Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_ulve

Amerikanska inbördesbjuttar

Startat av ulve, 23 januari 2009 kl. 10:51:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ulve

Om man kan ytterst lite om tiden och är sugen på att börja. Vilket spel skall man satsa på då? Helst inget monster men inte heller för enkelt.

Strv102r

#1
På 80-talet spelade jag SPIs serie byggd på Terrible swift sword rätt mycket. Olika stora spel på olika stora drabbningar med ett enhetligt system (och inte dyra på Ebay) som ännu lever vidare på GMT i modifierad form (har ännu inte prövat dessa).

På strategisk nivå gillade jag Victory games Civil war, äger men har inte prövat GMTs CDG spel vad det nu heter....
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

#2
Strategiskt
For the People (GMT) - kortdrivet av Mark Herman, ett mycket bra spel tycker jag.
Civil War (VG) - kul spelmekanisker.

Operationellt
Great Campaigns of the Civil War (AH/MMP) - otroligt vackra handmålade kartor, mycket tärningsrullande, men det funkar. Jag har dock inte kommit över de populäraste titlarna och har begränsad erfarenhet av systemet. Försökt mig på att spela Roads to Gettysburg någon gång.

Taktiskt
Civil War Brigade Series(The Gamers/MMP) - favoritserie, massor av slag! Bäst? Tror att koncensus på forumet säger In Their Quiet Fields II (Antietem), jag lägger nog till Gettysburgspelet Thunder at the Crossroads II även om somliga anser att det slaget är uttjatat... Jag tycker att det är ett klassisk meeting engagement och första dagen är jättespännande!

Det finns förstås många, många, många fler spel...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

#3
Citat från: "tinG"Tror att koncensus på forumet säger In Their Quiet Fields II (Antietem),.

Amen.

Elias Nordling

#4
Jag kunde inget om amerikanska inbördeskriget innan jag började med CWB, efter det var jag biten. Dito till In Their Quiet Fields II.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

#5
Fördelen med In Their Quiet Fields är att det är action direkt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Fredrik H

#6
För att få koll på hela kriget skulle jag vilja rekommendera COA:s War for the Union. En karta, månadronder och stort fokus på generalernas förmåga eller avsaknad därav. Där får man också en skön inblick i de stora skillnaderna mellan de östra och västra krigskådeplatserna. Spelet är mycket spelbart och följer de historiska linjerna väl.

Taktiskt är väl CWB att föreslå, men jag tycker kanske inte att In their quiet... är det roligaste ftf. Jag skulle nog vilja rösta på Barren victory, Bloody roads south eller Stones river (vad det nu heter). Alla de känns hyfsat jämna och med situationer som lyfts av det roligaste med hela systemet - ordergivningsprocessen. Även Thunder at the crossroads funkar bra.

Det roliga med inbördeskriget är ju inte själva striderna, rader med infanteri som pangar på varandra, utan det faktum att allsköns tokstollar fick föra befäl de inte var kompetenta att sköta. Försök att hitta spel som lyfter upp ledarna som viktiga inslag så tror jag det blir som roligast.
 :)

A F

#7
Citat från: "Fredrik Hornegård"Det roliga med inbördeskriget är ju inte själva striderna, rader med infanteri som pangar på varandra, utan det faktum att allsköns tokstollar fick föra befäl de inte var kompetenta att sköta. Försök att hitta spel som lyfter upp ledarna som viktiga inslag så tror jag det blir som roligast.
 :)

Mycket sant. Taktiskt är det skittrist. Det är dårarnaa som är kul.

Elias Nordling

#8
CiteraDet roliga med inbördeskriget är ju inte själva striderna, rader med infanteri som pangar på varandra, utan det faktum att allsköns tokstollar fick föra befäl de inte var kompetenta att sköta. Försök att hitta spel som lyfter upp ledarna som viktiga inslag så tror jag det blir som roligast.

Men det är ju det som gör ITQF II så roligt också. Man har en totalt överlägsen här... och den störste tokdåren av dem alla i befäl. Hur krossar man de patetiskt få försvararna på minst effektiva och därmed poängmässigt korrekt vis?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

#9
Kan addera Across Five Aprils till listan. Fem fältslag på brigadnivå med enkla regler (jag är inte en taktikkille och klarar det). Fördelen är att man kan arbeta sig uppåt i komplexitet.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Elias Nordling

#10
Across 5 Aprils var litet för konstigt för min smak. Mekanismerna kändes litet väl frikopplade från verkligheten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

#11
Det är säkert sant, men som introduktion till epoken som spel tycker jag nog det funkar bra, eftersom det funkade för mig.  8)
Dungeons and Dragons och Kingmaker

aegneus

#12
For the People har en aktiv PBEM-ladder http://www2.bakersfieldcollege.edu/mharvath/FtPLadder.htm om man vill köra 5 minuter per dag. Har bara mött trevligt folk hittils.

Micke G

#13
Beställde Gettysburg: Badges of Courage (CG). Jag blev så förtjust i block spel efter Eastfront och när jag var yngre läste jag mycket om ACW så jag tänkte slå två flugor i en smäll här. Nästa spel ut i serien (Great Battles of history) är Shiloh som verkar ännu mer lovande. Kastade in en pre-order på den och Shenandoah som ingår i serien Great Campaigns of History.

magnus lindström

#14
Jag har bara hört skit om Gettysburg, bla att det inte påminner om ett slag från inbördeskriget i huvud taget. vad tycker du?