Författare Ämne: Replay av SCS Fallschirmsjäger  (läst 11785 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7905
    • Visa profil
SV: Replay av SCS Fallschirmsjäger
« Svar #75 skrivet: 14 maj 2018 kl. 13:37:23 »

Tyska brickor. Blågrå är fallskärmsjägarna, gröna är 22. Luftlandedivision och de beigegrå är 9 Pz. Svart är LAH så klart.

Holländarna. De aningen mörkare gröna är luftvärnsförband som blir lättare att hitta på det sättet. Smart då de är väsentliga. De blå är holländska marinenheter. De bruna är britter och de himmelsblå är fransmän.

Exempel på kartan.
Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: 15 maj 2018 kl. 11:32:53 »

Holländsk utgångsgruppering. En större grupp i anslutning till ROTTERDAM, en vid flygplatserna vid HAAG och förband längs kusten. En del förband vid broarna i söder, alltså till vänster på bilden.

take a screenshot

ROTTERDAM. Flygplatsen ligger utanför staden i väster. Pansarbilsplutonen är grupperad där. Liksom en del Lv.

HAAG. Den större flygplatsen ligger under pansarbilsenheten söder om staden. En del förband med Lv finns det ju där.

Grupperingarna vid broarna i söder.
Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: 16 maj 2018 kl. 18:32:29 »
Den tyska planen går ut på att luftlandsätta en bataljon på ömse sidor den stora bron MOEDIJK i söder och en bataljon  vid den mindre bron DORDRECHT.

Resten av 1. Fallskärmsjägarregementet luftlandsätts vid flygplatsen utanför ROTTERDAM. Ett kompani ur 22. Luftlande landar in mitt i staden med sjöflygplan.

Delar av 2. Fjr luftlandsätts vid den större flygplatsen utanför HAAG, med undantag av ett kompani som delas mellan två småflygplatser, en väster och en öster HAAG. Två kompanier hålls i reserv.

En helhetsbild.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: 19 maj 2018 kl. 11:51:44 »

Tysken satsar sitt flyg nästan helt och hållet på vad vi idag kallar SEAD, suppression of enemey air defences, med tyngdpunkt på MOERDIJK och ROTTERDAM. Bara mindre del sätts in vid HAAG. En stor stack som jag har nära sjöflygplansluftlandsättningen i ROTTERDAM anfalls också.

Utfallet är väl godkänt. Det hade inte behövt vara. Mitt Lv skjuter uselt och påverkar knappt luftlandsättningen alls.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: 20 maj 2018 kl. 10:07:34 »

Fallskärmsjägarna landar vid MOERDIJK och DORDRECHT.

Vid ROTTERDAM landar tyskarna väl samlat runt flygplatsen, samt med en pluton på stadion i stadens utkanter. Kompaniet ur 22 Luftlande tar bron i centrala stan efter att sjöflygplanen lyft igen.

Väl samlat även vid HAAG.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #80 skrivet: 21 maj 2018 kl. 12:48:34 »

Efter att ha landat slås det holländska luftvärnet söder bron MOERDIJK ut, men det på norra sidan är ännu kvar. Tysken rör sig mot DORDRECHT.  En holländsk bataljon rör sig in från väster mot vattendraget DORDISCHE KIL.

Vid ROTTERDAM börjar tysken rensa upp runt flygplatsen. Själva flygplatsen tar man dock inte. Till stor del beror det på den holländska haubitsbataljonen i nordöstra ROTTERDAM. Även här rör sig holländska förband in från väster.

Vid HAAG tar tysken flygplatsen, men truppen är uppriven och sårbar för ett motanfall. Det är nog inte långt borta då  flera holländska bataljoner är på väg efter att ha nedkämpat småluftlandsättningarna väster och öster om HAAG.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #81 skrivet: 22 maj 2018 kl. 12:57:46 »

Båda brofästena MOERDIJK är tagna och det holländska skyttet söder bron är nedkämpat. Nu är det bara att försvara tagen terräng och invänta 9 Pz! Samtidigt söks stridskontakt vid bron DORDRECHT.

Flygplatsen vid ROTTERDAM tas och ytterligare två kompanier luftlandsätts med fallskärm. Norr staden luftlandsätts Pv för att försvåra min rörlighet mellan ROTTERDAM och HAAG.

Vid HAAG  anfaller tyskarna mot DELFTT. Mitt motanfall får invänta ytterligare förband. Och kommer det ganska mycket holländska bataljoner marscherande mot flygplatsen.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: 23 maj 2018 kl. 12:11:46 »

Tysken är passiv vid MOERDIJK och DORDRECHT. Men jag går till motanfall. Från söder anländer en cykelskyttebataljonen om tre kompanier som anfaller in i det tyska brohuvudet och nedkämpar ett par tyska plutoner. Norr floden anfaller jag i centern och nedkämpar en tysk pluton norr DORDISCHE KIL. Nu finn möjlighet att fullfölja över vattendraget med färjan och anfalla tyskarna i DORDRECHT i ryggen.

Vid ROTTERDAM är det lugnt,

Söder HAAG är det allt annat än lugnt. Tysken landar in underhållsresurser och fortsätter anfalla mot DELFTT. Det kommer så att säga av sig när jag anfaller med en brigadstridsgrupp från väster med artilleri och grannatkastarunderstöd samt lite flyg. Tysken tar stora förluster och trängs tillbaka till flygplatsen. Krisen är ett faktum . Min överlägsenhet är större än det ser ut. Hans brickor är plutoner, mina är kompanier.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: 24 maj 2018 kl. 11:43:37 »

Tyskarna går till motanfall i söder och slår cykelskyttebataljonen. Ett kompani frigörs och tar ställning i centern på östra sidan DORDISCHE KIL.

Inte mycket sction vid ROTTERDAM. Jag inleder störande beskjutning över tiden med artilleriet mot flygplatsen vilket avsevärt försvårar styrketillförsel den vägen. Mina krigsfartyg i floden bidrar dessutom med ett verksamt Lv så tysken avdelar flyg som sänker ett fartyg och får ett par andra att tycka att Scapa Flow är en bas med bättre framtidsutsikter.

Tysken paniklandar in delar av 22. luftlande söder HAAG. Samtidigt anfaller flyget mina bataljoner närmast flygplatsen och river upp dem . Vissa delar av 22.  tvingas av Lv att landa lite fel. Han inleder ett anfall mot DELFTT med 22 som bara delvis lyckas. Jag för fram intakta förband och tar terräng intill flygplatsen från norr. Mörkret faller, mina upprivna förband är åter insatsberedda. Inget flyg i mörkret. Det ser illa ut för tysken i området...
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: 25 maj 2018 kl. 20:46:31 »
Lugnt i både söder och vid ROTTERDAM under natten. Vid HAAG ändrar delarna ur 22 anfallsriktning och anfaller mot de holländska förbanden som ansätter flygplatsen från väster. Dessa decimeras och viker, men samtidigt anfalls själva flygplatsen från norr och faller. De delar av 22 som anföll väster om flygplatsen sitter därmed illa till.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #85 skrivet: 26 maj 2018 kl. 12:42:50 »

Morgonen dag 2. Tysken kraftsamlar flyget mot min luftvärnsförmåga, till stor del på köl, i ROTTERDAM. Utfallet är en besvikelse.

Vid DORDRECHT inleder ett från öster nyanlänt cykelskytteregemente motanfall mot de tyska fallskärmsjägarna.

Tyskarna ger upp vid HAAG och försöker rör sig söderut mot ROTTERDAM, men holländarna hänger på och inringar en mindre grupp nordost om ROTTERDAM. Även den större gruppen ser ut att ligga illa till. Söder staden inleder ett annat nyanlänt cykelskytteregemente anfall mot flygplatsen från öster mot 22 luftlande inlandade delar. Bakom cykelskyttet följer ett antal bataljoner ur en ny division.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: 28 maj 2018 kl. 15:33:02 »

Det holländska motanfallet vid DORDRECHT rullar på, och nu anländer franska lätta pansarförband från söder som krossar motståndet söder om bron.

Ett motanfall av 22luftlande söder ROTTERDAM hejdar cykelskytteregemente, men nu fyller det på med skyttebataljoner också. Norr staden är kvarvarande tyskar låsta. Artilleribeskjutningen mot flygplatsen är skrämmande effektiv så tysken har svårt med styrketillväxt.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: 29 maj 2018 kl. 21:38:15 »

Fransmännen är inte starka nog att anfalla över bron, det vore rent självmord, så de grupperar på södra sidan för att ta emot 9 Pz. Också självmord egentligen...  Tyskarna överger DORDRECHT och drar sog mot norra brofästet. Holländarna följer efter.

Holländarna börjar marschera förband norr om ROTTERDAM mot väster för att gå över Rhen på färjor närmare kusten och sedan marschera söderut och anfalla flygplatsen från väster nu när tyskarna desperat försvarar och motanfallet öster flygplatsen. Inne i staden anfaller holländarna upprepade gånger mot 22 luftlandes kompani som landade on med sjöflygplan. Alla anfall slås tillbaka.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: 1 juni 2018 kl. 06:54:46 »

9 Pz spaningsbataljonen gör entré i söder, men misslyckas med sitt anfall på fransmännen söder bron. Norr bron så fördröjs delar av holländarna av Stukaangrepp. Men huvuddelen närmar sig norra brofästet.

Stora holländska förband rör sin västerut mot färjelägena för att omfatta tyskarna runt ROTTERDAM. Tyskarna avdelar flankskydd åt det hållet. Söder staden fortsätter ömsesidiga anfall och motanfall. Den centrala bron håller än.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #89 skrivet: 5 juni 2018 kl. 19:02:20 »

Efter pansarspaningsbataljonen, som ju misslyckades rejält med fransmännen söder bron MOERDIJK så anländer en pansargrenadjörbataljon och en  stridsvagnsbataljon. De rensar undan vid bron och tar sig över den till de två kvarvarande fallskärmsjägarplutonerna, men pansarspaning misslyckas åter nedkämpa sin fiende och decimeras. Fransoserna biter ifrån!

Söder ROTTERDAM vänder det och tyskarna tar initiativet och går till motanfall i stadens utkant. Mina förband tar stora förluster. I stadens centrum håller försvaret ännu. Tyskarna norr floden decimeras och snart är det över.

Ola Palmquist