Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

T

Kanske ett konvent i Stockholm till hösten.

Startat av Tommy Röhs, 22 juni 2005 kl. 21:51:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Tommy Röhs

Några snubbar i Stockholm ska dra igång ett konvent i höst.

Att göra ett arrangemang som krigsspelsrummet på LINCON vore en bra ide. Tror dock att man ska avvakta och se om de lyckas fixar fram en lämplig lokal innan man bestämmer något.

tobias

#1
Vilka är det som ska försöka den här gången då? Konvent i Stockholm har ju varit på gång länge nu, hoppas verkligen att de lyckas!
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Ölme

#2
Det behövs ett konvent i Stockholm. Inte för att jag själv bor i närheten eller bryr mig om det som sådant, men det behövs ändå ett konvent i Stockholm.

Tommy Röhs

#3
Citat från: "tobias"Vilka är det som ska försöka den här gången då? Konvent i Stockholm har ju varit på gång länge nu, hoppas verkligen att de lyckas!

Det verkar vara ett gäng glada amatörer som inte riktigt vet vad det håller på med. De går ut och frågar efter arrangörer till ett konvent utan att ha en lokal klar till konventshelgen 24-25 September.

Om det blir något så är det kul, men jag skulle inte satsa några stora pengar på att det blir av i höst.

Ölme

#4
Det är tight med schemat och att hitta lokaler som är lämpliga i Stockholm kanske inte är det enklaste, men jag tror inte att det är så svårt att anordna ett konvent.

Risken är stor att man försöka vrida upp förväntningarna för mycket på konventet och försöker göra det för stort. Jag tror att man måste se till att arrangera i liten skala och sedan vid senare arrangemang eventuellt att bli större.

Delirium

#5
Jag tror personligen att det är extremt svårt att arrangera ett konvent, såvida man inte har tillgång till en stor skara idioter/idealister som har tillgång till en stor formelsamling när det gäller att trolla med knäna för att få det att funka.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

A F

#6
Har jag förstått saken rätt så saknar man dels en lokal som kan hantera en hypotetisk jätteinvasion samtidigt som den är kul om man inte blir så många. Samma sak gäller med ledningen.

Ölme

#7
Nu brukar iofs arrangörer vara en del idealister.

Det finns vad jag kan se tre problem och det är tiden, lokaler och ekonomi. Tiden är knapp, för de flesta (myndigheter och andra) vill veta sådant här i god tid, helst iaf ett halvår innan. Lokaler är ett problem, speciellt om man vill ha för de som ligger över. Många brukar hänvisa till brandsäkerheten. I många fall tror jag det är svepskäl, då man kan prata med brandmyndigheterna om det. Sist jag hjälpte till att arrangera något (inte ett konvent), så var det som krävdes två skilda utgångar och ganska stor yta per person att sova på. Till sist är det ekonomin och som ny arrangör har man inte mycket pengar att röra sig med. Därför är det extra viktigt att man får saker som t.ex. lokaler gratis och att man håller en strikt budget. Har man överskott sen tidigare år finns det större möjligheter att satsa på något större.