man-tjötar-spel.

Jag tyckte det var en kul design med mycket action och en del för mig nya element och jag upplevde det som att man kan förstöra en hel del i det tysta. Ett minus som vi alla upplevde det var den "sekundära" förrädaren. Kort förklaring: i början av spelet drar alla ett "lojalitetskort", där 1 av 8 är ett förrädarkort, alltså kan någon vara förrädare redan från början och sabba lite lagom subtilt.

Efter halva spelet drar man resten av korten men först efter att man lagt till ett kort, ett SvartePetterförrädarkort och om man drar det måste man avslöja sig direkt och blir officiell motståndare men med kraftig begränsning i vad man får göra emot hjältarna. Det var givetvis jag som drog kortet, men designmässigt kändes det oavsett som en svaghet i det att man inte kan välja när man vill avslöja sig och sedan inte kan göra de coolaste grejerna ändå.

Som helhet ett ball spel som jag rekommenderar att testa om ni får chansen, men jag hade inte köpt det själv.
1914

BigPapaBear

#37
Citat från: "Elias Nordling"Här har vi en avvikande recension av TV-serien, från Mark Pitcavage:


That is a series I wanted to like. I tried to like it. At times I even did like it. It did have some good acting (from SOME of its stars) and some great special effects. Occasionally there was even a cool plot point.

However, for the most part, it was an incredibly muddled mish-mash full of completely unbelievable plot developments and a bizarre fixation on mysticism and mumbo-jumbo. The latter dominated the whole second half of the series, and, as I suspected would be the case, was never answered or explained at all. All the "prophecies," all the "visions," all the unexplained incidents, well, it all remained unexplained. At times, BSG became the series I loved to hate, so wrapped up with horrible plotting, bizarre mysticism, unbelievable character decisions, and a patently obvious lack of arc-planning. So many elements of the show were simply pulled out of the ass of the writers, who clearly even well into the series had not bothered to figure out, even for themselves, what was actually going on. The mythology of the series was almost as inconsistent and poorly plotted out as that of the X-Files.

So, as far as I am concerned, I guess, good riddance. All those people who said it was one of the best television series ever--well, all I can say is that they must have very low standards when it comes to consistency, continuity, logic, good writing and plotting, and much else.

Jag håller med honom om att den andra halvan av TV-serien är så som han beskriver den. Jag slutade titta i början på säsong 3. Då blev det olidligt. Miniserien och säsong ett är däremot mästerliga. Riktigt bra. De kunde lagt ned serien efter det, IMO.

Pierre

#38
Citat från: "Delirium"Ett minus som vi alla upplevde det var den "sekundära" förrädaren. Kort förklaring: i början av spelet drar alla ett "lojalitetskort", där 1 av 8 är ett förrädarkort, alltså kan någon vara förrädare redan från början och sabba lite lagom subtilt.

Efter halva spelet drar man resten av korten men först efter att man lagt till ett kort, ett SvartePetterförrädarkort och om man drar det måste man avslöja sig direkt och blir officiell motståndare men med kraftig begränsning i vad man får göra emot hjältarna. Det var givetvis jag som drog kortet, men designmässigt kändes det oavsett som en svaghet i det att man inte kan välja när man vill avslöja sig och sedan inte kan göra de coolaste grejerna ändå.

Det är av den anledningen som spelet är mycket bättre på 3 eller 5 för då har man ingen sympathiser. Anledningen till att man har en sympathiser är dels för att likna serien och dels för att inte göra det för enkelt för människorna. Som människa vill du i ett 4 eller 6-spelar parti få ner någon av mätarna på minus innan sleeper fasen...

A F

#39
Citat från: "Snowfox"Det är skönt att veta att vi har en standard för vad som är en bra TV-serie i Mark Pitcavage.  

Har han inte ALLTID rätt?

Snowfox

#40
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Snowfox"Det är skönt att veta att vi har en standard för vad som är en bra TV-serie i Mark Pitcavage.  

Har han inte ALLTID rätt?

Hehe, trådnekromantiker  :lol:

Mja, det finns en del udda figurer på diverse forum som lever i en underbar värld där de aldrig kan ha fel, det är alltid kul att läsa sådana inlägg om man har tid att slösa bort.  :)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

#41
Citat från: "Snowfox"Mja, det finns en del udda figurer på diverse forum som lever i en underbar värld där de aldrig kan ha fel, det är alltid kul att läsa sådana inlägg om man har tid att slösa bort.  :)

Alla är vi experter och klara ljus av förnuft i våra egna små universum. Det som är kul (eller tragikomiskt) med en sån som Pitcage är hur oändligt småaktig och gräsjuk han är.

Elias Nordling

#42
CiteraMja, det finns en del udda figurer på diverse forum som lever i en underbar värld där de aldrig kan ha fel, det är alltid kul att läsa sådana inlägg om man har tid att slösa bort.

Jag tror väldigt mycket är en fråga om vad man läser in i vad någon annan skriver. Jag brukar hänga på Mark Pitcavages blogg, och tycker att det känns som han är rätt tydlig med att det han tycker är just tyck, och högst personligt. Att han inte väntar sig att andra ska hålla med honom.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Rydfalk

#43
Köpte säsong två efter att ha uppenbarligen ha fått totalt hjärnsläpp och glömt vad jag tyckte om säsong ett  :?  

Finner hela temat med ett Sundsvall i rymden tillsammans med ett hangarfartyg som fullständigt bisarrt!

Då och då dyker kommunalfullmäktige upp i mystiska kläder omgivna av journalister från lokalradion. I senaste avsnittet jag såg vägrade OK/Q8, Coop och Maxi att leverera bensin och mat till hangarfartyget som gjort en militärkupp.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

A F

#44
Citat från: "Rydfalk"Finner hela temat med ett Sundsvall i rymden tillsammans med ett hangarfartyg som fullständigt bisarrt!l

Är rädd för att du just gjort hela serien oseebar för mig.